Oktober: d'r uitdaging
dinsdag 1 oktober 2019 om 10:03
Ik doe elk jaar mee met de d'r uitdaging van Yourganize. in Oktober geeft zij elke dag een opdrachtje om in een bepaalde categorie spulletjes uit te zoeken. Elk jaar gaat er toch weer wat weg, vaak verkoop ik wat dingetjes of breng ze naar de kringloop.
Wie vindt het leuk om ook mee te doen en ervaringen te delen?
De opdracht van vandaag staat op Facebook uitgebreider omschreven maar het is hobby spulletjes uitzoeken...
Wie vindt het leuk om ook mee te doen en ervaringen te delen?
De opdracht van vandaag staat op Facebook uitgebreider omschreven maar het is hobby spulletjes uitzoeken...
donderdag 3 oktober 2019 om 08:40
Maar dan heb je toch vandaag juist ff wat tijd om wat hobbyspullen uit te zoeken? Dat het niet perfect kan betekent natuurlijk niet dat je het niet kan proberen toch?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑03-10-2019 08:36Bij mij kost het uitzoeken van de hobbyspullen al twee dagen, dus ik begin er maar niet aan. Toevallig laatst wel de papierwinkel weer opgeschoond, dus 1/3, check!
donderdag 3 oktober 2019 om 15:07
Leuk topic, ik doe ook graag mee (en ontwaar al een paar bekenden van het vroegere consuminderaars topic, gezellig).
Op sommige plekken moet er bij ons flink opgeruimd worden, maar ik hik er tegenaan en kom tot niks. Ik ben een perfectionist, dus het is alles-of-niets en als 'alles' me dan teveel lijkt blijft alleen 'niets' nog over. Ik heb een baan en 3 kinderen van 7, 4 en 1 (waarvan de laatste 's nachts en 's avonds veel wakker / aan het huilen is) en heb daardoor weinig tijd en energie. Ik ben al blij als ik bijv. de was een beetje bij kan houden. Maar ik houd van challenges en als het steeds een kleine opdracht is dan motiveert dat me wellicht om toch kleine dingen op te pakken en zo aan het eind van de maand verder te zijn dan nu. Dus ik ga ervoor!
Op sommige plekken moet er bij ons flink opgeruimd worden, maar ik hik er tegenaan en kom tot niks. Ik ben een perfectionist, dus het is alles-of-niets en als 'alles' me dan teveel lijkt blijft alleen 'niets' nog over. Ik heb een baan en 3 kinderen van 7, 4 en 1 (waarvan de laatste 's nachts en 's avonds veel wakker / aan het huilen is) en heb daardoor weinig tijd en energie. Ik ben al blij als ik bijv. de was een beetje bij kan houden. Maar ik houd van challenges en als het steeds een kleine opdracht is dan motiveert dat me wellicht om toch kleine dingen op te pakken en zo aan het eind van de maand verder te zijn dan nu. Dus ik ga ervoor!
donderdag 3 oktober 2019 om 15:21
Ik zie dat ik al een paar dagen achter loop:
Dag 1: dat is makkelijk, ik heb niet echt hobbyspullen. Wel knutselspullen voor de kinderen, maar dat laat ik er even niet onder vallen nu ik toch al achterloop.
Dag 2: man en kinderen kunnen redelijk opruimen zolang er maar een duidelijke plek ergens voor is. Maar als die er niet is dan wordt het direct maar ergens neer gegooid. Dat vind ik soms wel irritant: het dagelijkse opruimen (tafel afruimen, aanrecht leeg, speelgoed van de vloer, kleding in de was, afval in de prullenbak) doet mijn man wel, maar het structurele opruimwerk (kasten uitmesten, beslissen wat er weg kan, vaste plekken bedenken, nieuwe indelingen en slimme opberg-oplossingen) komt altijd helemaal op mij neer. Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet veranderen, dus ik kan me daar beter bij neerleggen dan me er vreselijk aan te gaan ergeren denk ik.
Dag 3: vandaag de administratie. Ik ben van plan om vanavond onze 'brievenbak' eens uit te mesten. Dat is een tijdschriftenhouder bij de deur voor alle post, met een vakje 'actie', 'archiveren' en 'belangrijke documenten / info'. Op zich werkt het goed, maar het moet natuurlijk wel bijgehouden worden en daar ontbreekt het nog aan. Ik weet ook al dat ik tegen dingen aan ga lopen: we bewaren hierin bijv. ook de consultatiebureau boekjes van de kinderen. Handig, want altijd paraat als we naar het cb moeten. Maar het boekje van 0-4 jaar van mijn zoon van 7 zit er ook nog in. Wat doe je met zoiets? Weggooien, bewaren, alleen de groeicurve eruithalen en alleen die bewaren? Over dat soort dingen beslissen kost me zoveel tijd...
Dag 1: dat is makkelijk, ik heb niet echt hobbyspullen. Wel knutselspullen voor de kinderen, maar dat laat ik er even niet onder vallen nu ik toch al achterloop.
Dag 2: man en kinderen kunnen redelijk opruimen zolang er maar een duidelijke plek ergens voor is. Maar als die er niet is dan wordt het direct maar ergens neer gegooid. Dat vind ik soms wel irritant: het dagelijkse opruimen (tafel afruimen, aanrecht leeg, speelgoed van de vloer, kleding in de was, afval in de prullenbak) doet mijn man wel, maar het structurele opruimwerk (kasten uitmesten, beslissen wat er weg kan, vaste plekken bedenken, nieuwe indelingen en slimme opberg-oplossingen) komt altijd helemaal op mij neer. Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet veranderen, dus ik kan me daar beter bij neerleggen dan me er vreselijk aan te gaan ergeren denk ik.
Dag 3: vandaag de administratie. Ik ben van plan om vanavond onze 'brievenbak' eens uit te mesten. Dat is een tijdschriftenhouder bij de deur voor alle post, met een vakje 'actie', 'archiveren' en 'belangrijke documenten / info'. Op zich werkt het goed, maar het moet natuurlijk wel bijgehouden worden en daar ontbreekt het nog aan. Ik weet ook al dat ik tegen dingen aan ga lopen: we bewaren hierin bijv. ook de consultatiebureau boekjes van de kinderen. Handig, want altijd paraat als we naar het cb moeten. Maar het boekje van 0-4 jaar van mijn zoon van 7 zit er ook nog in. Wat doe je met zoiets? Weggooien, bewaren, alleen de groeicurve eruithalen en alleen die bewaren? Over dat soort dingen beslissen kost me zoveel tijd...
donderdag 3 oktober 2019 om 15:27
Ik heb 1 “memory box” waar ik foto’s in doe en bijvoorbeeld af en toe een rapport, certificaat, cb boekjes, 1e schoentjes. En daar moet het allemaal inpassen.nicole123 schreef: ↑03-10-2019 15:21Ik zie dat ik al een paar dagen achter loop:
donderdag 3 oktober 2019 om 15:35
Ja, zo'n box heb ik ook voor de kinderen. Daar zou ik het boekje in kunnen doen, maar ik vraag me af of ze het later wel zo boeiend vinden. 90% van het boekje is simpelweg informatie van het cb. Maar voor nu zou ik het inderdaad zo kunnen doen en dan later beslissen of het alsnog weg kan of dat ik het erin laat.Treurniet12 schreef: ↑03-10-2019 15:27Ik heb 1 “memory box” waar ik foto’s in doe en bijvoorbeeld af en toe een rapport, certificaat, cb boekjes, 1e schoentjes. En daar moet het allemaal inpassen.
(Oh en praat me niet van foto's van de kinderen. Ik ben nog altijd bezig met het maken van een babyalbum van de middelste, die inmiddels al 4 is. Ze wil er heel graag een, net zoals haar broer. En ik wil hem natuurlijk net zo mooi maken als die van hem. Maar wat een werk. Het project ligt alweer maanden stil, dat moet ik ook weer eens oppakken.)
donderdag 3 oktober 2019 om 15:39
Treurniet12 schreef: ↑03-10-2019 15:27Ik heb 1 “memory box” waar ik foto’s in doe en bijvoorbeeld af en toe een rapport, certificaat, cb boekjes, 1e schoentjes. En daar moet het allemaal inpassen.
Ik heb zoiets ook voor mezelf nu. Eerst bewaarde ik tot in den treure alle agenda’s, notitieboekjes, had zelfs m’n veterdiploma nog.
.
donderdag 3 oktober 2019 om 15:40
nicole123 schreef: ↑03-10-2019 15:35Ja, zo'n box heb ik ook voor de kinderen. Daar zou ik het boekje in kunnen doen, maar ik vraag me af of ze het later wel zo boeiend vinden. 90% van het boekje is simpelweg informatie van het cb. Maar voor nu zou ik het inderdaad zo kunnen doen en dan later beslissen of het alsnog weg kan of dat ik het erin laat.
(Oh en praat me niet van foto's van de kinderen. Ik ben nog altijd bezig met het maken van een babyalbum van de middelste, die inmiddels al 4 is. Ze wil er heel graag een, net zoals haar broer. En ik wil hem natuurlijk net zo mooi maken als die van hem. Maar wat een werk. Het project ligt alweer maanden stil, dat moet ik ook weer eens oppakken.)
Van het cb-boekje kan je ook foto’s maken en dan eventueel als collage in het fotoboek?
.
donderdag 3 oktober 2019 om 16:03
Oh, vandaag is me op het lijf geschreven! Loop enorm achter met de administratie. Alleen vandaag geen tijd hiervoor, is ook een enorme klus die ik al erg lang voor me uitschuif.
Vroeger hield ik het altijd bij, maar door langdurige ziekte stapelde het zich op. En ik moet nog knopen doorhakken met papier / digitaal bewaren... Hoe doen jullie het?
@nicole123, ik herken wat je zegt over alles of niets en niet voldoende energie voor alles. Geen kinderen hier, maar ben tegenwoordig veel beperkter in wat ik kan / hoeveel ik kan. En dat kost me ook nog steeds moeite om te accepteren..
Vroeger hield ik het altijd bij, maar door langdurige ziekte stapelde het zich op. En ik moet nog knopen doorhakken met papier / digitaal bewaren... Hoe doen jullie het?
@nicole123, ik herken wat je zegt over alles of niets en niet voldoende energie voor alles. Geen kinderen hier, maar ben tegenwoordig veel beperkter in wat ik kan / hoeveel ik kan. En dat kost me ook nog steeds moeite om te accepteren..
every journey starts with a single step
donderdag 3 oktober 2019 om 16:06
Dat sowieso!mindervanmij schreef: ↑02-10-2019 19:20ja lijkt me prima, maar dat zou ik dan wel doen nadat deze challenge voorbij is, anders is het misschien een beetje teveel tegelijk
every journey starts with a single step
donderdag 3 oktober 2019 om 16:12
Ik heb zelf qua administratie een envelop met garantiebewijzen en de rest ligt op een grote stapel. Ooit moet ik nog een keer een map kopen om alles in op te bergen. Maar veel kan op een gegeven moment ook weg, dus ik zoek het eens in het jaar (meestal dus met de d'r uitdaging
) uit en dan kan er wel weer een en ander weg.
donderdag 3 oktober 2019 om 16:14
firedraakje schreef: ↑03-10-2019 16:03Oh, vandaag is me op het lijf geschreven! Loop enorm achter met de administratie. Alleen vandaag geen tijd hiervoor, is ook een enorme klus die ik al erg lang voor me uitschuif.
Ik bewaar bijna niks op papier.
Krijg ook bijna niks meer op papier eigenlijk. Jaaropgaven en correspondentie van het UWV en pensioendingen gaan in een map, en facturen van dierenarts en garage enzo, verder kan ik zo gauw niet echt iets bedenken.
Ohja, huurspecificatie en belangrijke dingen van de woningbouw.
.
donderdag 3 oktober 2019 om 16:18
mindervanmij schreef: ↑03-10-2019 16:12Ik heb zelf qua administratie een envelop met garantiebewijzen en de rest ligt op een grote stapel. Ooit moet ik nog een keer een map kopen om alles in op te bergen. Maar veel kan op een gegeven moment ook weg, dus ik zoek het eens in het jaar (meestal dus met de d'r uitdaging) uit en dan kan er wel weer een en ander weg.
Ik heb zo’n Ikea brievenbakje waar ik alles in knikker en als die vol raakt (ook met rommel), dan is het tijd om het weer even uit te zoeken. Maar veel is het nooit.
.
donderdag 3 oktober 2019 om 16:29
mindervanmij schreef: ↑03-10-2019 16:25Ik heb inderdaad ook niet zoveel administratie (meer). Ik heb het idee dat het vroeger veel meer was. Tegenwoordig gaat een hoop toch online. En rekeningen betaal ik altijd gelijk, dan kunnen die ook weer weg.
Nauwelijks rekeningen zelfs, ik heb alle vaste lasten op automatische incasso. Het mag eigenlijk geen administratie meer heten.
.
donderdag 3 oktober 2019 om 16:37
Anoniem262821034 schreef: ↑03-10-2019 16:29Nauwelijks rekeningen zelfs, ik heb alle vaste lasten op automatische incasso. Het mag eigenlijk geen administratie meer heten.
Ik krijg nog wel eens rekeningen van de mondhygiëniste of als een klusjesman ergens voor is langsgeweest. Maar inderdaad erg weinig hoor
donderdag 3 oktober 2019 om 18:47
Vandaag ging ook wel voortvarend. Administratie loopt nooit achter, wordt niet onnodig bewaard. Vandaag dus vooral het papierwerk op de eettafel gesorteerd. Kranten naar oud papier, nog te lezen tijdschriften op een stapel, tekeningen van kinderen in hun bewaarmap en oude bonnen en oude boodschappenlijstjes ook bij oud papier.
donderdag 3 oktober 2019 om 20:05
Administratie is hier ook altijd op orde (want: chaoot en anders snijd ik mezelf in de vingers) dus inderdaad net als NYC de krantenbak maar eens uitgezocht!
Herkenbaar Nicole123, dat het periodieke opruimwerk (uitmesten haha) op mijn schouders komt. Man en kinderen lijken zich er niet eens aan te storen als kasten uit beginnen te puilen. Uitmesten van kasten en berging kan ik nog echt wel leuk vinden als ik eenmaal bezig ben, dus dat doe ik tegenwoordig zonder mopperen. Gelukkig houden ze het de eerste tijd dan wel weer erg netjes! (Tot er inderdaad weer nieuwe spullen komen, waar ik eerst een vaste plek voor moet bedenken haha)
Herkenbaar Nicole123, dat het periodieke opruimwerk (uitmesten haha) op mijn schouders komt. Man en kinderen lijken zich er niet eens aan te storen als kasten uit beginnen te puilen. Uitmesten van kasten en berging kan ik nog echt wel leuk vinden als ik eenmaal bezig ben, dus dat doe ik tegenwoordig zonder mopperen. Gelukkig houden ze het de eerste tijd dan wel weer erg netjes! (Tot er inderdaad weer nieuwe spullen komen, waar ik eerst een vaste plek voor moet bedenken haha)
vrijdag 4 oktober 2019 om 09:27
Ik had de nieuwe uitdaging nog niet gelezen, maar erfstukken dus? Daarvan heb ik niks dat weg kan. Van mijn oma/opa heb ik de beeldjes van de kerststal. En hoewel ik niet gelovig ben doe ik die niet weg.
Van mijn opa had ik meer maar sinds ik ben gaan samenwonen staat het weer bij mijn ouders. Maar alles wat weg kon is al 20 jaar weg.
Van mijn vrouws' grootouders zijn er geen erfstukken.
Van mijn opa had ik meer maar sinds ik ben gaan samenwonen staat het weer bij mijn ouders. Maar alles wat weg kon is al 20 jaar weg.
Van mijn vrouws' grootouders zijn er geen erfstukken.
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:45
Ik ben bij gebrek aan erfstukken aan de gang gegaan met de voorraadkasten. Die uitdaging zal ook nog wel komen vermoed ik. Het is ongelooflijk wat we aan voorraad aangelegd hebben. En dan niet eens praktisch, zoals een paar blikken soep, kruiden, pasta en rijst (ja ook) maar vooral 1001 aangebroken pakken crackertjes, koekjes, knapperbolletjes, snoep, chocolaatjes, chips etc. En het een is nog niet (helemaal) op voor het ander alweer opengetrokken wordt. En een product dat minder goed in de smaak valt blijft dan maanden in de kast liggen ipv dat we denken: niemand heeft dit graag dus gooi maar meteen weg...
Vorig jaar heb ik ook al eens de boel uitgemest en toen het systeem van "ieder 1 plank en 1 gedeelde plank" ingevoerd in onze kast. Dat heeft een tijdje gewerkt. Maar na een tijd kwam daar dan toch weer de klad in. We hebben nu teveel om weer het eigen plank-systeem in te voeren maar zodra de voorraden geslonken zijn is dit wel weer een mogelijkheid.
Vorig jaar heb ik ook al eens de boel uitgemest en toen het systeem van "ieder 1 plank en 1 gedeelde plank" ingevoerd in onze kast. Dat heeft een tijdje gewerkt. Maar na een tijd kwam daar dan toch weer de klad in. We hebben nu teveel om weer het eigen plank-systeem in te voeren maar zodra de voorraden geslonken zijn is dit wel weer een mogelijkheid.
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:54
De voorraadkast is hier ook een uitdaging denk ik. Er gaat altijd meer in dan er weer uitkomt. Ik probeer nu al weken de voorraad leeg te eten, maar het lukt niet echt. Toevallig ben ik de afgelopen dagen enorm lui geweest en had geen zin om naar de winkels te gaan, dus we hebben gekke combi's uit de voorraad gegeten, dat helpt dan wel een beetje, maar er blijft nog steeds veel liggen.