Nieuwbouw of oud huis: man en ik komen er niet uit
zondag 29 september 2019 om 21:34
Momenteel wonen wij in een jaren '20 huis. Op zich heeft dit huis alles wat ik wil, alleen de isolatie is ruk. We hebben beneden dubbel glas (geen HR++, gewoon 'oud' dubbel glas) maar boven enkel. In de winter waaien we dus ons bed uit en stoken we ons een ongeluk.
Ik wil hierom graag gaan isoleren, maar dan moeten de kozijnen ook vervangen worden anders past het niet. Dat kan dus hout of kunststof worden. Mijn hart zegt "hout" maar mijn verstand zegt "kunststof, want onderhoudsvrij." Dit ook met oog op mijn man want dat is degene die elke paar jaar het huis moet schilderen. Nu heb ik het isolatiedilemma met man besproken, maar het dilemma is alleen maar groter geworden want wat blijkt, hij wil het liefst op den duur naar een nieuwbouwhuis en vindt het dus zonde om in ons huidige huis te investeren. En ik wil zo erg NIET naar een nieuwbouwhuis!
Mijn argumenten:
- Ik vind nieuwbouwhuizen vaak zielloos;
- Alle nieuwbouw komt hier aan de rand van de stad, dus ver van centrum/zwembad/school/medische voorzieningen etc.
- In de nieuwbouwwijken zijn vaak wades e.d. ivm opvang hemelwater, niet fijn met kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
- Vaak is er in nieuwbouwwijken toch meer groepsgebeuren, omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Ik ben erg op mijzelf en ik HAAT dingen als buurtbbq's, mensen die ineens in je achtertuin staan, met z'n allen de schuttingen in de hele straat plaatsen etc.
- Man heeft geen zitvlees, dus als die niets te klussen heeft word ik knettergek van hem omdat hij zo onrustig is.
- Ik vind het niet fijn om iets te kopen zonder dat ik sfeer heb kunnen proeven.
- Ik zou enorm opzien tegen alle gedoe van huis aan kant maken voor bezichtigingen, huis uit moeten ivm kijkers, verhuizing etc en dit alles met 2 kleine kinderen.
- Ik ben ontzettend gehecht aan ons huidige huis.
Mans argumenten:
- We zouden ons een ongeluk moeten investeren en minstens 106 moeten worden om die investeringen terug te verdienen.
- Weinig onderhoud bij nieuwbouwhuis.
- Hij vindt de buurt hier achteruitgaan.
- Volgens hem krijg je een oud huis nooit hoger dan label C of B.
- Hij denkt dat het huis minder waard wordt omdat straks niemand "oude meuk" wil.
- Nieuwbouw stijgt het sterkst in waarde.
Bij de gesprekken hierover komt van beide kanten een hoop emotie kijken waardoor het risico van verwijten op de loer ligt, zoals "jij drukt altijd al je zin door en nu wil ik eens wat" (man) en " jij denkt alleen aan de waardevermeerdering maar niet aan of we er gelukkig in zijn" (ik). Ook "Wat egoïstisch van jou want ik ben degene die al het onderhoud doet" vs "moet jij zeggen, ik ben diegene die iedere dag 20 min in de file zou moeten gaan staan om de kinderen naar school te brengen," zijn al voorbijgekomen. Weinig constructief natuurlijk dus het gespreksonderwerp "huis" hebben we maar even in de ijskast geparkeerd, maar daar kan het uiteraard niet eeuwig blijven liggen. Wat nu?
Ik wil hierom graag gaan isoleren, maar dan moeten de kozijnen ook vervangen worden anders past het niet. Dat kan dus hout of kunststof worden. Mijn hart zegt "hout" maar mijn verstand zegt "kunststof, want onderhoudsvrij." Dit ook met oog op mijn man want dat is degene die elke paar jaar het huis moet schilderen. Nu heb ik het isolatiedilemma met man besproken, maar het dilemma is alleen maar groter geworden want wat blijkt, hij wil het liefst op den duur naar een nieuwbouwhuis en vindt het dus zonde om in ons huidige huis te investeren. En ik wil zo erg NIET naar een nieuwbouwhuis!
Mijn argumenten:
- Ik vind nieuwbouwhuizen vaak zielloos;
- Alle nieuwbouw komt hier aan de rand van de stad, dus ver van centrum/zwembad/school/medische voorzieningen etc.
- In de nieuwbouwwijken zijn vaak wades e.d. ivm opvang hemelwater, niet fijn met kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
- Vaak is er in nieuwbouwwijken toch meer groepsgebeuren, omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Ik ben erg op mijzelf en ik HAAT dingen als buurtbbq's, mensen die ineens in je achtertuin staan, met z'n allen de schuttingen in de hele straat plaatsen etc.
- Man heeft geen zitvlees, dus als die niets te klussen heeft word ik knettergek van hem omdat hij zo onrustig is.
- Ik vind het niet fijn om iets te kopen zonder dat ik sfeer heb kunnen proeven.
- Ik zou enorm opzien tegen alle gedoe van huis aan kant maken voor bezichtigingen, huis uit moeten ivm kijkers, verhuizing etc en dit alles met 2 kleine kinderen.
- Ik ben ontzettend gehecht aan ons huidige huis.
Mans argumenten:
- We zouden ons een ongeluk moeten investeren en minstens 106 moeten worden om die investeringen terug te verdienen.
- Weinig onderhoud bij nieuwbouwhuis.
- Hij vindt de buurt hier achteruitgaan.
- Volgens hem krijg je een oud huis nooit hoger dan label C of B.
- Hij denkt dat het huis minder waard wordt omdat straks niemand "oude meuk" wil.
- Nieuwbouw stijgt het sterkst in waarde.
Bij de gesprekken hierover komt van beide kanten een hoop emotie kijken waardoor het risico van verwijten op de loer ligt, zoals "jij drukt altijd al je zin door en nu wil ik eens wat" (man) en " jij denkt alleen aan de waardevermeerdering maar niet aan of we er gelukkig in zijn" (ik). Ook "Wat egoïstisch van jou want ik ben degene die al het onderhoud doet" vs "moet jij zeggen, ik ben diegene die iedere dag 20 min in de file zou moeten gaan staan om de kinderen naar school te brengen," zijn al voorbijgekomen. Weinig constructief natuurlijk dus het gespreksonderwerp "huis" hebben we maar even in de ijskast geparkeerd, maar daar kan het uiteraard niet eeuwig blijven liggen. Wat nu?

maandag 30 september 2019 om 00:23
Puur gevoelsmatig: een huis wat ik èn mooi vind èn kan betalen èn origineel jaren ‘20/‘30 is: alleen in een kist zou ik dat huis verlaten.
Ik woon in een nieuwbouwhuis in jaren ‘30 stijl. Omdat ik een echt jaren ‘30 huis niet kon betalen en wij 0,0 kunnen qua klussen voor het geval er een betaalbare variant met achterstallig onderhoud voorbij kwam (ja ik kan leuk behangen, schilderen en een laminaatvloertje leggen maar dan heb je het ver gehad). Het heeft zeker voordelen: lage kosten doordat alles geïsoleerd en geautomatiseerd is, je kunt naar wens nog dingen wijzigen, kind hoeft maar te roepen ‘Wie wil spelen?’ en de kinders stromen uit de huizen de straat op, veel voorzieningen voor kinderen (veilige speeltuinen, 30 km zone).
En sommige vooroordelen zijn waar (na twee Vinexhuizen kan ik dat wel schrijven): er is veel sociale controle (ook vanwege de hoeveelheid kinderen). Er staan dikke bakken op de oprit (maar 99% bestaat uit leasebakken), het aantal tweeverdieners is er hoog.
Mijn huis is best leuk ingericht al zeg ik het zelf. Buitenruimte ook gezellig aangekleed (geen tegeltuinen). Maar het mist echt wel de charme van een oud doorleefd huis. Dat is gewoon zo. Dus ik zou zo’n geliefd stekje niet opgeven voor iets wat je bij voorbaat al niet ziet zitten. Voor ons was dit de verstandige keuze en wij hadden enkel ervaring met een piepklein jaren ‘50 appartementje dat voor het laatst was gerenoveerd in 1973. Die charme van ieder zuchtje van de buren horen, rammelende leidingen en geen muur die recht liep kon ik zeker missen. Dat hol had gewoon geen enkel pluspunt. Jouw huis klinkt als een fijn familiehuis. Dat gaf ik echt niet op zonder slag of stoot.
Edit: zeker geen kunststof kozijnen.
Ik woon in een nieuwbouwhuis in jaren ‘30 stijl. Omdat ik een echt jaren ‘30 huis niet kon betalen en wij 0,0 kunnen qua klussen voor het geval er een betaalbare variant met achterstallig onderhoud voorbij kwam (ja ik kan leuk behangen, schilderen en een laminaatvloertje leggen maar dan heb je het ver gehad). Het heeft zeker voordelen: lage kosten doordat alles geïsoleerd en geautomatiseerd is, je kunt naar wens nog dingen wijzigen, kind hoeft maar te roepen ‘Wie wil spelen?’ en de kinders stromen uit de huizen de straat op, veel voorzieningen voor kinderen (veilige speeltuinen, 30 km zone).
En sommige vooroordelen zijn waar (na twee Vinexhuizen kan ik dat wel schrijven): er is veel sociale controle (ook vanwege de hoeveelheid kinderen). Er staan dikke bakken op de oprit (maar 99% bestaat uit leasebakken), het aantal tweeverdieners is er hoog.
Mijn huis is best leuk ingericht al zeg ik het zelf. Buitenruimte ook gezellig aangekleed (geen tegeltuinen). Maar het mist echt wel de charme van een oud doorleefd huis. Dat is gewoon zo. Dus ik zou zo’n geliefd stekje niet opgeven voor iets wat je bij voorbaat al niet ziet zitten. Voor ons was dit de verstandige keuze en wij hadden enkel ervaring met een piepklein jaren ‘50 appartementje dat voor het laatst was gerenoveerd in 1973. Die charme van ieder zuchtje van de buren horen, rammelende leidingen en geen muur die recht liep kon ik zeker missen. Dat hol had gewoon geen enkel pluspunt. Jouw huis klinkt als een fijn familiehuis. Dat gaf ik echt niet op zonder slag of stoot.
Edit: zeker geen kunststof kozijnen.
maandag 30 september 2019 om 00:23
Misschien is het handig om eens te bekijken wat jullie allebei wél willen ipv alleen maar recht tegenover elkaar te staan met wat je niet wilt of voor jezelf wilt.
Je hebt een relatie, en allebei nu andere wensen, als je daar uit wilt komen moet je weer common ground vinden. Dus wat willen jullie allebei wél?
En ga daar dan naar op zoek.
Misschien kun je in een fijne, warme en goed geïsoleerde nieuwbouw woning in een fijne wijk en ga je later gewoon naar een ouder huisje. Met kleine kids zou dat praktisch gezien ook een mooie oplossing zijn.
Als je je idee eens los laat van 'huis voor het leven' kom je misschien al een heel eind. Je zit niet vastgebakken aan een huis.
Enne... een nieuwbouw huis zielloos? Wat een onzin. Je maakt daar zelf wat van en als het nieuw gebouwd is, wat ik begrijp dat je bedoelt, zit er finaal geen andere energie in. Ook geen slechte dus. Mega voordeel!
En nieuwbouw is dus ook niet persé 'net afgebouwd'.
Een wades???
Je hebt een relatie, en allebei nu andere wensen, als je daar uit wilt komen moet je weer common ground vinden. Dus wat willen jullie allebei wél?
Misschien kun je in een fijne, warme en goed geïsoleerde nieuwbouw woning in een fijne wijk en ga je later gewoon naar een ouder huisje. Met kleine kids zou dat praktisch gezien ook een mooie oplossing zijn.
Als je je idee eens los laat van 'huis voor het leven' kom je misschien al een heel eind. Je zit niet vastgebakken aan een huis.
Enne... een nieuwbouw huis zielloos? Wat een onzin. Je maakt daar zelf wat van en als het nieuw gebouwd is, wat ik begrijp dat je bedoelt, zit er finaal geen andere energie in. Ook geen slechte dus. Mega voordeel!
Een wades???

maandag 30 september 2019 om 00:26
Haha, ik heb juist het tegenovergestelde, hoe meer hype, hoe wantrouwiger ik er tegenoversta. Hype plus bangmakerij = altijd de hoofdpijs betalen. Ik wacht rustig afmater_matuta schreef: ↑30-09-2019 00:09Oh dit is echt een prachtig argument, dat ga ik bewaren voor van de lente.
Zeldzaam = kostbaar, dat weet hij ook wel. En hij krijgt inderdaad de zenuwen van die isolatiehype, daar krijgt hij echt een "stap nu over of mis voor altijd de boot"-gevoel van.

Jullie manier van discussiëren hierover is voor mij wel heel herkenbaar (helaas)incl nukkige man op winteravonden! Wij hebben wel dezelfde smaak qua huizen (oud en sfeervol) maar weer niet qua locatie (ik platteland, hij stad) compromis is nu een dorp dicht bij de stad, maar ik blijf lobbyen voor een vrijstaand boerderijtje, haha. Ik hoop dat je 'm kunt overtuigen, niet opgeven hoor, je huis! Het klinkt zo goed! En ga vooral voor hout voor die erker, echt.

maandag 30 september 2019 om 00:31
Overloopgebied. In de zomer keiharde modderkuil, in de herfst een zompig moeras en in de winter/lente een serieuze plas water. En dat is niet afgeschermd met hekken o.i.d. Mijn 8-jarige gaat graag ‘crossen’ in die kuil in de zomer. Maar hij heeft al eens tot zijn middel in het water gestaan (gelegen) omdat het door de begroeiing niet zichtbaar was dat er water in stond. Maar goed, een peuter of kleuter laat je natuurlijk niet uit het zicht wat rondscharrelen. Mijn 8-jarige is in het bezit van een A en B diploma en vriendjes die de hele wijk bijeen kunnen krijsen in geval van nood. En in iedere Vinex-wijk heb je zo’n Whatsappgroep waardoor je binnen een fractie van een minuut al van diverse buurtbewoners de melding krijgt dat jouw kind in de modder ligt. Maar voor kleine ukjes is dat wel een gevaar.FlowerSpirit schreef: ↑30-09-2019 00:23Misschien is het handig om eens te bekijken wat jullie allebei wél willen ipv alleen maar recht tegenover elkaar te staan met wat je niet wilt of voor jezelf wilt.
Een wades???

maandag 30 september 2019 om 00:35
Precies. En dat gaat razendsnel, over 10 jaar hebben ze het wiel vast alweer opnieuw uitgevonden.
Wat wel blijft is dat mooie klassieke huis. Dat is pas een investering.

maandag 30 september 2019 om 06:55
Ik heb ook een hekel aan nieuwbouw, maar ik kan de argumenten van jouw man wel goed begrijpen en ik vind ze ook wat sterker dan jouw argumenten.
Een paar dingen, die mij opvallen in jouw verhaal:
-een kunststof erker in een oud klassiek huis zou voor mij een absolute no go zijn. Dat doet afbraak aan het huis en is voor mij persoonlijk een regelrechte waardevermindering en doodzonde. Doe dat alstublieft niet.
-driedubbel glas in een oud huis is volkomen onzinnig en zonde van je geld
-met stijgende energieprijzen en het afstappen van gas gaat een energielabel belangrijker worden
Uiteindelijk moeten jullie tot een compromis komen, vasthouden aan jullie eigen standpunten gaat het hem niet worden. Wat voor een mogelijkheden zijn er als jullie beiden wat water bij de wijn doen? Er is best wel een verschil tussen een jaren 20 en een jaren 80 huis en niet alle nieuwbouw bevindt zich in een nieuwbouwwijk.
Een paar dingen, die mij opvallen in jouw verhaal:
-een kunststof erker in een oud klassiek huis zou voor mij een absolute no go zijn. Dat doet afbraak aan het huis en is voor mij persoonlijk een regelrechte waardevermindering en doodzonde. Doe dat alstublieft niet.
-driedubbel glas in een oud huis is volkomen onzinnig en zonde van je geld
-met stijgende energieprijzen en het afstappen van gas gaat een energielabel belangrijker worden
Uiteindelijk moeten jullie tot een compromis komen, vasthouden aan jullie eigen standpunten gaat het hem niet worden. Wat voor een mogelijkheden zijn er als jullie beiden wat water bij de wijn doen? Er is best wel een verschil tussen een jaren 20 en een jaren 80 huis en niet alle nieuwbouw bevindt zich in een nieuwbouwwijk.
maandag 30 september 2019 om 07:19
Ik heb bovenlichten van glas in lood en heb er plexiglas 2mm, met tochtband langs de randen, tegenaan gezet als voorzetraam. Online alles op maat besteld, hoefde na bezorging alleen nog tochtband te plakken. Was nog geen 120 euro kwijt voor 5 ramen.mater_matuta schreef: ↑29-09-2019 23:32Mag ik vragen wat jullie gedaan hebben en voor welke prijs (ongeveer)?
Dat mijn man zo ontzettend veel zelf gedaan heeft is natuurlijk een enorm voordeel, maar op dit moment een nadeel want alles wat uitbesteed moet worden vindt hij te duur. Ja ik sta ook niet te springen om 6000 euro neer te leggen voor een kunststof erker maar daarna zitten we wel lekker warm en kunnen we weer jaren vooruit. Maar man vindt dus al voorzetramen (die hij zelf zou kunnen maken) aan de prijs, want "Ik ga geen honderden euro's betalen voor een houtje-touwtje oplossing". Echt grrr, ik leef qua huizen in de jaren '20 maar hij qua prijzen hoor![]()
Oh ja, spouwmuurisolatie heb ik ook laten doen en is niet zo kostbaar. Zeker een aanrader! En de standaard dingen zoals folie achter de radiatoren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
maandag 30 september 2019 om 08:01
maandag 30 september 2019 om 08:50
Zoals al gezegd is, zijn er tegenwoordig ook mooie nieuwbouwhuizen in oude stijl. De sfeer daarin bepaal je zelf, tot oude deuren en glas in lood aan toe. Ik zou dus zeker niet meteen nee zeggen.
Aan de andere kant zijn er ook oude huizen die helemaal verbouwd zijn en waar je echt niet zoveel onderhoud aan hebt. Ik heb in een huis uit 1921 midden in de stad gewoond dat helemaal gerenoveerd was. Was ook prima geïsoleerd. Je betaalt daar natuurlijk wel wat voor, maar het kan prima.
Aan de andere kant zijn er ook oude huizen die helemaal verbouwd zijn en waar je echt niet zoveel onderhoud aan hebt. Ik heb in een huis uit 1921 midden in de stad gewoond dat helemaal gerenoveerd was. Was ook prima geïsoleerd. Je betaalt daar natuurlijk wel wat voor, maar het kan prima.
maandag 30 september 2019 om 08:53
dat zou inderdaad zonde zijn!mater_matuta schreef: ↑30-09-2019 00:13Wij hebben daar glas in lood, dus eeuwig zonde om weg te doen.
wij hadden geen glas in lood in ons oude huis maar we hebben dit jaar glas in lood laten maken voor de ramen in de voorgevel. Ik ben er zo blij mee.
not all who wander are lost
maandag 30 september 2019 om 08:55
Ik vind dit een heel goed advies.hamerhaai schreef: ↑29-09-2019 21:51Ga het komende half jaar/jaar eens kijken naar nieuwbouw of nieuwe huizen. Kijk eens wat je voor je geld kunt krijgen. Vraag een makelaar eens hoe makkelijk jullie huis te verkopen is, en voor welke prijs. Maak een lijstje met alle verbouw wensen en de bijbehorende kosten.
Wanneer al deze lijstje klaar zijn, ga dan eens om de tafel zitten en maak een beslissing. Niet alleen op emotie of zin door drijven. Kijk wat je uiteindelijk kunt krijgen voor je geld en op welke plek.
En soms moet je ook gewoon accepteren dat dat hetgeen je graag wil niet haalbaar is. Zonder er doodongelukkig van te worden.

maandag 30 september 2019 om 09:00
Echt niet, de huizen zijn lang niet zo goed als oude huizen, die huizen die ze tegenwoordig bouwen gaan er echt geen 100 jaar staan.

maandag 30 september 2019 om 09:25
mater_matuta schreef: ↑30-09-2019 00:16Dankjewel voor je tips!
Wij hebben een spouwmuur, dus van die balletjes erin laten spuiten zou nog kunnen en is niet zo duur (iets van 1100). Wel duurder dan die kunststof erker maar (veel).eerder terugverdiend geloof ik.
Dan zou ik beginnen mt de spouwmmurisolatie, dat heb je het snelste terug verdiend en het verhoogd je wooncomfort.
maandag 30 september 2019 om 09:52
Ik vind het wel opvallend dat in deze discussie enkel gekeken wordt naar jaren 20-30 woningen of gloednieuwe woningen.
Persoonlijk vind ik dat elk huis zielloos kan zijn, het zijn de bewoners en de inrichting die een huis al of niet fijn maken. Natuurlijk heeft een oud huis met mooie details gelijk al iets, maar als lelijk ingericht wordt, lelijke kleuren op de muren krijgt, verwaarloosd wordt, is het gewoon niets.
Ik heb vrienden met een gloednieuwe nieuwbouwwoning waar als je binnen komt, je je gelijk thuis voelt zo gezellig, warm en knus. En bij anderen is het gewoon een saai hok.
Ik woon zelf in een woning van 10 jaar oud. Een mazzeltje. De buitenkant heeft een klassiek dorps uiterlijk. Uitstekende daklijn, zinken dakgoten/regenpijpen, mooie kleurstelling. Binnen is het goed geïsoleerd, overal vloerverwarming, warmtepomp, mechanische ventilatie, gewoon een fijn binnenklimaat. Daarnaast was het ook mooi afgewerkt. Sinds kort hebben we ook zonnepanelen.
Wij wilden ook een woning waar weinig aan gedaan moest worden én dat energiezuinig was. Daarnaast staan hier in de omgeving weinig echt mooie oude huizen. Alles dat vooroorlogs is, is of enkelsteens of de helft van een huis (denk hierbij niet aan een mooie twee-onder-een-kapper, maar aan formaat regulier woonhuis met puntdak en hele rare hoge kleine zolders, want helft van puntdak), of beiden. En hetgeen dat van na de oorlog is (veel jaren 70), sprak ons gewoon niet aan qua uiterlijk en onderhoud (veel hout). Alhoewel de prijzen/oppervlakte vaak wel uitstekend was. Daarnaast was in de buurt van voorzieningen erg belangrijk.
Ik ben zeker heel blij met onze woning en ik zou bij een volgende woning minimaal hetzelfde comfortniveau willen. Dus een echt oude woning is dan al niet realistisch, want qua comfort zijn ze meestal gewoon minder. Ik hecht daarnaast niet zo aan bijzondere details. Ik vind het belangrijker dat een huis mooi licht is en een fijne indeling heeft. Het gezellig maken kan overal.
Persoonlijk vind ik dat elk huis zielloos kan zijn, het zijn de bewoners en de inrichting die een huis al of niet fijn maken. Natuurlijk heeft een oud huis met mooie details gelijk al iets, maar als lelijk ingericht wordt, lelijke kleuren op de muren krijgt, verwaarloosd wordt, is het gewoon niets.
Ik heb vrienden met een gloednieuwe nieuwbouwwoning waar als je binnen komt, je je gelijk thuis voelt zo gezellig, warm en knus. En bij anderen is het gewoon een saai hok.
Ik woon zelf in een woning van 10 jaar oud. Een mazzeltje. De buitenkant heeft een klassiek dorps uiterlijk. Uitstekende daklijn, zinken dakgoten/regenpijpen, mooie kleurstelling. Binnen is het goed geïsoleerd, overal vloerverwarming, warmtepomp, mechanische ventilatie, gewoon een fijn binnenklimaat. Daarnaast was het ook mooi afgewerkt. Sinds kort hebben we ook zonnepanelen.
Wij wilden ook een woning waar weinig aan gedaan moest worden én dat energiezuinig was. Daarnaast staan hier in de omgeving weinig echt mooie oude huizen. Alles dat vooroorlogs is, is of enkelsteens of de helft van een huis (denk hierbij niet aan een mooie twee-onder-een-kapper, maar aan formaat regulier woonhuis met puntdak en hele rare hoge kleine zolders, want helft van puntdak), of beiden. En hetgeen dat van na de oorlog is (veel jaren 70), sprak ons gewoon niet aan qua uiterlijk en onderhoud (veel hout). Alhoewel de prijzen/oppervlakte vaak wel uitstekend was. Daarnaast was in de buurt van voorzieningen erg belangrijk.
Ik ben zeker heel blij met onze woning en ik zou bij een volgende woning minimaal hetzelfde comfortniveau willen. Dus een echt oude woning is dan al niet realistisch, want qua comfort zijn ze meestal gewoon minder. Ik hecht daarnaast niet zo aan bijzondere details. Ik vind het belangrijker dat een huis mooi licht is en een fijne indeling heeft. Het gezellig maken kan overal.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 30 september 2019 om 10:01
Ik moet zeggen dat in de periode na de jaren 30 weinig moois is gebouwd (mijn mening), al ligt het er wel aan in welke prijsklasse je kijkt. De nieuwbouwwoningen van nu zijn vaak heel divers met mooie details, ook geen ellenlange rijen met dezelfde woningen. Persoonlijk vind ik 90% van wat er decennialang gebouwd is echt niet mooi. Ons eigen huis is van begin jaren 90 en we kunnen er van binnen echt wel wat van maken, maar het huis zelf vind ik niet echt mooi. Ik zou dan zelf ook gaan kijken naar óf iets helemaal nieuws óf echt een oud huis met mooie hoge ramen bijvoorbeeld.
En natuurlijk kun je het binnen gezellig maken, maar heel veel woningen zijn zo standaard. Als je bij ons in de buurt kijkt, zijn de rijtjeshuizen allemaal precies hetzelfde ingedeeld en daar kun je niet veel anders van maken. De sfeer is echt heel anders dan bij een oud huis, al richt je ze hetzelfde in.
maandag 30 september 2019 om 10:14
Ik loop wel eens door wijken waar alleen maar rijtjes met jaren 30 woningen staan. Die zijn eigenlijk ook allemaal hetzelfde, maar door volwassen groen en aanpassingen in de loop der jaren zijn ze ondertussen niet meer allemaal hetzelfde. Het klopt dat je een moderne woning vaak niet veel kunt aanpassen.pamelacourson schreef: ↑30-09-2019 10:01Ik moet zeggen dat in de periode na de jaren 30 weinig moois is gebouwd (mijn mening), al ligt het er wel aan in welke prijsklasse je kijkt. De nieuwbouwwoningen van nu zijn vaak heel divers met mooie details, ook geen ellenlange rijen met dezelfde woningen. Persoonlijk vind ik 90% van wat er decennialang gebouwd is echt niet mooi. Ons eigen huis is van begin jaren 90 en we kunnen er van binnen echt wel wat van maken, maar het huis zelf vind ik niet echt mooi. Ik zou dan zelf ook gaan kijken naar óf iets helemaal nieuws óf echt een oud huis met mooie hoge ramen bijvoorbeeld.
En natuurlijk kun je het binnen gezellig maken, maar heel veel woningen zijn zo standaard. Als je bij ons in de buurt kijkt, zijn de rijtjeshuizen allemaal precies hetzelfde ingedeeld en daar kun je niet veel anders van maken. De sfeer is echt heel anders dan bij een oud huis, al richt je ze hetzelfde in.
Ik ben het er wel mee eens dat er veel lelijke huizen zijn gebouwd. Aan de andere kant heb ik jaren in een jaren 70 woning gewoond. Toegegeven het huis had geen smoel, maar wat een ruimte zowel binnen als buiten. En onderhoudsarm in vergelijking met de echt oude woningen (denk aan 100 jaar oude dijkwoningen).
Maar zoals ik al zei, ik geef niet op details of om uniek. Ik koop een huis omdat het bij mij past en de indeling en het uiterlijk mij aanstaan. En het boeit mij niet zo dat er nog 12 mensen zijn met een identiek huis.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 30 september 2019 om 10:17
Gelukkig zijn die mensen er ook, anders zou iedereen op dezelfde huizen azen (wat nu al voor een groot deel zo is).
Maar goed, TO en haar man zullen een compromis moeten vinden en ik denk dat die er met rustig de tijd nemen om te zoeken echt wel is. Het huis waar wij nu wonen zou ook niet mijn eerste keus zijn, maar een beetje water bij de wijn doen is soms gewoon nodig.

maandag 30 september 2019 om 10:31
Ligt er ook aan wat voor materialen er zijn gebruikt etc. Veel huizen zou ik over 100 jaar nog steeds spuuglelijk vinden. Vroeger werd er zoveel met de hand gemaakt en werd er veel hout gebruikt, veel mensen vinden dat nou eenmaal mooier. Als ik een heel oud station zie met prachtige ornamenten en handgemaakte houten banken, snap ik ook niet dat wij zulke spuuglelijke moderne stations hebben. Maar die zijn nou eenmaal veel goedkoper om te bouwen en makkelijker te onderhouden. Zo is dat met huizen natuurlijk ook.

maandag 30 september 2019 om 10:32
Denk het niet. Die moderne bouwsels in oude stijl zijn van binnen ook gewoon een betonnen doos zonder details. De details en indeling maken oude huizen bijzonder en sfeervol en dat wordt gewoon niet meer zo gemaakt. Ja, misschien door een enkeling die écht in oude stijl wil laten bouwen, maar dat is alleen voor hele dikke portemonnees weggelegd.

maandag 30 september 2019 om 10:32
Ja uiteraard, ik wilde alleen aangeven dat de leeftijd niet per se de ziel van een huis bepaalt.pamelacourson schreef: ↑30-09-2019 10:31Ligt er ook aan wat voor materialen er zijn gebruikt etc. Veel huizen zou ik over 100 jaar nog steeds spuuglelijk vinden. Vroeger werd er zoveel met de hand gemaakt en werd er veel hout gebruikt, veel mensen vinden dat nou eenmaal mooier. Als ik een heel oud station zie met prachtige ornamenten en handgemaakte houten banken, snap ik ook niet dat wij zulke spuuglelijke moderne stations hebben. Maar die zijn nou eenmaal veel goedkoper om te bouwen en makkelijker te onderhouden. Zo is dat met huizen natuurlijk ook.

maandag 30 september 2019 om 10:33
Ja, precies, dit dus.pamelacourson schreef: ↑30-09-2019 10:31Ligt er ook aan wat voor materialen er zijn gebruikt etc. Veel huizen zou ik over 100 jaar nog steeds spuuglelijk vinden. Vroeger werd er zoveel met de hand gemaakt en werd er veel hout gebruikt, veel mensen vinden dat nou eenmaal mooier. Als ik een heel oud station zie met prachtige ornamenten en handgemaakte houten banken, snap ik ook niet dat wij zulke spuuglelijke moderne stations hebben. Maar die zijn nou eenmaal veel goedkoper om te bouwen en makkelijker te onderhouden. Zo is dat met huizen natuurlijk ook.