Nieuwbouw of oud huis: man en ik komen er niet uit
zondag 29 september 2019 om 21:34
Momenteel wonen wij in een jaren '20 huis. Op zich heeft dit huis alles wat ik wil, alleen de isolatie is ruk. We hebben beneden dubbel glas (geen HR++, gewoon 'oud' dubbel glas) maar boven enkel. In de winter waaien we dus ons bed uit en stoken we ons een ongeluk.
Ik wil hierom graag gaan isoleren, maar dan moeten de kozijnen ook vervangen worden anders past het niet. Dat kan dus hout of kunststof worden. Mijn hart zegt "hout" maar mijn verstand zegt "kunststof, want onderhoudsvrij." Dit ook met oog op mijn man want dat is degene die elke paar jaar het huis moet schilderen. Nu heb ik het isolatiedilemma met man besproken, maar het dilemma is alleen maar groter geworden want wat blijkt, hij wil het liefst op den duur naar een nieuwbouwhuis en vindt het dus zonde om in ons huidige huis te investeren. En ik wil zo erg NIET naar een nieuwbouwhuis!
Mijn argumenten:
- Ik vind nieuwbouwhuizen vaak zielloos;
- Alle nieuwbouw komt hier aan de rand van de stad, dus ver van centrum/zwembad/school/medische voorzieningen etc.
- In de nieuwbouwwijken zijn vaak wades e.d. ivm opvang hemelwater, niet fijn met kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
- Vaak is er in nieuwbouwwijken toch meer groepsgebeuren, omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Ik ben erg op mijzelf en ik HAAT dingen als buurtbbq's, mensen die ineens in je achtertuin staan, met z'n allen de schuttingen in de hele straat plaatsen etc.
- Man heeft geen zitvlees, dus als die niets te klussen heeft word ik knettergek van hem omdat hij zo onrustig is.
- Ik vind het niet fijn om iets te kopen zonder dat ik sfeer heb kunnen proeven.
- Ik zou enorm opzien tegen alle gedoe van huis aan kant maken voor bezichtigingen, huis uit moeten ivm kijkers, verhuizing etc en dit alles met 2 kleine kinderen.
- Ik ben ontzettend gehecht aan ons huidige huis.
Mans argumenten:
- We zouden ons een ongeluk moeten investeren en minstens 106 moeten worden om die investeringen terug te verdienen.
- Weinig onderhoud bij nieuwbouwhuis.
- Hij vindt de buurt hier achteruitgaan.
- Volgens hem krijg je een oud huis nooit hoger dan label C of B.
- Hij denkt dat het huis minder waard wordt omdat straks niemand "oude meuk" wil.
- Nieuwbouw stijgt het sterkst in waarde.
Bij de gesprekken hierover komt van beide kanten een hoop emotie kijken waardoor het risico van verwijten op de loer ligt, zoals "jij drukt altijd al je zin door en nu wil ik eens wat" (man) en " jij denkt alleen aan de waardevermeerdering maar niet aan of we er gelukkig in zijn" (ik). Ook "Wat egoïstisch van jou want ik ben degene die al het onderhoud doet" vs "moet jij zeggen, ik ben diegene die iedere dag 20 min in de file zou moeten gaan staan om de kinderen naar school te brengen," zijn al voorbijgekomen. Weinig constructief natuurlijk dus het gespreksonderwerp "huis" hebben we maar even in de ijskast geparkeerd, maar daar kan het uiteraard niet eeuwig blijven liggen. Wat nu?
Ik wil hierom graag gaan isoleren, maar dan moeten de kozijnen ook vervangen worden anders past het niet. Dat kan dus hout of kunststof worden. Mijn hart zegt "hout" maar mijn verstand zegt "kunststof, want onderhoudsvrij." Dit ook met oog op mijn man want dat is degene die elke paar jaar het huis moet schilderen. Nu heb ik het isolatiedilemma met man besproken, maar het dilemma is alleen maar groter geworden want wat blijkt, hij wil het liefst op den duur naar een nieuwbouwhuis en vindt het dus zonde om in ons huidige huis te investeren. En ik wil zo erg NIET naar een nieuwbouwhuis!
Mijn argumenten:
- Ik vind nieuwbouwhuizen vaak zielloos;
- Alle nieuwbouw komt hier aan de rand van de stad, dus ver van centrum/zwembad/school/medische voorzieningen etc.
- In de nieuwbouwwijken zijn vaak wades e.d. ivm opvang hemelwater, niet fijn met kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
- Vaak is er in nieuwbouwwijken toch meer groepsgebeuren, omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Ik ben erg op mijzelf en ik HAAT dingen als buurtbbq's, mensen die ineens in je achtertuin staan, met z'n allen de schuttingen in de hele straat plaatsen etc.
- Man heeft geen zitvlees, dus als die niets te klussen heeft word ik knettergek van hem omdat hij zo onrustig is.
- Ik vind het niet fijn om iets te kopen zonder dat ik sfeer heb kunnen proeven.
- Ik zou enorm opzien tegen alle gedoe van huis aan kant maken voor bezichtigingen, huis uit moeten ivm kijkers, verhuizing etc en dit alles met 2 kleine kinderen.
- Ik ben ontzettend gehecht aan ons huidige huis.
Mans argumenten:
- We zouden ons een ongeluk moeten investeren en minstens 106 moeten worden om die investeringen terug te verdienen.
- Weinig onderhoud bij nieuwbouwhuis.
- Hij vindt de buurt hier achteruitgaan.
- Volgens hem krijg je een oud huis nooit hoger dan label C of B.
- Hij denkt dat het huis minder waard wordt omdat straks niemand "oude meuk" wil.
- Nieuwbouw stijgt het sterkst in waarde.
Bij de gesprekken hierover komt van beide kanten een hoop emotie kijken waardoor het risico van verwijten op de loer ligt, zoals "jij drukt altijd al je zin door en nu wil ik eens wat" (man) en " jij denkt alleen aan de waardevermeerdering maar niet aan of we er gelukkig in zijn" (ik). Ook "Wat egoïstisch van jou want ik ben degene die al het onderhoud doet" vs "moet jij zeggen, ik ben diegene die iedere dag 20 min in de file zou moeten gaan staan om de kinderen naar school te brengen," zijn al voorbijgekomen. Weinig constructief natuurlijk dus het gespreksonderwerp "huis" hebben we maar even in de ijskast geparkeerd, maar daar kan het uiteraard niet eeuwig blijven liggen. Wat nu?

zondag 29 september 2019 om 21:44
O jee, lastig! Wij zijn uiteindelijk wél voor nieuwbouw gegaan, maar we wonen wel in een al bestaande wijk, dus geen wades oid. Ik ben heel blij met ons nieuwe huis. We woonden al in een vrij nieuw appartement, eind vorige eeuw, maar zijn er nog meer op vooruit gegaan qua wooncomfort en energieverbruik. En ik ben heel blij met onze buurt, maar die vind je niet zomaar overal.
Ik denk dat jullie niet zo op de man moeten spelen, maar meer moeten spreken over wat jullie huidige huis je waard is, en ook (vooral) emotioneel. Het lijkt erop dat daar nog wat losse eindjes zitten. Zet dat allemaal ook eens op een rijtje voor jezelf. Waarom ben je zo gehecht aan dit huis? En als je zou moeten verhuizen wat moet er dan beter zijn aan dat huis dan waar je nu woont? Wat is in jouw ogen onmisbaar aan het huis waar je nu woont?
Ik denk dat jullie niet zo op de man moeten spelen, maar meer moeten spreken over wat jullie huidige huis je waard is, en ook (vooral) emotioneel. Het lijkt erop dat daar nog wat losse eindjes zitten. Zet dat allemaal ook eens op een rijtje voor jezelf. Waarom ben je zo gehecht aan dit huis? En als je zou moeten verhuizen wat moet er dan beter zijn aan dat huis dan waar je nu woont? Wat is in jouw ogen onmisbaar aan het huis waar je nu woont?
zondag 29 september 2019 om 21:47
Tja, ikzelf zou voor nieuwbouw gaan.
Rompslomp heb je toch, ook als je blijft (verbouwen!) en ik denk niet dat je verplicht met je buren moet socializen.
En klussen kan je man blijven doen, als hobby.
Vergeet ook niet dat een oud huis onderhoud blijft geven en hoe ouder je wordt hoe bezwaarlijker dat wordt.
Dus ook team man!
Rompslomp heb je toch, ook als je blijft (verbouwen!) en ik denk niet dat je verplicht met je buren moet socializen.
En klussen kan je man blijven doen, als hobby.
Vergeet ook niet dat een oud huis onderhoud blijft geven en hoe ouder je wordt hoe bezwaarlijker dat wordt.
Dus ook team man!
zondag 29 september 2019 om 21:47
Zouden goedkope acryl voorzetramen dan niet helpen?
https://www.letterplex.nl/plexiglas-voorzetramen/
https://www.perlaplast-kunststofshop.nl ... traam.html
https://www.letterplex.nl/plexiglas-voorzetramen/
https://www.perlaplast-kunststofshop.nl ... traam.html
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 29 september 2019 om 21:49
je hebt weinig andere keuze dan een compromis zoeken.
Ik vind jouw argumenten eerlijk gezegd niet heel sterk: a) ergens blijven wonen waar je man constant aan het klussen is omdat je een bezichtinging te zwaar vindt, vind ik wat overdreven. Ook de 20 minuten file vind ik apart, je kinderen kunnen ook in de nieuwbouw wijk naar school, je hoeft ze niet de stad in de rijden, daarnaast is dat tijdelijk, op termijn kunnen ze zelf naar school. De buurt bbq hoef je ook echt niet aan mee te doen als je dat niet wil.
Het idee van de ziel van een huis voel ik niet, de sfeer maak je zelf vind ik altijd, maar jij voelt dat blijkbaar anders en dat mag natuurlijk ook.
Ik zou er wel rekening mee houden dat je man misschien ook op termijn dat klussen allemaal niet meer aankan en er misschien ook gewoon geen zin meer in heeft, ik vind het nogal een belasting die het met zich meebrengt, zeker als hij ouder wordt.
Ik vind jouw argumenten eerlijk gezegd niet heel sterk: a) ergens blijven wonen waar je man constant aan het klussen is omdat je een bezichtinging te zwaar vindt, vind ik wat overdreven. Ook de 20 minuten file vind ik apart, je kinderen kunnen ook in de nieuwbouw wijk naar school, je hoeft ze niet de stad in de rijden, daarnaast is dat tijdelijk, op termijn kunnen ze zelf naar school. De buurt bbq hoef je ook echt niet aan mee te doen als je dat niet wil.
Het idee van de ziel van een huis voel ik niet, de sfeer maak je zelf vind ik altijd, maar jij voelt dat blijkbaar anders en dat mag natuurlijk ook.
Ik zou er wel rekening mee houden dat je man misschien ook op termijn dat klussen allemaal niet meer aankan en er misschien ook gewoon geen zin meer in heeft, ik vind het nogal een belasting die het met zich meebrengt, zeker als hij ouder wordt.

zondag 29 september 2019 om 21:50
Oh, ik herken het zo dat niet naar nieuwbouw willen.... Ik had ook zo'n oud karakteristiek huis waar ik de bodem door de vloer zag en waar helemaal niets geisoleerd was (gevel, vloer, alles enkel glas). Maar inderdaad.... steenkoud in de winter, ik stookte me een ongeluk. Er moest zo ontzettend veel gebeuren dat ik die investering er nooit meer uit zou krijgen. Ik heb het verkocht en ben nu op zoek naar nieuwbouw... wel al bestaand, overigens.
Ik snap je idee bij zo'n nieuwbouwwijk hoor maar al die sociale buurttoestanden heb je echt niet overal en je hoeft er ook niet aan mee te doen. Trouwens, niet alle nieuwbouw ligt aan de rand van de stad he... In 'mijn' stad zijn er ook projecten aan het rand van het centrum of zelfs in het centrum.
En sfeer.. ja, die zul je toch zelf moeten creëren.
Ik snap je idee bij zo'n nieuwbouwwijk hoor maar al die sociale buurttoestanden heb je echt niet overal en je hoeft er ook niet aan mee te doen. Trouwens, niet alle nieuwbouw ligt aan de rand van de stad he... In 'mijn' stad zijn er ook projecten aan het rand van het centrum of zelfs in het centrum.
En sfeer.. ja, die zul je toch zelf moeten creëren.
zondag 29 september 2019 om 21:51
Ik woon in een nieuwbouwwoning en ik vind het heerlijk.
Iets te klussen blijft er altijd hoor! Projectje zolder, overkapping in de tuin, nieuw opbergsysteem in de voorraadkast etc etc.
Ben het wel met je man eens dat nieuwbouwhuizen echt wel stijgen in hun waarde.
Wil je perse in je huidige plaats blijven wonen? Zo ja dan kun je misschien een keer naar een opendag van het nieuwbouwproject?
Iets te klussen blijft er altijd hoor! Projectje zolder, overkapping in de tuin, nieuw opbergsysteem in de voorraadkast etc etc.
Ben het wel met je man eens dat nieuwbouwhuizen echt wel stijgen in hun waarde.
Wil je perse in je huidige plaats blijven wonen? Zo ja dan kun je misschien een keer naar een opendag van het nieuwbouwproject?
Ga het komende half jaar/jaar eens kijken naar nieuwbouw of nieuwe huizen. Kijk eens wat je voor je geld kunt krijgen. Vraag een makelaar eens hoe makkelijk jullie huis te verkopen is, en voor welke prijs. Maak een lijstje met alle verbouw wensen en de bijbehorende kosten.
Wanneer al deze lijstje klaar zijn, ga dan eens om de tafel zitten en maak een beslissing. Niet alleen op emotie of zin door drijven. Kijk wat je uiteindelijk kunt krijgen voor je geld en op welke plek.
Wanneer al deze lijstje klaar zijn, ga dan eens om de tafel zitten en maak een beslissing. Niet alleen op emotie of zin door drijven. Kijk wat je uiteindelijk kunt krijgen voor je geld en op welke plek.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

Wij zitten aan het einde van het 'nieuwbouwhuistraject' en ik vind het fantastisch. De huizen zijn expres in oude stijl gebouwd waardoor het een heel chic karakter heeft. Verre van zielloos. Alle huizen zijn ook verschillend. De voorzieningen zijn allen dichtbij en dat wat er niet was, wordt binnenkort bijgebouwd. Ik zou ook niet investeren in zo'n oud huis.
Maar goed, gezien jullie verschillen vind ik wat hierboven geopperd werd het wijst: Een ander, jonger, maar niet nieuwbouw huis.
Maar goed, gezien jullie verschillen vind ik wat hierboven geopperd werd het wijst: Een ander, jonger, maar niet nieuwbouw huis.

zondag 29 september 2019 om 21:53
Ik woon nieuwbouw en wat betreft je praktische bezwaren zijn bij mij geen van allen waar.
Kijk naar hoe waar jullie praktische en financiële bezwaren zijn en in hoe zwaar jullie emotionele bezwaren wegen.
Ik heb het gevoel dat je er een hoop bij haalt, omdat je emotioneel helemaal niet wil verhuizen.
Kijk naar hoe waar jullie praktische en financiële bezwaren zijn en in hoe zwaar jullie emotionele bezwaren wegen.
Ik heb het gevoel dat je er een hoop bij haalt, omdat je emotioneel helemaal niet wil verhuizen.

zondag 29 september 2019 om 21:55
Ik woon in een huis van meer dan 150 jaar oud, zou niet anders willen. Maar wij hebben het wel flink aangepakt. Ik dacht trouwens eerst ook dat kunststof kozijnen echt een schandaal zouden zijn, maar ze zijn niet van hout te onderscheiden eigenlijk. Schilderen is trouwens ook geen hogere wiskunde, waarom precies zou jouw man dat persé moeten doen? Het enige wat echt belangrijk is, is de locatie waar je huis staat. Rest is echt allemaal een mouw aan te passen. Snap wel dat wanneer je van je man verlangt dat hij de designated klusser is, hij droomt van een energieneutraal, onderhoudsvrij nieuwbouwhuis, al staat het in de middle of nowhere. Handjes uit de mouwen als je in een oud huis wil wonen.
zondag 29 september 2019 om 21:55
Ik wilde geen nieuwbouw omdat de tuin dan zo heel klein was.
Maar hoe ben jij met veranderingen? Of telt dat niet mee.
Ik lees vooral een nee tegen nieuwbouwwijken. Als het huis een jaar of twintig oud is, is de isolatie toch ook al heel redelijk.
Kunnen jullie allebei een pakket van eisen schrijven, en dat naast elkaar leggen?
En dan niet "dit huis" of "nieuwbouw huis".
Maar dicht bij school, of een sport. Rijtjeshuis of iets. Aantal kamers. Isolatie. Tuin.
En dan kijken of er iets bij past. En wat jullie allebei willen.
Misschien hebben jullie dan meer overeenkomsten.
Plastic kozijnen, ik vind het niks. We hebben ze wel, want ze zaten er al in. We hebben gekozen om ze te laten zitten en eerlijk, ik zie het niet meer. En we hoeven er echt alleen maar een paar keer per jaar een poetslap overheen te halen. Ideaal.
Maar hoe ben jij met veranderingen? Of telt dat niet mee.
Ik lees vooral een nee tegen nieuwbouwwijken. Als het huis een jaar of twintig oud is, is de isolatie toch ook al heel redelijk.
Kunnen jullie allebei een pakket van eisen schrijven, en dat naast elkaar leggen?
En dan niet "dit huis" of "nieuwbouw huis".
Maar dicht bij school, of een sport. Rijtjeshuis of iets. Aantal kamers. Isolatie. Tuin.
En dan kijken of er iets bij past. En wat jullie allebei willen.
Misschien hebben jullie dan meer overeenkomsten.
Plastic kozijnen, ik vind het niks. We hebben ze wel, want ze zaten er al in. We hebben gekozen om ze te laten zitten en eerlijk, ik zie het niet meer. En we hoeven er echt alleen maar een paar keer per jaar een poetslap overheen te halen. Ideaal.

zondag 29 september 2019 om 21:56
Je had een poll moeten maken
Ik woon zelf in een oud pand, maar ik word het zo zat. Die scheve muren, het constante onderhoud, de gehorigheid. Ik neig steeds meer naar nieuwbouw, hoewel im daar tot voor kort ook van gruwde. Dat nieuwbouw zielloos zou zijn, is echt een vooroordeel vind ik. Ik ken schitterende nieuwbouwwoningen met een goede maatvoering en veel lichtinval. En die ziel breng je er zelf in toch, door materiaalkeuze, afwerkingsniveau, kleurgebruik, etc.

Ik woon zelf in een oud pand, maar ik word het zo zat. Die scheve muren, het constante onderhoud, de gehorigheid. Ik neig steeds meer naar nieuwbouw, hoewel im daar tot voor kort ook van gruwde. Dat nieuwbouw zielloos zou zijn, is echt een vooroordeel vind ik. Ik ken schitterende nieuwbouwwoningen met een goede maatvoering en veel lichtinval. En die ziel breng je er zelf in toch, door materiaalkeuze, afwerkingsniveau, kleurgebruik, etc.
zondag 29 september 2019 om 22:01
Hier ook team jij! Verschikkelijk lijkt mij dat nieuwbouw. Daarnaast is de kwaliteit van een nieuwbouwhuis niet beter dan een jaren 20 huis.
Nieuwbouw huizen hebben ook vaak gebreken. https://www.eigenhuis.nl/actueel/2019/0 ... euwbouw'#/
Je bent veel geld kwijt met de afwerking.
Je zou kunnen kijken of je subsidie kan krijgen in de gemeente waar je woont voor het energie zuiniger maken van jullie huis.
Wat betreft kozijnen, er zijn tegenwoordig kunstofkozijnen die niet van hout te onderscheiden zijn.
Nieuwbouw huizen hebben ook vaak gebreken. https://www.eigenhuis.nl/actueel/2019/0 ... euwbouw'#/
Je bent veel geld kwijt met de afwerking.
Je zou kunnen kijken of je subsidie kan krijgen in de gemeente waar je woont voor het energie zuiniger maken van jullie huis.
Wat betreft kozijnen, er zijn tegenwoordig kunstofkozijnen die niet van hout te onderscheiden zijn.
zondag 29 september 2019 om 22:02
Ik snap je gevoel, ik hou ook van oud. Het liefst zet ik ons huis nu te koop om een oud krot te kopen, maar ik kan zelf erg goed klussen. Ik vind niet dat je van je man kan verwachten dat hij jou in alles tegemoet moet komen. Jij wilt een oud huis, maar hij moet al het onderhoud doen, hoor je zelf hoe krom dat is?
zondag 29 september 2019 om 22:03
Juist die huizen die worden gebouwd in oude stijl zijn zo vreselijk vind ik.Kokoro schreef: ↑29-09-2019 21:51Wij zitten aan het einde van het 'nieuwbouwhuistraject' en ik vind het fantastisch. De huizen zijn expres in oude stijl gebouwd waardoor het een heel chic karakter heeft. Verre van zielloos. Alle huizen zijn ook verschillend. De voorzieningen zijn allen dichtbij en dat wat er niet was, wordt binnenkort bijgebouwd. Ik zou ook niet investeren in zo'n oud huis.
To, ik begrijp je helemaal. Wij wonen wel in nieuwbouw maar een mooi oud pand is gewoon het mooiste. Een nieuwbouw woning krijgt nooit de ziel en het unieke van het oud huis.
Waarom zou het huis in waarde zakken als je het gewoon onderhoudt? De oude panden hier in de binnenstad zijn juist enorm aan de prijs, altijd al zo geweest.
Als je het zo naar je zin hebt in dit huis is nieuwbouw echt een wereld van verschil en niet un positieve zin mi.
Je man heeft wel gelijk in zijn argumenten vind ik.