traktaties op het werk/hebberigheid

zaterdag 12 oktober 2019 om 13:35
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:
Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.
Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.
Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?

zaterdag 12 oktober 2019 om 14:59
Jij mag toch helemaal zelf bepalen wat je in je mond stopt? Ik zou dat niet onbeleefd of ongezellig vinden. Tenzij je de hele tijd vervelende opmerkingen zou maken, maar dat zal toch niet. Mensen kunnen allerlei redenen hebben bepaalde dingen niet te willen eten: dieet, allergie, geen zin, eetproblemen, hondsberoerd, medicijnen, suikerziekte, weet ik veel. Is allemaal mijn zaak niet.AccioAvocado schreef: ↑12-10-2019 14:53Ik neem zelf eigenlijk nooit traktaties aan, maar vinden jullie dat eigenlijk onbeleefd..? Ik doe ook nooit mee met patat dag (houd oprecht niet van slappe patat van de snackbar, dan eet ik liever gewoon mijn broodjes met pindakaas), en ik vroeg me af of het ook asociaal is wanneer je nooit 'gezellig' meedoet, of dat het alleen asociaal is wanneer je dus te hebberig bent mbt traktaties en eten op kantoor..?
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:00
Ik moest hier heel hard om lachennausicaa schreef: ↑12-10-2019 14:171 eenheid van een traktatie meenemen naar huis of voor onderweg vind ik ook niet heel raar. Maar een halve taart of de bak marsjes meenemen omdat man/kinderen/kat die ook wel lusten vind ik wél raar. Op een verjaardagsvisite vraag ik toch ook niet of ik de halve taart mee mag nemen voor mijn collega’s, want die lusten dat ook wel.

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:01
Ik eet tegenwoordig geen traktaties meer uit beleefdheid en dat is ook echt een van de redenen dat ik dat beetje afgevallen ben. Als er iets lekkers staat, eet ik het wel. Dan doe ik er extra lang over en geniet er van. Maar als het iets is wat ik niet superfantastischgeweldigmetglitters vind, dan laat ik het met liefde staan. Zou wat zijn als men mij dat dan in mijn keel zou proppen.
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:01
Nee hoor, niks mis mee. Wij hebben een paar mensen die heel gezond eten en nooit taart nemen. Ik neem vaak fruit mee voor wie geen taart wil, dan is er wat te kiezen. Maar ik zou het echt niet raar vinden als er alleen taart was en iemand sloeg dat altijd af.AccioAvocado schreef: ↑12-10-2019 14:53Ik neem zelf eigenlijk nooit traktaties aan, maar vinden jullie dat eigenlijk onbeleefd..? Ik doe ook nooit mee met patat dag (houd oprecht niet van slappe patat van de snackbar, dan eet ik liever gewoon mijn broodjes met pindakaas), en ik vroeg me af of het ook asociaal is wanneer je nooit 'gezellig' meedoet, of dat het alleen asociaal is wanneer je dus te hebberig bent mbt traktaties en eten op kantoor..?
Mijn man heeft op vrijdag altijd snackdag op zijn werk en daar doet ook niet iedereen aan mee. Vindt ook niemand raar of asociaal.

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:06
In een ander topic heb ik al geklaagd dat iemand mijn traktatie (inclusief mijn trommeltje) achterover had gedrukt.
Eén collega kwam altijd de overgebleven lunchbroodjes collecteren.
Vond ik prima. Anders worden de broodjes weggegooid.
Een andere collega ging met een zak overgebleven broodjes naar de zwerver die overdag altijd bivakkeerde in het bushokje pal voor het hoofdkantoor. Ik denk dat de zwerver een beetje is geschrokken, want sindsdien is hij niet meer gesignaleerd.
Eén collega kwam altijd de overgebleven lunchbroodjes collecteren.
Vond ik prima. Anders worden de broodjes weggegooid.
Een andere collega ging met een zak overgebleven broodjes naar de zwerver die overdag altijd bivakkeerde in het bushokje pal voor het hoofdkantoor. Ik denk dat de zwerver een beetje is geschrokken, want sindsdien is hij niet meer gesignaleerd.
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:07
Dat is inderdaad echt achterlijk. En asociaal. En eigenlijk is diegene gewoon een dief.Djessy schreef: ↑12-10-2019 14:18Bij ons gaan de bananen ook het hardst. Ik heb een collega die neemt iedere dag een banaan mee voor haar dochter, want dat vindt ze zo lekker. Ik vind dat zo achterlijk. Ik heb wel eens gezegd dat ze bij de AH ook bananen verkopen. Maar hier is het gratis, zei ze toen.![]()
![]()
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:14
Bij mijn man op het werk zitten een hoop sneue snaaiers. Het heeft ook voordelen: alles wat thuis niet opgaat hoeft niet in de kliko, mijn man legt het gewoon op de kantine tafel. Binnen een half uur is het op.
Koekjes toch niet zo lekker? Zak dropmix waarvan een bepaald dropje overblijft? Verkeerde cake? Allemaal geen probleem.
Koekjes toch niet zo lekker? Zak dropmix waarvan een bepaald dropje overblijft? Verkeerde cake? Allemaal geen probleem.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:15
Maar waarom zijn ze sneu dan?Ceylon schreef: ↑12-10-2019 15:14Bij mijn man op het werk zitten een hoop sneue snaaiers. Het heeft ook voordelen: alles wat thuis niet opgaat hoeft niet in de kliko, mijn man legt het gewoon op de kantine tafel. Binnen een half uur is het op.
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:18
Positivevibes schreef: ↑12-10-2019 13:46Mijn ervaring is dat er in de praktijk nooit zoveel issues zijn als ik hier op het forum lees.

Ja, dat!
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:18
Bij mij op het werk houden we om de beurt pauze, en hebben we 1 collega die wanneer er gesorteerd gebak is er als eerste op af stormt om haar eigen taartje vast veilig te stellen.
Ook wanneer ze laat pauze heeft, taartje op een bordje, alufolie eromheen in de koelkast, daarna gaat ze weer aan het werk..
Alsof de rest niet lekker is
Ook wanneer ze laat pauze heeft, taartje op een bordje, alufolie eromheen in de koelkast, daarna gaat ze weer aan het werk..
Alsof de rest niet lekker is

I don't care, i love it!!

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:20
Misschien kan ze niet alles eten?polo1985 schreef: ↑12-10-2019 15:18Bij mij op het werk houden we om de beurt pauze, en hebben we 1 collega die wanneer er gesorteerd gebak is er als eerste op af stormt om haar eigen taartje vast veilig te stellen.
Alsof de rest niet lekker is![]()

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:22
Ik kan me zo voorstellen dat er mensen tussen zitten die áltijd als eerste binnen 30 seconden nadat iets is neergezet iets komen pakken. Dat zou ik iig labelen als sneu.
Ik ken ze ook wel, zo’n type dat bij buffetten altijd vooraan staat en z’n bord voor de 2e keer vol kwakt voordat de laatste mensen überhaupt voor de eerste keer hebben opgeschept, die het schaaltje borrelnootjes op een tafel van 6 personen in twee grote grepen naar binnen hengelt, die de vegetarische hapjes opvreet zodat de vegetariër niets meer heeft en die van alles 2 pakt terwijl er voor iedereen 1 van elk ligt en die vlak voordat de open bar overgaat in zelf betalen of sluiten nog even 3 wiskeycola gaat halen als voorraad. In mijn hoofd is dat allemaal dezelfde persoon

In miij hoofd heet hij Wesley of Harry, afhankelijk van de generatie
anoniem_391194 wijzigde dit bericht op 12-10-2019 15:23
1.55% gewijzigd
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:22
Nee hoor, dat zou bij ons geen enkel probleem zijn. Er zijn genoeg redenen om bepaalde dingen niet te willen eten (geen trek, niet lekker, dieet, allergisch of simpelweg geen zin in). Het gaat er meer om hoe je daar mee omgaat. Als jij er gewoon gezellig bij gaat zitten met je boterhammetjes, niks aan de hand. Als jij bij iedere traktatie gaat klagen dat jij dat niet mag omdat je niet tegen suiker en koolhydraten en vet en en en kunt, dan wordt het irritant. Maar gewoon niet nemen, geen probleem. Ik was afgelopen jaar zwanger, en werd van een hoop dingen ineens heel misselijk. Als ik ze zelf at dan. Ik heb dus bijna een jaar geen traktaties genomen (chocolade was helaas iets van het lijstje), maar wel gewoon gefeliciteerd en er bij komen zitten. Dat vond niemand ongezellig hoor.AccioAvocado schreef: ↑12-10-2019 14:53Ik neem zelf eigenlijk nooit traktaties aan, maar vinden jullie dat eigenlijk onbeleefd..? Ik doe ook nooit mee met patat dag (houd oprecht niet van slappe patat van de snackbar, dan eet ik liever gewoon mijn broodjes met pindakaas), en ik vroeg me af of het ook asociaal is wanneer je nooit 'gezellig' meedoet, of dat het alleen asociaal is wanneer je dus te hebberig bent mbt traktaties en eten op kantoor..?

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:24

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:25
Want chips bederft met een dag?

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:29
Ik ben zelf flexitatier, maar ik eet op mijn werk altijd vegetarisch als er een maaltijd geregeld wordt. De reden daarvoor is dat ik eens een collega bijna in huilen zag uitbarsten omdat de vegetarische maaltijden op waren. Die ziel was al 30 jaar vegetariër, uit principe en moest vervolgens van verschillende collega's de aardappeltjes van het bord krijgen die niet tegen de hamburger aangezeten hadden. Ik kan in dat soort situaties heel makkelijk ruilen. En ik vind de vega-optie vaak lekkerder. Maar het valt me wel op dat veel niet-vegetariërs bij buffetten (bij ons wordt altijd ingetekend en je moet zeggen of je vega wilt) de vega-optie pakken. En alhoewel ik zelf ook gek ben op alle soorten eten, is dat natuurlijk niet zo handig.
Wat mij betreft gaan alle maaltijden bij ons vega, maar ik denk dat dat een stap te ver is.
Wat mij betreft gaan alle maaltijden bij ons vega, maar ik denk dat dat een stap te ver is.
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:30
Bij ons altijd om 11u. Dan komen de meeste mensen koffie drinken, s middags is het al meer verspreid, of zijn sommige part timers al naar huis. En de meeste mensen hebben geen moeite met iets zoets bij de koffie. Alhoewel die ene keer dat de dochter van een visboer trakteerde en kibbeling en haring had bij de koffie wel erg apart was....Nitflex schreef: ↑12-10-2019 15:24Bij ons trakteren mensen ook vaak ‘s ochtends rond een uur of 10:30u op taart bij de koffie. Vreselijk, ik snap niet hoe mensen dat op dat tijdstip wegkrijgen. Ik ontbijt al zelden en ik kan in de ochtend echt geen zoete dingen eten. Pas na de lunch kom ik een beetje op gang.

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:31
Echt he, koop je eigen chips en bananen.
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:33
Het zijn altijd dezelfden. En soms echt op het onbeschofte af hoor. Liggen er ijsjes in de vriezer, zie je de meesten regelmatig een ijsje pakken. Maar er zijn er ook die elk half uur een ijsje nemen. Dat zijn ook degenen die alles eten wat er maar ligt, van het laatste stukje afdelingstaart tot een pakje boterhammen van een collega als die vergeet zijn naam erop te zetten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:34
Dat geloof ik niet.
Er is altijd wel een extra lekker taartje, bijvoorbeeld bedekt met marsepein.
Dat is dan het meest gewilde taartje.

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:35
Ja, ik ken ze. Je herkent ze meestal wanneer ze met hun mond propvol voedsel "Oh, wouden jullie ook wat?" sputteren. Voernijd is het, denk ik. De verschrikkelijke angst iets tekort te komen.
Ik heb een volwassen familielid dat altijd verwacht dat wij een bepaalde warme snack serveren op verjaardagen. Hij is ook echt in staat dan te vragen heb je helemaal geen kroketten? Op een uitzonderlijk verontwaardigde toon, ook nog. Meestal koop ik speciaal voor hem zijn snack, kleine moeite, groot gebaar, maar in dezelfde winkel accepteren ze zijn geld ook, dus als hij er zo gek op is, kan hij het ook zelf kopen. Twee verjaardagen geleden helemaal vergeten te kopen en toen was hij 5 minuten na het warmesnacks-gedeelte van de verjaardag weg, heftig teleurgesteld.
En dan ben je dus een volwassene.

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:40
Een kasteeltje! Dat is ook mijn favoriet, maar verder is het niet zo populair hoor. Ik neem het liefst die of een vruchtenschuitje, de rest is niet zo aan mij besteed.

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:53
Ik kan dan echt nog geen taart eten. Ook geen kibbeling, maar ik eet sowieso moeilijk in de ochtend. Dus ik neem alleen als mensen ‘s middags trakteren.nausicaa schreef: ↑12-10-2019 15:30Bij ons altijd om 11u. Dan komen de meeste mensen koffie drinken, s middags is het al meer verspreid, of zijn sommige part timers al naar huis. En de meeste mensen hebben geen moeite met iets zoets bij de koffie. Alhoewel die ene keer dat de dochter van een visboer trakteerde en kibbeling en haring had bij de koffie wel erg apart was....