Groot inkomensverschil met partner
maandag 7 oktober 2019 om 13:13
B1loemetje schreef: ↑07-10-2019 13:00Mijn vriend (heb ik gecorrigeerd) vind geld eigenlijk gewoon niet zo belangrijk, hij wil zijn schuld afbetalen en lekker leven en heeft mijn geld daar i.p. niet bij nodig en straalt dat ook niet uit (dat hij er recht op zou hebben ofzo). Hij heeft in principe zelf genoeg inkomen om te doen wat hij wil (als de schulden afbetaald zijn). Hij betaalt anders af dan ik zou doen en ik zit vast in een denktrant die niet gezond is (binnenkort weer sessie therapie, is hoognodig, haha).
We hebben beiden kinderen en gaan pas samenwonen als die ongeveer de deur uit zijn, dat wordt dus niet extra complex. Dank voor je uitgebreide reactie!
Hij heeft groot gelijk.
Begrijp me niet verkeerd, met jouw inkomen kun je natuurlijk tamelijk gekke dingen doen (in mijn ogen) maar het is nou ook weer niet zo dat je er een kasteel van koopt.
Maar je weet gewoon niet hoe het leven loopt. We mogen werken tot we 70 zijn en het is nog maar de vraag of je dat haalt. Goed, ik ken genoeg mensen die ouder worden dan dat, maar ook heel wat die het niet hebben gehaald. Een paar weken geleden kreeg een collega een auto ongeluk en toen was ie dood. Mijn vader werd 52, mijn schoonvader 72.
Geld is super handig om te hebben, maar dat is het dan ook wel. Het is mooi om spaarzaam te zijn, maar het duurt niet lang meer, dan mag je rente betalen omdat je het op de bank hebt staan en de belastingdienst pikt ook graag wat mee. Straks ben je er niet meer en mogen je kinderen ook weer een deel aan de belasting geven. Wat slim is om te doen met geld dat over is, dat moet je maar eens met een accountant bespreken, daar zijn vast wel constructies voor. Maar voor de rest zou ik je adviseren om er wat losser mee om te gaan.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je die schuld van je vriend moet afbetalen, maar je zou er wel voor kunnen kiezen om een eventueel gezamelijk huis gewoon op je eigen naam te kopen. Dan is het huis jouw eigendom en daarmee ook jouw verantwoordelijkheid. Je laat hem dan alleen zijn eigen bijdrage doen (GWL, internet, afval, dat soort dingen).
Je moet dan alleen even goed laten vastleggen wat hij moet doen als jij komt te overlijden, want dan erven je kinderen en die kunnen hem er dan uitzetten. Dus daar moet je dan wel wat op verzinnen. Maar dat is dan weer voer voor de notaris.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 7 oktober 2019 om 15:16
Dus je verdient netto 5x modaal en dan ga je beweren dat €20.000 schuld, nog van iemand anders ook, een onoverkomelijk probleem is?
Volgens mij is het echte probleem dat jij wil bepalen in welk tempo je partner de schuld aflost. En dan bespreek je vervolgens met anderen ook nog welke schulden hij heeft onder de noemer"ik overweeg te schenken" maar vervolgens doe je dat niet. Dit zou als partner mij serieus een deuk geven in het vertrouwen.
Volgens mij is het echte probleem dat jij wil bepalen in welk tempo je partner de schuld aflost. En dan bespreek je vervolgens met anderen ook nog welke schulden hij heeft onder de noemer"ik overweeg te schenken" maar vervolgens doe je dat niet. Dit zou als partner mij serieus een deuk geven in het vertrouwen.
maandag 7 oktober 2019 om 16:37
maandag 7 oktober 2019 om 16:38
Dank voor je relativerende post. Ik maak het te groot. Ik ben er de hele dag al mee bezig (ook met jullie reacties), ik probeer mijn denktrant te veranderen.Ceylon schreef: ↑07-10-2019 13:13Hij heeft groot gelijk.
Begrijp me niet verkeerd, met jouw inkomen kun je natuurlijk tamelijk gekke dingen doen (in mijn ogen) maar het is nou ook weer niet zo dat je er een kasteel van koopt.
Maar je weet gewoon niet hoe het leven loopt. We mogen werken tot we 70 zijn en het is nog maar de vraag of je dat haalt. Goed, ik ken genoeg mensen die ouder worden dan dat, maar ook heel wat die het niet hebben gehaald. Een paar weken geleden kreeg een collega een auto ongeluk en toen was ie dood. Mijn vader werd 52, mijn schoonvader 72.
Geld is super handig om te hebben, maar dat is het dan ook wel. Het is mooi om spaarzaam te zijn, maar het duurt niet lang meer, dan mag je rente betalen omdat je het op de bank hebt staan en de belastingdienst pikt ook graag wat mee. Straks ben je er niet meer en mogen je kinderen ook weer een deel aan de belasting geven. Wat slim is om te doen met geld dat over is, dat moet je maar eens met een accountant bespreken, daar zijn vast wel constructies voor. Maar voor de rest zou ik je adviseren om er wat losser mee om te gaan.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je die schuld van je vriend moet afbetalen, maar je zou er wel voor kunnen kiezen om een eventueel gezamelijk huis gewoon op je eigen naam te kopen. Dan is het huis jouw eigendom en daarmee ook jouw verantwoordelijkheid. Je laat hem dan alleen zijn eigen bijdrage doen (GWL, internet, afval, dat soort dingen).
Je moet dan alleen even goed laten vastleggen wat hij moet doen als jij komt te overlijden, want dan erven je kinderen en die kunnen hem er dan uitzetten. Dus daar moet je dan wel wat op verzinnen. Maar dat is dan weer voer voor de notaris.
maandag 7 oktober 2019 om 17:01
B1loemetje schreef: ↑07-10-2019 16:38Dank voor je relativerende post. Ik maak het te groot. Ik ben er de hele dag al mee bezig (ook met jullie reacties), ik probeer mijn denktrant te veranderen.
Een deel van het probleem zit hem in jouw inkomen. Mijn schoonmoeder snapt maar niet dat wij geen duizenden euro per maand sparen. Ik heb het wel eens uitgerekend, als ik echt persé zou willen zou ik maximaal 600 euro per maand kunnen sparen maar dan kunnen we dus geen kleren meer kopen, niet naar de kapper en dat nieuwe bankstel hadden we dan ook niet moeten doen.
En eerlijk; zij heeft geld op de bank en nog geld elders. Dat bewaakt ze als een bloedhond. Voor de goede orde: ze is 80 jaar en het zou erg slim zijn om te investeren in gemak binnenshuis, aangezien je tegenwoordig zo lang mogelijk thuis moet blijven wonen. Maar dat wil ze niet want dan heeft ze dus geen geld meer op de bank.
Maar tegelijkertijd wel elk jaar klagen dat ze dit jaar weer zoveel extra belasting moet betalen.
Gelukkig gaat ze wel een paar keer per jaar op vakantie, maar dat betaalt ze met gemak van de lopende rekening (AOW en Pensioen). Ze snapt niet dat wij ons inkomen moeten uitgeven aan hypotheek, levensverzekeringen, benzine, 3x ziektekostenverzekering en dat bij ons GWL ook een tikje hoger ligt dan bij haar.
Jij denkt dat je vriend veel sneller zou moeten kunnen afbetalen. Maar ik heb de indruk dat hij zijn eigen huis betaalt en dat daar ook nog kinderen zijn. Dus hij zal ofwel de kinderen het één en ander geven, ofwel alimentatie betalen (of beide). Huis, GWL, auto, verzekeringen, kinderen... dan blijft er van 2000 euro echt niet vreselijk veel over. Met jouw inkomen betaal je dat fluitend, maar het grootste deel van de mensen moet het met een stuk minder doen.
Kleine tip van mijn kant: geniet er een beetje van. Geld mag dan niet gelukkig maken, geen geld maakt het leven een stuk moeilijker.
Als je over een aantal jaar samen gaat wonen en zijn vaste lasten halveren, wordt het makkelijker. Maar zover is het nog niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 7 oktober 2019 om 19:31
Vond je het nou echt nodig om op de man te spelen?B1loemetje schreef: ↑07-10-2019 16:34Pff, ik moet helaas zeggen dat ik je hier ken als negatief en weinig vertrouwen hebbend in anderen. Ik bespreek het i.o.m hem (!) met betrouwbare anderen om mijn/ onze keuze serieus te overwegen en van meerdere kanten te bezien. Daar heb ik soms anderen voor nodig. Dat vind hij geen enkel probleem. Zijn schulden zijn ook rustig bespreekbaar, geen geheim dus. Soms ligt het net wat anders dan je denkt misschien. Ik doe niets achter zijn rug om.
maandag 7 oktober 2019 om 19:35
Dit vat wel samen wat er aan de hand is in jou topic.B1loemetje schreef: ↑07-10-2019 16:34Pff, ik moet helaas zeggen dat ik je hier ken als negatief en weinig vertrouwen hebbend in anderen. Ik bespreek het i.o.m hem (!) met betrouwbare anderen om mijn/ onze keuze serieus te overwegen en van meerdere kanten te bezien. Daar heb ik soms anderen voor nodig. Dat vind hij geen enkel probleem. Zijn schulden zijn ook rustig bespreekbaar, geen geheim dus. Soms ligt het net wat anders dan je denkt misschien. Ik doe niets achter zijn rug om.
maandag 7 oktober 2019 om 20:08
Hoi, eigenlijk vraag ik toch gewoon advies en krijg dat ook? Ik krijg bij jou het gevoel dat je extra grof doet om het grof zijn. Dat vind ik niet zinvol.
Ik moet niet op de man spelen, dat is inderdaad niet nodig. Ik vind echter wel dat je toon erg onvriendelijk/ hard overkomt, terwijl het toch duidelijk is dat ik aan het worstelen ben. Ik haal mijn reactie op jou weg, wil jij de quote ook weghalen?
Ik moet niet op de man spelen, dat is inderdaad niet nodig. Ik vind echter wel dat je toon erg onvriendelijk/ hard overkomt, terwijl het toch duidelijk is dat ik aan het worstelen ben. Ik haal mijn reactie op jou weg, wil jij de quote ook weghalen?
anoniem_654bd3aa1ef47 wijzigde dit bericht op 07-10-2019 20:13
2.24% gewijzigd