Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

zondag 29 september 2019 om 20:48
Wij hebben wel veel op voorraad maar wat ik dus niet kan (al gebeurt dat dus niet vaak) is omschakelen. Vandaag had ik gepland wraps te maken (wij zijn met vier en eten een pak met 6 wraps) en had 400gr kipfilet uitgelegd. 'S middags wilde iemand een uurtje langskomen (15.00) maar was er om 17.00 nog. En ik kan dan dus zo heel last minute niks anders bedenken zodat iedereen inclusief gast genoeg heeft...

zondag 29 september 2019 om 20:49
Ik heb dus géén tomaten in huis, geen eieren, geen tonijn en de helft van de tijd kan je met het brood iemand doodmeppen.Geengroenblaadje schreef: ↑29-09-2019 20:33Tjonge jonge, wat een gezuig zeg. Het gaat om onverwacht bezoek. Een kom zelfgemaakte (!) pompoensoep, met brood erbij, een kleine salade met tomaten (ja op voorraad), een gesnipperde ui (ook op voorraad) en tonijn uit blik (voorraad) en gekookt ei (voorraad). Ik teken ervoor. En mijn onverwachte eters ook. Die verwachten ook geen uitgebreide maaltijd als ze spontaan langs komen.
Bij geplande eters is het anders, zie ook nu weer mijn eerdere bericht.
En die soep is dus toevallig.
Woensdag vallen de mussen hier dood

zondag 29 september 2019 om 20:54
NYC schreef: ↑29-09-2019 20:48Wij hebben wel veel op voorraad maar wat ik dus niet kan (al gebeurt dat dus niet vaak) is omschakelen. Vandaag had ik gepland wraps te maken (wij zijn met vier en eten een pak met 6 wraps) en had 400gr kipfilet uitgelegd. 'S middags wilde iemand een uurtje langskomen (15.00) maar was er om 17.00 nog. En ik kan dan dus zo heel last minute niks anders bedenken zodat iedereen inclusief gast genoeg heeft...
Ik kan dat ook niet. En dan is het bij mij heel simpel: als de gast geen aanstalten maakt om te vertrekken zeg ik "ik zou je wel voor het eten willen uitnodigen, maar we hebben helaas niet genoeg. Misschien kunnen we voor de volgende keer een eetafspraak maken?"
Of iets dergelijks.

zondag 29 september 2019 om 20:55
Gewoon niet gaan eten voordat de visite vertrokken is dus.NYC schreef: ↑29-09-2019 20:48Wij hebben wel veel op voorraad maar wat ik dus niet kan (al gebeurt dat dus niet vaak) is omschakelen. Vandaag had ik gepland wraps te maken (wij zijn met vier en eten een pak met 6 wraps) en had 400gr kipfilet uitgelegd. 'S middags wilde iemand een uurtje langskomen (15.00) maar was er om 17.00 nog. En ik kan dan dus zo heel last minute niks anders bedenken zodat iedereen inclusief gast genoeg heeft...
Of patat halen voor erbij.

zondag 29 september 2019 om 21:05
In dit geval hadden we het aangegeven bij de gast, dat we wel van plan waren te gaan koken/eten en niet op haar gerekend hadden (begreep ze). Had geen zin om alwéér friet in de airfryer te mikken. Kinderen hadden gister al friet van de snackbar gehad en heb geen zin om die discussie dan aan te gaan.redbulletje schreef: ↑29-09-2019 20:55Gewoon niet gaan eten voordat de visite vertrokken is dus.
Of patat halen voor erbij.
Maar zou soms willen dat ik in een handomdraai dan weet iets anders te gaan koken dat iedereen inclusief de gast dan ook eet, zonder dat het neerkomt op "oh dan doe ik wel friet en snacks in de airfryer..." En dat iedereen dat dan ook lekker vindt.
zondag 29 september 2019 om 21:05

zondag 29 september 2019 om 21:10

zondag 29 september 2019 om 21:22
NYC schreef: ↑29-09-2019 21:05In dit geval hadden we het aangegeven bij de gast, dat we wel van plan waren te gaan koken/eten en niet op haar gerekend hadden (begreep ze). Had geen zin om alwéér friet in de airfryer te mikken. Kinderen hadden gister al friet van de snackbar gehad en heb geen zin om die discussie dan aan te gaan.
Maar zou soms willen dat ik in een handomdraai dan weet iets anders te gaan koken dat iedereen inclusief de gast dan ook eet, zonder dat het neerkomt op "oh dan doe ik wel friet en snacks in de airfryer..." En dat iedereen dat dan ook lekker vindt.
Ik kan me voorstellen dat je niet iets geheel nieuws maakt, dat is niet perse gemakkelijk. Maar wel misschien een gerecht erbij maken? Of meer maken als dat kan? Of een snack/borrelhapje om 17 u? Een toetje erbij?
Als je wél voorraad hebt, zoals je schreef, dan kan dat vast wel. Heeft misschien ook met ervaring te maken, dat je kunt bedenken wat je kan met ingrediënten die je in huis hebt. Als je veel kookt, en veel verschillende dingen maakt, dan is het echt gemakkelijker om te ‘improviseren’. En dan nog is het niet echt improviseren, maar vooral ervaring.
zondag 29 september 2019 om 21:23
Ik ben er zo eentje. Ik haal voor hooguit 3 dagen boodschappen op vrijdagavond/zaterdag voor 2 personen en dat is mijn voorraad. Dus op dag 4 zou je bij mij idd pasta met ketchup krijgen, mocht je spontaan rond etenstijd langskomen en mee willen eten. Nou, vooruit, mss heb ik nog een komkommer liggen. Natuurlijk zou ik dan eten alsnog halen want zeg eerlijk, van geïmproviseerd eten bestaande uit pasta, druiven, komkommer, en vooruit, wat evt overgebleven geraspte kaas ga je niet fijn gevuld naar huis.Betty_Slocombe schreef: ↑29-09-2019 20:39Ik kan me gewoon niet indenken dat mensen met een redelijk tot fatsoenlijk inkomen niets op voorraad hebben. Wij hadden thuis inderdaad wel lege kasten, maar dan was het geld ook gewoon op.
Wellicht laat mijn belachelijke voorraadfetisj zich ook daaruit verklaren.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 29-09-2019 21:42
14.88% gewijzigd
wij slapen nooit.

zondag 29 september 2019 om 21:29
Als de gast onverwacht kwam kan ze niet verwachten ook mee te kunnen eten.NYC schreef: ↑29-09-2019 21:05In dit geval hadden we het aangegeven bij de gast, dat we wel van plan waren te gaan koken/eten en niet op haar gerekend hadden (begreep ze). Had geen zin om alwéér friet in de airfryer te mikken. Kinderen hadden gister al friet van de snackbar gehad en heb geen zin om die discussie dan aan te gaan.
zondag 29 september 2019 om 21:36
Niet iets anders koken, maar dr wat bij. Soep ( pakje of cup a zoup, ja daar is ie weer) -meer- groenvoer dr naast en meer toe.NYC schreef: ↑29-09-2019 21:05In dit geval hadden we het aangegeven bij de gast, dat we wel van plan waren te gaan koken/eten en niet op haar gerekend hadden (begreep ze). Had geen zin om alwéér friet in de airfryer te mikken. Kinderen hadden gister al friet van de snackbar gehad en heb geen zin om die discussie dan aan te gaan.
400 gr kipfilet voor 2 volwassenen en 2 kinderen is best veel, daar kan nog wel een volwassene van eten. Dus sowieso vlees genoeg.
simbalabimba wijzigde dit bericht op 29-09-2019 21:38
8.02% gewijzigd
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

zondag 29 september 2019 om 21:37
Nou ja, er is wel wat, maar vlees en groente niet extra dus. Dat haal ik per dag.Betty_Slocombe schreef: ↑29-09-2019 20:39Ik kan me gewoon niet indenken dat mensen met een redelijk tot fatsoenlijk inkomen niets op voorraad hebben. Wij hadden thuis inderdaad wel lege kasten, maar dan was het geld ook gewoon op.
Wellicht laat mijn belachelijke voorraadfetisj zich ook daaruit verklaren.
Maar goed, er komt toch nooit iemand onverwachts langs rond etenstijd. Dan zijn we vaak ook niet eens thuis.

zondag 29 september 2019 om 21:42
Gast leek het ook niet erg te vinden (was de bedoeling dat ze op de thee kwam tussen 15 en 16u) maar vroeg of het wel ok was of ze er even bij bleef.redbulletje schreef: ↑29-09-2019 21:29Als de gast onverwacht kwam kan ze niet verwachten ook mee te kunnen eten.
Iets bedenken voor erbij (met wat ik op voorraad heb) of voor bij de spreekwoordige borrel voor als ik aan het koken ben vind ik moeilijk. Hartige dingen worden afgeslagen. Dus de volgende stap is vaak echt het warme eten. En waar ik nog wel zou denken, dan borrelen we wat langer en eten we wat later, kan ik dus alleen maar hartige dingen bedenken (ik heb kaas, olijven, amandelen, pesto, toast, rauwkost). Maar heb er op de een of andere manier moeite mee om tussen thee (met cake, koeken en vlaai) en avondeten te vragen: wil iemand dan misschien alvast ijs?
zondag 29 september 2019 om 21:53
Over de mensen die over voorraad vragen stellen:
Wat ik op voorraad heb is een half pak rijst en een pak pasta. Voor de rest niets, de diepvries hou ik zo leeg mogelijk, want het is me te vaak voorgekomen dat ik vergeten vlees, maaltijden en ander spul kon weggooien. Er zit alleen vlees en vis in voor de maaltijden van de geplande week. Of dat vlees ligt in de koelkast. Ik kook gerechten met die rijst en pasta zodat het ook voorkomt dat ik zelfs dat niet op voorraad heb, dus even dit en dat extra bijmaken gaat gewoon niet.
Mijn wekelijkse boodschappen zijn afgepast op ons gezin, dus zoveel yoghurt, melk, groente, vlees, vegaburger of vis. Koekjes kopen we niet, ja voor op het werk, dus die rol gaat gelijk mee naar het werk. Chips hebben we ook niet in huis. Die ene keer dat ik het koop, gaat het ook gelijk op, want dan hebben we er op dat moment zin in. Hooguit hebben we een zak noten die voor een gerecht van die week zijn.
Dus onverwacht bezoek moet het doen met thee, koffie en aanmaaksiroop. Iets anders is er gewoon niet. Tenzij je op afspraak komt, dan haal ik iets lekkers en extra dingen in huis.
Door mijn gebrek aan voorraad ben ik veel bewuster bezig met boodschappen doen en geef ik niet onnodig geld uit.
Wat ik op voorraad heb is een half pak rijst en een pak pasta. Voor de rest niets, de diepvries hou ik zo leeg mogelijk, want het is me te vaak voorgekomen dat ik vergeten vlees, maaltijden en ander spul kon weggooien. Er zit alleen vlees en vis in voor de maaltijden van de geplande week. Of dat vlees ligt in de koelkast. Ik kook gerechten met die rijst en pasta zodat het ook voorkomt dat ik zelfs dat niet op voorraad heb, dus even dit en dat extra bijmaken gaat gewoon niet.
Mijn wekelijkse boodschappen zijn afgepast op ons gezin, dus zoveel yoghurt, melk, groente, vlees, vegaburger of vis. Koekjes kopen we niet, ja voor op het werk, dus die rol gaat gelijk mee naar het werk. Chips hebben we ook niet in huis. Die ene keer dat ik het koop, gaat het ook gelijk op, want dan hebben we er op dat moment zin in. Hooguit hebben we een zak noten die voor een gerecht van die week zijn.
Dus onverwacht bezoek moet het doen met thee, koffie en aanmaaksiroop. Iets anders is er gewoon niet. Tenzij je op afspraak komt, dan haal ik iets lekkers en extra dingen in huis.
Door mijn gebrek aan voorraad ben ik veel bewuster bezig met boodschappen doen en geef ik niet onnodig geld uit.
We’re all mad here

zondag 29 september 2019 om 22:01
Dat is maar 100 gram per persoon. Nu zullen die kinderen misschien nog weinig eten, maar als volwassene is 150 gram toch een normale portie.simbalabimba schreef: ↑29-09-2019 21:36Niet iets anders koken, maar dr wat bij. Soep ( pakje of cup a zoup, ja daar is ie weer) -meer- groenvoer dr naast en meer toe.
400 gr kipfilet voor 2 volwassenen en 2 kinderen is best veel, daar kan nog wel een volwassene van eten. Dus sowieso vlees genoeg.

zondag 29 september 2019 om 22:04
Zou ik ook raar vinden idd, dat ijs. Hartig is het meest voor de hand liggend bij de borrel. En als iemand al vlaai gekregen heeft dan zal ze 2 uur later geen grote honger hebben neem ik aan.NYC schreef: ↑29-09-2019 21:42Gast leek het ook niet erg te vinden (was de bedoeling dat ze op de thee kwam tussen 15 en 16u) maar vroeg of het wel ok was of ze er even bij bleef.
Iets bedenken voor erbij (met wat ik op voorraad heb) of voor bij de spreekwoordige borrel voor als ik aan het koken ben vind ik moeilijk. Hartige dingen worden afgeslagen. Dus de volgende stap is vaak echt het warme eten. En waar ik nog wel zou denken, dan borrelen we wat langer en eten we wat later, kan ik dus alleen maar hartige dingen bedenken (ik heb kaas, olijven, amandelen, pesto, toast, rauwkost). Maar heb er op de een of andere manier moeite mee om tussen thee (met cake, koeken en vlaai) en avondeten te vragen: wil iemand dan misschien alvast ijs?
zondag 29 september 2019 om 22:05
Ik associeer lege kasten ook met geen geld hebben, dat zijn ook de enige momenten waarvan ik dat ken. Als je gewoon een inkomen hebt vind ik het bijzonder om geen voorraad te hebben.Betty_Slocombe schreef: ↑29-09-2019 20:39Ik kan me gewoon niet indenken dat mensen met een redelijk tot fatsoenlijk inkomen niets op voorraad hebben. Wij hadden thuis inderdaad wel lege kasten, maar dan was het geld ook gewoon op.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 22:11
Ik zou de wraps dan anders gemaakt hebben. Rode ui, rode en gele paprika en mais bij de kipfilet en kruiden met fajita kruiden. Met avocado's guacamole erbij maken, en als ik dan nog zou denken dat het misschien niet genoeg zou zijn maakte ik er ook nog wat fried rice met bonen bij.NYC schreef: ↑29-09-2019 20:48Wij hebben wel veel op voorraad maar wat ik dus niet kan (al gebeurt dat dus niet vaak) is omschakelen. Vandaag had ik gepland wraps te maken (wij zijn met vier en eten een pak met 6 wraps) en had 400gr kipfilet uitgelegd. 'S middags wilde iemand een uurtje langskomen (15.00) maar was er om 17.00 nog. En ik kan dan dus zo heel last minute niks anders bedenken zodat iedereen inclusief gast genoeg heeft...
En ja, ik heb eigenlijk al die dingen - rijst, paprikastoplicht, blikje mais, rode uien, knoflook, blikje kidneybonen of bruine bonen oid, avocado's, citroensap en Mexicaanse kruidenmixen - standaard in huis.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 22:13
Misschien was het zelfs wel minder bedenk ik me, het waren iig 2 van die grote filets. Op zich nog best te delen met een derde volwassene maar dan dus idd nog wel met wat erbij. En dat vind ik dan dus zo moeilijk.redbulletje schreef: ↑29-09-2019 22:01Dat is maar 100 gram per persoon. Nu zullen die kinderen misschien nog weinig eten, maar als volwassene is 150 gram toch een normale portie.
Bij mij speelt ook een soort gevoel van schaamte mee. Wij eten tamelijk eenvoudig maar iedereen eet redelijk goed. Maar ik heb niet heel graag dat het onverwacht gezien wordt (de wraps, stamppot, standaard avg, penne arrabiata etc).
zondag 29 september 2019 om 22:13
Ja, dit dus.Geengroenblaadje schreef: ↑29-09-2019 21:22Ik kan me voorstellen dat je niet iets geheel nieuws maakt, dat is niet perse gemakkelijk. Maar wel misschien een gerecht erbij maken? Of meer maken als dat kan? Of een snack/borrelhapje om 17 u? Een toetje erbij?
Als je wél voorraad hebt, zoals je schreef, dan kan dat vast wel. Heeft misschien ook met ervaring te maken, dat je kunt bedenken wat je kan met ingrediënten die je in huis hebt. Als je veel kookt, en veel verschillende dingen maakt, dan is het echt gemakkelijker om te ‘improviseren’. En dan nog is het niet echt improviseren, maar vooral ervaring.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 22:15
1 stuk vlaai stilt mijn trek in zoet maar vult niet. 2 uur later kan ik prima een portie avondeten op.redbulletje schreef: ↑29-09-2019 22:04Zou ik ook raar vinden idd, dat ijs. Hartig is het meest voor de hand liggend bij de borrel. En als iemand al vlaai gekregen heeft dan zal ze 2 uur later geen grote honger hebben neem ik aan.

zondag 29 september 2019 om 22:19
We hadden het over gastvrijheid. Inmiddels gaat over iedereens voorraadkasten en boodschappen.
Gastvrijheid is meer dan eten en improviseren bij onverwacht bezoek. Ik ben ook weleens gepland en op afspraak bij mensen geweest die je toch geen fijn gevoel geven en waar je niet op je gemak bent.
Even uitgaande van gasten die je had verwacht en waar je je op in hebt gesteld is gastvrijheid voor mij, naast lekker eten en drinken aanbieden, zorgen dat iemand ontspannen is en zich thuis voelt. Aandacht voor een fijn gesprek en lekker samen lachen of steun bieden als dat nodig is.
Gastvrijheid is meer dan eten en improviseren bij onverwacht bezoek. Ik ben ook weleens gepland en op afspraak bij mensen geweest die je toch geen fijn gevoel geven en waar je niet op je gemak bent.
Even uitgaande van gasten die je had verwacht en waar je je op in hebt gesteld is gastvrijheid voor mij, naast lekker eten en drinken aanbieden, zorgen dat iemand ontspannen is en zich thuis voelt. Aandacht voor een fijn gesprek en lekker samen lachen of steun bieden als dat nodig is.

zondag 29 september 2019 om 22:20
Dan rij je zelf langs de snackbar op je weg naar huis. Als je geen afspraak tot mee eten hebt vind ik eigenlijk dat je gewoon op moet stappen als een gezin gaat eten. Dat lijkt me sowieso een soort spitsuur en niet echt relaxt om dan te blijven hangen.whateverever schreef: ↑29-09-2019 22:151 stuk vlaai stilt mijn trek in zoet maar vult niet. 2 uur later kan ik prima een portie avondeten op.

zondag 29 september 2019 om 22:20
Met dien verschille: jouw gasten lusten dat.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 22:11Ik zou de wraps dan anders gemaakt hebben. Rode ui, rode en gele paprika en mais bij de kipfilet en kruiden met fajita kruiden. Met avocado's guacamole erbij maken, en als ik dan nog zou denken dat het misschien niet genoeg zou zijn maakte ik er ook nog wat fried rice met bonen bij.
En ja, ik heb eigenlijk al die dingen - rijst, paprikastoplicht, blikje mais, rode uien, knoflook, blikje kidneybonen of bruine bonen oid, avocado's, citroensap en Mexicaanse kruidenmixen - standaard in huis.