Gekke kitten

05-10-2019 11:16 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een kitten van 6 maanden. Lief beestje op zich, alleen is hij ontzettend gefixeerd op eten. Er hoeft maar 1 tel een onbemande cracker met kaas te staan en hij heeft het alweer. Als we hem dan eindelijk hebben gevangen en het afpakken, gromt en bijt hij! 😳 Dit heb ik nooit eerder met katten gehad. Hij mag niet op de tafel of het aanrecht, maar blijft dit stug volhouden. Ook het eten van de andere kat is niet veilig. We zetten hem nu dus maar in de gang of bijkeuken bij eetmomenten, maar ik word gek van dat spastische gedoe rondom eten. Ik kan niet eens fatsoenlijk een broodje smeren bij het aanrecht. Iemand tips?
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-10-2019 12:30
Reden: Typefout
8.83% gewijzigd
Onze kat had dit ook. Ze was van de straat geplukt als kitten en erg mager, dus waarschijnlijk ook veel honger geleden.

Wij hebben sinds dien altijd brokken staan voor onze katten. De eerste weken propte ze zich helemaal vol, maar na een tijdje werd dit minder. Het nam weer toe toen we een tijdje iets minder strikt het bakje bijvulden. Dus ik vermoed dat het echt te maken heeft met bang zijn om geen eten te hebben.

Je zou dit ook kunnen proberen. En dan echt een week en langer volhouden. Als ze vol zit zit ze echt wel vol na een tijdje.
Onbeperkt brokken neerzetten. Die van ons eet het nooit helemaal op. Altijd kleine beetjes. Misschien de eerste dagen wat overeten en kotsen maar daarna gaat het goed.
Katten eten graag elke 3 uur een beetje, dat beest vergaat van de honger.

Verder moet hij een negatieve associatie krijgen met het aanrecht. Katten kennen geen hiërarchie, dus als jij hem van het aanrecht afstuurt, leert hij alleen dat hji het buiten je zicht moet doen.

Vul een paar blikjes met knikkers en tape ze dicht, zet ze her en der door het huis zodat je er altijd 1 bij de hand hebt. Als hij op het aanrecht zit gooi je het blikje naast hem, zodat hij schrikt.

Hij gaat het aanrecht dan associëren met schrikken.
Dat heeft onze kat ook, voorheen hadden we er twee waarvan 1 (die is nu dood) een hele langzame eter. Dus at die we nu nog hebben dat bakje ook maar leeg. Werd dan wel een tijd een obesiepoes. Nu dus alleen in huis, bakje is altijd gevuld en ze eet nu niet meer dan nodig.

Wel, want ze kan gewoon op de slaapkamer komen als wij slapen, komt ze ons s'nachts wakker maken als het bakje leeg is. Dan even eruit bakje vullen en dan staat ze naast het bakje, kijkt er dan goedkeurend naar en gaat naar buiten.

PS - Verder komt ze niet op het aanrecht, je kunt daar alles laten staan. Boeit haar niks.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ik heb er ook zo eentje. Gevonden met vier weken en bijna dood van de honger. Die kan niet normaal doen met eten. Altijd eten in de gaten houden dus. Ze krijg afgemeten voer, anders blijft ze eten. Ze is nu alsnog te dik want alles wat eten is gaat naar binnen. :facepalm:
Ik zeg het ook nog een keertje, zorg dat er altijd een volle bak met brokjes klaarstaat. Zo voorkom je gulzigheid en dat is voor iedereen prettig.
Hier werd net nog een volledig pak kipfilet van het aanrecht gestolen, haha.

Bij Ikea verkopen ze kindersloten voor op je keukenkastjes voor een paar euro, helpen ook enorm goed tegen voedsel-jattende terrorkatten ;-D
The eyes are useless when the mind is blind.
Ik heb hier ook een kat die zo was. Die kwam uit een huis waar ze jaren lang heeft moeten concurreren. Niet dat ze iets te kort kwam want ze was veel te dik toen ze bij mij kwam. Maar meteen alles opschrokken alsof het het laatste voer op aarde was.

Nu een paar jaar later is het stukken minder. Er ligt nu bijna altijd wel eten. Ze eet nooit meer alles in 1x op. Ze houdt nog steeds erg van eten en is nog steeds te dik maar dat obsessieve is er af.

Ik ben geen kattenpsycholoog maar ik zou toch eens proberen de bakjes vol te hebben staan zodat hij niet meer continu dat gevoel van schaarste heeft.
TinPanAlley schreef:
05-10-2019 11:52
Ik zeg het ook nog een keertje, zorg dat er altijd een volle bak met brokjes klaarstaat. Zo voorkom je gulzigheid en dat is voor iedereen prettig.
Het lijkt me logisch dat je altijd brokjes hebt staan. Hier gaan ze voor de lekker. Ik heb altijd duur voer staan en een bakje supermarktvoer. Vooral als er een nieuwe soort staat weten ze niet hoe snel ze dat bakje moeten leeg grazen, en daarna kotsen. Ze krijgen ook nog blikvoer ‘s middags rond 17.30 uur. Dat weerhoudt terrorkater er niet van om vijf minuten daarna alweer eten van het aanrecht te jatten. Hij krijgt lekkere hapjes, een stukje rauw vlees o.i.d. ook altijd in de gang, omdat hij sneller eet dan onze andere kater en dan gewoon zijn eten jat. Hij gaat dan al zelf op zijn plekje zitten, dus heel dom is hij ook niet.
Maar de ‘gewone saaie’ brokken schranst hij dus echt niet. En hij is ook zeker niet te dik.
Mijn laatste aanwinst van nu 1,5 jaar heeft ook een eet obsessie. Hij drukt zelfs de andere katten bij hun eten weg want hij wil eerst. Ik kan merken dat hij uit een gezin met jonge kinderen komt, hij wil mijn eten uit mijn vingers tikken en is erg schooierig. Zou kunnen dat hij ooit te weinig heeft gehad. Hij krijgt het meeste eten van allemaal maar is superslank en groot.
Dropdrop schreef:
05-10-2019 11:39

Verder moet hij een negatieve associatie krijgen met het aanrecht. Katten kennen geen hiërarchie, dus als jij hem van het aanrecht afstuurt, leert hij alleen dat hji het buiten je zicht moet doen.

Vul een paar blikjes met knikkers en tape ze dicht, zet ze her en der door het huis zodat je er altijd 1 bij de hand hebt. Als hij op het aanrecht zit gooi je het blikje naast hem, zodat hij schrikt.

wat een gemene manier
Dropdrop schreef:
05-10-2019 11:39

Zo dan. Ik hoop dat je geen kinderen hebt. Bah, wat gaan sommige mensen toch liefdeloos met hun huisdieren om.
ik geef mn bek ook maar een douw
S-Meds schreef:
05-10-2019 12:03
wat een gemene manier
Inderdaad. Kan je beter aluminiumfolie of huishuidfolie op je aanrecht leggen, vinden ze ook niet fijn.
¡Apagando las luces!
Redelijk bruut maar een plantenspuit is zeer effectief om ons minimonster van tafel en aanrecht te houden. Ik had dat ding in het begin steeds naast me staan en steeds als hij op tafel sprong kreeg hij een straal. Hij heeft nu echt heel goed in de gaten dat het niet mag. Verder staan er altijd brokjes, zodat hij altijd kan eten. Hij overeet zich niet, dat scheelt wel...
Laat hem flink werken voor zijn eten.
Met moeilijke elementen en vraagstukken, zodat hij zijn intelligentie moet gebruiken om te kunnen eten; binnen de kaders die jij bepaalt.
Voor ideeën: google op het woord voedselverrijking (voor katten).

Quote:
Katten zijn intelligente roofdieren die van nature gemiddeld zo’n zes uur per dag bezig zijn met jagen. Een voerbakje is voor hen dus een vrij saaie bedoening. Niks om op af te sluipen, geen spurtje om de muis te snel af te zijn, geen spanning van de jacht. Gelukkig kan u dit ‘werken voor voer’ wel thuis gaan nabootsen. U kan het voer namelijk zo gaan aanbieden, dat uw kat er moeite voor moet doen. Dit heet voedselverrijking.

http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... errijking/
Meerdere keren per dag (5 x als dat haalbaar is) afgepast gaan voeren. Probeer minstens 2 maar als het mogelijk is 3 van die maaltijden natvoer te geven. Dit vult beter en is minder calorierijk.
Droogvoer in een vloerpuzzel geven.
Als je hem onbeperkt droogvoer gaat geven is de kans inderdaad groot dat hij tonnetje rond wordt.

Voerautomaten zijn een uitkomst als je lang van huis bent.
Een bakje knikkers gooien lijkt me ook niet zo’n goed idee. We doen plantenspuit, klappen, roepen e.d.
Hier een even oude kitten, met exact hetzelfde gedrag, zou het een fase zijn 😜 Herken het niet van mijn oudere katten. Kan hier niet heel de dag door voer neer zetten omdat mijn oudere katten speciaal voer krijgen. Maar hij krijgt meerdere keren per dag voer.
Such a beautiful place to be with Friends.
Mijn katten zijn 7 jaar oud en als kittens bij ons gekomen, uit het asiel. De een was toen een maand of vijf, de ander tweeënhalve maand, schat ik. Ze zijn allebei gefixeerd op eten. Hebben ook altijd honger, ik kan echt nooit een bakje vullen met brokjes zodat ze er de hele dag wat uit kunnen eten als ze trek hebben; dat gaat in een keer op. Ik grap altijd dat mijn katten lijden aan het syndroom van Prader Willi.
Van mijn vorige twee katten, twee broers, had één van de twee dat. De een at een stuk of tien brokjes en liet de rest staan voor later, maar zijn broer at dat dan meteen ook op. Toen die veel te dik werd, ben ik dat anders aan gaan pakken (afgepast eten geven en bakje van de niet-gulzigaard weg zetten zodra hij daar klaar mee was en het nog niet op was).

Bij mijn huidige katten kun je ook echt niks op tafel (of waar dan ook) laten staan. Toen ze jonger waren, was het nog erger, dan kon er niet eens een zak brood op tafel liggen, zelfs daar werd een gat in gebeten. Dat laten ze tegenwoordig gelukkig wel liggen.
Een keer was er een zakje mini Bifiworstjes ergens blijven liggen. Ik zag onze poes 's avonds continu naar het drinkbakje lopen en steeds heel lang drinken, ik vond het maar akelig, toch geen diabetes of zo? Toen vond ik de volgende dag een opengescheurde en helemaal leeggegeten verpakking onder de keukenkast... :whistle:
Een keer toen ik een barbecue aan het voorbereiden was. Er stond een schaaltje met grote rauwe gamba's op tafel. Ik draaide me werkelijk één seconde om, het volgende moment zie ik onze kater de tuin in schieten met zo'n gamba in zijn bek. Vijf tellen later had hij hem op, compleet met schaal, pootjes, alles. En hoe ik ook oplette, even later gebeurde het opnieuw.
Sindsdien sluit ik de katten buiten dan wel binnen als ik met eten bezig ben dat ze graag zouden pakken. Je moet die gezichten dan zien voor het raam!
Het ligt zeer waarschijnlijk ook wel een beetje aan mezelf, ik verwen ze graag. Mijn man doet dat niet en daar schooien ze veel minder bij. Maar de fixatie op eten is er altijd geweest, vanaf uur 1 dat ze bij ons waren. Zo klein als ons poesje toen nog maar was, ze wist direct waar ze moest zijn voor eten en als een van de ons richting keuken liep, was zij er nog eerder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tickel schreef:
05-10-2019 11:28
Zou het toch gaan doen, misschien kan het nog een "grazer" worden. Eventueel met brokken voor volwassen katten, dus geen kittenvoer.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/
Ja idd, toch echt gaan proberen om de hele dag brokjes neer te zetten. Ik had hetzelfde probleem. Kittens van een zwervertje en die hadden dat gedrag mooi overgenomen. we waren, net als jij, bang dat ze zich zonder rem zouden volvreten met overgewicht tot gevolg. Uiteindelijk hebben we het toch gedaan en heeft uitstekend uitgepakt. In het begin eten ze inderdaad veel en blijf je maar bijvullen. Af en toe kotsen gebeurt ook. Maar na een tijdje gaan ze merken dat hun eten niet op raakt en dat ze niet als gekken hoeven te schrokken omdat ze bang zijn dat ze anders niets hebben. We gaven in eerste instantie wel indoorvoer, maar nu ze naar buiten gaan is het niet meer nodig. Prima op gewicht en de bakjes zijn nooit meer helemaal leeg.

Ons eten kan nu gewoon uit het zicht staan en de tassen van visite worden niet direct doorzocht op eten om er vervolgens een zak koek/chips/brood/whatever uit te trekken. Hallelujah.
Madeliefjees schreef:
05-10-2019 11:24
Je houdt dit gedrag zelf in stand door hem afgepast eten te geven. Dat beest is gewoon bang om honger te lijden. En als ze genoeg hebben stoppen ze heus wel met eten.

Dit dus. Brokjes neerzetten, houdt het geschrok vanzelf op als ie merkt dat ie altijd brokjes heeft.
Hier staan altijd brokjes.
Wij zijn trouwens ook in de weer geweest met vloerpuzzels, voerballen etc etc etc. Allemaal weggegooid geld.
Ghost79 schreef:
05-10-2019 12:28
Een bakje knikkers gooien lijkt me ook niet zo’n goed idee. We doen plantenspuit, klappen, roepen e.d.
En het enige wat ze daar ook van leren is om niet op het aanrecht/tafel te komen....als er iemand aanwezig is.
Ben jij er niet, dan zitten ze er gewoon op :applause:
"I love not Man the less, but Nature more..."
PimPom schreef:
05-10-2019 13:05
En het enige wat ze daar ook van leren is om niet op het aanrecht/tafel te komen....als er iemand aanwezig is.
Ben jij er niet, dan zitten ze er gewoon op :applause:
Yep :rofl:
Wat gaan sommigen liefdevol met hun beesten om zeg.. not. Hier heb ik altijd 2 bakjes met brokken staan. In de keuken en de woonkamer. Ik denk dat je kat bang is om geen eten te krijgen. Ze moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze iets willen eten. Misschien dat ‘ie zich in het begin overeet, maar vaak stoppen ze echt wel als ze genoeg hebben. Als je niet thuis bent durf ik trouwens te wedden dat hij alsnog lekker op het aanrecht zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven