Geld & Recht alle pijlers

traktaties op het werk/hebberigheid

12-10-2019 13:35 293 berichten
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:

Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.

Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Alles waarvan ik niet wil dat anderen er aan zitten zet ik achter slot.
Hoe het met traktaties gaat weet ik niet zo goed, omdat ik er nooit op let. Ik trakteer verder zelden.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat bij ons eigenlijk altijd heel beschaafd. De traktatie is in de ochtendpauze en voor de conciërge en kantinemedewerkers wordt even wat apart gehouden want die staan dan bij de leerlingen. Als er in de middagpauze nog wat staat dan mag je nog een keer pakken als je wil. Er is vaak wat over. Ook handig voor sommige leerlingen met een verdrietje ;)
Ik heb nog nooit iemand iets mee naar huis zien nemen.

Overigens gebeurt er wel iets wonderlijks als we in die zeldzaamheid zitten dat de school voor de lunch zorgt (met een studiedag ofzo) en er zijn kroketten... dan staat daar een lange rij en zijn er ineens collega’s die voor een andere collega een kroket halen. :rofl:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Als ik op conferentie ben, neem ik zeker een paar snoepjes mee uit de schalen snoep die bedrijven uitgestald hebben. Vaak met een verpakking met bedrijfslogo, dus geen supermarkt-minimarsje. Mijn kinderen vonden het leuk als ik aan ze had gedacht.
En volgens mij zal 't zo'n bedrijf een worst wezen of ik het zelf opeet of aan mijn kinderen geef.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
12-10-2019 14:48
Nou dat dus.
Terwijl ze aan een wortel knagen en dat een enorme opoffering vinden. Ik zat eens iets te eten, geloof salade met dressing. Zegt een collega ‘daar zit suiker in’.
Ok dan. Bedankt voor de totaal overbodige en ongevraagde info Astrid. Hoe is jouw biologisch rechtsdraaiende quinoa salade met selderijsap als drankje?
Ik was ooit aan het lijnen en had een Strepsil genomen omdat ik keelpijn had. Toen zei ook iemand dat daar suiker in zit :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn mensen redelijk beschaafd. Af en toe zijn er overblijfselen van een “morning tea” of lunch en dat gaat dan wel redelijk snel op, maar allemaal op kantoor.

Ik moet bekennen dat ik wel een keer een banaan heb meegenomen van de fruitmand omdat ik er een nodig had en geen zin had om naar de supermarkt te gaan.

Als er borrels zijn blijft er meestal veel over en wordt aan de laatste aanwezigen gevraagd of ze t mee willen nemen - en de schoonmakers.

Ik kan me eindelijk geen gierige acties bedenken, ook niet van voorgaand werk. Alleen dat de speciale items altijd sneller opwaren dan de gangbare zaken.

Oh en bij mijn vorige werk gingen we altijd op tijd naar de borrel, aten alle lekkere dingen aan een statafel op en gingen dan bij een andere tafel staan :-D
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
12-10-2019 23:56
Als ik op conferentie ben, neem ik zeker een paar snoepjes mee uit de schalen snoep die bedrijven uitgestald hebben. Vaak met een verpakking met bedrijfslogo, dus geen supermarkt-minimarsje. Mijn kinderen vonden het leuk als ik aan ze had gedacht.
En volgens mij zal 't zo'n bedrijf een worst wezen of ik het zelf opeet of aan mijn kinderen geef.
Inderdaad. Als kind vonden wij dat ook superleuk als mijn ouders zoiets meenamen en daar staat het er voor. Op de een of andere manier leuker dan wanneer ze op de terugweg naar huis een gewone zak snoep hadden gekocht voor ons.

Valt me wel op hoe sommingen (ook in het gierige acties onderwerp) dingen raar doortrekken in de trant van "Dan zal je ook wel bij de buren de schaal koekjes in je tas stoppen". Terwijl het bij mij juist de context bepaald of ik wel of niet een extra marsje in mijn tas stop voor later.

Toen ik een dure software training in het buitenland had voor mijn vorig baan stonden er door de dag ook schalen met van die Celebrations om van te snoepen en zo (er was sowieso eten in drinken in overvloed de hele dag door). Dan vind ik het niet asociaal om er een paar mee te nemen voor op de hotelkamer later (en ja, dat kan het best zelf kopen hoor). Geen mens die daardoor iets tekort komt, het zit bij de kosten van de training in en anders ging het daar in de algemene snoeppot (zeiden ze zelf).

En we geven zelf ook soms trainingen of hebben events waarbij het publiek ons feedback geeft (focus groups e.d.) en daar worden dan standaard een x aantal dozen koekjes/marsjes en zo voor gekocht en zit gewoon in het budget. Als het op is is het op en wat over is gaat naar de koektrommel op het werk. Het zal ons wat jeuken of iemand daar een mini marsje of twee meeneemt voor de kinderen of niet.

Ik vind dat wat anders dan twee stukken taart eten als een collega trakteert en de rest heeft nog geen kans gehad om iets te pakkken. Of theezakjes jatten uit de doos in de voetbalkantine.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik had voor mijn verjaardag 40 hartige bladerdeeghapjes gemaakt. Op een personeelsbestand van 35 man/vrouw genoeg zou je denken. Ze stonden op twee schalen in m'n kantoor waar ook twee mannelijke collega's zaten. Toen ik terug kwam van de bovenverdieping had één van de mannen er al vier opgegeten. Oké, valt nog mee, zou je zeggen. Maar dat was schijnbaar nog niet genoeg. Hij stak er later nog 5 in z'n smikkel. Dus voor de collega's die later begonnen met werken was er niks meer. "ze waren zo lekker, en ik had geen lunch bij".. Was de reden zei hij.
Heb gezegd dat dit echt niet normaal was.
Later was hij misselijk.. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
13-10-2019 08:01
Inderdaad. Als kind vonden wij dat ook superleuk als mijn ouders zoiets meenamen en daar staat het er voor. Op de een of andere manier leuker dan wanneer ze op de terugweg naar huis een gewone zak snoep hadden gekocht voor ons.
Het staat daar omdat de kinderen thuis het leuk vinden? Nee. Gewoon nee. Dat weet je zelf hopelijk ook :facepalm:
Over hebberigheid gesproken: zowel mijn schoonvader als mijn opa hebben een moestuin. Ze zijn altijd bereiden te delen in de opbrengst: het is vaak te veel om op te eten/in te vriezen en het is altijd allemaal tegelijk klaar. Een bezoekje eindigt vaak met een kofferbak vol met 20 preien ("jullie lusten toch graag prei en wat je niet op kunt eten maak je maar in de diepvries!"), twee kilo tomaten en 30 appels.
Maar sommige mensen azen op boontjes, aardappels en prei. Echt een beetje beschamend wanneer ze alleen langs komen om te vragen of er al boontjes zijn. En dat gaat dan niet om familie, maar om vage kennissen die geen zin hebben om naar de Lidl te gaan. Bedelen om eten terwijl je geld genoeg hebt, ik zal het nooit begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
13-10-2019 09:07
Het staat daar omdat de kinderen thuis het leuk vinden? Nee. Gewoon nee. Dat weet je zelf hopelijk ook :facepalm:

Het staat er voor om te pakken en mee te nemen ja.

Of ik nou zelf twee rolletjes pepermunt met een logo van 'Gebroeders Bever - HR ketel installaties' weg kaan of die in mijn zak stop voor mijn (hypothetische) kinderen, dat zal de gebroeders Bever toch worst zijn?

Sterker nog, op een beurs of conferentie (want daar verwees ik naar, net zoals degene die voor mij het over zulke dingen had) staan die schalen met snoep met logootjes er om mensen naar hun dingetje te lokken. Het is een zgn "engagement tool", niet een middel om mensen van hun voedingstoffen te voorzien. Dáár staat het voor. Zodat je een praatje maakt en zij hun waren kunnen promoten.

Of je dan die snoepjes aan je kinderen geeft, in je hol stopt, direct op eet, of twee maanden in je tas laat zitten voordat je het in de prullenbak gooit maakt zo'n bedrijf dan niet uit.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
En ja, mensen kunnen schandalig veel meenemen aan freebies en snoepjes op van die beurzen en conferenties. Ik doe dat zelf niet eens (ik laat ook alle non-food freebies lekker liggen, heb helemaal geen zin in plastic meuk. Pas wel een keer leuke sokken gekregen, maar dat was uitzondering), maar het staat er wel voor om te pakken en mee te nemen, al dan niet voor je kinderen. Laatst was ik op en conferentie waar en bedrijf juist pluchen diertjes mt logo weggaf, reken maar dat dat veel ouders aantrekt.

Ik vind er niks raars aan als iemand dan ook dingen meeneemt die er voor staan om mee te nemen. Binnen het redelijke natuurlijk. Iemand die een schaal met snoepjes omkeert in zijn of haar tas vind ik ook idioot en schaamteloos (en al helemaal niet hoe je op collega's over wil komen).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
13-10-2019 09:27
Over hebberigheid gesproken: zowel mijn schoonvader als mijn opa hebben een moestuin. Ze zijn altijd bereiden te delen in de opbrengst: het is vaak te veel om op te eten/in te vriezen en het is altijd allemaal tegelijk klaar. Een bezoekje eindigt vaak met een kofferbak vol met 20 preien ("jullie lusten toch graag prei en wat je niet op kunt eten maak je maar in de diepvries!"), twee kilo tomaten en 30 appels.
Maar sommige mensen azen op boontjes, aardappels en prei. Echt een beetje beschamend wanneer ze alleen langs komen om te vragen of er al boontjes zijn. En dat gaat dan niet om familie, maar om vage kennissen die geen zin hebben om naar de Lidl te gaan. Bedelen om eten terwijl je geld genoeg hebt, ik zal het nooit begrijpen.
Herkenbaar! Mijn opa had een moestuin en gaf ook veel weg. Soms kwamen er al weken van tevoren verzoeknummers langs van vage kennisen inderdaad.

Ik had op mijn vorige werk een collega die een beetje kon zeuren over baksels meenemen. Ik vind bakken leuk en nam/neem vaak dingen mee naar mijn werk (omdat ik anders tonnetje rond word, als we alles thuis opeten). Zij deed dat nooit, maar als ik dan toevallig iets liet vallen over wat ik gebakken had, nieuw recept of zo, zei ze zonder uitzondering iets van dat ik als ik het erover had ik ook wel eens wat mee naar het werk mocht nemen. Terwijl ik dat juist al vaak deed! Ik vond dat wel irritant worden. Een andere collega had ook rabarber meegenomen uit de moestuin om te delen. Toen ik wat pakte en zei dat ik het in een cake ging verwerken moest ze wéér opmerken dat ik die dan wel mee naar het werk moet nemen om te delen. Ik had het minder erg gevonden als ze zelf ook eens wat uitdeelde, maar dat gebeurde niet. (Maar goed, misschien was het haar manier van kletspraatjes maken, kan ook hoor)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Maar waarom willen mensen dat allemaal hebben? 10 Pennen kosten niets bij de Action, waarom dan graaien op zo'n beurs?
Mag je eigenlijk wel de pen meenemen die je krijgt bij zo’n hotel of vergadercentrum?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
13-10-2019 10:03
Maar waarom willen mensen dat allemaal hebben? 10 Pennen kosten niets bij de Action, waarom dan graaien op zo'n beurs?
Is er een psycholoog in de zaal die het ons uit kan leggen?

Het werkt wel als marketing tool, dingen gratis weggeven, anders zou geen bedrijf het doen naturlijk :). Er staan ook mensen rijen dik bij koffie of ijstentjes als die een dag gratis dingen weggeven. Sowieso zijn mensen irrationeel als het om gratis/korting of lag prijzen gaat.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-10-2019 10:03
Mag je eigenlijk wel de pen meenemen die je krijgt bij zo’n hotel of vergadercentrum?
Tuurlijk wel, hoor gewoon bij hun marketing. Maar vertel het niet op het vivaforum want dan krijg je een hoop reacties met hoe dom/raar/asociaal je bent, inclusief facepalm emojis.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
MinkeDeWit schreef:
13-10-2019 10:03
Mag je eigenlijk wel de pen meenemen die je krijgt bij zo’n hotel of vergadercentrum?
Ja, dat is een reclameartikel.
Ooit hadden wij een vraatzuchtige dominee.
Als er 30 mini-quiches waren voor alle kerk-vrijwilligers, schompte hij rustig zelf 5 hapjes weg.
De dame die het had gebakken, stond er er beteuterd bij te kijken.

Gelukkig zit dominee nu in een andere plaats, alwaar hij 'spiritueel begeleider' is.
Graaigedrag vind ik weinig spiritueel.

P.S. Ook genoeg dominees die juist in de gaten houden
dat er genoeg voor iedereen is.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
12-10-2019 21:32
Er is een collega die heel veel kleine kinderen heeft, die neemt altijd overal de restjes van mee. Hij heeft een keer een set bakjes gewonnen met teamSinterklaas en die gebruikt hij daarvoor.

Dit vind ik dan juist wel weer goed. Wij hadden een paar maanden geleden een bedrijfsfeestje en er werden pizza´s besteld. Volgens mij een hele pizza per persoon, maar er stonden ook allerlei hapjes. Feestje begon om zes uur en iedereen had honger, pizza kwam om half acht. Tegen die tijd hadden we al aardig van de hapjes gegeten, de helft van de pizza´s bleef over.
Dus iedereen heel enthousiast: 'Oh, die lusten we morgen ook nog wel'.

Jammer dat dat vervolgens niet gebeurde, er zijn zeker 4 pizza´s in de vuilnisbak verdwenen.

Bij mijn vorige baan werd alles wat ´s avonds overbleef verdeeld onder degenen die het wilden. Maar goed, met een team van 5 is dat wel makkelijker.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
boebezoebe schreef:
13-10-2019 10:09
Het werkt wel als marketing tool, dingen gratis weggeven, anders zou geen bedrijf het doen naturlijk :).
Ons bedrijf had ooit een IT-detacheerder ingeschakeld, Itera.
Die hadden overal glazen snoeppotten neergezet.
Vijf jaar later stonden die snoeppotten er nog steeds. De secretaresses vulden de potten steeds met ander snoep.
En er stond dus pontificaal Itera op.
Toen er weer IT-ers nodig waren, welke naam viel toen?
Precies.
Een naam die je dagelijks ziet, nestelt zich in je onderbewustzijn.

Het is merchandise. Elke keer dat je een snoeppot/pen/notitieblok pakt, zie je die naam weer.

Ik heb mijn post-it blokjes 'FNV in de OR' in de papierbak gekiept
en neutrale blokjes op mijn bureau gelegd.
Wat wordt er veel getrakteerd hier! Bij ons een enkele collega die misschien iets kleins trakteert, koekjes ofzo. Maar de meeste collega's trakteren niet. En gratis fruit zit er bij mijn werkgever ook niet in.
boebezoebe schreef:
13-10-2019 10:11
Tuurlijk wel, hoor gewoon bij hun marketing. Maar vertel het niet op het vivaforum want dan krijg je een hoop reacties met hoe dom/raar/asociaal je bent, inclusief facepalm emojis.
Wij hebben momenteel op kantoor echt belabberde budgetpennen, wel Bic maar met een rare losse dop. Vaak krijg je in die hotels heel goede pennen, dus die neem ik dan wel mee. Ik ga niet alle vergaderzalen langs om te kijken of daar nog pennen liggen.
Betty_Slocombe schreef:
13-10-2019 10:03
Maar waarom willen mensen dat allemaal hebben? 10 Pennen kosten niets bij de Action, waarom dan graaien op zo'n beurs?

Om het hebben van iets bijzonders. Verder niks.

Ik kan me ook altijd verbazen bij kinderen op school als ik voor projecten 'schaarse' spullen hebt te (ver)delen. Dat kan dan gaan om restjes ooit gekochte spullen of om ingezameld kostenloos materiaal. Ruzie maken om de effen witte wc-rol terwijl er genoeg met een logo zijn en ze toch beplakt moeten worden met zwart papier. Vijfentwintig glanzende gouden kartonnetjes hebben om met vierentwintig kinderen een kerstster te maken en er dan twee te kort komen omdat drie kinderen zich een kartonnetje extra hebben toegeëigend. Terwijl ik had gezegd dat als ze een tweede ster wilden maken dat prima mocht en ze dan een matgouden karton mochten/moesten pakken waarvan ik wel 100 stuks in voorraad had. (Was alleen net iets minder stevig/minder mooi)

Zulke kinderen stellen zich zelden afwachtend op maar zijn direct proactief als het gaat om spullen pakken, vaak nog voordat je iets hebt verteld/uitgelegd.
Wij hebben 1 collega die het voor elkaar krijgt om, niet eenmaal en wel meermaals, van het gebak met slagroom een vinger van de room te wippen om op te likken. Het gebak zelf blijft liggen voor een ander.

Ook hebben collega’s meermaals meegemaakt dat hun gesmeerde bommen in de koelkast met hun naam erop uit hun verpakking waren gehaald en er opnieuw ingebouwd waren. Zowel in een boterhamzak als in een broodtrommel. Duidelijk zichtbaar van wie het was. Raadsel wat er dan mee gedaan of gebeurd is.
Ttroeteltje schreef:
13-10-2019 11:42
Wij hebben 1 collega die het voor elkaar krijgt om, niet eenmaal en wel meermaals, van het gebak met slagroom een vinger van de room te wippen om op te likken. Het gebak zelf blijft liggen voor een ander.

Ook hebben collega’s meermaals meegemaakt dat hun gesmeerde bommen in de koelkast met hun naam erop uit hun verpakking waren gehaald en er opnieuw ingebouwd waren. Zowel in een boterhamzak als in een broodtrommel. Duidelijk zichtbaar van wie het was. Raadsel wat er dan mee gedaan of gebeurd is.

Oh echt? Als er bij ons bommen in de koelkast liggen gooi ik die direct weg, of ik bel de explosievenopruimingsdienst. Gelukkig gebeurt dat niet vaak.

😁

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven