Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.

maandag 30 september 2019 om 12:52
Ik roep al jaren, laat de mensen die dat willen in appartementen gaan wonen met behoud van de huidige huur. Er komen dan zoveel woningen vrij. Alleen in mijn omgeving 6 mensen die een heel huis bezet houden omdat een appartement veel duurder word. Ik zou dat ook niet willen hoor. Plus nog de verhuiskosten. Je moet dat maar hebben.Andersom schreef: ↑30-09-2019 12:37Net als minimum (jeugd)loon. Of de lasten moeten drastisch omlaag. Huur, zorgkosten,
Een grote groep ouderen blijft wonen in hun goedkope eengezinswoning. Niet omdat ze niet kleiner of gelijkvloers willen gaan wonen maar omdat ze zich dat duurdere appartement niet kunnen veroorloven. Zolang ze blijven zitten wat ze zitten zijn ze financieel het beste af. Door die huren te verlagen kun je die ouderen op twee manieren helpen.
Daardoor zit de sociale huurwoningdoorstroom ook zo vreselijk vast.

maandag 30 september 2019 om 12:55
benmamma schreef: ↑30-09-2019 12:51Niet, lijkt mij.
Jemig.. Ik pak 1 maatregel eruit die voor een groep fijn kan zijn en dan krijg ik als reactie dat er ook nog een andere groep is.
Die gun ik ook de wereld... Echt.
Ik gaf alleen aan in mijn eerdere post dat huurtoeslag nu nog ineens stopt bij een euro te veel verdienen en dat ze dat gelukkig gaan veranderen. Lijkt me fijn voor deze groep.
Wat had ik volgens jou moeten schrijven?
Geen idee, ik heb alleen vaak het idee dat de algemene veronderstelling is dat middeninkomens in een huurwoning het zwaar kunnen hebben en die in een koopwoning niet.
Het lijkt soms een vergeten groep.

maandag 30 september 2019 om 12:56
Hoeft niet perse in een hoekje geduwd voelen te zijn.
Er zijn ook zat mensen die het gewoon niet hun probleem vinden. Die hun geld anders willen uitgeven dan aan mensen die niet kunnen werken.
En die mening mag iemand hebben hoor.
Ik heb daar moeite mee, en dat mag dan ook weer.
maandag 30 september 2019 om 12:57
Of mensen die in een sociale huurwoning wonen, inmiddels teveel verdienen voor een andere (kleinere) sociale huurwoning, maar ook lang niet genoeg verdienen voor vrije sector huur of koop.SjakS schreef: ↑30-09-2019 12:52Ik roep al jaren, laat de mensen die dat willen in appartementen gaan wonen met behoud van de huidige huur. Er komen dan zoveel woningen vrij. Alleen in mijn omgeving 6 mensen die een heel huis bezet houden omdat een appartement veel duurder word. Ik zou dat ook niet willen hoor. Plus nog de verhuiskosten. Je moet dat maar hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 30 september 2019 om 13:01
SjakS schreef: ↑30-09-2019 12:52Ik roep al jaren, laat de mensen die dat willen in appartementen gaan wonen met behoud van de huidige huur. Er komen dan zoveel woningen vrij. Alleen in mijn omgeving 6 mensen die een heel huis bezet houden omdat een appartement veel duurder word. Ik zou dat ook niet willen hoor. Plus nog de verhuiskosten. Je moet dat maar hebben.
Inderdaad, mijn schoonouders 80+ en hun buren van ook ongeveer die leeftijd wonen daar al 45/50 jaar. In de, twee straten verder gebouwde, seniorenwoningen wonen nu jonge kleine gezinnen met twee inkomens.

Dat mag inderdaad, maar dat snap ik dan weer niet.benmamma schreef: ↑30-09-2019 12:56Hoeft niet perse in een hoekje geduwd voelen te zijn.
Er zijn ook zat mensen die het gewoon niet hun probleem vinden. Die hun geld anders willen uitgeven dan aan mensen die niet kunnen werken.
En die mening mag iemand hebben hoor.
Ik heb daar moeite mee, en dat mag dan ook weer.
Volgens mij is de crux dat iedereen vindt dat hij/zij 'vergeten' wordt.
Bijstandsgerechtigden die in verhouding verder achteruitgaan.
Middeninkomens die inmiddels overal tussen wal en schip vallen.
Huizenbezitters die zien dat huurders meer hulp krijgen.
Huurders die zien dat huizenbezitters op termijn iig bezit opbouwen.
Enz.
Enz.
Enz.
Bottom line is dus dat toch weer iedereen z'n eigen hachje wil redden.
David Dunning
David Dunning

maandag 30 september 2019 om 13:03
Eens, over paar jaar kan en wil ik best naar een kleinere woning/ appartement. ( als zoon uit huis is)SjakS schreef: ↑30-09-2019 12:52Ik roep al jaren, laat de mensen die dat willen in appartementen gaan wonen met behoud van de huidige huur. Er komen dan zoveel woningen vrij. Alleen in mijn omgeving 6 mensen die een heel huis bezet houden omdat een appartement veel duurder word. Ik zou dat ook niet willen hoor. Plus nog de verhuiskosten. Je moet dat maar hebben.
Oa om ruimte te maken voor een gezin.
Ik weet alleen niet of het gaat lukken, Oa ivm verhuiskosten. Want mijn laminaat is al jaren aan vervanging toe dus meenemen lukt niet.
En dan flink hogere huur, die voor deel gecompenseerd zal worden door hogere huurtoeslag.
Ik zal er netto best op achteruit gaan waardoor ik totaal geen ruimte meer heb voor onverwachte uitgaven of, wat leuks doen zo af en toe.
Jouw voorstel zou dan een prima oplossing zijn. Alleen de verhuiskosten nog. Maar ik zou graag meewerken.
Ik hoef er geen financieel voordeel van, het mag ook nog wel iets kosten. Maar wel haalbaar.

maandag 30 september 2019 om 13:06
Aanname van jou, begrijp ik.
Dat die het niet moeilijk kunnen hebben bestrijd ik niet.
Maar die hebben toch wel hypotheek aftrek? Dus ook een maatregel om de kosten te drukken?
Wat prima is maar dan krijgen die toch ook wat?

maandag 30 september 2019 om 13:10
Solomio schreef: ↑30-09-2019 13:01Volgens mij is de crux dat iedereen vindt dat hij/zij 'vergeten' wordt.
Bijstandsgerechtigden die in verhouding verder achteruitgaan.
Middeninkomens die inmiddels overal tussen wal en schip vallen.
Huizenbezitters die zien dat huurders meer hulp krijgen.
Huurders die zien dat huizenbezitters op termijn iig bezit opbouwen.
Enz.
Enz.
Enz.
Bottom line is dus dat toch weer iedereen z'n eigen hachje wil redden.
Het is in dit voorbeeld niet mijn eigen hachje, ik hoor niet meer bij de groep 'lage middeninkomens'. Door geluk en inspanning en geluk zitten wij daar inmiddels als gezin ver boven.
Het is meer iets dat ik zie en ervaar in mijn omgeving.

maandag 30 september 2019 om 13:16
Ik ben iemand die graag wil dat iedereen het goed heeft. Iedereen een basis heeft.
Dat mensen die werken het daarna van iets tot extreem veel beter hebben kan ik prima mee leven.
De groep die het extreem veel beter heeft maar vind dat mensen zoals ik het wat hem /haar betreft maar uit zou moeten zoeken is niet mijn ideale wereld.
Ook als ik enorm veel geld zou verdienen dan zou ik nog steeds een maatschapij willen waar ook de mensen die ziek zijn een bepaalde basis zouden hebben. En zou ik met plezier van elke euro die boven een ton is ( ik weet eerlijk gezegd niet vanaf welk bedrag dit echt is) 50% inleveren.
Ik zou dan nog steeds erop vooruit gaan en ik zou trots zijn dat ik meewerk aan een samenleving waar ieder mens belangrijk is.
Het fijn vinden dat iedereen naar school kan, iedereen naar de dokter.
Een houding van zoek het zelf maar uit, niet mijn probleem daar heb ik moeite mee.
Mag jij best heel raar vinden

maandag 30 september 2019 om 13:22
Ik heb persoonlijk meerdere malen van mensen mogen horen dat ik beter een spuitje kon krijgen want ik was van geen enkele waarde voor deze maatschappij.
Dat deed mij pijn. En verbaasde mij ook echt. Dat je zo denkt..
Werkt niet dus spuitje.
En ja daar heb ik moeite mee. Shoot me.

maandag 30 september 2019 om 13:26
Kom op zeg, waar zeg ik dat ik dat raar vind?benmamma schreef: ↑30-09-2019 13:16Ik ben iemand die graag wil dat iedereen het goed heeft. Iedereen een basis heeft.
Dat mensen die werken het daarna van iets tot extreem veel beter hebben kan ik prima mee leven.
De groep die het extreem veel beter heeft maar vind dat mensen zoals ik het wat hem /haar betreft maar uit zou moeten zoeken is niet mijn ideale wereld.
Ook als ik enorm veel geld zou verdienen dan zou ik nog steeds een maatschapij willen waar ook de mensen die ziek zijn een bepaalde basis zouden hebben. En zou ik met plezier van elke euro die boven een ton is ( ik weet eerlijk gezegd niet vanaf welk bedrag dit echt is) 50% inleveren.
Ik zou dan nog steeds erop vooruit gaan en ik zou trots zijn dat ik meewerk aan een samenleving waar ieder mens belangrijk is.
Het fijn vinden dat iedereen naar school kan, iedereen naar de dokter.
Een houding van zoek het zelf maar uit, niet mijn probleem daar heb ik moeite mee.
Mag jij best heel raar vinden
Ik zeg alleen dat ik snap dat iedereen anders kan denken. Als dat niet in jouw of mijn voordeel is, dan is dat jammer maar ik vind dat niet raar.
Jij hangt daar meteen een oordeel aan, dat vind ik jammer.

maandag 30 september 2019 om 13:28
Letterlijk in je gezicht?benmamma schreef: ↑30-09-2019 13:22Ik heb persoonlijk meerdere malen van mensen mogen horen dat ik beter een spuitje kon krijgen want ik was van geen enkele waarde voor deze maatschappij.
Werkt niet dus spuitje.

maandag 30 september 2019 om 13:28
Wat je hier schrijft vind ik heel naar om te lezen en verbaast mij ook.benmamma schreef: ↑30-09-2019 13:22Ik heb persoonlijk meerdere malen van mensen mogen horen dat ik beter een spuitje kon krijgen want ik was van geen enkele waarde voor deze maatschappij.
Werkt niet dus spuitje.
Waarom denk je dat iedereen die zijn of haar geld liever aan zichzelf besteedt zo denkt als wat je hier omschrijft? Dat vind ik erg kort door de bocht hoor!
Als alleenstaande ouder heb ik al die jaren ook heel wat kwetsende opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen, maar ik leg dat volledig bij die mensen terug. Die weten blijkbaar niet beter.

maandag 30 september 2019 om 13:31
maandag 30 september 2019 om 13:33
Goed verwoord en helemaal mee eens!Geronimo2 schreef: ↑30-09-2019 12:06De belastingbetaler zie ik niet als een voedende hand maar als een ondersteuner van onze samenleving. Ik raak wel gepikeerd als mensen zo opgaan in hun eigen "leed" dat ze niet meer zien dat de wereld niet alleen om hun behoeften draait. Armoede in de AOW wordt niet gezien terwijl dat de kwetsbaarste groep in onze samenleving is, modaal wordt weggehoond als die de groep bijstandsgerechtigden liever niet ziet groeien, terwijl deze groep keihard werkt en steeds minder overhoud.
Maar hé, werken is leuk en je hebt zoveel meer privileges en waardering dan in de bijstand. Vraag dat maar eens aan die duizenden werkenden die voor minimumloon 's avonds uitgeput thuiskomen na een dag onbeschoft gedrag en/of bedreigd worden en bespuugd. Je weet wel, al die conducteurs, agenten, ambulance personeel, schoonmakers, kassières, winkelpersoneel, horecapersoneel enz.enz. Dan hebben we het nog niet over bazen en/of collega's die je het leven zuur maken vanwege een bepaald beleid of gewoon omdat ze als persoon niet sporen. Uiteraard zijn deze mensen fysiek en mentaal kerngezond, en als je je ziekmeldt dan is er totaal geen druk vanuit het management om zo snel mogelijk, dan wel aangepast, aan het werk te gaan.
Nee, er is maar één groep in Nederland die pas echt lijdt en die groep, die weliswaar belasting betaald maar het daarna weer ruimschoots terug ontvangt plus vele extra's, heeft dan ook nog het lef om te beweren dat de rest het zo fantastisch heeft dat er wel meer vanaf kan. De rijkdom van Nederland is een wassen neus als je achter de meeste voordeuren kijkt van modaal.
Gelukkig weet ik ook dat de meeste mensen de bijstand in stand willen houden omdat het je menselijke plicht is om de zwakkeren in onze samenleving te ondersteunen, en geloof het of niet, ik ben er één van, daarnaast is ons inkomen niet modaal maar er ver boven, dus het is wel mogelijk om te kijken naar de bijdrage die iedereen levert. Dat kan door vrijwilligerswerk of betaalde baan, stomweg vanuit de bijstand blèren dat jouw leed gezien moet worden en werkenden beledigen maakt iemand alleen maar vermoeiend, ongeïnformeerd/dom en irritant.
maandag 30 september 2019 om 13:35
Je moet (te) duur kopen en de hypotheekrenteaftrek wordt versneld afgebouwd. Daarnaast moet je ook iedere maand je aflossing betalen.
maandag 30 september 2019 om 13:42
Hier op Viva heb ik geleerd dat huurtoeslag echt iets héél anders is dan HRA.
David Dunning
David Dunning

maandag 30 september 2019 om 13:47
Er moet meer actie worden ondernomen tegen onbeschoft gedrag maar daar gaat dit topic niet over.Geronimo2 schreef: ↑30-09-2019 12:06
Maar hé, werken is leuk en je hebt zoveel meer privileges en waardering dan in de bijstand. Vraag dat maar eens aan die duizenden werkenden die voor minimumloon 's avonds uitgeput thuiskomen na een dag onbeschoft gedrag en/of bedreigd worden en bespuugd. Je weet wel, al die conducteurs, agenten, ambulance personeel, schoonmakers, kassières, winkelpersoneel, horecapersoneel enz.enz. Dan hebben we het nog niet over bazen en/of collega's die je het leven zuur maken vanwege een bepaald beleid of gewoon omdat ze als persoon niet sporen. Uiteraard zijn deze mensen fysiek en mentaal kerngezond, en als je je ziekmeldt dan is er totaal geen druk vanuit het management om zo snel mogelijk, dan wel aangepast, aan het werk te gaan.
.
Blijkbaar mag iedereen wel wat zeggen hoe men met bijstand moet leven en dankbaar zijn en het liefst heeft men inzage in uitgaves of dat ze verantwoordelijk leven, heb je wel eens facebookberichten reacties gelezen op nu.nl over dit onderwerp? Vast wel, daar lusten de honden geen brood van zeg maar.
Ze zien je het liefst richting de gaarkeuken lopen met een oud bordje en dan 's morgens om een uur of zes. Heb je meteen je meldplicht ook gehad aldus algemene reacties op verschillende websites.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 30-09-2019 13:49
0.25% gewijzigd

maandag 30 september 2019 om 13:49
Mooi verwoord.Geronimo2 schreef: ↑30-09-2019 12:06De belastingbetaler zie ik niet als een voedende hand maar als een ondersteuner van onze samenleving. Ik raak wel gepikeerd als mensen zo opgaan in hun eigen "leed" dat ze niet meer zien dat de wereld niet alleen om hun behoeften draait. Armoede in de AOW wordt niet gezien terwijl dat de kwetsbaarste groep in onze samenleving is, modaal wordt weggehoond als die de groep bijstandsgerechtigden liever niet ziet groeien, terwijl deze groep keihard werkt en steeds minder overhoud.
Nee, er is maar één groep in Nederland die pas echt lijdt en die groep, die weliswaar belasting betaald maar het daarna weer ruimschoots terug ontvangt plus vele extra's, heeft dan ook nog het lef om te beweren dat de rest het zo fantastisch heeft dat er wel meer vanaf kan. De rijkdom van Nederland is een wassen neus als je achter de meeste voordeuren kijkt van modaal.
Gelukkig weet ik ook dat de meeste mensen de bijstand in stand willen houden omdat het je menselijke plicht is om de zwakkeren in onze samenleving te ondersteunen, en geloof het of niet, ik ben er één van, daarnaast is ons inkomen niet modaal maar er ver boven, dus het is wel mogelijk om te kijken naar de bijdrage die iedereen levert. Dat kan door vrijwilligerswerk of betaalde baan, stomweg vanuit de bijstand blèren dat jouw leed gezien moet worden en werkenden beledigen maakt iemand alleen maar vermoeiend, ongeïnformeerd/dom en irritant.
Altijd maar moeten horen hoe zaligmakend werken is! Kan best zijn als je een leuke baan hebt. Heb mijn partner van ruim 64 nooit horen juichen als hij weer naar zijn werk moet als metaalarbeider.
Eigenlijk kan het niet meer want lichaam is totaal versleten, maar ja je moet he. O wacht..... het is zijn eigen schuld, dit heeft hij zien aankomen dus had zich al moeten omscholen tot kantoorpik.
Zelf werk in de zorg. Prima werk maar best zwaar. En dan weten dat je over 2 jaar je huis uit moet omdat door de inkomensafhankelijke huurverhoging richting de 900 gaat. Is dus niet meer op te brengen straks.
Maar nee werken is leuk en je moet niet klagen.

maandag 30 september 2019 om 13:51
Hypotheekrenteaftrek is een vast bedrag dat niet meebeweegt. En gezin met een laag middeninkomen aan het einde van de salarisschaal gaat er jaarlijks minimaal op vooruit, ziet wel alle vaste lasten stijgen ziet wel de boodschappen duurder worden. Krijgt dan inderdaad wel HRA maar dat bedrag is een vast bedrag, want de rente staat voor jaren vast daardoor gaat het vrij besteedbaar inkomen niet omhoog. Die mensen zien hun 'huishoudgeld' jaarlijks gelijk blijven of zelf dalen maar de prijzen stijgen wel.
En van de grootste problemen in deze discussie is dat de ene groep nauwelijks weet heeft van de echte problemen bij de andere groep. En vice versa. Dat geldt niet alleen in dit topic maar in de hele maatschappij.