Tiener wil niet meer sporten

09-10-2019 14:12 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon van 11 jaar wil stoppen met zijn sport.
Hij heeft in het verleden 2 jaar gevoetbald, een blauwe maandag atletiek, en nu alweer 3 jaar judo.
Hij is momenteel geblesseerd en kan niet vol gaan voor judo. Hij gaat wel naar de lessen en doet mee waar hij kan en voor de rest zit ie te kijken.
Nu geeft hij net aan dat hij wil stoppen met judo en weet niet wat hij wel wil gaan doen.
Hij judoot 3 keer per week een uur en 2 keer per week een zaalvoetbal via een psv vereniging. Bij het laatste is het niet alleen zaalvoetbal maar ook gezond koken, de wijk opruimen en iets met ouderen doen. Erg leuk maar niet echt SPORT.

Hoe belangrijk is sporten bij jeugd? Hebben jullie kinderen die niet sporten? En wat kan ik doen om hem te motiveren?

Ik ben alleenstaande moeder en werk 32 uur verdeeld over 5 dagen. Ik ben woensdag en donderdag middag vrij.
Dus de sport van mijn zoon was ook een soort opvang, tijdens mijn werk. Als ie niet meer gaat sporten, zit ie thuis en wellicht op zijn telefoon of Playstation.
Ik heb daar dan geen controle op.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groeten Joylinn
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-10-2019 14:23
tie·ner (de; m,v; meervoud: tieners)
1
iem. van 13-19 jaar
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tiener
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
09-10-2019 14:17
Trouwens leuke binnenkomer met deze 1e post.
Lid sinds 2015 (?)
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-10-2019 14:23
tie·ner (de; m,v; meervoud: tieners)
1
iem. van 13-19 jaar
Nou ja zeg! Ik heb echt altijd gedacht dat je vanaf je 10e een tiener bent. Zo leer ik nog eens wat :idee:
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
09-10-2019 14:16
Waarom zeg je dat hij niet meer wil sporten? Hij gaat toch door met zaalvoetbal?
En ik neem aan dat hij ook twee keer per week gymles heeft?
En is het zo´n ramp als hij ´s middags een beetje gamed? Je kan bv afspreken dat hij eerst zijn huiswerk doet, en daarna mag gamen. Of je (hij) zoekt een andere activiteit waarmee hij onder de pannen is.

Ik moedig mijn kinderen aan te sporten, maar dwing ze niet.
Ja klopt, misschien sport ie wel genoeg met gym en zaalvoetbal.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
09-10-2019 14:28
Lid sinds 2015 (?)
Ik begin alleen een topic als ik advies nodig heb. Dus vandaar nu pas. En al jaren niet naar dit forum gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik word al moe als ik lees wat jouw zoon allemaal moet zeg :D Slaapt dat kind ook nog een keer?
Er zitten maar 24 uren in de dag hé.
Ik begrijp goed waarom hij niet meer wil. Lekker zijn zin laten doen, kind doet echt meer dan genoeg.
Ik verbaas me er iedere keer weer over dat mensen als ze groter zijn schijnen te vergeten hoe het is om puber te zijn met de gierende hormonen, de sociale verplichtingen en de continue druk van school en omgeving.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
09-10-2019 14:16
Ik zou zijn grenzen respecteren. Hij deed erg veel naast school. Rond deze leeftijd (hij is troiwens geen tiener) kan het gebeuren dat ze andere interesses krijgen. Stimuleer andere hobby's. Nu komt het op mij over alsof je sport gebruikt als kinderopvang en ee van baalt dat hij dat dus niet meer wil. Die van mij wilden niet meer verder met muziekles, vond ik vreselijk jammer maar zij vonden het niks aan. Tja, dan houdt het op.
Niet als opvang maar meer dat ie onder mijn werktijden onder de pannen is. Was tot nu toe prima, alleen geeft nu aan dat ie niet meer wil sporten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-10-2019 14:16
Oudste is na zwemles gestopt met 'sporten' en heel leuk terecht gekomen
Is meer van de kunst & cultuur, leest boeken en gaat (uit zichzelf) naar musea

als je bang bent, dat hij dan alleen nog playstationt, kun je hem daar restricties voor opleggen natuurlijk
Ik hoop dat ie een leuke andere hobby vindt ipv YouTube :-)
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
09-10-2019 14:17
Trouwens leuke binnenkomer met deze 1e post.
Dank je

Taalverloedering.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
09-10-2019 14:17
Sport vind ik vrij belangrijk voor jonge kinderen. Je zoon is nu 11 en maakt de keus om een van zijn sporten op te geven. Jammer natuurlijk, maar dat krijg je op een gegeven moment. Hij houdt toch nog zijn andere sport (zaalvoetbal 2 x /week) over?

Dat je de sport van je zoon als een soort kinderopvang zag, lijkt me niet de juiste motivatie. Een kind van 11 kan zijn gang toch wel vinden in huis als jij weg bent? Geef hem wat klusjes of huishoudelijke taken op die dagen. Steekt hij veel van op en hij neemt jou werk uit handen.
Opvang is zeker niet de motivatie. Hij is een drukke jongen die wel wat beweging en afleiding kan gebruiken. Dat is de motivatie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is zaalvoetbal niet echt sport? Omdat ze ook andere dingen doen? So what? Ze zaalvoetballen toch ook, neem ik aan, anders heet het toch niet zo?

Hem verplichten om op judo te blijven omdat jij dat handig vindt met je werk, is wel wat vreemd. Als je hem te jong vindt om alleen thuis te zijn moet je een andere oplossing bedenken, zoals BSO.

Ik zou genoegen nemen met dat zaalvoetbal en blij zijn dat hij op zo'n leuke club zit waar ze zoveel extra's doen behalve voetballen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 14:18
Sport is niet ieders hobby en wordt bij kinderen vaak door de ouders erdoor gejast terwijl de kinderen zelf er niet echt op zitten te wachten en het niet zelden allemaal doen omdat de ouders het zo leuke en gezond vinden.
Waarom zou je controle willen?
Ja idd, ik herken het van mijzelf. Dochter zat op Judo en wilde er mee stoppen. Haar vriendin zat op tennis en dat wilde dochter ook wel. Ik zei, je hebt het nog nooit over tennis gehad en nu wil je opeens op tennis? Ja zegt mijn dochter, ik moet toch van jou op een sport? Toen was ik er klaar mee en dochter heeft nooit meer gesport. Ja later toen ze op haarzelf woonde
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-10-2019 14:33
Taalverloedering.
Toch zie ik er wel enige logica in: leeftijd TIEN, dan ben je een TIENer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
vivaratje schreef:
09-10-2019 14:38
Ja idd, ik herken het van mijzelf. Dochter zat op Judo en wilde er mee stoppen. Haar vriendin zat op tennis en dat wilde dochter ook wel. Ik zei, je hebt het nog nooit over tennis gehad en nu wil je opeens op tennis? Ja zegt mijn dochter, ik moet toch van jou op een sport? Toen was ik er klaar mee en dochter heeft nooit meer gesport. Ja later toen ze op haarzelf woonde
Ja, zo gaat dat vaak. Denk je goed te doen als ouder...
2019 schreef:
09-10-2019 14:26
Ja dat hebben mijn ouders ook verplicht. Daarna ben ik nooit meer gaan sporten.
Tja, daar ga je blij mee zijn als je ouder wordt.
3thee schreef:
09-10-2019 14:41
Tja, daar ga je blij mee zijn als je ouder wordt.
Gelukkig hoef ik mij daar niet druk over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wil hij trouwens helemaal niet meer judoën. Of wil hij alleen niet meer voor spek en bonen naar de les, nu hij geblesseerd is. Natuurlijk is er dan geen hol aan. Beetje raar ook dat hij er wel heen moet nu.
.
Alle reacties Link kopieren
Joylinn schreef:
09-10-2019 14:34
Opvang is zeker niet de motivatie. Hij is een drukke jongen die wel wat beweging en afleiding kan gebruiken. Dat is de motivatie.
gaat hij toch lekker buitenspelen
geef het jong een crossfiets en een skateboard
Bijna alle sportbonden verliezen de laatste 10 jaar leden, en doen alles om de jeugd aan het sporten te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat het concept verenigingssport aan herziening toe is. Mensen willen zich niet meer binden en verplichtingen aangaan, maar vrijblijvend inschrijven voor een korte sportvorm, een cursus, een competitie, een toernooi.
Dat kan dan bij vereniging A, B of C zijn, geheel afhankelijk van de omstandigheden. Zo kun je met een vriendengroepje afspreken om wat extra trainingen te pakken op park A vanwege de gezellige kantine, en dan inschrijven voor de competitie bij club B, omdat ze daar betere competitierechten hebben.
Er zijn zelfs omnisportverenigingen denkbaar, waarin je nog veel flexibeler kunt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Joylinn schreef:
09-10-2019 14:32
Ik hoop dat ie een leuke andere hobby vindt ipv YouTube :-)
Wat is daar mis mee? Hij doet aan zaalvoetbal, gezond koken, iets met ouderen en heeft gym op school. Mag het kind ook nog gewoon niets doen en lekker gamen of Youtube kijken?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
soms is zwemmen goed bij een blessure, misschien kun je eerst wat keertjes samen gaan?

verder is het veel vrijblijvender dan in groepsverband sporten, hooguit aan vaste tijden gebonden dus een mooie aanvulling zonder weer ergens aan vast te zitten... ook leuk voor de (spier) ontwikkeling, hij zal er niet lelijker van worden zeg maar
Lorem Ipsum
Lekker laten stoppen als hij niet meer wil.
47084 schreef:
09-10-2019 14:48
Bijna alle sportbonden verliezen de laatste 10 jaar leden, en doen alles om de jeugd aan het sporten te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat het concept verenigingssport aan herziening toe is. Mensen willen zich niet meer binden en verplichtingen aangaan, maar vrijblijvend inschrijven voor een korte sportvorm, een cursus, een competitie, een toernooi.
Dat kan dan bij vereniging A, B of C zijn, geheel afhankelijk van de omstandigheden. Zo kun je met een vriendengroepje afspreken om wat extra trainingen te pakken op park A vanwege de gezellige kantine, en dan inschrijven voor de competitie bij club B, omdat ze daar betere competitierechten hebben.
Er zijn zelfs omnisportverenigingen denkbaar, waarin je nog veel flexibeler kunt zijn.
Zo heb ik het nog nooit bekeken maar ik vind het echt een geweldig concept!

Dar sportbonden leden verliezen komt denk ik vooral omdat er veel meer aanbod is. Daarom vind ik jouw idee van niet voor een sport kiezen maar van korte sportvormen echt geniaal.
Alle reacties Link kopieren
Niet. Mijn kinderen hielden allebei niet van sport. Prima toch. Hield er zelf ook niet van. Geen verplichting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven