Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
zondag 29 september 2019 om 14:32
Ik denk dat je de post van Theamuts verkeerd begrepen hebt.Tinkerbell1988 schreef: ↑29-09-2019 14:29doe niet zo links en naief, ondergang van europese welvaart die hun limiet niet kennen

zondag 29 september 2019 om 14:52
Niet eens tegenwoordig.DariaMorgendorffer schreef: ↑29-09-2019 14:27Kom op, de meeste mannen zijn tegenwoordig laffe honden die wegrennen voor verantwoordelijkheid. Ze willen alleen seks. De meeste vrouwen willen een relatie.
zondag 29 september 2019 om 15:00
zondag 29 september 2019 om 15:02
En ik vind dat daarin heel andere keuzes gemaakt zouden kunnen en moeten worden, waardoor het iig haalbaarder zou kunnen worden.Fizz schreef: ↑29-09-2019 13:14Lees even terug hoe de discussie begon. Als zo moe wordt van hier lezen, dan kun je daar maar beter mee stoppen. Hier lezen is namelijk niet verplicht.
De discussie gaat er over dat iedereen die het slechter heeft hier opgevangen zou moeten worden, ook als je geen echte vluchteling bent. Ik probeer uit te leggen waarom dat niet haalbaar is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 15:02
Ja, economische vluchtelingen. Of nee, gewoon expats die voor de leuk en liefdadigheid eens een paar jaartjes ergens anders gaan wonen.Solomio schreef: ↑29-09-2019 11:59Ook zo'n heerlijk loos dreigement. Allemaal economische vluchtelingen dan?
Ik heb blijkbaar rare mensen om me heen, maar de meesten werken met plezier, dragen hun steentjes bij aan de samenleving en zijn tevreden.
Maar daarnaast is dit wat mij betreft een 'probleem' wat we mondiaal moeten oplossen, want voor al die mensen die niet over de landsgrenzen heen kunnen kijken geldt dat blijkbaar ineens niet meer als hun economische status in het geding is.
zondag 29 september 2019 om 15:04
DariaMorgendorffer schreef: ↑29-09-2019 14:27Kom op, de meeste mannen zijn tegenwoordig laffe honden die wegrennen voor verantwoordelijkheid. Ze willen alleen seks. De meeste vrouwen willen een relatie.

David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 15:04

zondag 29 september 2019 om 15:05
DariaMorgendorffer schreef: ↑29-09-2019 14:25Ik snap sowieso niet waarom we de grenzen open zetten voor iedereen. Het Australische model hanteren lijkt me beter.
Het Australische model is daar natuurlijk makkelijker uit te voeren dan hier. Je kunt daar niet zomaar de grens over lopen, zwemmend is het ook veel te ver overal vandaan.

zondag 29 september 2019 om 15:13
voorlopig zit Nederland er warmpjes bij het is nogal naief om in de sprookjes van wilders en baudet te geloven met hun nepnieuws. de feiten laten een land zien waar het extreem goed mee gaat. dat we de welvaart een beetje proberen te verdelen is fatsoenlijk. ik snap ook helemaal niet wat die vreemdenlingen haat in dit topic doet.Tinkerbell1988 schreef: ↑29-09-2019 14:29doe niet zo links en naief, ondergang van europese welvaart die hun limiet niet kennen
zondag 29 september 2019 om 15:14

zondag 29 september 2019 om 15:22
oh je wilt een muur met volledige legerbewaking wat we dan kunnen betalen door allemaal hetzelfde salaris te verdienen ongeacht je werk. goed ideeDariaMorgendorffer schreef: ↑29-09-2019 15:14Vroeger kwam je Oost Duitsland ook niet illegaal in of uit.

zondag 29 september 2019 om 15:23
DariaMorgendorffer schreef: ↑29-09-2019 15:14Vroeger kwam je Oost Duitsland ook niet illegaal in of uit.
Dan hebben we heel veel nieuwe arbeidskrachten nodig om onze grenzen meter voor meter te bewaken. Misschien een idee om daar al die gelukszoekers voor in te zetten?
*Sarcasmemodus uit*
zondag 29 september 2019 om 15:23
Ja, dat vind ik ook een zeer wenselijke situatie. Oost-Duitse grenzen.DariaMorgendorffer schreef: ↑29-09-2019 15:14Vroeger kwam je Oost Duitsland ook niet illegaal in of uit.
Voor de zekerheid maar een hint naar sarcadmemodus?
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 15:26
3.72% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 15:25
dus dan moeten we gewoon gratis geld geven aan iedereen die in belgie of nederland aanklopt gewoon omdat wij wel weten van een sociale zekerheid op te bouwen, de kas zal ooit wel eens op geraken, in belgie zitten ze nu al te klagen dat pensioen van de werkende belg teveel kost, maar ze zijn er wel in geslaagd van 7 milj te vinden voor vluchtelingen terwijl kindjes zoals de pia story meer dan een milj moeten ophoesten voor een medicijn?S-Meds schreef: ↑29-09-2019 15:13voorlopig zit Nederland er warmpjes bij het is nogal naief om in de sprookjes van wilders en baudet te geloven met hun nepnieuws. de feiten laten een land zien waar het extreem goed mee gaat. dat we de welvaart een beetje proberen te verdelen is fatsoenlijk. ik snap ook helemaal niet wat die vreemdenlingen haat in dit topic doet.

zondag 29 september 2019 om 15:26
wat een rare redeneringTinkerbell1988 schreef: ↑29-09-2019 15:25dus dan moeten we gewoon gratis geld geven aan iedereen die in belgie of nederland aanklopt gewoon omdat wij wel weten van een sociale zekerheid op te bouwen, de kas zal ooit wel eens op geraken, in belgie zitten ze nu al te klagen dat pensioen van de werkende belg teveel kost, maar ze zijn er wel in geslaagd van 7 milj te vinden voor vluchtelingen terwijl kindjes zoals de pia story meer dan een milj moeten ophoesten voor een medicijn?
voorlopig gaat het al sinds de oorlog in een stijgende lijn, er is geen enkele reden om aan te nemen dat het minder wordt.
zondag 29 september 2019 om 15:29
Omdat ik geen relatie heb?
David Dunning
David Dunning

zondag 29 september 2019 om 15:32
blijkbaar ben je precies wel goed op de hoogte van de sociale kas? werkt ge er zelf mss? of linkse die vindt dat gratis geld aan jan en alleman maar moet kunnen, ja zolang gij persoonlijk de rekening niet moet betalen is met gratis geld zwieren van een ander natuurlijk wel gemakkelijk, beroep minister zou u niet misstaan.

zondag 29 september 2019 om 15:36
ik ben zeer goed op de hoogte van de sociale kas. kan jij ook zijn al die gegevens zijn namelijk openbaar. in nederland klotst het geld door de grachtenTinkerbell1988 schreef: ↑29-09-2019 15:32blijkbaar ben je precies wel goed op de hoogte van de sociale kas? werkt ge er zelf mss? of linkse die vindt dat gratis geld aan jan en alleman maar moet kunnen, ja zolang gij persoonlijk de rekening niet moet betalen is met gratis geld zwieren van een ander natuurlijk wel gemakkelijk, beroep minister zou u niet misstaan.
zondag 29 september 2019 om 15:43
zondag 29 september 2019 om 15:56
maar wat voor zin heeft het om daar op een Nederlands forum over te gaan lopen klagen?Tinkerbell1988 schreef: ↑29-09-2019 15:43nederland is belgie niet , terwijl jullie begrotingsovershot hebben, hebben wij tekort van miljarden!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 29 september 2019 om 15:57