Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:11
Maar tegen je eigen ouders of broer of zus kun je toch wel gewoon zeggen "mam, ik heb echt effe geen zin in je hoor, ik heb een rotweek, ik wil gewoon lekker met een enorme bel wijn naar mijn nest. Ik bel je morgen, goed?"

Als je met zulke naasten al niet gewoon jezelf kunt zijn, met wie dan wel?

Tegen mijn eigen familie wel ja, maar tegen de familie van vriend zou ik dat nooit doen. En als hij het dan ook nog eens gezellig zou vinden, dan is het niet aan mij om te zeggen dat ik geen zin in ze heb. Dan trek ik me wel terug boven ofzo.
Marnamai schreef:
29-09-2019 16:21
Dit dus ook.

Mijn familie accepteert geen "nee, nu niet".

Als ik zeg dat ik te ziek ben om bij hen te komen feesten, dan verplaatsen ze 't feest desnoods wel naar mijn living :-D.
Want "dan kan ik er toch bij zijn".

Als ik zeg dat ik geen tijd heb om te feesten, dan verplaatsen ze het feest van datum "want dan kan je er toch bij zijn".
Dat ik het die week geen tijd, energie en zin heb is bijzaak en ga ik ook niet aan hun neus hangen. Snappen ze toch niet.

Ooit 1 keer tegen mijn moeder gezegd maar "geen zin bestaat niet" en "doe dan maar wat moeite, want ik doe de moeite om jou uit te nodigen en een feest te organiseren" en "hoe een ondankbaar wicht ben jij".
Om vervolgens in huilen uit te barsten omdat ik dus niet haar feestje wou komen.
Dat zouden ze niet bij mij moeten proberen. Nee is nee. Ik kom niet als ik niet wil en je komt er bij mij ook niet in als ik daar geen trek in heb. In elk geval niet voor zulk onzinnig geneuzel.
In mijn vriendinnenkring werkt het dan weer andersom, dat als een van ons spontaan aan de deur staat, er (serieus) iets aan de hand is. Dat kan variëren van een rottige werkdag, conflict met een collega, verdrietig om een van de kinderen of het verlies van een dierbare. Voor de rest bellen/appen we, ook de leuke dingen uiteraard en als we willen afspreken is dat op afspraak, meestal wel binnen een week. Dat zie ik dan weer de andere kant op van gastvrijheid. De muren van mijn woonkamer hebben ondertussen al heel wat tranen gezien en niet alleen de mijne.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 29-09-2019 16:26
0.18% gewijzigd
wij slapen nooit.
rosanna08 schreef:
29-09-2019 14:59
"Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden"

Hoe zie je dat voor je dan? Dat je altijd je huis open moet stellen als anderen bedacht hebben dat ze bij jou op visite willen komen?
Als ik af ga op die zin ben ik niet gastvrij, niet omdat ik dat niet zou willen, maar simpelweg omdat ik dat niet kan. Mijn huis is geregeld een chaos en ook al zou de ander dat geen probleem vinden, ik vind het niet fijn. Maar dan zou ik je wel met plezier binnen moeten laten, want dat is gastvrij?
Gastvrijheid heeft voor mij idd wel met flexibel willen zijn, spontaniteit ed te maken.

Dat je het leuk vindt dat iemand je wil zien/horen. En als het je niet uitkomt of als je maar heel even tijd hebt, dat je dat dan zegt.
Gastvrij zijn is ook mensen iets aanbieden die beroepsmatig in je huis bezig zijn. En als ze als lunch aan hun boterhammen zitten, dat je dan vraagt of ze zin hebben in iets warms: cup a soup of gebakken ei. En dat je niet denkt dat schilders maar elders in t blok aan de koffie moeten gaan.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:22
ja, dat hebben we allemaal al besproken.

Grappig is dat, jullie verwachten allemaal begrip voor jullie introvertheid en hekel aan mensen en iedereen moet dat maar nemen zoals je bent, maar omgekeerd denken ach ja, Tante Truus is nu eenmaal spontaan en zo laat ze merken dat ze van me houdt is dan van jullie uit weer teveel gevraagd.

Over andermans gevoel niet respecteren gesproken.
Maar als tante Truus geen rekening met mijn persoonlijkheid wenst te houden, dan is het toch eenrichtingsverkeer als ik rekening met haar zou houden? Het blijkt dan gewoon geen match te zijn, geen reden dus om bij elkaar op bezoek te komen.
Star² schreef:
29-09-2019 16:24
Tegen mijn eigen familie wel ja, maar tegen de familie van vriend zou ik dat nooit doen. En als hij het dan ook nog eens gezellig zou vinden, dan is het niet aan mij om te zeggen dat ik geen zin in ze heb. Dan trek ik me wel terug boven ofzo.
Tegen de familie van man kan ik juist harder zijn :-D.

Mag man het grotendeels expliceren en ze drammen minder door dan mijn familie.

Al volgt er op een excuus als "ziek" gegarandeerd een bokaal verse soep.
fashionvictim schreef:

Grappig is dat, jullie verwachten allemaal begrip voor jullie introvertheid en hekel aan mensen en iedereen moet dat maar nemen zoals je bent, maar omgekeerd denken ach ja, Tante Truus is nu eenmaal spontaan en zo laat ze merken dat ze van me houdt is dan van jullie uit weer teveel gevraagd.

ik heb helemaal geen hekel aan mensen, hoe kom je daar nou weer bij? En is het echt zo raar dat ik mensen en mezelf een opgeruimd huis gun zodat ik al mijn aandacht aan mijn bezoek kan geven ipv alleen maar bezig te zijn met allerlei randzaken?
Hartstikke fijn dat jij daar geen last van hebt en jouw deur altijd openstaat, ik wou dat ik het kon, maar dat is nou eenmaal niet de realiteit.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
simbalabimba schreef:
29-09-2019 16:26
Gastvrijheid heeft voor mij idd wel met flexibel willen zijn, spontaniteit ed te maken.

Dat je het leuk vindt dat iemand je wil zien/horen. En als het je niet uitkomt of als je maar heel even tijd hebt, dat je dat dan zegt.
Gastvrij zijn is ook mensen iets aanbieden die beroepsmatig in je huis bezig zijn. En als ze als lunch aan hun boterhammen zitten, dat je dan vraagt of ze zin hebben in iets warms: cup a soup of gebakken ei. En dat je niet denkt dat schilders maar elders in t blok aan de koffie moeten gaan.
Als jij naar je werk gaat biedt je werkgever je tussen de middag toch ook geen gebakken ei aan? Ik ga er vanuit dat werklui die een volle dag werk hebben hun eigen broodtrommeltje mee nemen.
Star² schreef:
29-09-2019 16:24
nee, dat zou ik ook nooit doen, maar dan zou ik net als jij gewoon wat anders gaan doen en als ze weg zijn tegen vriend zeggen "schat, ik trek dat echt niet, hoor, doordeweeks, kun jij anders voortaan niet naar hen toegaan of even met ze uit eten ofzo?"

Met je eigen partner maak je toch gewoon afspraken over hoe je met dat soort dingen omgaat? En als je partner bijvoorbeeld doordeweeks te vroeg op moet of gewoon kapot is s avonds dan zeg je als liefhebbende partner toch zelf tegen je eigen familie: jullie zijn echt van harte welkom maar Michiel moet s ochtends om half 5 op dus die wil doordeweeks liever geen visite? Zal ik woensdag naar jullie komen?
Am Yisrael Chai!
rosanna08 schreef:
29-09-2019 16:12
ik vind het hartstikke gezellig als iemand op bezoek komt, maar niet als iemand plompverloren op de stoep staat. En denk je nou echt dat ik je buiten laat staan als er iets met je aan de hand is?
Maar zoals jij het brengt, moet ik me maar over mijn misplaatste gene heenzetten, want het is goed bedoeld en mensen maken zich zorgen of hebben een megacrisis.
In mijn ogen is vriendschap ook rekening houden, sterker vooral rekening houden met elkaar en niet iets doen waarvan je weet dat je een ander daar heel ongemakkelijk door laat voelen. En gelukkig doen mijn vrienden dat ook.
Hoe vaak is het voor gekomen dat jouw vrienden onaangekondigd aan de deur stonden?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:28

Met je eigen partner maak je toch gewoon afspraken over hoe je met dat soort dingen omgaat? En als je partner bijvoorbeeld doordeweeks te vroeg op moet of gewoon kapot is s avonds dan zeg je als liefhebbende partner toch zelf tegen je eigen familie: jullie zijn echt van harte welkom maar Michiel moet s ochtends om half 5 op dus die wil doordeweeks liever geen visite? Zal ik woensdag naar jullie komen?
Hier krijg ik dan gegarandeerd van iedereen te horen "oh, maar dan beginnen we wel een uur eerder, zodat jullie op tijd naar huis kunnen / we op tijd weer buiten zijn".

Man heeft jarenlang shiften-werk gedaan, maar no way dat dat voor mijn (of zijn) omgeving een reden was om een feestje te missen.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:20
Oh, dit herken ik wel, hoor, dat is in mijn familie ook zo. En persoonlijk maak ik dus de afweging dat ik gewoon accepteer dat diegene zo is en dat ik het dus maar beter gezellig kan maken dan me eraan te ergeren. Want diegene is er al en ik hou niet van ruzie om zoiets futiels. Want waar gaat het nu helemaal over? Dan zit je familie een paar uur op de bank, nou ja, ga je ook niet dood van. Liever dat ze onaangekondigd langskomen en dat je denkt "pff, moet dat nu?" dan dat je helemaal geen familie of een klotefamilie die niks om je geeft hebt.
Ik reageer precies zo als jij, want resistance is futile. Zo had ik eens een kind met flinke koorts op de verjaardag van een ander kind, maar de visite bleef gewoon zitten: ik had immers allerlei hapjes en lekkere broodjes en pizza en het was zonde als ze dat niet gingen opeten.
Maar ik kan me ook heel best voorstellen dat andere mensen het niet fijn vinden. Juist door opgegroeid te zijn met deze gewoontes ben ik snel bang dat ik te veel ben.
Behalve bij mijn nabije familie, daar kom ik dus ook gewoon onverwacht op bezoek.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:31
Hoe vaak is het voor gekomen dat jouw vrienden onaangekondigd aan de deur stonden?
zelden, gelukkig snappen mijn vrienden mij en houden ze rekening met mijn gevoeligheden. Maar blijkbaar is dat toch heel verkeerd als ik dit topic lees
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
29-09-2019 16:12
ik vind het hartstikke gezellig als iemand op bezoek komt, maar niet als iemand plompverloren op de stoep staat. En denk je nou echt dat ik je buiten laat staan als er iets met je aan de hand is?
Maar zoals jij het brengt, moet ik me maar over mijn misplaatste gene heenzetten, want het is goed bedoeld en mensen maken zich zorgen of hebben een megacrisis.
In mijn ogen is vriendschap ook rekening houden, sterker vooral rekening houden met elkaar en niet iets doen waarvan je weet dat je een ander daar heel ongemakkelijk door laat voelen. En gelukkig doen mijn vrienden dat ook.
Oh, ik zie dat je al antwoord had gegeven. Waarom denk je dat ik dat niet doe?

Nogmaals, mijn vrienden vinden spontane bezoekjes leuk. Misschien wel leuker dan ik zelfs, want zij komen vaker spontaan bij mij aanwaaien dan ik bij hen.

Degenen die dat niet leuk vinden, daar weet ik dat uiteraard van want we zijn vrienden en dus ken ik hen en zij mij. Mocht ik bij die mensen toch op de stoep staan dan zal dat dus altijd een goede reden hebben. En ik verwacht van mijn vrienden dan weer dat ze als ze me aan de deur zien staan altijd als eerst denken dat ik een goede reden heb om daar te staan en niet dat ze denken dat ik schijt aan ze heb.

Zodra ik merk dat ze denken dat ik schijt aan hen heb of dat ik misbruik van ze maak of iets anders belachelijks is de vriendschap echt direct over want ik ben niet bevriend met mensen die slecht over mij denken, kom nou.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 29-09-2019 16:36
1.97% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
redbulletje schreef:
Als jij naar je werk gaat biedt je werkgever je tussen de middag toch ook geen gebakken ei aan? Ik ga er vanuit dat werklui die een volle dag werk hebben hun eigen broodtrommeltje mee nemen.
Ik ook, dat staat ook in mijn bericht. Maar in kan me zo voorstellen dat iemand ( beginnen vaak al vroeg, lichamelijk werk enz) naast dat brood, zin heeft in iets warms. Dus dan bied ik cup a / gebakken ei aan. Dat vind ik gastvrij.

En het antwoord is dan ja of nee. Er zegt nooit iemand “ nee natuurlijk niet, wat belachelijk zeg!”
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Een heel cliché scene in veel films en series is dat de man/vrouw des huizes door het raam naar buiten kijkt en onverwachts bezoek ziet naderen. Ze zeggen dan gatverdamme nee he, maar als ze de deur open doen reageren ze enthousiast. Zo denk ik dus dat het merendeel over onverwachts bezoek denkt. Er zal tenslotte heus wel een kern van waarheid in zitten als zoiets zo vaak terugkomt.
fashionvictim schreef:

Er wordt door ons allemaal op jou gereageerd omdat jij de manier waarop anderen met onverwacht bezoek om gaan, koppelt aan het wel of niet gastvrij zijn en het wel of niet hebben van echte vrienden en het wel of niet eerlijk kunnen zijn.

Er is niemand hier die jouw spontane manier van doen afkeurt, binnen jouw spontane vriendengroep waarin spontaan langskomen de norm is. Er wordt alleen gesteld dat die manier niet als 'norm' kan worden gehanteerd. En er wordt van jouw kant begrip gevraagd (en een pietsie minder veroordelend zijn) voor de mensen die daar anders in staan en anders mee om willen gaan.

Er is niemand die ook maar suggereert dat je niet spontaan zou moeten langs gaan bij vriendinnen die het leuk vinden dat je spontaan langs komt. Waarom is het dan zo moeilijk om te begrijpen dat je er goed aan doet om niet spontaan langs te gaan bij vriendinnen die dat niet leuk vinden, maar dat dat niks over de kwaliteit van je vriendschap zegt?
SHIFTY schreef:
29-09-2019 16:39
Er wordt door ons allemaal op jou gereageerd omdat jij de manier waarop anderen met onverwacht bezoek om gaan, koppelt aan het wel of niet gastvrij zijn en het wel of niet hebben van echte vrienden en het wel of niet eerlijk kunnen zijn.

Er is niemand hier die jouw spontane manier van doen afkeurt, binnen jouw spontane vriendengroep waarin spontaan langskomen de norm is. Er wordt alleen gesteld dat die manier niet als 'norm' kan worden gehanteerd. En er wordt van jouw kant begrip gevraagd (en een pietsie minder veroordelend zijn) voor de mensen die daar anders in staan en anders mee om willen gaan.

Er is niemand die ook maar suggereert dat je niet spontaan zou moeten langs gaan bij vriendinnen die het leuk vinden dat je spontaan langs komt. Waarom is het dan zo moeilijk om te begrijpen dat je er goed aan doet om niet spontaan langs te gaan bij vriendinnen die dat niet leuk vinden, maar dat dat niks over de kwaliteit van je vriendschap zegt?
Nogmaals: ik ga nooit spontaan op bezoek bij mensen die dat niet leuk vinden. En dat heb ik pas een stuk of duizend keer gezegd.

En ik zeg niet dat spontaan langsgaan bij je vrienden iets zegt over de vriendschap, ik zeg dat DE GEDACHTE OVER WAAROM IEMAND DAAR STAAT iets zegt over je vriendschap.

Als je smoesjes moet verzinnen om "van iemand af te komen" of denkt dat mensen "misbruik van je maken" of denkt "gatverdamme, trut, wat kom jij nou weer doen" dan ben je in mijn ogen geen vrienden.

Maar ook dat heb ik pas een stuk of duizend keer uitgelegd maar kennelijk is dat voor jou dan weer een moeilijk concept.
Am Yisrael Chai!
rosanna08 schreef:
29-09-2019 16:34
zelden, gelukkig snappen mijn vrienden mij en houden ze rekening met mijn gevoeligheden. Maar blijkbaar is dat toch heel verkeerd als ik dit topic lees
Ja, belachelijk zulke vrienden natuurlijk.
rosanna08 schreef:
29-09-2019 16:34
Nou, wat is het probleem dan? Ze komen nooit spontaan bij je langs, dus er is toch helemaal niks aan de hand?

Volgens mij heeft ook niemand gezegd dat het verkeerd is, ik heb het in ieder geval niet gelezen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:45
Nogmaals: ik ga nooit spontaan op bezoek bij mensen die dat niet leuk vinden. En dat heb ik pas een stuk of duizend keer gezegd.

En ik zeg niet dat spontaan langsgaan bij je vrienden iets zegt over de vriendschap, ik zeg dat DE GEDACHTE OVER WAAROM IEMAND DAAR STAAT iets zegt over je vriendschap.

Als je smoesjes moet verzinnen om "van iemand af te komen" of denkt dat mensen "misbruik van je maken" of denkt "gatverdamme, trut, wat kom jij nou weer doen" dan ben je in mijn ogen geen vrienden.

Maar ook dat heb ik pas een stuk of duizend keer uitgelegd maar kennelijk is dat voor jou dan weer een moeilijk concept.
Ook bij mensen die zulke dingen niet zeggen/tikken ga je er zo in. Echt hoor, je jankt de hele tijd dat mensen je verkeerd begrijpen en dat ze je moeten hebben...

Misschien moet je eens zelf leren minder veroordelend te tikken en niet iedereen die anders denkt op een hoopje te pleuren.
Maar goed is toch tegen een muur.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:45

Als je spontaan langskomen leuk vind, dan vind je dat leuk.
Als je een hekel hebt aan iemand is het niet je vriend.

Je hebt dat inderdaad meerdere keren uitgelegd. Ik snap het nu. Ik wist alleen niet dat dit de kern was van alle het andere wat je hierover gezegd hebt. Maar fijn dat het is opgehelderd.
rosanna08 schreef:
ik heb helemaal geen hekel aan mensen, hoe kom je daar nou weer bij? En is het echt zo raar dat ik mensen en mezelf een opgeruimd huis gun zodat ik al mijn aandacht aan mijn bezoek kan geven ipv alleen maar bezig te zijn met allerlei randzaken?
Hartstikke fijn dat jij daar geen last van hebt en jouw deur altijd openstaat, ik wou dat ik het kon, maar dat is nou eenmaal niet de realiteit.
Ik vind het helemaal niet raar dat je jezelf een opgeruimd huis gunt. Ik vind het raar dat als er iemand bij uitzondering onaangekondigd op de stoep staat dat dan niet het eerste wat je denkt is "oh jee, wat is er aan de hand?" of "heeeeeeeeee! wat een verrassing!"

Dát is hetgeen waar ik steeds op aansla. Ik vind jouw / jullie gedachtegangen zo bijzonder. Als mijn beste vriendin die weet dat ik de schurft aan onverwacht bezoek heb tóch aan de deur staat dan is mijn eerste gedachte dat er iets ergs aan de hand is. Want anders zou ze er niet staan, ze weet namelijk dat ik daar niet tegen kan en ze houdt van me. Ik snap niet dat jij niet ook dat laatste denkt, maar denkt dat ze schijt aan je heeft.
Am Yisrael Chai!
Lucifer2018 schreef:
29-09-2019 16:49
Ook bij mensen die zulke dingen niet zeggen/tikken ga je er zo in. Echt hoor, je jankt de hele tijd dat mensen je verkeerd begrijpen en dat ze je moeten hebben...

Misschien moet je eens zelf leren minder veroordelend te tikken en niet iedereen die anders denkt op een hoopje te pleuren.
Maar goed is toch tegen een muur.
Maar ik ben helemaal niet veroordelend! Ik begrijp het gewoon niet, dat is iets heel anders.

Ik vind het dan weer niet zo aardig dat ik enorm veel moeite doe om de kennelijke misverstanden uit de weg te ruimen maar dat er omgekeerd dan gewoon niet op gereageerd wordt.
Am Yisrael Chai!
simbalabimba schreef:
29-09-2019 16:36
Ik ook, dat staat ook in mijn bericht. Maar in kan me zo voorstellen dat iemand ( beginnen vaak al vroeg, lichamelijk werk enz) naast dat brood, zin heeft in iets warms. Dus dan bied ik cup a / gebakken ei aan. Dat vind ik gastvrij.

En het antwoord is dan ja of nee. Er zegt nooit iemand “ nee natuurlijk niet, wat belachelijk zeg!”
In dat geval ben ik dus niet gastvrij. Vind het vreselijk als er meerdere werklui tegelijk in mijn huis bezig zijn. Sowieso was ik dat al niet gewend omdat mijn vader alles kon klussen wat nodig was, maar nu ik afhankelijk ben van bedrijven als er iets geinstalleerd moet worden dan vreet dat zoveel energie op 'n verkeerde manier dat ik op standje overleven sta en niet kan wachten tot ze weer ophoepelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven