Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Ik snap dat gezeur over die voorraad niet. Als hier iemand zou komen eten onverwacht, halen we wat of we gaan ergens wat eten.
We wonen niet echt op een locatie waar iedereen " aan komt waaien
Dat is ook nog een verschil he.
En wat ik al zei. Werk in de zorg en niemand weet mijn rooster uit zijn hoofd.
Cheshire-cat schreef:
30-09-2019 07:45
Klopt ik ben ongastvrij als je onverwachts langskomt en verwacht mee te eten(staat ook in mijn OP). Wij doen onze boodschappen een keer per week en kopen per maaltijd in. Met twee fulltime banen en kinderen zijn we al blij als we voor 8 uur gegeten hebben, we hebben met alle bijkomende activiteiten en verplichtingen geen tijd om iedere dag naar de winkel te hobbelen. Dus nee, ik ga mijn geplande weekmaaltijden niet delen met iemand. Ik heb niet de luxe om iedere dag naar de winkel te gaan, ik kan eens per week. Zo simpel is dat. Nu doen we de deur ook niet open als er onverwachts wordt aangebeld, dus tackelen we al een groot deel van het “probleem”.

Heb ik je uitgenodigd voor koffie, dan heb ik ook een maaltijd achter de hand en zal ik het ook aanbieden. Dan ben ik een en al gastvrouw en is niets teveel. Idem als ik je uitnodig om te komen eten.

Dan ben je in mijn beleving niet ongastvrij, maar heb je beperkte mentale en praktische capaciteit om met onverwacht mee-eet-bezoek om te gaan. Want als je wel ruimhartig bent als je er op kan plannen dan zit dus het probleem in het plannen en niet in het ruimhartig zijn.

Ik koppel het zelf vooral aan wat ik in die situatie wil, dus ook los van of het praktisch kan of niet. Als iemand onverwacht langs komt maar ik heb geen zin in mee-eters dan bonjour ik je tegen etenstijd heel gezellig de deur uit, of ik nou genoeg heb in huis voor een weeshuis of niet. Dat is niet ongastvrij, dat is mijn recht om te bonjouren als iemand onverwacht komt aanwaaien.
De Britten hebben een gezegde: " My Home is my Castle".

Ik denk dat dat een oorsprong heeft.

Ik heb niet alles meer gelezen (zo veel was het) maar het is toch best te begrijpen dat mensen de energie, sociale vaardigheden of whatever niet hebben om onverwacht visite te ontvangen?
Ik hou van mijn vrienden en mijn familie, maar als ik na mijn werk thuis ben, mijn joggingbroek heb aangetrokken, een kop thee heb ingeschonken en lekker voor ons twee een zelfgemaakte pan soep uit de vriezer heb gehaald en mijn hond net een heleboel winden heeft gelaten zodat het hier niet meer fris ruikt, heb ik gewoon GEEN zin in visite.
En nee, ik zeg never nooit tegen mensen dat ik geen zin in ze heb als ze voor de deur staan.
DAT vind ik pas ongastvrij. Ik trek dan (met moeite) een vrolijk gezicht en laat niks merken.
Maar leuk vind ik het niet. Ik moet mezelf dan echt geweld aandoen om de energie op te brengen om sociaal te doen.

Laat bij mij alsjeblieft gewoon op tijd weten dat je komt en je krijgt de hele wereld van me aangeboden!
herfstappeltaart schreef:
30-09-2019 08:40
De Britten hebben een gezegde: " My Home is my Castle".

Ik denk dat dat een oorsprong heeft.

Ik heb niet alles meer gelezen (zo veel was het) maar het is toch best te begrijpen dat mensen de energie, sociale vaardigheden of whatever niet hebben om onverwacht visite te ontvangen?
Ik hou van mijn vrienden en mijn familie, maar als ik na mijn werk thuis ben, mijn joggingbroek heb aangetrokken, een kop thee heb ingeschonken en lekker voor ons twee een zelfgemaakte pan soep uit de vriezer heb gehaald en mijn hond net een heleboel winden heeft gelaten zodat het hier niet meer fris ruikt, heb ik gewoon GEEN zin in visite.
En nee, ik zeg never nooit tegen mensen dat ik geen zin in ze heb als ze voor de deur staan.
DAT vind ik pas ongastvrij. Ik trek dan (met moeite) een vrolijk gezicht en laat niks merken.
Maar leuk vind ik het niet. Ik moet mezelf dan echt geweld aandoen om de energie op te brengen om sociaal te doen.

Laat bij mij alsjeblieft gewoon op tijd weten dat je komt en je krijgt de hele wereld van me aangeboden!
Ik zou wel gewoon bespreekbaar maken dat je niet van onverwachts bezoek houdt en dat ze de volgende keer echt even moeten appen/bellen om een dag af te spreken. Zolang je net doet alsof je het leuk vindt zullen ze op deze manier blijven langskomen.
pipootje schreef:
30-09-2019 08:32
Ik snap dat gezeur over die voorraad niet. Als hier iemand zou komen eten onverwacht, halen we wat of we gaan ergens wat eten.
We wonen niet echt op een locatie waar iedereen " aan komt waaien
Dat is ook nog een verschil he.
En wat ik al zei. Werk in de zorg en niemand weet mijn rooster uit zijn hoofd.
Wat doe je dan met eten dat je al had uitgelegd, bijv vlees? Ik heb ook wel eens vlees (toevallig ook weer kipfilet) dan verwerkt tot een kipkerriesalade en daarna friet gegeten met gasten maar heb er mentaal moeite mee om om te schakelen als ik iets van plan was te maken.

Vandaar dat ik ook schreef over die schaamte mbt eenvoudige maaltijden. Op zich niks mis met eenvoudige maaltijden maar ik kan er vaak niet iets compleet anders van maken dan ik gewend was. Aubergines in een standaard avg maaltijd, ik zou niet weten hoe.
NYC schreef:
30-09-2019 08:46
Wat doe je dan met eten dat je al had uitgelegd, bijv vlees? Ik heb ook wel eens vlees (toevallig ook weer kipfilet) dan verwerkt tot een kipkerriesalade en daarna friet gegeten met gasten maar heb er mentaal moeite mee om om te schakelen als ik iets van plan was te maken.

Vandaar dat ik ook schreef over die schaamte mbt eenvoudige maaltijden. Op zich niks mis met eenvoudige maaltijden maar ik kan er vaak niet iets compleet anders van maken dan ik gewend was. Aubergines in een standaard avg maaltijd, ik zou niet weten hoe.
Wat bedoel je met 'uitgelegd" ? het eten wat ik heb kan makkelijk een andere dag, aangezien ik het niet uit de diepvries haal, en ik elke dag boodschappen doe.
Dan maak je een bijgerecht van die aubergine.

Ik woon alleen, dus een maaltijd voor één persoon rek je ook niet makkelijk op tot 4. Maar ik zou dan even naar de supermarkt gaan. Maar op zich kan ik wel goed improviseren in de keuken. Ik kook sowieso niet met vaste recepten. Een gerecht is bij mij nooit twee keer hetzelfde.
Nitflex schreef:
30-09-2019 08:53
Dan maak je een bijgerecht van die aubergine.

Ik woon alleen, dus een maaltijd voor één persoon rek je ook niet makkelijk op tot 4. Maar ik zou dan even naar de supermarkt gaan. Maar op zich kan ik wel goed improviseren in de keuken. Ik kook sowieso niet met vaste recepten. Een gerecht is bij mij nooit twee keer hetzelfde.
Bij mij tegenwoordig vrijwel altijd.

Maar zou je naar de supermarkt gaan om dan de ingrediënten/boodschappen te halen die de gast lust of ter uitbreiding van wat jij van plan was te maken?
NYC schreef:
30-09-2019 08:46

Het lijkt erop dat je weinig ideeën hebt met de mogelijkheden van ingredienten. Misschien is het je hobby niet, dat kan natuurlijk. Of lastige eters thuis, dat helpt ook niet.

Met aubergine kun je gemakkelijk een salade maken: als je de aubergines in plakjes snijdt (of blokjes) en grilt of in wat olie bakt in de pan en dan opdienen met bijvoorbeeld veldsla en tomaten en pijnboompitjes. Als de aubergines nog warm zijn is dat echt lekker. En dat kan prima met stuk vlees en aardappelen.

Er zijn ook receptenzoekersites waar je de ingredienten die je in huis hebt kunt invullen en dan komen er recepten uit.
pipootje schreef:
30-09-2019 08:50
Wat bedoel je met 'uitgelegd" ? het eten wat ik heb kan makkelijk een andere dag, aangezien ik het niet uit de diepvries haal, en ik elke dag boodschappen doe.
Haha sorry, zal wel Brabants zijn. :mrgreen: Bedoelde: ik had in de ochtend zo'n pakje kipfilet uit de vriezer gehaald. Met de bedoeling die voor het avondeten te gebruiken. Als er dan gasten komen die niet van kipfilet houden, verwerk jij dat dan tot iets anders en haal je het eten wat de gast lust? Of denk je: dit was ik van plan en daar houd ik me ook aan. Ik doe dus het -niet zo gastvrije- laatste... Ook omdat ik dan denk: ik heb geen zin in (alweer) een frikandel.
NYC schreef:
30-09-2019 09:03
Haha sorry, zal wel Brabants zijn. :mrgreen: Bedoelde: ik had in de ochtend zo'n pakje kipfilet uit de vriezer gehaald. Met de bedoeling die voor het avondeten te gebruiken. Als er dan gasten komen die niet van kipfilet houden, verwerk jij dat dan tot iets anders en haal je het eten wat de gast lust? Of denk je: dit was ik van plan en daar houd ik me ook aan. Ik doe dus het -niet zo gastvrije- laatste... Ook omdat ik dan denk: ik heb geen zin in (alweer) een frikandel.
Aangezien je maar heel krap kipfilet had voor je eigen gezin zou de gast gewoon een boterham met gebakken ei kunnen krijgen als ze niet het fatsoen hebben uit zichzelf op te hoepelen.

Ik zou geen boodschappen gaan doen voor een aanwaaier, zou dan eerder samen met de aanwaaier ergens in de buurt 'n hapje gaan eten (ieder op eigen kosten)
Geengroenblaadje schreef:
30-09-2019 09:01
Het lijkt erop dat je weinig ideeën hebt met de mogelijkheden van ingredienten. Misschien is het je hobby niet, dat kan natuurlijk. Of lastige eters thuis, dat helpt ook niet.

Met aubergine kun je gemakkelijk een salade maken: als je de aubergines in plakjes snijdt (of blokjes) en grilt of in wat olie bakt in de pan en dan opdienen met bijvoorbeeld veldsla en tomaten en pijnboompitjes. Als de aubergines nog warm zijn is dat echt lekker. En dat kan prima met stuk vlees en aardappelen.

Er zijn ook receptenzoekersites waar je de ingredienten die je in huis hebt kunt invullen en dan komen er recepten uit.
Maar als iemand helemaal geen aubergines lust? Ik bedoel meer, ik kan geen wortels ervan toveren. En van kip geen frikandel.

Penne arrabiata serveer ik met gegrilde aubergine. Als ik dat in gedachten heb kan ik makkelijk voor zes koken als ik voor vier van plan was. Zo ook Mexicaans eten. Paar saldadips erbij. Of maiskolven vanuit de grill. Maar ik kan er geen compleet Hollands gekookte pot van bedenken. (En heb daar ook geen zin in)

Met alles wat ik aan voorraad in huis heb zou ik in theorie zelfs nog voor wel veel meer mensen kunnen koken. Want altijd veel verse groenten en rijst. Dan zou je in theorie ver kunnen komen.
NYC schreef:
Ik had die kipfilet dan morgen gebruikt en iets besteld voor het bezoek (mist ik zin had in het bezoek)
NYC schreef:

Als je jezelf in allerlei bochten wringt omdat je je er fijn bij voelt om je gasten te laten mee eten dan moet je je realiseren dat jij zelf die keuze maakt. Je stelt dan zelf 'het laten mee eten van gasten' boven 'het doen wat je voor jezelf fijn vindt' of 'het doen wat praktisch is'

Dat is dan dus een keuze die je voor jezelf maakt; niet omdat je gasten dat van je verlangen. En ook niet omdat het zo hoort.

Als jij kipfilet weg gooit omdat je friet haalt voor je onverwachte gasten terwijl de frikandel van gisteren nog je neus uit komt, dan is dat jouw keuze. Als je dan op die situatie terugkijkt en geen lol had aan het bezoek van je gasten, moet je je af vragen of je de juiste keuze gemaakt hebt. Als je op de situatie terug kijkt en je vond het de opoffering wel waard dan was het dus een prima keuze. Maar het is wel jouw keuze.
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 30-09-2019 09:25
0.18% gewijzigd
redbulletje schreef:
30-09-2019 09:06
Aangezien je maar heel krap kipfilet had voor je eigen gezin zou de gast gewoon een boterham met gebakken ei kunnen krijgen als ze niet het fatsoen hebben uit zichzelf op te hoepelen.

Ik zou geen boodschappen gaan doen voor een aanwaaier, zou dan eerder samen met de aanwaaier ergens in de buurt 'n hapje gaan eten (ieder op eigen kosten)
Is een mogelijkheid maar moet je dan ook maar net zin in hebben. Aanwaaier gaf in dit geval aan dat ze op de terugweg zelf friet met frikandel ging halen en ik neem maar voor waar aan dat dat de bedoeling was en niet dat stiekem werd gehoopt dat we dat (bij ons) met zn allen waren gaan eten.

Ik heb als kind trouwens ook wel ooit zo'n fase gehad hoor, dat ik hoopte op friet als we rond etenstijd nog bij kennissen waren (of ik gewoon bij een vriendinnetje speelde). Maar in dit geval betreft het geen kinderen. En vind ik dat je er niet vanuit kunt gaan dat er speciaal frieten gehaald/gegeten gaan worden omdat je er rond etenstijd bent.

Andersom gebeurt het bij anderen meestal wel. Al zijn dat geplande "etentjes". Ik heb daardoor bijna een hekel aan friet gekregen en wil nu dus vaker eigenlijk geplande etentjes bij ons.
lilalinda schreef:
30-09-2019 09:11
K8En
Ik had die kipfilet dan morgen gebruikt en iets besteld voor het bezoek (mist ik zin had in het bezoek)
Puur vanuit de gastvrijheidsgedachte vind ik dat wel de beste oplossing. Probleem is in deze meestal niet de zin in de gasten maar het tegenstaan van de eetvoorkeuren.
Ik zou bezoek sowieso nooit een frikandel aanbieden, maar da’s een kwestie van smaak.
NYC schreef:
30-09-2019 09:32
Puur vanuit de gastvrijheidsgedachte vind ik dat wel de beste oplossing. Probleem is in deze meestal niet de zin in de gasten maar het tegenstaan van de eetvoorkeuren.
Wat bedoel je met ‘het tegenstaan van de eetvoorkeuren’? Dat de gasten friet willen? Of iets niet lusten?
Mmmm, in dat geval stopt mijn gastvrijheid wel wat, want als er aanwaaiers zijn die friet willen eten bij mij als wij wat anders eten, dan mogen ze dat ergens anders doen.

Hier gaat het zo: hallo lieve broer, wij eten zusenzo, blijf je mee-eten? Gezellig! Snij jij even de aubergines? Dan stuur ik puberkind naar de super voor twee zakjes veldsla en ruim ik de vaatwasser intussen uit.
Nitflex schreef:
30-09-2019 09:43
Ik zou bezoek sowieso nooit een frikandel aanbieden, maar da’s een kwestie van smaak.
En als de gast dat wil?
Ik ben eigenlijk wel blij dat ik nooit aanwaaiers heb rond etenstijd. Vind het altijd fijn om gewoon rustig met mijn man te eten :$
NYC schreef:
30-09-2019 09:45
En als de gast dat wil?
Oh, ik heb nog nooit meegemaakt dat een gast in mijn huis eten bestelt als in een restaurant. Dus ik weet niet wat mijn reactie zou zijn.
30-09-2019 09:43
Wat bedoel je met ‘het tegenstaan van de eetvoorkeuren’? Dat de gasten friet willen? Of iets niet lusten?
Mmmm, in dat geval stopt mijn gastvrijheid wel wat, want als er aanwaaiers zijn die friet willen eten bij mij als wij wat anders eten, dan mogen ze dat ergens anders doen.

Hier gaat het zo: hallo lieve broer, wij eten zusenzo, blijf je mee-eten? Gezellig! Snij jij even de aubergines? Dan stuur ik puberkind naar de super voor twee zakjes veldsla en ruim ik de vaatwasser intussen uit.
Ik bedoel idd dat als je merkt dat er heel erg ergens op aangestuurd wordt. Dus niet dat het om het mee-eten gaat maar om de hoop dat er dan snacks en friet op tafel komen.

Dat het niet eens de bedoeling is dat ik iets anders ga koken of iets uitbreid met wat ik heb maar dat ik enthousiast meega in het idee of de hint om voor iedereen friet te gaan maken/halen.
pearle schreef:
30-09-2019 09:47
Ik ben eigenlijk wel blij dat ik nooit aanwaaiers heb rond etenstijd. Vind het altijd fijn om gewoon rustig met mijn man te eten :$
Dat is ook fijn 😉

Aangewaaide mee-eters hebben we ook niet iedere dag. Meestal is rond 17 u wel duidelijk wie er is en wie niet. De pubers laten op dat tijdstip weten of er vrienden mee-eten en of ze er zelf zijn. Als het nodig is, helpen ze mee met koken of nog wat boodschappen halen. Dat is zo fijn met pubers, die kun je op pad sturen. We eten tussen zeven en half acht, dus tijd genoeg om te koken.

Met kleine kinderen is het anders, dat weet ik nog. En dan ook vraag ik aanwaaiers om even te helpen, met een spelletje, kind in pyjama te hijsen, of in bad te doen zodat ik kan koken. Of is dat niet gastvrij?
NYC schreef:
30-09-2019 09:52
Ik bedoel idd dat als je merkt dat er heel erg ergens op aangestuurd wordt. Dus niet dat het om het mee-eten gaat maar om de hoop dat er dan snacks en friet op tafel komen.

Dat het niet eens de bedoeling is dat ik iets anders ga koken of iets uitbreid met wat ik heb maar dat ik enthousiast meega in het idee of de hint om voor iedereen friet te gaan maken/halen.

Ik vind gastvrijheid niet perse altijd alles opzij zetten voor gasten, en in dit geval zou ik er niet mee akkoord gaan. Of beter gezegd, niet op de hints ingaan.
‘We eten wraps met kip, mee-eten met wraps en kip kan, willen jullie dat? Dan maak ik er nog een auberginesalade bij.’

‘Nee, friet halen/maken doen we vandaag niet.’
Zoiets?
30-09-2019 10:09
Ik vind gastvrijheid niet perse altijd alles opzij zetten voor gasten, en in dit geval zou ik er niet mee akkoord gaan. Of beter gezegd, niet op de hints ingaan.
‘We eten wraps met kip, mee-eten met wraps en kip kan, willen jullie dat? Dan maak ik er nog een auberginesalade bij.’

‘Nee, friet halen/maken doen we vandaag niet.’
Zoiets?
Ja hoor, zo doe ik dat ook. En als de gast er dan bij wil blijven terwijl wij eten vind ik dat ook goed. Het is alleen wel een beetje gênant misschien. Kinderen begrijpen prima dat friet niet iets is dat we meteen halen/eten zodra iemand die wens heeft. Ze associëren alleen "samen eten/bij iemand eten/een extra eter" waarschijnlijk wel met: dat kan alleen met friet en frikandelllen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven