Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

zondag 29 september 2019 om 23:09
Hangt er ook vanaf of er afgesproken was dat jullie zouden komen of niet.whateverever schreef: ↑29-09-2019 23:07Eens wat de boterhammen betreft, dat is dan idd ook een optie.
Wat die man betreft, wat een hork.
Hij had ook even kunnen groeten en in de tuin kunnen gaan werken of in een andere kamer zijn gaan zitten als hij niet van bezoek houdt.
Als jullie onverwacht op de stoep staan, vind ik het minder gek dat die man zich als een hork gedraagt.
Zijn huis en hij wil daar kunnen doen wat hij wil.
En voor 't zelfde geld is het al de 5de afspraak deze maand van zijn vrouw en raakt hij al dat bezoek wel een keer zat.
zondag 29 september 2019 om 23:19
Dan nog kun je groeten en dan de kamer verlaten.Marnamai schreef: ↑29-09-2019 23:09Hangt er ook vanaf of er afgesproken was dat jullie zouden komen of niet.
Als jullie onverwacht op de stoep staan, vind ik het minder gek dat die man zich als een hork gedraagt.
En voor 't zelfde geld is het al de 5de afspraak deze maand van zijn vrouw en raakt hij al dat bezoek wel een keer zat.
Wat je ervan vindt en waarom kun je dan later alleen met je vrouw bespreken.
zondag 29 september 2019 om 23:21
Nou, dan ben ik toch niet gastvrij want daar was ik ook niet aan begonnen. Ik wil met alle liefde met jan en alleman rekening houden maar ik maak niks wat ik zelf niet lekker vind. En ik hou zelf niet van friet.

Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 23:24
ik ben het met je eens maar daar heb je allemaal veel minder invloed op dan op zorgen dat iedereen in ieder geval voldaan is. Dus voor mij begint het wel met in ieder geval voldoende eten en drinken, dat is de basis zeg maar, en daar bovenop komen dan de dingen die jij noemt.Nitflex schreef: ↑29-09-2019 22:19We hadden het over gastvrijheid. Inmiddels gaat over iedereens voorraadkasten en boodschappen.
Gastvrijheid is meer dan eten en improviseren bij onverwacht bezoek. Ik ben ook weleens gepland en op afspraak bij mensen geweest die je toch geen fijn gevoel geven en waar je niet op je gemak bent.
Even uitgaande van gasten die je had verwacht en waar je je op in hebt gesteld is gastvrijheid voor mij, naast lekker eten en drinken aanbieden, zorgen dat iemand ontspannen is en zich thuis voelt. Aandacht voor een fijn gesprek en lekker samen lachen of steun bieden als dat nodig is.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 23:29
Ik maak wel eten voor anderen dat ik niet heel lekker vindt maar geen dingen die ik echt niet lust of alleen eet om anderen geen extra werk te bezorgen, zoals zuurvlees.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 23:21Nou, dan ben ik toch niet gastvrij want daar was ik ook niet aan begonnen. Ik wil met alle liefde met jan en alleman rekening houden maar ik maak niks wat ik zelf niet lekker vind. En ik hou zelf niet van friet.![]()
Maar dat is eigenlijk nog meer omdat dat veel werk is om te bereiden en ik de smaak ervan niet goed kan beoordelen.
Als zoon kookt lust ik wel dingen die ik zelf niet zo snel zou kopen, omdat hij ze anders bereidt als mijn moeder. Dat is leuk.

zondag 29 september 2019 om 23:39
Nou, die oude kennis die ik eerder in dit topic omschreef was helaas echt zo. Op een aangegeven moment had hij het ook echt wel door maar toen leek hij het er echt om te gaan doen. Ik ben helaas iemand die extreem trouw is, al stap ik daar nu gelukkig een stuk meer vanaf. Ik kende diegene echt al heel lang, er waren toch ook leuke tijden, wilde dat allemaal niet zomaar weggooien. En dus ook geen nee durven zeggen. Hoe meer ik me op een aangegeven moment in bochten begon te wringen, maar beleefd bleef glimlachen en bleef aanbieden, hoe schitterender hij het leek te vinden. Toen ook zijn echte geclaim kwam heb ik er eindelijk, na ruim elkaar ruim vijftien jaar gekend te hebben, afscheid van genomen. Ik voel me eerlijk gezegd nog bevrijd.fashionvictim schreef: ↑28-09-2019 23:56Nou, als ik hier lees hebben de meeste mensen gewoon kutvrienden. Die kennelijk misbruik van ze maken, ze afzeiken, niet doorhebben dat ze niet welkom zijn of het wel doorhebben maar dan toch blijven.
Las hier ook iets over eigen ouders/ouders van eventuele partner: natuurlijk zijn meestal je eigen ouders het meest vertrouwd, maar ik heb me altijd beseft dat dat voor mijn ex omgekeerd was, want zijn ouders. Ook al ging dat totaal niet tussen hen en mij, maar ik ben altijd beleefd gebleven. Want zijn ouders. Toen ze echt vreselijke dingen naar mijn hoofd hebben geschreeuwd en me onterecht en vals beschuldigd hebben van dingen, ben ik nog beleefd gebleven. Want zijn ouders. Toen ik zelfs dat er na jaren niet meer uit kon persen heb ik besloten dat ze altijd welkom bleven, puur voor hem. Maar dan zonder mijn aanwezigheid. Ik heb hele middagen mijn eigen huis ontvlucht. Maar ik vond dat het net zo goed zijn huis was, omdat we samenwoonden. Maar ik wilde zelf niets meer met ze te maken hebben.
Ik heb het hele topic uit, eindelijk

Ik heb het ooit gehad met metal, haha. Een vriend van me kwam bij me langs en nam een kennis mee die ik niet kende. Prima hoor, de meesten kondigden dat van tevoren gewoon even aan, 'ik neem die of die mee' en ik vond het altijd best, of ik diegene nou kende of niet. Iemand die een vriend van mijn vrienden was die was gewoon welkom, verder redeneerde ik eigenlijk niet. Hij stond net koud binnen, en het eerste wat hij vroeg was 'heb je geen fatsoenlijke muziek'. Toen heb ik gewoon met een stalen gezicht 'nee' geantwoord. Ik snap het best als sommige mensen het heen en weer krijgen van de muziek die ik graag luister en ik ben de eerste die het uitzet dan /iets anders opzet met de vraag 'wat wil je graag horen?' maar kom op zeg dacht ik op dat moment.
Ja, dat is al anders. Als je weet dat iemand daar niet goed in is, dan is zelf iets meenemen veel meer attent in plaats van klagen en verwijten maken dat 'jij dat niet speciaal hebt' als je gewoon aanbelt omdat je toevallig in de buurt bent. Het welkom ongeacht de omstandigheden ben ik het deels mee eens. Als er met mijn familie/echte vrienden iets is echt ze kunnen bij me terecht. Ook als ze midden in de nacht halsoverkop uit pure paniek of verdriet of wat dan ook aan de deur staan. Ik ben er. Maar die kennis (ja, alweer) presteerde het zich op te dringen toen ik jaren geleden aan mijn scriptie bezig was met deadline en ik zei sorry sorry het komt nu echt niet uit. Helemaal teleurgesteld 'aaaaah, heb je ook niet even tien minuutjes?' en daar zat hij weer de hele middag aan de koffie. En ik durfde dus geen nee te zeggen, eigen schuld dus.aloha66 schreef: ↑29-09-2019 14:44Maar vrienden weten dat. En als je gastvrij bent maar gewoon slecht in bepaalde dingen weten vrienden dat ook. Ik zou dus bv rustig onverwacht voor de deur staan met wat lekkers en een drankje.
Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden. Niet of je de skills hebt om super gastvrouw te zijn.
Maar goed, ik vond het pas echt bizar (hardleers, helaas) toen hij aanbelde en met een stalen gezicht voor de deur stond met 'ik dacht al dat je er was, had tien minuten geleden ook al aangebeld en dacht al dat je thuis was. Heb gewoon zitten wachten om te checken of je open zou doen als je dacht dat het iemand anders was'. Ik was aan het stofzuigen en had de muziek hard aan ja, dus geen deurbel gehoord. Ik vond dat zo vergezocht en ook serieus eng worden.
maandag 30 september 2019 om 00:08
Ik ben niet zo heel erg gastvrij.
Ten eerste, ik plan mijn dag en vind het ook erg vervelend als een ander daar geen rekening mee houdt. Omschakeling vind ik best lastig.
Ten tweede, voor dat bezoek komt zorg ik voor eten/drinken en dat het netjes is. Bij onverwachte bezoek is dat buiten drinken, eten wat gehaald moet worden of ik had ff willen opruimen/ stofzuigen.
Ik haal niet veel extra dingen in huis gewoon weg omdat niet vaak voor komt dat onverwachtse bezoek en anders kan ik eten weggooien. Vind ik zonde.
Ik vraag bezoek eigenlijk nooit om mee te eten. Maar dat komt ook omdat niemand zolang blijft (etenstijd 18.00) of onverwachts langs komt.
Dus mocht het een keer voor komen dan zou ik simpel patat oid ophalen.
Doordat er niemand is of komt hoef ik me ook niet aan te passen tijdens eten tijd. Dat zou ik wel meer doen als het vaker voor kwam.
Onverwachte bezoek is er wel eens (waar ik niet van hou) maar nooit tijdens etenstijd.
Ten eerste, ik plan mijn dag en vind het ook erg vervelend als een ander daar geen rekening mee houdt. Omschakeling vind ik best lastig.
Ten tweede, voor dat bezoek komt zorg ik voor eten/drinken en dat het netjes is. Bij onverwachte bezoek is dat buiten drinken, eten wat gehaald moet worden of ik had ff willen opruimen/ stofzuigen.
Ik haal niet veel extra dingen in huis gewoon weg omdat niet vaak voor komt dat onverwachtse bezoek en anders kan ik eten weggooien. Vind ik zonde.
Ik vraag bezoek eigenlijk nooit om mee te eten. Maar dat komt ook omdat niemand zolang blijft (etenstijd 18.00) of onverwachts langs komt.
Dus mocht het een keer voor komen dan zou ik simpel patat oid ophalen.
Doordat er niemand is of komt hoef ik me ook niet aan te passen tijdens eten tijd. Dat zou ik wel meer doen als het vaker voor kwam.
Onverwachte bezoek is er wel eens (waar ik niet van hou) maar nooit tijdens etenstijd.
maandag 30 september 2019 om 00:18
Ik geef werklui wel vaak wat lekkers, haal dat dan soms ook speciaal in huis. Maar dat is niet zozeer gastvrijheid, ik hoop vooral dat ze wat meer hun best doen als ze een beetje verwend worden. Of in elk geval minder snel de kantjes eraf zullen lopenredbulletje schreef: ↑29-09-2019 16:28Als jij naar je werk gaat biedt je werkgever je tussen de middag toch ook geen gebakken ei aan? Ik ga er vanuit dat werklui die een volle dag werk hebben hun eigen broodtrommeltje mee nemen.

.

maandag 30 september 2019 om 00:57
Schei nou toch eens uit met dat onverwachte bezoek. En dan nog. Gastvrijheid is dus ook je aanpassen als dingen even anders lopen. Hoeft niet natuurlijk, het is je eigen huis is je goed recht om op de bank te gaan liggen en je eigen gang te gaan. Maar dat noem ik dan dus wel minder gastvrij.Marnamai schreef: ↑29-09-2019 23:09Hangt er ook vanaf of er afgesproken was dat jullie zouden komen of niet.
Gastvrij zijn naar vrienden waar je dol op bent op tijden die je prettig vindt is geen kunst natuurlijk.
Het was overigens een geplande afspraak, maar ik kreeg de indruk dat hij het er niet mee eens was geweest. Dan nog verwacht ik van mijn vent dat hij zijn bokkenpruik afzet, over zichzelf heenstapt en galant en leuk is naar mijn bezoek. We bespreken daarna wel weer hoe we dat een volgende keer aanpakken.

maandag 30 september 2019 om 00:59
Wat mij betreft begint gastvrijheid met iemand zich welkom laten voelen en het eten staat op de tweede plaats. Ik heb fantastische maaltijden gehad bij mensen waar het toch niet fijn was.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 23:24ik ben het met je eens maar daar heb je allemaal veel minder invloed op dan op zorgen dat iedereen in ieder geval voldaan is. Dus voor mij begint het wel met in ieder geval voldoende eten en drinken, dat is de basis zeg maar, en daar bovenop komen dan de dingen die jij noemt.

maandag 30 september 2019 om 01:10
Alles holt hier in en uit maar dat zijn allemaal mensen die ik leuk vind dus ik vind het ook leuk om ze te zien, wanneer maakt niet uit, met geplande afspraken heb je soms geen zin en ga je toch omdat het nou eenmaal de afspraak was. Kom dan maar liever wanneer je er zin in hebt. Eten en drinken lost zich altijd wel op en niemand verwacht veel als ie zomaar binnen komt vallen. En soms is het net als even doorkomen als je onderuitgezakt op de bank hangt maar het altijd leuker dan tv kijken.
Waar ik een beetje van op kijk is dat mensen zo'n gestructureerd leven leiden dat er weinig ruimte is voor spontaniteit. Ik dacht dat het iets van Nederland in de jaren 70 was.
Waar ik een beetje van op kijk is dat mensen zo'n gestructureerd leven leiden dat er weinig ruimte is voor spontaniteit. Ik dacht dat het iets van Nederland in de jaren 70 was.

maandag 30 september 2019 om 01:13
Ik zie dan weer het omgekeerde.
Vroeger was moeder de vrouw huisvrouw en altijd thuis en kon iedereen inlopen.
Altijd wel iemand thuis, tenzij ze net de kinderen van school moest afhalen.
Tegenwoordig loopt iedereen te jongleren met 2 jobs, kinderen, hobby's, huishouden, ... en propt daartussen dus nog ergens vrienden en familie.
Dan moet je dus wel gestructureerd leven om het allemaal rond te krijgen en niet gek te worden.
maandag 30 september 2019 om 01:28
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus het zal vast al besproken zijn, maar ik heb voornamelijk een hekel aan onverwacht bezoek omdat ik er niet uitzie de helft van de tijd.
Ik heb thuis gewoon een joggingbroek en slobbertrui aan, en geen beha. Meestal staat mijn haar nog recht overeind als ik zelf de deur nog niet uit ben geweest.
Dus wil je langskomen? Prima. Maar graag even een smsje 10 minuten van te voren, zodat ik mezelf wat kan fatsoeneren, en evt nog even snel een doekje over de plee kan halen en wat rotzooi opruimen.
Ik heb ook nooit iets in huis, maar de supermarkt zit op de hoek, dus dat is snel opgelost.
Ik heb thuis gewoon een joggingbroek en slobbertrui aan, en geen beha. Meestal staat mijn haar nog recht overeind als ik zelf de deur nog niet uit ben geweest.
Dus wil je langskomen? Prima. Maar graag even een smsje 10 minuten van te voren, zodat ik mezelf wat kan fatsoeneren, en evt nog even snel een doekje over de plee kan halen en wat rotzooi opruimen.
Ik heb ook nooit iets in huis, maar de supermarkt zit op de hoek, dus dat is snel opgelost.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
maandag 30 september 2019 om 02:02
En de dakdekker die met 30 graden de hele dag op je dak staat bied je ook niks kouds te drinken aan of een ijsje?redbulletje schreef: ↑29-09-2019 16:28Als jij naar je werk gaat biedt je werkgever je tussen de middag toch ook geen gebakken ei aan? Ik ga er vanuit dat werklui die een volle dag werk hebben hun eigen broodtrommeltje mee nemen.
De stratenmaker die in de winter in je tuin bezig is bied je ook niks warms te eten/drinken aan?
maandag 30 september 2019 om 02:04
Ja, dat is dus idd gastvrij zijn. Gast vrij. De gast is vrij om te komen.rosanna08 schreef: ↑29-09-2019 14:59"Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden"
Hoe zie je dat voor je dan? Dat je altijd je huis open moet stellen als anderen bedacht hebben dat ze bij jou op visite willen komen?
Als ik af ga op die zin ben ik niet gastvrij, niet omdat ik dat niet zou willen, maar simpelweg omdat ik dat niet kan. Mijn huis is geregeld een chaos en ook al zou de ander dat geen probleem vinden, ik vind het niet fijn. Maar dan zou ik je wel met plezier binnen moeten laten, want dat is gastvrij?

En waarom kan je dat niet? Hier is het ook meestal een chaos. Mensen die me kennen weten dat. Komen ze onverwacht maak ik natúúrlijk het excuus sorry dat het zo'n zooi is. Maar steevast is het antwoord, dat weet ik toch dat is normaal bij jou. Nou als ze dat weten en toch langs komen waarom dan niet.
maandag 30 september 2019 om 02:07
Dat het niet te combineren valt is onzin. En zo what, dan zet je een pan shoarma én de zuurkool op tafel. Onverwacht is mee eten met de pot.ñuca schreef: ↑29-09-2019 15:47Zoiets ligt toch ook echt aan of je wel of niet een creatieve kok bent? Ik ben net als jij, ik kan niet zomaar schakelen in wat ik van plan ben om te maken. Mijn voorraden zijn gericht op een aantal dagen eten voor 2 personen en die gerechten kan ik niet combineren of meer van maken. En dan heb je mensen die in een handomdraai iets op tafel zetten van allerlei dingen die ze nog in huis hebben. Ik ben zo al niet opgegroeid, dat maakt ook nog verschil.
En ja meer van maken kan echt.
maandag 30 september 2019 om 02:13
Ja duh, vlak voordat je kookt. Mijn reactie was op iemand(en) die gewoon niet meer in huis hebben dan op de gram wat ze de komende dagen eten. Dat snap ik niet.bluewaterrr schreef: ↑29-09-2019 16:05Ik woon alleen dus heb alleen te maken met de hoeveelheid die ik zelf wil eten. En op het moment dat ik begin met koken, meestal zo'n half uur voordat ik het daadwerkelijk opeet, weet ik echt wel of ik veel of weinig honger heb hoor, dus aan de hand daarvan bepaal ik hoeveel pasta, rijst of aardappels ik kook. En veel honger of niet, ik eet toch echt 1 slavink of 1 biefstuk en niet 2 of meer. En ja soms, heb ik misschien toch een aardappeltje te veel gekookt en was mijn oog groter dan mijn maag, maar ik heb echt niet ineens de helft van wat ik gekookt heb over.
Als ik niet veel honger heb doe ik bv 2 aardappels. Maar dat wil niet zeggen dat ik er maar 2 heb. Kom je dus om 5 uur binnenvallen kan ik er makkelijk een paar bij schillen. Bij een flink aantal mensen kan dat dus niet, en dat begrijp ik niet.
maandag 30 september 2019 om 02:13
Ik vind gastvrijheid niets met eten te maken hebben, en alles te maken hebben met een warm welkom en de tijd nemen voor de mensen die binnen komen.
Als je het dan over eten hebt binnen het kader gastvrijheid, ben ik wel gastvrij. Onze avondmaaltijden zijn ook een samenkomen van gezin met natafelen, en anderen zijn welkom om daarbij aan te schuiven. En we hebben koken vaak extra om overgebleven voer in te vriezen voor dagen waarop we minder tijd hebben om te koken, dus dat zal het probleem niet zijn. Als we 'te weinig' hebben delen we dat weinige gewoon.
Als knabbels zet ik gesneden fruit op tafel, groenten met humus, of wat plakjes vlees, olijven, gevulde eieren, noten (zo gemaakt en we hebben het ook altijd in huis). Of niets als het zo uitkomt. Drank: thee, koffie, water, limonade.
We hebben gemiddeld twee keer per week extra (soms onverwachte) gasten. Eigenlijk zijn er maar weinig die rond etenstijd langskomen, wel mensen die ruim van tevoren komen en altijd (zonder uitzondering) worden uitgenodigd mee te eten (ook als er afgepaste porties zijn) of mensen die juist na etenstijd komen terwijl wij nog moeten eten. Die laatsten slaan de uitnodiging meestal wel af.
Als je het dan over eten hebt binnen het kader gastvrijheid, ben ik wel gastvrij. Onze avondmaaltijden zijn ook een samenkomen van gezin met natafelen, en anderen zijn welkom om daarbij aan te schuiven. En we hebben koken vaak extra om overgebleven voer in te vriezen voor dagen waarop we minder tijd hebben om te koken, dus dat zal het probleem niet zijn. Als we 'te weinig' hebben delen we dat weinige gewoon.
Als knabbels zet ik gesneden fruit op tafel, groenten met humus, of wat plakjes vlees, olijven, gevulde eieren, noten (zo gemaakt en we hebben het ook altijd in huis). Of niets als het zo uitkomt. Drank: thee, koffie, water, limonade.
We hebben gemiddeld twee keer per week extra (soms onverwachte) gasten. Eigenlijk zijn er maar weinig die rond etenstijd langskomen, wel mensen die ruim van tevoren komen en altijd (zonder uitzondering) worden uitgenodigd mee te eten (ook als er afgepaste porties zijn) of mensen die juist na etenstijd komen terwijl wij nog moeten eten. Die laatsten slaan de uitnodiging meestal wel af.

maandag 30 september 2019 om 02:17
Ik wil dat ie zo snel mogelijk doorwerkt.
Niet dat ie heel de tijd zijn tijd staat te verdoen met eten, drinken en praatjes maken.
Een kop oploskoffie of een glas water kan ie krijgen en misschien zelfs nog een 2de glas ook als 't warm is, voor de rest zorgt ie zelf maar.
maandag 30 september 2019 om 02:25
Ik ben FV niet maar ik heb altijd voldoende eten in huis. Vooral omdat het gewoon handig is als je niet aan boodschappen toe komt. Door ziekte bv of een slechte week hebben lichamelijk.iceteapeach schreef: ↑29-09-2019 18:30FV, ik lees je al langer dan vandaag en dit soort topics zijn ook al vaker aan de orde gekomen. Ik vraag me dan het volgende af: waarom koop jij voor ongeveer 8 man aan eten in, invriezen of niet, terwijl dat aantal niet je gezinsleden betreft? Ik denk dat daar ook het niet begrijpen in zit. Ik woon met zoon, dus zijn we met ons tweetjes. Waarom in godesnaam zou ik eten in slaan zodat ik 8 man t.z.t. eens van eten kan voorzien, laat staan spontaan.
En voor degene die zei: als je voor 2 man eten hebt, kan een derde er ook nog wel bij. Helaas, zo werkt het niet altijd want waarom zou je met een extra eter/eters rekening moeten houden.
Heerlijk dat ik me dan om het warme eten geen zorgen hoef te maken. En als er dan onverwachte eters komen gaat de voorraad wat sneller, jammer dan. Als het een slechte periode is kun je altijd vragen of ze nog boodschappen kunnen doen omdat je anders de rest van de dagen tekort komt.
Al vind ik dat nooit nodig. Heb ooit eens bij gebrek aan dingen in huis (at toen altijd op mijn werk) met rijst, kruiden en een gebakken ei een maaltijd gemaakt. Smaakte prima. En nee geen groente maar voor een keer is dat niet zo'n ramp.
Al maak je maar omeletten met wat groentes die je wel hebt, of kaas. Laat je je eigen warme eten voor de volgende dag en maak je omeletjes. Iemand die onverwacht blijft verwacht heus geen culinair hoogstandjes.
maandag 30 september 2019 om 02:31
Dit dus. Blikjes mais, wortel en appelmoes zijn er altijd wel. Pakjes slagroom (sausjes) pakjes tomato frito, tomaten puree, eieren, mascarpone of monchou. Heb ik bv kip en er eten ineens mensen mee snijd ik de kip klein, maak roomsaus met de kaas en de slagroom en doe daar de kip doorheen. Met wat mazzel heb ik nog champignons en kunnen die er ook doorheen. Heb ik die niet is het evengoed lekker. Laat ik de bloemkool voor de volgende dag en kook pasta bv. Heb ook vast nog wel spinazie in de vriezer die ook nog door de saus kan.Geengroenblaadje schreef: ↑29-09-2019 19:11Er is voor mij een groot verschil tussen gepland bezoek, meestal mét eten, en de ‘aanwaaiers’, en dat kan ook net voor etenstijd zijn, of gewoon ergens op de dag.
Het aan komen waaien door vrienden verstoort mijn dag niet perse, omdat het geen ‘opzitten’ is. Een koffie verkeerd, of thee, wijntje oid heb ik altijd in huis. Koekjes enzo doe ik niet aan.
Voor geplande etentjes doen we meestal extra ons best.
Wil de aangewaaide blijven eten, dan kan dat. Afhankelijk van het soort eten koken we iets erbij wat we in huis hebben of lopen we naar de super om bij te halen, tot 22 u open en om de hoek.
Ik heb hongerige pubers en een partner, dus eten is er altijd.
We halen bijna iedere dag de verse boodschappen.
Ik denk ook dat als je regelmatig mensen over de vloer hebt, je ook automatisch meer voorraad hebt, én het gaat meestal op.
Wat hebben jullie dan voor voorraden, de mensen die weinig in huis hebben? Kan toch niet helemaal niks zijn?
Wat er nu in onze voorraadkast ligt: chips, drop. Zoet beleg. Brood. Verse walnoten. Blikjes met tomatenpuree, blikjes vissnacks, veel potjes kruiden, gedroogde bessen, gewelde pruimen, rijst, pastasoorten, couscous, pakjes noodelsoep, olijven potje, potjes bonen, appelmoes. En nog wel meer.
In de ijskast: eieren, kaas, verschillende soorten vleeswaren, rucola, verse kruiden, spa rood, wijn, melk, mascarpone, boter, augurken, gegrilde paprika in potje, zure haring, geitenkaas, kwark, aardappelen, snijbonen.
Fruitschaal: tomaten, uien, bananen, appels.
Gisteren grote pan erwtensoep gemaakt, eten we nu weer, met brood. Als er nu mensen voor de deur staan, krijgen ze een kop soep met brood. En als ze nog een toetje willen, is er yoghurt met fruit.
Dus de kip voor 2 is dan ruim pasta saus voor 5 of zelfs 6. Pasta blijft in gedroogde vorm jaaaren goed. Net als rijst. Diezelfde kip kan makkelijk tot een curry vermaakt worden. En dan kan zelfs de bloemkool er nog doorheen

Met een beetje omdenken kom je echt een heel eind.
maandag 30 september 2019 om 02:33
Dan is jouw vriezer echt niet goed of de gehakt was al niet goed meer.iceteapeach schreef: ↑29-09-2019 19:32Dat is dan idd verschil in interpretatie. Ik koop idd geen vlees/kip/vis in dat in de aanbieding is zodat ik er voor het komende half jaar mee kan doen. Vooral omdat ik de smaak dan toch wel achteruit vind gaan. Leuke anekdote: paar maanden geleden had ik pastasaus met gehakt ingevroren. 3 dagen later was het spontaan nodig (nee, niet door gasten) dat we dat zouden gaan eten dus hup, op de ontdooistand in de combi-magnetron. Afijn, de boel was ontdooid maar ondertussen rook het gehakt zo ontieglijk zuur en bedorven dat we toen idd maar ff bezorgd.nl hebben gedaan. En zo zou het dus bij mij gaan als ik meer dan 2 personen extra te eten heb. Ik heb gewoon niks op voorraad, m.a.w. ik hou gewoon geen rekening met evt. extra eters, tenzij ik het vantevoren weet.
Bedorven is het hier nooit niet, zelfs niet na te lang ingevroren te zijn geweest. Hoogstens wat muf van vriesbrand. Zuur? Echt nooit.
maandag 30 september 2019 om 02:34
Dat is dan geen goede magnetron. Maar ook met een minder goeie kun je prima ontdooien. Denk zomaar dat jij niet echt een keukenprinses bentMarnamai schreef: ↑29-09-2019 19:39Ik wil best vlees en vis uit de diepvries.
Maar dan moet ik het wel 's ochtends uithalen.
Want in de magnetron wordt het drama.
En stijfbevroren in de pan leggen is ook geen optie.
De helft van de tijd vergeet ik het uit te halen, dus kan ik 's avonds alsnog kopen.
Geen probleem, want voor de groenten en de koolhydraten moet ik toch naar de supermarkt.

maandag 30 september 2019 om 02:36
Maar hoe doe je dat dan. Iedere dag naar de slager en de groenteboer? Slager 125 gr karbonade aub. En bij de groenteboer 2 flinke aardappels en 200 gr sperzieboneniceteapeach schreef: ↑29-09-2019 19:45Voor anderen om spontaan mee te eten? Ik nagenoeg niks idd. Hooguit eieren, bloem en melk om pannenkoeken van te maken. Voor wie en waarom zou ik voorraad moeten hebben dan?

En dat iedere dag. Ik zou daar echt geen energie voor hebben.