Nieuwbouw of oud huis: man en ik komen er niet uit
zondag 29 september 2019 om 21:34
Momenteel wonen wij in een jaren '20 huis. Op zich heeft dit huis alles wat ik wil, alleen de isolatie is ruk. We hebben beneden dubbel glas (geen HR++, gewoon 'oud' dubbel glas) maar boven enkel. In de winter waaien we dus ons bed uit en stoken we ons een ongeluk.
Ik wil hierom graag gaan isoleren, maar dan moeten de kozijnen ook vervangen worden anders past het niet. Dat kan dus hout of kunststof worden. Mijn hart zegt "hout" maar mijn verstand zegt "kunststof, want onderhoudsvrij." Dit ook met oog op mijn man want dat is degene die elke paar jaar het huis moet schilderen. Nu heb ik het isolatiedilemma met man besproken, maar het dilemma is alleen maar groter geworden want wat blijkt, hij wil het liefst op den duur naar een nieuwbouwhuis en vindt het dus zonde om in ons huidige huis te investeren. En ik wil zo erg NIET naar een nieuwbouwhuis!
Mijn argumenten:
- Ik vind nieuwbouwhuizen vaak zielloos;
- Alle nieuwbouw komt hier aan de rand van de stad, dus ver van centrum/zwembad/school/medische voorzieningen etc.
- In de nieuwbouwwijken zijn vaak wades e.d. ivm opvang hemelwater, niet fijn met kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
- Vaak is er in nieuwbouwwijken toch meer groepsgebeuren, omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Ik ben erg op mijzelf en ik HAAT dingen als buurtbbq's, mensen die ineens in je achtertuin staan, met z'n allen de schuttingen in de hele straat plaatsen etc.
- Man heeft geen zitvlees, dus als die niets te klussen heeft word ik knettergek van hem omdat hij zo onrustig is.
- Ik vind het niet fijn om iets te kopen zonder dat ik sfeer heb kunnen proeven.
- Ik zou enorm opzien tegen alle gedoe van huis aan kant maken voor bezichtigingen, huis uit moeten ivm kijkers, verhuizing etc en dit alles met 2 kleine kinderen.
- Ik ben ontzettend gehecht aan ons huidige huis.
Mans argumenten:
- We zouden ons een ongeluk moeten investeren en minstens 106 moeten worden om die investeringen terug te verdienen.
- Weinig onderhoud bij nieuwbouwhuis.
- Hij vindt de buurt hier achteruitgaan.
- Volgens hem krijg je een oud huis nooit hoger dan label C of B.
- Hij denkt dat het huis minder waard wordt omdat straks niemand "oude meuk" wil.
- Nieuwbouw stijgt het sterkst in waarde.
Bij de gesprekken hierover komt van beide kanten een hoop emotie kijken waardoor het risico van verwijten op de loer ligt, zoals "jij drukt altijd al je zin door en nu wil ik eens wat" (man) en " jij denkt alleen aan de waardevermeerdering maar niet aan of we er gelukkig in zijn" (ik). Ook "Wat egoïstisch van jou want ik ben degene die al het onderhoud doet" vs "moet jij zeggen, ik ben diegene die iedere dag 20 min in de file zou moeten gaan staan om de kinderen naar school te brengen," zijn al voorbijgekomen. Weinig constructief natuurlijk dus het gespreksonderwerp "huis" hebben we maar even in de ijskast geparkeerd, maar daar kan het uiteraard niet eeuwig blijven liggen. Wat nu?
Ik wil hierom graag gaan isoleren, maar dan moeten de kozijnen ook vervangen worden anders past het niet. Dat kan dus hout of kunststof worden. Mijn hart zegt "hout" maar mijn verstand zegt "kunststof, want onderhoudsvrij." Dit ook met oog op mijn man want dat is degene die elke paar jaar het huis moet schilderen. Nu heb ik het isolatiedilemma met man besproken, maar het dilemma is alleen maar groter geworden want wat blijkt, hij wil het liefst op den duur naar een nieuwbouwhuis en vindt het dus zonde om in ons huidige huis te investeren. En ik wil zo erg NIET naar een nieuwbouwhuis!
Mijn argumenten:
- Ik vind nieuwbouwhuizen vaak zielloos;
- Alle nieuwbouw komt hier aan de rand van de stad, dus ver van centrum/zwembad/school/medische voorzieningen etc.
- In de nieuwbouwwijken zijn vaak wades e.d. ivm opvang hemelwater, niet fijn met kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
- Vaak is er in nieuwbouwwijken toch meer groepsgebeuren, omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Ik ben erg op mijzelf en ik HAAT dingen als buurtbbq's, mensen die ineens in je achtertuin staan, met z'n allen de schuttingen in de hele straat plaatsen etc.
- Man heeft geen zitvlees, dus als die niets te klussen heeft word ik knettergek van hem omdat hij zo onrustig is.
- Ik vind het niet fijn om iets te kopen zonder dat ik sfeer heb kunnen proeven.
- Ik zou enorm opzien tegen alle gedoe van huis aan kant maken voor bezichtigingen, huis uit moeten ivm kijkers, verhuizing etc en dit alles met 2 kleine kinderen.
- Ik ben ontzettend gehecht aan ons huidige huis.
Mans argumenten:
- We zouden ons een ongeluk moeten investeren en minstens 106 moeten worden om die investeringen terug te verdienen.
- Weinig onderhoud bij nieuwbouwhuis.
- Hij vindt de buurt hier achteruitgaan.
- Volgens hem krijg je een oud huis nooit hoger dan label C of B.
- Hij denkt dat het huis minder waard wordt omdat straks niemand "oude meuk" wil.
- Nieuwbouw stijgt het sterkst in waarde.
Bij de gesprekken hierover komt van beide kanten een hoop emotie kijken waardoor het risico van verwijten op de loer ligt, zoals "jij drukt altijd al je zin door en nu wil ik eens wat" (man) en " jij denkt alleen aan de waardevermeerdering maar niet aan of we er gelukkig in zijn" (ik). Ook "Wat egoïstisch van jou want ik ben degene die al het onderhoud doet" vs "moet jij zeggen, ik ben diegene die iedere dag 20 min in de file zou moeten gaan staan om de kinderen naar school te brengen," zijn al voorbijgekomen. Weinig constructief natuurlijk dus het gespreksonderwerp "huis" hebben we maar even in de ijskast geparkeerd, maar daar kan het uiteraard niet eeuwig blijven liggen. Wat nu?

zondag 29 september 2019 om 22:07
ik zou ook niet in een nieuwbouwhuis willen wonen, woon zelf in een huis van meer dan 100 jaar oud. Beneden alles nog houten kozijnen, maar boven (dakkapel) wel kunststof en dat zie je echt niet. Maar goed, qua isolatie is het natuurlijk wat minder.
Andere kant is, wat is nieuwbouw? Ik woon in een dorp en ik zeg nog steeds dat de ene kant van het dorp nieuwbouw is, maar de huizen staan daar al meer dan 15 jaar.
Andere kant is, wat is nieuwbouw? Ik woon in een dorp en ik zeg nog steeds dat de ene kant van het dorp nieuwbouw is, maar de huizen staan daar al meer dan 15 jaar.
zondag 29 september 2019 om 22:09
Wij wonen in een prachtig jaren 30 huis, betalen ons blauw aan Essent , kou waait door het glas en lood heen, houten kozijnen die elk jaar geverfd moeten worden.
Maar ons huis heeft een flinke overwaarde, alle oude huizen hier in de buurt zijn binnen een week verkocht, en de nieuwbouw huizen waarvan er 500 dezelfde zijn, worden niet verkocht.
En elke x als ik binnenkom na 17 jaar zie ik de charme van onze oude vloeren, glad in lood, en schuifdeuren.
Die 13 in dozijn kale nieuwbouw huizen vind ik zo saai
Maar ons huis heeft een flinke overwaarde, alle oude huizen hier in de buurt zijn binnen een week verkocht, en de nieuwbouw huizen waarvan er 500 dezelfde zijn, worden niet verkocht.
En elke x als ik binnenkom na 17 jaar zie ik de charme van onze oude vloeren, glad in lood, en schuifdeuren.
Die 13 in dozijn kale nieuwbouw huizen vind ik zo saai
zondag 29 september 2019 om 22:09
Ik snap je helemaal TO. Ik heb een jaren 30 huis met glas en lood ramen en allemaal authentieke details. Het huis heeft echt een geweldige sfeer. Toen ik de sleutel kreeg en het helemaal leeg was voelde ik het zelfs. Ik heb ook nieuwbouw woningen bekeken toen ik op zoek was naar een huis. Echt totaal zielloos en allemaal hetzelfde... vreselijk! Ik ben mijn huis ook langzaam aan het verbeteren. Nee het zal nooit energielabel A worden. Maar dat hoeft voor mij ook niet. Je kan het ook in stapjes doen. En er zijn best slimme oplossingen zoals de voorzetramen die zijn genoemd bijvoorbeeld.
zondag 29 september 2019 om 22:12
De nieuwbouwprojecten hier liggen echt aan de randen, waardoor er dus maar een of twee toegangswegen zijn naar en van alle voorzieningen. s Morgens lopen die wijken leeg omdat iedereen naar school/werk gaat dus vandaar die files. Er zijn geen scholen/winkels dichterbij, er worden echt alleen maar huizen uit die put gestampt. Dus de eerste jaren sta ik in de file om de kinderen naar school te brengen en als ze naar de middelbare gaan moeten ze een roteind fietsen over drukke wegen waar ook veel vrachtverkeer rijdt.
Ons huidige huis ligt op loopafstand van het centrum en op fietsafstand van de school. Het ziekenhuis (waar ik iedere 3 weken heenmoet) is 10 min verderop en het zwembad 8 minuten. We hebben een auto voor de deur maar die gebruiken we alleen voor spoed/dagjes uit/vakantie en bij slecht weer, voor de rest hebben we m niet nodig.
Verder heeft ons huidige huis van die heerlijk hoge plafonds en van die karakteristieke elementen als glas in lood, en suite deuren, ornamenten op de plafonds etc. Zoiets "namaken" in een nieuwbouwhuis vind ik maar een slap aftreksel van het echte werk, maar goed ik ben bevooroordeeld want dit huis is al meerdere generaties in mijn familie dus ik ben er erg aan gehecht. Het enige dat ik minder vind hier zijn de relatief kleine tuin en de volkswijk hier vlakbij.
Mijn man heeft het huis al heel erg gemoderniseerd en het juist helemaal naar onze smaak gemaakt qua tuin, badkamer, keuken etc dus ik wil daar nu juist van genieten en hij kijkt blijkbaar alweer naar het volgende. Het is niet dat hij het klussen niet meer aankan o.i.d. want hij wil ons spaargeld + evt overwaarde investeren in een opknappand bij wijze van hobby en belegging. Maar dan heeft hij dus een hobby buiten de deur en zit ik thuis met een man die rusteloos wordt van het niets doen. Hij ziet het anders: dan kan hij klussen als hij zin heeft maar is het geen moetje en zijn we thuis van alle gemakken voorzien. Mijn opm dat ik dan nog liever met zijn allen in het kluspand ga wonen viel niet in goede aarde, want "hij wil niet in de bende leven".
Kortom hier is het laatste woord nog niet over gezegd...
Ons huidige huis ligt op loopafstand van het centrum en op fietsafstand van de school. Het ziekenhuis (waar ik iedere 3 weken heenmoet) is 10 min verderop en het zwembad 8 minuten. We hebben een auto voor de deur maar die gebruiken we alleen voor spoed/dagjes uit/vakantie en bij slecht weer, voor de rest hebben we m niet nodig.
Verder heeft ons huidige huis van die heerlijk hoge plafonds en van die karakteristieke elementen als glas in lood, en suite deuren, ornamenten op de plafonds etc. Zoiets "namaken" in een nieuwbouwhuis vind ik maar een slap aftreksel van het echte werk, maar goed ik ben bevooroordeeld want dit huis is al meerdere generaties in mijn familie dus ik ben er erg aan gehecht. Het enige dat ik minder vind hier zijn de relatief kleine tuin en de volkswijk hier vlakbij.
Mijn man heeft het huis al heel erg gemoderniseerd en het juist helemaal naar onze smaak gemaakt qua tuin, badkamer, keuken etc dus ik wil daar nu juist van genieten en hij kijkt blijkbaar alweer naar het volgende. Het is niet dat hij het klussen niet meer aankan o.i.d. want hij wil ons spaargeld + evt overwaarde investeren in een opknappand bij wijze van hobby en belegging. Maar dan heeft hij dus een hobby buiten de deur en zit ik thuis met een man die rusteloos wordt van het niets doen. Hij ziet het anders: dan kan hij klussen als hij zin heeft maar is het geen moetje en zijn we thuis van alle gemakken voorzien. Mijn opm dat ik dan nog liever met zijn allen in het kluspand ga wonen viel niet in goede aarde, want "hij wil niet in de bende leven".
mater_matuta wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:14
0.12% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 22:14
Verhuizen kost ook geld, investeren in isolatie moet je denk ik ook vooral doen voor je wooncomfort.
Maar naast wat iedereen vind van de leeftijd van een huis: moeten jullie niet vooral op zoek naar een manier om hier samen over te kunnen praten zonder dat het een welles/nietes spelletje wordt? Wat viva ergens van vindt is uiteindelijk weinig boeiend voor jullie gezin.
Maar naast wat iedereen vind van de leeftijd van een huis: moeten jullie niet vooral op zoek naar een manier om hier samen over te kunnen praten zonder dat het een welles/nietes spelletje wordt? Wat viva ergens van vindt is uiteindelijk weinig boeiend voor jullie gezin.
zondag 29 september 2019 om 22:15
Ik woon in een nieuwbouw wijk, dit is nu mijn 3e huis in deze wijk. Heel veel voorzieningen, echt veel, maar het huis is een beetje te goed geïsoleerd, bloed en bloedheet als het zonnetje schijnt.
Enorm grote ramen in alle nieuwbouwhuizen, waarom? de hitte trekt niet meer weg want geen koelstysteem, ik zou hierdoor kiezen voor een ouder huis.
Enorm grote ramen in alle nieuwbouwhuizen, waarom? de hitte trekt niet meer weg want geen koelstysteem, ik zou hierdoor kiezen voor een ouder huis.

zondag 29 september 2019 om 22:16
Airco laten installeren? Een veranda bij de tuindeuren zodat er minder licht naar binnen valt?Gisselle schreef: ↑29-09-2019 22:15Ik woon in een nieuwbouw wijk, dit is nu mijn 3e huis in deze wijk. Heel veel voorzieningen, echt veel, maar het huis is een beetje te goed geïsoleerd, bloed en bloedheet als het zonnetje schijnt.
zondag 29 september 2019 om 22:17
Ik woon in een vrijstaand huis van 1932.
Wij hebben er veel geld ingestopt, door isolatie, kunstoffen kozijnen, deuren, polyester goten, was aardig op prijs.
Maar eerlijk gezegd, tegen de sfeer van een oude woning kan geen nieuwbouw woning tegenop.
Wij hebben er veel geld ingestopt, door isolatie, kunstoffen kozijnen, deuren, polyester goten, was aardig op prijs.
Maar eerlijk gezegd, tegen de sfeer van een oude woning kan geen nieuwbouw woning tegenop.
hemke wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:18
16.25% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 22:18
Dat probleem zouden wij ook krijgen als we ooit de Staatsloterij winnen. Ik ben gek op oude huizen, mijn man zou dan naar een nieuwbouwhuis willen.
Overigens vind ik een in oudere stijl gebouwd nieuwbouwhuis dan toch nog leuker dan zo'n recht toe, recht aan nieuwbouwhuis. Maar ik ga het liefst voor een mooi opgeknapt oud huis.
Overigens vind ik een in oudere stijl gebouwd nieuwbouwhuis dan toch nog leuker dan zo'n recht toe, recht aan nieuwbouwhuis. Maar ik ga het liefst voor een mooi opgeknapt oud huis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 29 september 2019 om 22:19
Als het huis al generaties lang in je familie zit en je er zo verliefd op bent zou ik het ook niet zomaar verkopen.mater_matuta schreef: ↑29-09-2019 22:12De nieuwbouwprojecten hier liggen echt aan de randen, waardoor er dus maar een of twee toegangswegen zijn naar en van alle voorzieningen. s Morgens lopen die wijken leeg omdat iedereen naar school/werk gaat dus vandaar die files. Er zijn geen scholen/winkels dichterbij, er worden echt alleen maar huizen uit die put gestampt. Dus de eerste jaren sta ik in de file om de kinderen naar school te brengen en als ze naar de middelbare gaan moeten ze een roteind fietsen over drukke wegen waar ook veel vrachtverkeer rijdt.
zondag 29 september 2019 om 22:19
Team man!
Ik zou er ook geen zin in hebben om telkens ‘verplicht’ te moeten klussen in mijn eigen huis. Verder is het zo dat als je in een oud huis gaat verbouwen, je vaak van het één in het ander komt. En daardoor kom je financieel dus ook weer heel anders uit.
En nieuwbouw zielloos? Dat ligt toch echt vaak aan de bewoners van een huis hoor. Die hebben smaak, of niet.
En wades in de wijken? Je kan toch van te voren zien hoe het nieuwbouw plan wordt ingedeeld? Ik ken genoeg nieuwbouw plannen waar er geen wades zijn hoor.
Iemand zei het al eerder; jij wilt niet en haalt er daarom allemaal tegenargumenten bij. Maar eerlijk gezegd vind ik die allemaal niet zo sterk. De argumenten van je man vind ik realistischer overkomen.
Ik zou er ook geen zin in hebben om telkens ‘verplicht’ te moeten klussen in mijn eigen huis. Verder is het zo dat als je in een oud huis gaat verbouwen, je vaak van het één in het ander komt. En daardoor kom je financieel dus ook weer heel anders uit.
En nieuwbouw zielloos? Dat ligt toch echt vaak aan de bewoners van een huis hoor. Die hebben smaak, of niet.
En wades in de wijken? Je kan toch van te voren zien hoe het nieuwbouw plan wordt ingedeeld? Ik ken genoeg nieuwbouw plannen waar er geen wades zijn hoor.
Iemand zei het al eerder; jij wilt niet en haalt er daarom allemaal tegenargumenten bij. Maar eerlijk gezegd vind ik die allemaal niet zo sterk. De argumenten van je man vind ik realistischer overkomen.
zondag 29 september 2019 om 22:21
zondag 29 september 2019 om 22:23
Als het huis al generaties in jouw familie is en je er zo aan gehecht bent... dat mag he? Al die argumenten die je benoemt over buurt BBQ's en zo... die hoef je er niet bij te halen. Sterker nog, ik denk dat het jouw positie zwakker maakt.
Als je echt niet weg wilt dan is dat zo. En dat is ook okay!
Als je echt niet weg wilt dan is dat zo. En dat is ook okay!
zondag 29 september 2019 om 22:24
Oh maar ik wil best schilderen hoor! Okee liever niet de erkers buiten, maar binnenshuis, de begane grond en het balkon: prima. Maar dat kan man dan dus weer niet aanzien, want a) dan moet hij in die tijd de kinderen bezighouden en daar heeft hij het geduld niet voor, na een uurtje spelen is hij het zat en b) omdat hij het sneller en beter kan staat hij knarsetandend toe te kijken en trekt hij de klus het liefst uit m'n handen. Ja zo zal hij het natuurlijk altijd beter en sneller blijven doen, hij raakt steeds bedrevener en ik heb sinds onze trouwdag geen kwast meer aangeraakt (niet overdreven).Hannie85 schreef: ↑29-09-2019 22:02Ik snap je gevoel, ik hou ook van oud. Het liefst zet ik ons huis nu te koop om een oud krot te kopen, maar ik kan zelf erg goed klussen. Ik vind niet dat je van je man kan verwachten dat hij jou in alles tegemoet moet komen. Jij wilt een oud huis, maar hij moet al het onderhoud doen, hoor je zelf hoe krom dat is?
Hij is wel echt een handige Henkie moet ik zeggen, ook bijv elektriciteit vervangen, lekkende goten repareren of kamers uitbreken kan hij en dat doe ik hem niet na, maar ik kan best een aardig potje (muur)verven vind ik zelf en laminaat leggen zou ik graag willen leren.
mater_matuta wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:26
0.99% gewijzigd

zondag 29 september 2019 om 22:25
Team man!!!
Wij hadden na een investering van een ton een prachtig opgeknapt jaren 30 huis, maar lekker warm was het nog altijd niet te stoken op koude winterdagen. En ook de geluidsoverlast van de buren door de niet zo enorme spouwmuren bleef een punt van irritatie. Verder zijn er in de nieuwbouwwijk een boel kinderen om mee te spelen en voor jouw eigen kinderen is dat niet minder dan fantastisch. En er zijn legio buitenspeelvoorzieningen bij nieuwbouw. Verder geldt dat zodra jouw kinderen kunnen zwemmen, en dat is eerder dan jij denkt, ze juist de grootste lol met zwemmen zullen hebben in de zomer en met schaatsen in de winter, dankzij de wades. En ten slotte zou ik je adviseren je kinderen bij de nieuwbouw op school te doen, bij de kinderen uit de buurt(!).
Wij hadden na een investering van een ton een prachtig opgeknapt jaren 30 huis, maar lekker warm was het nog altijd niet te stoken op koude winterdagen. En ook de geluidsoverlast van de buren door de niet zo enorme spouwmuren bleef een punt van irritatie. Verder zijn er in de nieuwbouwwijk een boel kinderen om mee te spelen en voor jouw eigen kinderen is dat niet minder dan fantastisch. En er zijn legio buitenspeelvoorzieningen bij nieuwbouw. Verder geldt dat zodra jouw kinderen kunnen zwemmen, en dat is eerder dan jij denkt, ze juist de grootste lol met zwemmen zullen hebben in de zomer en met schaatsen in de winter, dankzij de wades. En ten slotte zou ik je adviseren je kinderen bij de nieuwbouw op school te doen, bij de kinderen uit de buurt(!).
zondag 29 september 2019 om 22:29
Alle argumenten van beide kanten zijn sterk, iedereen ziet het alleen maar in zijn/haar eigen voordeel. Zoals bij jouw argument "Ik zou er ook geen zin in hebben om telkens ‘verplicht’ te moeten klussen in mijn eigen huis."piepp schreef: ↑29-09-2019 22:19Team man!
TO's man is helemaal niet tegen klussen, want bij een nieuwbouwhuis wil hij er een klushuis naast.
Of bij andermans argument dat een nieuwbouwhuis niet zielloos hoeft te zijn. Als je echt van oudbouw houdt, vind je ieder nieuwbouwhuis echt wel zielloos. Sorry voor alle nieuwbouwhuismensen hier

Wij hoeven helemaal geen kant te kiezen, want TO en man zijn heus niet van: oh 60% is het met mij eens, dan gaan we daarvoor.
We kunnen hoogstens argumenten aandragen die ze nog niet kennen.
Je zegt dat het huidige huis al goed naar smaak is TO. Is het een optie om even goed investeren in isolatie (hoeft helemaal niet zo duur te zijn), en dan er jaren tegenaan zonder héél veel te doen? Koopt je man er maar een klusappartementje naast

zondag 29 september 2019 om 22:33
zondag 29 september 2019 om 22:38
Je laatste alinea is precies het probleem denk ik. Mijn man kan heel veel zelf, maar kozijnen vervangen etc is andere koek. Dus dat moet allemaal door een bedrijf worden gedaan. Alleen al kunststof kozijnen all over gaat ons € 20.000 kosten, dat is misschien niet veel isolatietechnisch gezien maar omdat mijn man de gehele rest zelf gedaan heeft is het relatief wel veel (het huis is nu van top tot teen opgeknapt voor ik geloof € 26.000, uitgesmeerd over 10 jaar en incl keuken en badkamer). Als ik zeg dat ie misschien de dakisolatie zelf kan doen krijg ik een technisch verhaal over koudebruggen omdat het van binnen zou moeten ipv van buiten, plus hij denkt/zegt/beweert dat het energielabel niet omhoog gaat van alles wat je zelf doet, alleen van wat je uitbesteedt. Dat hele energielabel interesseert me geen lor, ik wil gewoon fijn wonen. Mijn man daarentegen is best wel vooruitstrevend en zoekt graag naar manieren om geld te verdienen -daarom ook dat kluspand- dus die vindt het geldverspilling om Eneco te sponsoren maar ook om te isoleren terwijl het zo lang duurt om dat terug te verdienen. En die denkt dat ons huis steeds minder waard wordt want aardgas gaat weg etc. Ik denk dat het wel zal meevallen allemaal want de oude huizen die hier in de buurt en in hartje oud stadscentrum te koop staan zijn allemaal binnen 6 weken weg, terwijl ik sommige nieuwbouwhuizen hier wel 6 maanden te koop zie staan.Zanahoria schreef: ↑29-09-2019 22:29Alle argumenten van beide kanten zijn sterk, iedereen ziet het alleen maar in zijn/haar eigen voordeel. Zoals bij jouw argument "Ik zou er ook geen zin in hebben om telkens ‘verplicht’ te moeten klussen in mijn eigen huis."
TO's man is helemaal niet tegen klussen, want bij een nieuwbouwhuis wil hij er een klushuis naast.
Of bij andermans argument dat een nieuwbouwhuis niet zielloos hoeft te zijn. Als je echt van oudbouw houdt, vind je ieder nieuwbouwhuis echt wel zielloos. Sorry voor alle nieuwbouwhuismensen hier
Wij hoeven helemaal geen kant te kiezen, want TO en man zijn heus niet van: oh 60% is het met mij eens, dan gaan we daarvoor.
We kunnen hoogstens argumenten aandragen die ze nog niet kennen.
Je zegt dat het huidige huis al goed naar smaak is TO. Is het een optie om even goed investeren in isolatie (hoeft helemaal niet zo duur te zijn), en dan er jaren tegenaan zonder héél veel te doen? Koopt je man er maar een klusappartementje naast![]()
mater_matuta wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:41
6.79% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 22:40
Achja ik snap jou en ik snap je man. Ik woonde in prachtige Amsterdamse panden uit de zestiende eeuw. Zoveel sfeer! Zo weinig moeite om mooi te maken.. Maar de badkamer was niet meer dan een kast van 1m2 met een douche erin. Als het stormde tochtte het door alle kieren in het huis. In de zomer werd het tot wel 38 graden. En in de winter stonden de ijsbloemen ‘s ochtends op het glas water naast je bed, brrrrr. Als je de wasmachine en de vaatwasser tegelijk aanzette viel de stroom uit, de gasketel lekte voortdurend. Astbestplaatjes tegen de deuren waardoor je er geen kattenluik in mocht zagen (kwamen we achter toen we dat al gedaan hadden).
Nee dan nieuwbouw. Altijd warm, maar zelden té, veel ruimte, schoon, licht en alles werkt. Ik kan 35 apparaten tegelijk aanzetten, daar kijkt de elektra in dit huis niet van op of om.
Maar geen leuke details uit vroeger tijden, geen zware balken in het plafond, niks van dat.
Tsja. Heel eerlijk? Ik woon echt een stuk comfortabeler in mijn nieuwbouwhuis maar als ik ooit de loterij win/heel rijk word koop ik een prachtig oud pand, strip het tot op de mooie details en laat de rest geïsoleerd en aangepast aan de moderne tijd uit de grond stampen.
Dus wees eens eerlijk: behalve dubbel glas? Wat moet er nog meer vervangen worden komende jaren?
Nee dan nieuwbouw. Altijd warm, maar zelden té, veel ruimte, schoon, licht en alles werkt. Ik kan 35 apparaten tegelijk aanzetten, daar kijkt de elektra in dit huis niet van op of om.
Maar geen leuke details uit vroeger tijden, geen zware balken in het plafond, niks van dat.
Tsja. Heel eerlijk? Ik woon echt een stuk comfortabeler in mijn nieuwbouwhuis maar als ik ooit de loterij win/heel rijk word koop ik een prachtig oud pand, strip het tot op de mooie details en laat de rest geïsoleerd en aangepast aan de moderne tijd uit de grond stampen.
Dus wees eens eerlijk: behalve dubbel glas? Wat moet er nog meer vervangen worden komende jaren?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 29 september 2019 om 22:41

zondag 29 september 2019 om 22:49
Jouw huis klinkt super, ik zou er ook niet weg willen
Ik hou ook niet van nieuwbouw. Sommige nieuwbouwprojecten die echt mooi gemaakt zijn of op een mooie locatie kan ik wel waarderen. Maar zo'n hele uit de grond gestampte wijk vind ik verschrikkelijk. Ik zou je enigszins vergezochte argumenten waarom je het niet ziet zitten(buurt bbq,s enzo) weglaten, maar reisafstand naar school/werk/voorzieningen is daarentegen wel weer een belangrijk ding.
Locatie is echt wel heel belangrijk bij een huis, van binnen kan je van alles veranderen maar je kan het niet oppakken en ergens anders neerzetten.
Ik hou ook niet van nieuwbouw. Sommige nieuwbouwprojecten die echt mooi gemaakt zijn of op een mooie locatie kan ik wel waarderen. Maar zo'n hele uit de grond gestampte wijk vind ik verschrikkelijk. Ik zou je enigszins vergezochte argumenten waarom je het niet ziet zitten(buurt bbq,s enzo) weglaten, maar reisafstand naar school/werk/voorzieningen is daarentegen wel weer een belangrijk ding.
Locatie is echt wel heel belangrijk bij een huis, van binnen kan je van alles veranderen maar je kan het niet oppakken en ergens anders neerzetten.
zondag 29 september 2019 om 22:55
Post naar mijn hart dit!lux- schreef: ↑29-09-2019 22:40Achja ik snap jou en ik snap je man. Ik woonde in prachtige Amsterdamse panden uit de zestiende eeuw. Zoveel sfeer! Zo weinig moeite om mooi te maken.. Maar de badkamer was niet meer dan een kast van 1m2 met een douche erin. Als het stormde tochtte het door alle kieren in het huis. In de zomer werd het tot wel 38 graden. En in de winter stonden de ijsbloemen ‘s ochtends op het glas water naast je bed, brrrrr. Als je de wasmachine en de vaatwasser tegelijk aanzette viel de stroom uit, de gasketel lekte voortdurend. Astbestplaatjes tegen de deuren waardoor je er geen kattenluik in mocht zagen (kwamen we achter toen we dat al gedaan hadden).
Onze badkamer is niet groot, maar groot genoeg voor bad, wc en wastafel. De douche staat in het bad. We hebben geen asbest (meer), loden leidingen zijn vervangen, elektriciteit is vernieuwd, groepenkast vernieuwd/uitgebreid, HR ++ ketel erbij dus ik kan hier net zo goed 30 apparaten tegelijk aanzetten. Man heeft ook veel extra stopcontacten gemaakt, keuken geplaatst, zolderkamer uitgebroken en we hebben achter een kunststof dakkapel laten plaatsen. Bij de dakkapel voor heeft hij de boeiboorden en de wangen vervangen.
Wat er nog gedaan moet worden:
- De slaapkamers zijn te koud, dus ik wil daar dubbel of triple glas. Hiervoor moeten de kozijnen vervangen worden op de 1e verdieping voor en achter.
- De gresbuizen van de riolering moeten vervangen worden want de wortels van onze boom zijn er doorheen gekomen. Hier hebben we al voor getekend dus dat karwei is binnenkort af.
- Ik zou op de achterdeur en op de tuindeuren toch wel betere inbraakbeveiliging (politiekeurmerk veilig wonen) willen.
- Er moet een nieuwe schutting komen in de achtertuin.
- Buitenschilderwerk mag toch wel binnen nu en 2 a 3 jaar opgepakt worden.
Verder vindt man dus dat er gevel- vloer- en dakisolatie zou moeten komen maar dat is dan niet zozeer voor het comfort maar voor dat label. Met sokken aan valt de koude vloer wel mee en op zolder hebben hooguit de kerstspullen en het overtollige speelgoed last van de kou. Maar volgens hem is het 5 voor 12 en heeft straks iedereen een warmtepomp behalve de familie Matuta, omdat Mater zo nodig moest weigeren met de tijd mee te gaan.
mater_matuta wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:57
1.07% gewijzigd