Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
redbulletje schreef:
29-09-2019 19:35
Ik vind vlees en vis uit de vriezer ook niet lekker. Ik haal liever een vers stukje de dag dat ik het wil opeten.
Ik wil best vlees en vis uit de diepvries.
Maar dan moet ik het wel 's ochtends uithalen.

Want in de magnetron wordt het drama.
En stijfbevroren in de pan leggen is ook geen optie.

De helft van de tijd vergeet ik het uit te halen, dus kan ik 's avonds alsnog kopen.
Geen probleem, want voor de groenten en de koolhydraten moet ik toch naar de supermarkt.
Geengroenblaadje schreef:
29-09-2019 19:11

Wat hebben jullie dan voor voorraden, de mensen die weinig in huis hebben? Kan toch niet helemaal niks zijn?

Voor anderen om spontaan mee te eten? Ik nagenoeg niks idd. Hooguit eieren, bloem en melk om pannenkoeken van te maken. Voor wie en waarom zou ik voorraad moeten hebben dan?
iceteapeach wijzigde dit bericht op 29-09-2019 20:02
3.21% gewijzigd
wij slapen nooit.
Voorraden?

Toevallig vandaag de ingrediënten voor de moussaka morgen.
En zowaar toevallig een fles water ontdekt in de kelder.

Voor de rest: Nog geen ei.
Als ik eieren plan 's avonds breng ik of man die wel mee die dag.

Een doos van 6 gaat hier net op met 2.
(Man 4 eieren, ik 2.)

Alleen kruiden en bouillonblokjes zijn hier standaard.
En in 't beste geval een paar aardappelen en wat diepvries-vis (zalm en panga-filet). En friet.
En wat restjes diepvriesgroenten, maar zo weinig per groente dat niemand er een maaltijd uit puurt.

Ik heb ook nog een half-vervallen ijstaart in de aanbieding en stijfbevroren blinde vinken die al 2 jaar in de diepvries rondwaren en er niet meer fris uitzien. (Ooit gekocht in een promo 3 + 3. De ene helft opgegeten, de andere helft in de diepvries gegaan. En gebleven.)

Promo's kopen - zeker qua vlees en vis - werkt hier dus net niet, want wat niet direct opgegeten wordt, raakt héél vaak niet meer uit de diepvries.
iceteapeach schreef:
29-09-2019 19:45
Voor anderen om spontaan mee te eten? Ik niks idd. Hooguit eieren of bloem en melk om pannenkoeken van te maken. Voor wie en waarom zou ik voorraad moeten hebben dan?
Omdat je toch vaak wel wat overhoudt? Zoals de potjes met geroosterde paprika, sjalotten, uien, ed. Of de verse pizzabodems, die verkopen per twee. Daarvan ligt er dan soms nog eentje in de ijskast, en die wordt later in week belegd met wat er nog over is van het één of het ander.
En de erwtensoep van gisteren, daar is van over omdat ik geen kleine portie erwtensoep kan maken. De rest vries ik in en eten we in de loop van de week, als middaghapje of voor iemand die later thuis is vanwege werk of sport.
Geldt voor meer gerechten, zoals couscous, pastasaus, boerenkool, etc. Die kan ik niet precies afgepast maken.

Maar wellicht als er meer mensen over de vloer komen, zijn er ook meer voorraden die ook weer opgaan. Gaat meer organisch.
29-09-2019 20:04
Omdat je toch vaak wel wat overhoudt? Zoals de potjes met geroosterde paprika, sjalotten, uien, ed. Of de verse pizzabodems, die verkopen per twee. Daarvan ligt er dan soms nog eentje in de ijskast, en die wordt later in week belegd met wat er nog over is van het één of het ander.
En de erwtensoep van gisteren, daar is van over omdat ik geen kleine portie erwtensoep kan maken. De rest vries ik in en eten we in de loop van de week, als middaghapje of voor iemand die later thuis is vanwege werk of sport.
Geldt voor meer gerechten, zoals couscous, pastasaus, boerenkool, etc. Die kan ik niet precies afgepast maken.

Maar wellicht als er meer mensen over de vloer komen, zijn er ook meer voorraden die ook weer opgaan. Gaat meer organisch.
Niet als je afgepast boodschappen doet etc. Dit is hoe jij het doet, wat jij aangeeft, geldt niet voor iedereen. Blijft mijn vraag staan: voor wíe en
vooral wáárom zou je meer maken dan het aantal personen in je huishouden? Dan gooi je wat overblijft in de vriezer voor een volgende keer. Komen er vervolgens 4 man spontaan langs en willen blijven eten, je pastasaus is dan a) al niet op tijd ontdooit, b) niet genoeg bij elkaar voor laten we zeggen 6 personen, c) kun je alsnog de deur uit om bij te halen of te bestellen. Wat een gedoe. Laat mij dan maar gewoon vantevoren afspreken, weet ik zeker dat ik niet hoef te improviseren/te hannesen om voor 6 man iets op tafel te zetten terwijl ik normaal maar met 2 personen ben.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:02
24.74% gewijzigd
wij slapen nooit.
Man is momenteel pompoen aan 't hakken voor zijn / onze pompoensoep vanavond.
(Het gezucht over de sterkte van dat onding en hoe moeilijk het lukt mag ik er gratis bij nemen :-D. Maar het was hij toch écht die pompoenen wou planten in de tuin en pompoensoep wou eten vanavond.)

Maar daar eten we dan straks elk een kom of 2 à 3 van.

Morgen en overmorgen hij nog een thermosje mee naar 't werk voor bij zijn brood en dan is die soep toch écht op. En de eerste die tussen hem en zijn pompoensoep gaat staan en hem zijn thermos afneemt die krijgt de banvloek :-D.

Daar gaat dus geen druppel van naar de diepvries.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 20:15
8.71% gewijzigd
iceteapeach schreef:
29-09-2019 20:08
Niet als je afgepast boodschappen doet etc. Dit is hoe jij het doet, wat jij aangeeft, geldt niet voor iedereen.
Dus als je rijst maakt, koop je een pak rijst voor twee personen? Of lasagnebladeren voor twee personen? Wist niet eens dat dat bestond. Een zakje geraspte kaas maak je altijd helemaal op? Een potje kappertjes gebruik je helemaal? En augurken ook?

Vlees en vis snap ik, dan doen we ook, iedere dag vers.
Marnamai schreef:
29-09-2019 20:14
Man is momenteel pompoen aan 't hakken voor zijn / onze pompoensoep vanavond.
(Het gezucht over de sterkte van dat onding en hoe moeilijk het lukt mag ik er gratis bij nemen :-D.)

Maar daar eten we dan straks elk een kom of 2 à 3 van.

Morgen en overmorgen hij nog een thermosje mee naar 't werk voor bij zijn brood en dan is die soep toch écht op. En de eerste die tussen hem en zijn pompoensoep gaat staan en hem zijn thermos afneemt die krijgt de banvloek :-D.

Daar gaat dus geen druppel van naar de diepvries.
Dat is toch ook een voorraad? Zo bedoel ik het óók. Een voorraad gaat in de dagen erna op. Stel dat er morgen onverwacht bezoek komt, dan heb je soep, een mooie maaltijd.
Dus als je rijst maakt, koop je een pak rijst voor twee personen? Of lasagnebladeren voor twee personen? Wist niet eens dat dat bestond. Een zakje geraspte kaas maak je altijd helemaal op? Een potje kappertjes gebruik je helemaal? En augurken ook?

Vlees en vis snap ik, dan doen we ook, iedere dag vers.
Kan je mij es vertellen hoe ik iemand te eten geef met in 't beste geval 20 gram snipperkaas over?
En hoe je dat als maaltijd kan zien?

Ik koop zakjes van 100 gram en in 't beste geval blijft daar dus een klein restje van over.

Zelfde met die 2 keer per jaar dat ik kappertjes koop.
Ik koop die voor 1 specifiek gerecht en dat hele potje gaat er dan toch écht in.

En kale rijst zonder iets serveer ik niet in dit huis.
Een pak bevat 4 zakjes, ik heb er standaard 3 nodig.
Kan ik je dus nog 1 zakje kale rijst zonder groenten, vlees of saus aanbieden.
iceteapeach schreef:
29-09-2019 20:08
Niet als je afgepast boodschappen doet etc. Dit is hoe jij het doet, wat jij aangeeft, geldt niet voor iedereen. Blijft mijn vraag staan: voor wie en
vooral wáárom zou je meer maken dan het aantal personen in je huishouden?
De vraag over meer maken: zie de voorbeelden in bovenstaande post over pizzabodem, erwtensoep.
iceteapeach schreef:
29-09-2019 19:45
Voor anderen om spontaan mee te eten? Ik nagenoeg niks idd. Hooguit eieren, bloem en melk om pannenkoeken van te maken. Voor wie en waarom zou ik voorraad moeten hebben dan?

Voor mezelf, ik haat misgrijpen.
Dus als je rijst maakt, koop je een pak rijst voor twee personen? Of lasagnebladeren voor twee personen?
Simpel, je kookt voor 2 personen en de rest blijft in het pak zitten.

edit: als iets per een grotere hoeveelheid te koop is dan we in 1 dag gebruiken, dan koop ik het niet. (Dus die pizzabodems of zo.)
29-09-2019 20:17
Dat is toch ook een voorraad? Zo bedoel ik het óók. Een voorraad gaat in de dagen erna op. Stel dat er morgen onverwacht bezoek komt, dan heb je soep, een mooie maaltijd.
Enkel wat pompoensoep is GEEN maaltijd voor gasten.
Toch hier niet.
Gasten krijgen toch écht betere dingen.

Ik vind het al nauwelijks een warme maaltijd voor mezelf te noemen, tenzij bij de boterhammen.
Maar het is zondag, soep is calorie-arm en ik heb de afgelopen dagen te veel gevreten en dat moet gecompenseerd worden :-).

Maar ik ga mijn gasten dus geen dieet-maaltijd serveren.
Of enkel als voorgerecht.
Mijn man en ik werken beide en we zijn na het werk graag lui. Dus ik doe bij voorkeur een keer boodschappen per week. Dat lukt niet, want broodmonsters, maar alsnog zijn voorraden hier ook een manier om ervoor te zorgen dat we geen stress hebben over wat we moeten eten. Dat en ik hamster graag.
3thee schreef:
29-09-2019 20:20
Simpel, je kookt voor 2 personen en de rest blijft in het pak zitten.

edit: als iets per een grotere hoeveelheid te koop is dan we in 1 dag gebruiken, dan koop ik het niet. (Dus die pizzabodems of zo.)

Dus dan heb je de rest van het pak toch op voorraad? Er werd door een aantal mensen geschreven dat ze niks in de voorraadkast hebben.
Star² schreef:
29-09-2019 20:23
Dus dan heb je de rest van het pak toch op voorraad? Er werd door een aantal mensen geschreven dat ze niks in de voorraadkast hebben.
Kale macaroni is er altijd. Maar of een onverwachte gast dat lekker vindt? ;-)
Marnamai schreef:
29-09-2019 20:19
Kan je mij es vertellen hoe ik iemand te eten geef met in 't beste geval 20 gram snipperkaas over?
En hoe je dat als maaltijd kan zien?

Ik koop zakjes van 100 gram en in 't beste geval blijft daar dus een klein restje van over.

Zelfde met die 2 keer per jaar dat ik kappertjes koop.
Ik koop die voor 1 specifiek gerecht en dat hele potje gaat er dan toch écht in.

En kale rijst zonder iets serveer ik niet in dit huis.
Een pak bevat 4 zakjes, ik heb er standaard 3 nodig.
Kan ik je dus nog 1 zakje kale rijst zonder groenten, vlees of saus aanbieden.
Het ging erom dat ik voorraden in huis heb, zie mijn eerdere opsomming van wat er nu minimaal in huis is. Dat zijn o.a. voorraden die eerder gebruikt zijn in gerechten en waarvan over is. Dat kan zijn dat ik 2,5 zakje geraspte kaas heb gebruikt. Of drie eetlepels mascarpone. En dat wisselt. Ik heb meer in huis dan alleen rijst of pasta, daar gaat het om. Naast aangebroken verpakkingen zijn dat ook regelmatig porties eten. Heel fijn om de volgende dag mee te nemen naar werk of als tussendoortje voor vrienden van de pubers, of voor onverwacht bezoek.
3thee schreef:
29-09-2019 20:27
Ketchup erbij en klaar ;-)
Ik heb nooit pasta of rijst. En aardappelen ook niet altijd.
Groente ook meestal niet, tenzij wat snoeptomaatjes, ui en sla.
Brood niet voldoende om meerdere mensen te vullen.
Pannenkoeken of een omelet zou kunnen, want eieren en kaas heb ik altijd ruim in huis en houdbare melk eveneens.
3thee schreef:
29-09-2019 20:27
Ik heb dus meestal géén pasta in huis.
Een pak gaat er hier gewoon in 1 keer door.

Ze zullen het dus moeten stellen met kale rijst of kale aardappelen (als ze geluk hebben).
Marnamai schreef:
29-09-2019 20:22
Toch hier niet.

Ik vind het al nauwelijks een warme maaltijd voor mezelf te noemen, tenzij bij de boterhammen.
Maar het is zondag, soep is calorie-arm en ik heb de afgelopen dagen te veel gevreten en dat moet gecompenseerd worden :-).

Tjonge jonge, wat een gezuig zeg. Het gaat om onverwacht bezoek. Een kom zelfgemaakte (!) pompoensoep, met brood erbij, een kleine salade met tomaten (ja op voorraad), een gesnipperde ui (ook op voorraad) en tonijn uit blik (voorraad) en gekookt ei (voorraad). Ik teken ervoor. En mijn onverwachte eters ook. Die verwachten ook geen uitgebreide maaltijd als ze spontaan langs komen.

Bij geplande eters is het anders, zie ook nu weer mijn eerdere bericht.
Ik kan me gewoon niet indenken dat mensen met een redelijk tot fatsoenlijk inkomen niets op voorraad hebben. Wij hadden thuis inderdaad wel lege kasten, maar dan was het geld ook gewoon op.
Wellicht laat mijn belachelijke voorraadfetisj zich ook daaruit verklaren.
Marnamai schreef:
29-09-2019 20:22
Toch hier niet.

Volgens mij ging deze discussie over gasten die onverwachts langskomen. Dan is alles wat je kunt serveren toch prima? (we hebben met ons westerse eet- en leefpatroon sowieso genoeg aan de helft van wat we gemiddeld eten)
Betty_Slocombe schreef:
29-09-2019 20:39
Ik kan me gewoon niet indenken dat mensen met een redelijk tot fatsoenlijk inkomen niets op voorraad hebben. Wij hadden thuis inderdaad wel lege kasten, maar dan was het geld ook gewoon op.
Wellicht laat mijn belachelijke voorraadfetisj zich ook daaruit verklaren.
Verse dingen heb ik mondjesmaat in huis omdat ik niet teveel wil hoeven weggooien en ik haal geen snaai/snacks op voorraad omdat ik mij zelf zo slecht kan beheersen.
Sara9876 schreef:
29-09-2019 20:39
Volgens mij ging deze discussie over gasten die onverwachts langskomen. Dan is alles wat je kunt serveren toch prima?
Nope.
Ik geef mensen liever niets dan dat ik ze enkel en alleen dieet-voer serveer.
Dat is mijn eer-gevoel.
Er staat hier een 3-gangenmenu op tafel of niets.

Als je dan toch onverwacht voor mijn deur staat en ik krijg je niet buiten voor er eten aan te pas komt, dan gaan we uit eten.
Op mijn kosten.

Geen zin immers om nadien via via te mogen horen hoe een krent ik ben dat ik je afscheep met alleen wat zielige overschotsoep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven