Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

zondag 29 september 2019 om 17:00
fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 16:53Ik vind het helemaal niet raar dat je jezelf een opgeruimd huis gunt. Ik vind het raar dat als er iemand bij uitzondering onaangekondigd op de stoep staat dat dan niet het eerste wat je denkt is "oh jee, wat is er aan de hand?" of "heeeeeeeeee! wat een verrassing!"
Dát is hetgeen waar ik steeds op aansla. Ik vind jouw / jullie gedachtegangen zo bijzonder. Als mijn beste vriendin die weet dat ik de schurft aan onverwacht bezoek heb tóch aan de deur staat dan is mijn eerste gedachte dat er iets ergs aan de hand is. Want anders zou ze er niet staan, ze weet namelijk dat ik daar niet tegen kan en ze houdt van me. Ik snap niet dat jij niet ook dat laatste denkt, maar denkt dat ze schijt aan je heeft.
Ja dat is dan ook mijn gedachte inderdaad, dat er iets is. Als kind had ik nog niet zoveel weerzin tegen bezoek, maar mijn moeder wel (rara waar zou ik het van hebben) Dus toen op een keer mijn oom en tante 's ochtends voor de deur stonden was mijn reactie "hee halloo!" Terwijl mijn moeder meteen achter me opdook: "wat is er aan de hand??" En toen bleek inderdaad dat een ander familielid een ongeluk had gehad.
zondag 29 september 2019 om 17:01
waar zeg ik dat ik dat denk? Je bent me nu echt dingen in de schoenen aan het schuiven.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 16:53Ik vind het helemaal niet raar dat je jezelf een opgeruimd huis gunt. Ik vind het raar dat als er iemand bij uitzondering onaangekondigd op de stoep staat dat dan niet het eerste wat je denkt is "oh jee, wat is er aan de hand?" of "heeeeeeeeee! wat een verrassing!"
Dát is hetgeen waar ik steeds op aansla. Ik vind jouw / jullie gedachtegangen zo bijzonder. Als mijn beste vriendin die weet dat ik de schurft aan onverwacht bezoek heb tóch aan de deur staat dan is mijn eerste gedachte dat er iets ergs aan de hand is. Want anders zou ze er niet staan, ze weet namelijk dat ik daar niet tegen kan en ze houdt van me. Ik snap niet dat jij niet ook dat laatste denkt, maar denkt dat ze schijt aan je heeft.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 29 september 2019 om 17:08
Niet van spontaan bezoek houden staat voor mij idd niet gelijk aan iemand niet leuk vinden. Of ik nu opgetut erbij loop, mijn huis spic en span is of niet, ik vind het gewoon niet prettig. Ik plan in het weekend al nagenoeg niks, laat staan doordeweeks na het werk, of als het zo is, dan niet tot later dan 21.00 uur. Bij voorkeur op zondag al helemaal niks met het oog op mijn werkweek. Dat heeft ook met energieverdeling te maken. Ik put geen energie uit een volgeplempt weekend bijv. Sterker nog, tegenwoordig spreek ik liever op een vrijdagavond af, dan heb ik de zaterdag om een beetje bij te komen en zondag gewoon lekker voor mezelf.
wij slapen nooit.
zondag 29 september 2019 om 17:11
Je vraagt steeds dingen als "ja, dus je walst over me heen" of "ja, dus je houdt geen rekening met me".
Je hebt het over vrienden, die weten dus allemaal dat jij kennelijk niet van onverwacht bezoek houdt, lijkt me. En als ze dat niet weten, dan ligt dat niet aan hen, maar aan jou dat jij dat niet gecommuniceerd hebt. Maar goed, ervan uitgaande dat ze dat weten zullen ze dus ook nooit spontaan bij je op bezoek komen. Dat vroeg ik je dus ook, en dat bevestigde je inderdaad.
Nou, dan is er dan toch geen probleem?
Kennelijk dicht je mij toe dat dat in mijn leven heel anders werkt, maar nee, ook in mijn leven werkt het zo dat als je weet dat iemand niet van verrassingen houdt, dat je dus ook geen verrassing organiseert. Of dat als iemand niet van onaangekondigd bezoek houdt, dat je dat dus niet doet.
Ik snap dus niet waarom je denkt dat mensen over je heen zouden willen walsen als ze toch bij je op de stoep staan. Het zou logischer zijn om te denken dat ze daar staan omdat ze van je houden of omdat er iets ergs gebeurd is.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 17:14
Timide? Geestig, dan is jouw forumpersoonlijkheid heel anders dan hoe je offline bent. Wat hier ga je er in elk topic altijd met gestrekt been in en houdt vervolgens als een pitbull vast, dus ik had een heel ander beeld bij je!fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 14:50Ik ben eerder wat timide dan fel. Ik ben alleen wel eerlijk. Je kunt ook op een aardige manier zeggen als iemand zegt "zullen we anders eens afspreken?" dat je daar niet zo'n behoefte aan hebt. Of gewoon op een aardige manier op het schoolplein contact met een moeder waar je niet op zit te wachten afhouden. Of met buren. Of met dates ofzo.
Ik kom eigenlijk juist nooit op het punt dat je iemand lekker flink de waarheid zou moeten of willen zeggen, zo ver laat ik het helemaal niet komen. En als ik met vrienden of familieleden op een punt kom dat er flink de waarheid gezegd zou moeten worden dan kies ik er juist voor om me gewoon zonder drama terug te trekken. Ik heb een enorme hekel aan elkaar de waarheid zeggen, daar is in mijn ogen nog nooit iets goeds uit gekomen.
Zoals ik al zei, ik zou mezelf eerder wat afstandelijk noemen. Maar als ik iemand aardig vind dan ben ik heel makkelijk. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Of het nu een collega of een buurvrouw of een vriend is, leuk is leuk. En hoe zou je anders ooit vrienden kunnen worden als je nooit mensen toelaat?
zondag 29 september 2019 om 17:15
Het voordeel van iemand die spontaan langs komt ( of zelf spontaan langs gaan) heeft voor mij als voordeel dat er niks bijzonders hoeft te worden gedaan. Je hoeft niet te zorgen voor speciale dingen in huis, je hoeft het niet op de kalender te schrijven en er aan te denken, je zit niet zo pontificaal op bezoek en t hoeft ook geen hele avond te duren. Het kan soms ook net even een leuke onderbreking zijn van een vervelende klus waar je mee bezig was.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zondag 29 september 2019 om 17:19
Nou, misschien hebben we dan een ander beeld van "met gestrekt been erin gaan". Ik ben irl echt precies hetzelfde als hier maar irl krijg ik nooit zulke reacties als hier. Kennelijk komt geschreven woord zonder lichaamstaal en toon van de stem dus toch best anders over dan ik vroeger altijd dacht.
Ik ben alleen als ik op mijn gemak ben heel aanwezig maar bij vreemden ben ik eerder afstandelijk en timide.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 18:14
fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 17:19Nou, misschien hebben we dan een ander beeld van "met gestrekt been erin gaan". Ik ben irl echt precies hetzelfde als hier maar irl krijg ik nooit zulke reacties als hier. Kennelijk komt geschreven woord zonder lichaamstaal en toon van de stem dus toch best anders over dan ik vroeger altijd dacht.
Ik ben alleen als ik op mijn gemak ben heel aanwezig maar bij vreemden ben ik eerder afstandelijk en timide.
Dan ben je dus heel aanwezig, maar houd je je in bij vreemden.
Niks mis mee, maar dan ben je niet 'timide' maar 'aanwezig'.

zondag 29 september 2019 om 18:24
Dit dus ook.redbulletje schreef: ↑29-09-2019 16:58In dat geval ben ik dus niet gastvrij. Vind het vreselijk als er meerdere werklui tegelijk in mijn huis bezig zijn. Sowieso was ik dat al niet gewend omdat mijn vader alles kon klussen wat nodig was, maar nu ik afhankelijk ben van bedrijven als er iets geinstalleerd moet worden dan vreet dat zoveel energie op 'n verkeerde manier dat ik op standje overleven sta en niet kan wachten tot ze weer ophoepelen.
Ik laat het zoveel als ik kan over aan man en moet die dag toevallig werken

En ik vermoord man half als ik er wel voor mag opdraaien.
En oplos-koffie kunnen ze krijgen, maar de rest hebben ze toch écht beter zelf bij of kunnen ze halen bij de plaatselijke snackbar.
Man geeft die mannen overigens nog niet eens koffie

Daar denkt ie nooit aan.
Als ik 's avonds vraag "je hebt die mannen toch iets te drinken gegeven" klinkt het werkelijk elke keer als "oops, vergeten".

zondag 29 september 2019 om 18:27
Doe mij dan maar weer zondag.iceteapeach schreef: ↑29-09-2019 17:08Niet van spontaan bezoek houden staat voor mij idd niet gelijk aan iemand niet leuk vinden. Of ik nu opgetut erbij loop, mijn huis spic en span is of niet, ik vind het gewoon niet prettig. Ik plan in het weekend al nagenoeg niks, laat staan doordeweeks na het werk, of als het zo is, dan niet tot later dan 21.00 uur. Bij voorkeur op zondag al helemaal niks met het oog op mijn werkweek. Dat heeft ook met energieverdeling te maken. Ik put geen energie uit een volgeplempt weekend bijv. Sterker nog, tegenwoordig spreek ik liever op een vrijdagavond af, dan heb ik de zaterdag om een beetje bij te komen en zondag gewoon lekker voor mezelf.
Ik werk woensdag-donderdag-vrijdag.
Zaterdag om bij te komen van de werkweek en mijn huis iets of wat op te ruimen.
Zondag boodschappen doen, verder poetsen en koken.
En daarna 2 dagen om voor pampus te liggen en bij te komen.
En mijn huis terug op te ruimen.
zondag 29 september 2019 om 18:30
fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 17:19Nou, misschien hebben we dan een ander beeld van "met gestrekt been erin gaan". Ik ben irl echt precies hetzelfde als hier maar irl krijg ik nooit zulke reacties als hier. Kennelijk komt geschreven woord zonder lichaamstaal en toon van de stem dus toch best anders over dan ik vroeger altijd dacht.
FV, ik lees je al langer dan vandaag en dit soort topics zijn ook al vaker aan de orde gekomen. Ik vraag me dan het volgende af: waarom koop jij voor ongeveer 8 man aan eten in, invriezen of niet, terwijl dat aantal niet je gezinsleden betreft? Ik denk dat daar ook het niet begrijpen in zit. Ik woon met zoon, dus zijn we met ons tweetjes. Waarom in godesnaam zou ik eten in slaan zodat ik 8 man t.z.t. eens van eten kan voorzien, laat staan spontaan.
En voor degene die zei: als je voor 2 man eten hebt, kan een derde er ook nog wel bij. Helaas, zo werkt het niet altijd want waarom zou je met een extra eter/eters rekening moeten houden.
wij slapen nooit.
zondag 29 september 2019 om 18:48
Dat heb ik al uitgelegd. Ik heb een hekel aan de volle prijs betalen dus ik koop zoveel mogelijk in de aanbieding in. Daarmee ontstaat vanzelf een voorraad. Ook wil ik nog wel eens vergeten om voor ik naar mijn werk ga iets uit de vriezer te halen en koop hetzelfde dan 's avonds opnieuw.iceteapeach schreef: ↑29-09-2019 18:30FV, ik lees je al langer dan vandaag en dit soort topics zijn ook al vaker aan de orde gekomen. Ik vraag me dan het volgende af: waarom koop jij voor ongeveer 8 man aan eten in, terwijl dat aantal niet je gezinsleden betreft? Ik denk dat daar ook het niet begrijpen in zit. Ik woon met zoon, dus zijn we met ons tweetjes. Waarom in godesnaam zou ik eten in slaan zodat ik 8 man van eten kan voorzien, laat staan spontaan.
Ook kook ik vaak voor 2 dagen of gerechten die gewoon niet zo makkelijk in kleine hoeveelheden te maken zijn.
Dus ik koop niet voor 8 man in, ik koop gewoon voor onszelf in maar ik ga natuurlijk niet 4 euro voor 3 stukjes vlees van 100 gram betalen als ik voor 5 euro een hele kilo heb. Dan koop ik dus die kilo en doe de rest in de vriezer.
En wellicht zijn we ook wel gewoon verwend, ik heb eigenlijk voor ons allemaal altijd in huis wat we lekker vinden en dat betekent qua drinken dus bijvoorbeeld dat ik sowieso voldoende verschillende drankjes in huis heb om visite ruime keuze te bieden.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 18:53
fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 17:19
Ik neem aan dat je meer jezelf bent als je je op je gemak voelt, dus dat je echte ik dan meer naar voren komt toch?

zondag 29 september 2019 om 19:00
Je bent heel aanwezig.
Nietus ik ben juist heel timide.
Oh echt, zo kom je echt helemaal niet over.
Ja ik ben heel timide bij vreemden, ik ben alleen heel aanwezig als ik mezelf kan zijn.
Oh je bent dus helemaal niet timide, maar juist heel aanwezig, behalve bij vreemden.
Nietus jij begrijpt mij verkeerd. En jij kan het niet weten want jij kent mij helemaal niet.
Dit is een typische FV-discussie. Je zegt zomaar iets kort door de bocht wat om te beginnen al erg onwaarschijnlijk is. Vervolgens blijkt inderdaad dat het onzin is, maar draai je het net zo lang tot dat je kan zeggen dat al die anderen je verkeerd begrijpen/het op je voorzien hebben.
En je blijft je maar afvragen waar al die spookrijders vandaan komen.
zondag 29 september 2019 om 19:04
Zoals ik al zei, ik krijg irl echt nooit de reacties die ik hier op het forum van mensen zoals jij krijg. En aangezien mensen zoals jij wel meer in mijn ogen bizarre denkbeelden hebben en veel mensen op dit forum ook allerlei etiketten zeggen te hebben neem ik de feedback die ik irl krijg beduidend serieuzer dan feedback van mensen zoals jij.SHIFTY schreef: ↑29-09-2019 19:00Je bent heel aanwezig.
Nietus ik ben juist heel timide.
Oh echt, zo kom je echt helemaal niet over.
Ja ik ben heel timide bij vreemden, ik ben alleen heel aanwezig als ik mezelf kan zijn.
Oh je bent dus helemaal niet timide, maar juist heel aanwezig, behalve bij vreemden.
Nietus jij begrijpt mij verkeerd. En jij kan het niet weten want jij kent mij helemaal niet.
Dit is een typische FV-discussie. Je zegt zomaar iets kort door de bocht wat om te beginnen al erg onwaarschijnlijk is. Vervolgens blijkt inderdaad dat het onzin is, maar draai je het net zo lang tot dat je kan zeggen dat al die anderen je verkeerd begrijpen/het op je voorzien hebben.
En je blijft je maar afvragen waar al die spookrijders vandaan komen.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 19:11
Er is voor mij een groot verschil tussen gepland bezoek, meestal mét eten, en de ‘aanwaaiers’, en dat kan ook net voor etenstijd zijn, of gewoon ergens op de dag.
Het aan komen waaien door vrienden verstoort mijn dag niet perse, omdat het geen ‘opzitten’ is. Een koffie verkeerd, of thee, wijntje oid heb ik altijd in huis. Koekjes enzo doe ik niet aan.
Voor geplande etentjes doen we meestal extra ons best.
Wil de aangewaaide blijven eten, dan kan dat. Afhankelijk van het soort eten koken we iets erbij wat we in huis hebben of lopen we naar de super om bij te halen, tot 22 u open en om de hoek.
Ik heb hongerige pubers en een partner, dus eten is er altijd.
We halen bijna iedere dag de verse boodschappen.
Ik denk ook dat als je regelmatig mensen over de vloer hebt, je ook automatisch meer voorraad hebt, én het gaat meestal op.
Wat hebben jullie dan voor voorraden, de mensen die weinig in huis hebben? Kan toch niet helemaal niks zijn?
Wat er nu in onze voorraadkast ligt: chips, drop. Zoet beleg. Brood. Verse walnoten. Blikjes met tomatenpuree, blikjes vissnacks, veel potjes kruiden, gedroogde bessen, gewelde pruimen, rijst, pastasoorten, couscous, pakjes noodelsoep, olijven potje, potjes bonen, appelmoes. En nog wel meer.
In de ijskast: eieren, kaas, verschillende soorten vleeswaren, rucola, verse kruiden, spa rood, wijn, melk, mascarpone, boter, augurken, gegrilde paprika in potje, zure haring, geitenkaas, kwark, aardappelen, snijbonen.
Fruitschaal: tomaten, uien, bananen, appels.
Gisteren grote pan erwtensoep gemaakt, eten we nu weer, met brood. Als er nu mensen voor de deur staan, krijgen ze een kop soep met brood. En als ze nog een toetje willen, is er yoghurt met fruit.
Het aan komen waaien door vrienden verstoort mijn dag niet perse, omdat het geen ‘opzitten’ is. Een koffie verkeerd, of thee, wijntje oid heb ik altijd in huis. Koekjes enzo doe ik niet aan.
Voor geplande etentjes doen we meestal extra ons best.
Wil de aangewaaide blijven eten, dan kan dat. Afhankelijk van het soort eten koken we iets erbij wat we in huis hebben of lopen we naar de super om bij te halen, tot 22 u open en om de hoek.
Ik heb hongerige pubers en een partner, dus eten is er altijd.
We halen bijna iedere dag de verse boodschappen.
Ik denk ook dat als je regelmatig mensen over de vloer hebt, je ook automatisch meer voorraad hebt, én het gaat meestal op.
Wat hebben jullie dan voor voorraden, de mensen die weinig in huis hebben? Kan toch niet helemaal niks zijn?
Wat er nu in onze voorraadkast ligt: chips, drop. Zoet beleg. Brood. Verse walnoten. Blikjes met tomatenpuree, blikjes vissnacks, veel potjes kruiden, gedroogde bessen, gewelde pruimen, rijst, pastasoorten, couscous, pakjes noodelsoep, olijven potje, potjes bonen, appelmoes. En nog wel meer.
In de ijskast: eieren, kaas, verschillende soorten vleeswaren, rucola, verse kruiden, spa rood, wijn, melk, mascarpone, boter, augurken, gegrilde paprika in potje, zure haring, geitenkaas, kwark, aardappelen, snijbonen.
Fruitschaal: tomaten, uien, bananen, appels.
Gisteren grote pan erwtensoep gemaakt, eten we nu weer, met brood. Als er nu mensen voor de deur staan, krijgen ze een kop soep met brood. En als ze nog een toetje willen, is er yoghurt met fruit.
anoniem_345433 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 19:13
Reden: Hinderlijke spelfout
Reden: Hinderlijke spelfout
0.06% gewijzigd

zondag 29 september 2019 om 19:22
Als je de dingen irl tegen mensen zegt zoals je dat hier doet zou ik daar ook niet op durven reageren, dus mijn echte reactie of gedachten zou je dan nooit horen. Maar hier op een forum doen mensen dat wel.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 19:04Zoals ik al zei, ik krijg irl echt nooit de reacties die ik hier op het forum van mensen zoals jij krijg. En aangezien mensen zoals jij wel meer in mijn ogen bizarre denkbeelden hebben en veel mensen op dit forum ook allerlei etiketten zeggen te hebben neem ik de feedback die ik irl krijg beduidend serieuzer dan feedback van mensen zoals jij.
zondag 29 september 2019 om 19:32
fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 18:48Dat heb ik al uitgelegd. Ik heb een hekel aan de volle prijs betalen dus ik koop zoveel mogelijk in de aanbieding in. Daarmee ontstaat vanzelf een voorraad. Ook wil ik nog wel eens vergeten om voor ik naar mijn werk ga iets uit de vriezer te halen en koop hetzelfde dan 's avonds opnieuw.
Ook kook ik vaak voor 2 dagen of gerechten die gewoon niet zo makkelijk in kleine hoeveelheden te maken zijn.
Dus ik koop niet voor 8 man in, ik koop gewoon voor onszelf in maar ik ga natuurlijk niet 4 euro voor 3 stukjes vlees van 100 gram betalen als ik voor 5 euro een hele kilo heb. Dan koop ik dus die kilo en doe de rest in de vriezer.
En wellicht zijn we ook wel gewoon verwend, ik heb eigenlijk voor ons allemaal altijd in huis wat we lekker vinden en dat betekent qua drinken dus bijvoorbeeld dat ik sowieso voldoende verschillende drankjes in huis heb om visite ruime keuze te bieden.
Dat is dan idd verschil in interpretatie. Ik koop idd geen vlees/kip/vis in dat in de aanbieding is zodat ik er voor het komende half jaar mee kan doen. Vooral omdat ik de smaak dan toch wel achteruit vind gaan. Leuke anekdote: paar maanden geleden had ik pastasaus met gehakt ingevroren. 3 dagen later was het spontaan nodig (nee, niet door gasten) dat we dat zouden gaan eten dus hup, op de ontdooistand in de combi-magnetron. Afijn, de boel was ontdooid maar ondertussen rook het gehakt zo ontieglijk zuur en bedorven dat we toen idd maar ff bezorgd.nl hebben gedaan. En zo zou het dus bij mij gaan als ik meer dan 2 personen extra te eten heb. Ik heb gewoon niks op voorraad, m.a.w. ik hou gewoon geen rekening met evt. extra eters, tenzij ik het vantevoren weet.
wij slapen nooit.