Geld & Recht alle pijlers

traktaties op het werk/hebberigheid

12-10-2019 13:35 293 berichten
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:

Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.

Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Hartige traktaties zijn bij ons altijd een hit, we krijgen zelfs wel eens broodjes paling. Om 10.30, lekker hoor.
Odense2 schreef:
12-10-2019 15:54
Er heeft een keer een forummer ontslag genomen
omdat een collega haar taart (bestemd voor visite thuis) had meegenomen
en haar baas een slappe l*l was.

"Waarom wil je weg uit je huidige werk?"
"Ze hebben mijn taart gestolen."
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 uiterst irritante collega. Die 'luncht' niet. Of beter: hij neemt geen lunch mee maar 'pikt' stiekem dingen van anderen uit de koelkast. Dan denk je dat je nog kaas/ham/smeerkaas... in de koelkast hebt liggen en dan ligt er een lege verpakking. We hebben hem nog niet kunnen betrappen, maar het gebeurt alleen als hij op kantoor is. En ook met andere gelegenheden is hij onbeschoft als het over eten gaat.
Na een lunchvergadering stormt hij - nog voor het bezoek de kamer uit is - naar binnen en schuift een broodje in zijn mond en graait tegelijk nog 2 stuks mee. Zonder groeten, zonder vragen. Afgelopen week stormde hij op die manier mijn kamer in en terwijl hij graaide zei ik tegen mijn gasten: ' Maak kennis met Harm, onze locale vuilnisbak'. Werd me niet in dank afgenomen maar hij graaide dus 'mijn' broodjes van de schaal (Ik kan niet lunchen en vergaderen tegelijk dus heb een beetje pro forma een broodje op mijn bord liggen waar ik 2 happen van neem en lunch dan 'echt' als ik weer alleen ben).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
@Oudblond, in dit geval zou ik toch eens een broodje sambal smeren eerlijk gezegd.
Of gebitplakspul.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wij hadden ooit ook zo iemand bij facilitair. Die kwam iets té snel na vergaderingen opruimen en snaaien. Die is daar toen wel formeel op aangesproken. Wat Oudblond hierboven beschrijft kan echt niet door de beugel en daar moet iemand hem dan toch op aanspreken. Of anders in zijn algemeenheid het beleid aanpassen dat er niet zonder overleg overgebleven broodjes meer meegenomen mogen worden.
MinkeDeWit schreef:
12-10-2019 15:55
Hartige traktaties zijn bij ons altijd een hit, we krijgen zelfs wel eens broodjes paling. Om 10.30, lekker hoor.
Ja, lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind oprecht dat de kantine/catering bij ons echt zijn best doen. Er zijn vaak meer dan genoeg broodjes maar vaak geeft de leidinggevende een bon waarmee je alles in de kantine mag halen wat je wil. Ik ben allergisch voor een vleessoort en op verzoek passen ze zelfs een maaltijd of een salade voor je aan en wordt het zo voor je neus gemaakt. Echt top!

Momenteel zijn er zelfs meer vega dan vlees opties.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oudblond schreef:
12-10-2019 15:59
Ik heb 1 uiterst irritante collega. Die 'luncht' niet. Of beter: hij neemt geen lunch mee maar 'pikt' stiekem dingen van anderen uit de koelkast. Dan denk je dat je nog kaas/ham/smeerkaas... in de koelkast hebt liggen en dan ligt er een lege verpakking. We hebben hem nog niet kunnen betrappen, maar het gebeurt alleen als hij op kantoor is. En ook met andere gelegenheden is hij onbeschoft als het over eten gaat.
Na een lunchvergadering stormt hij - nog voor het bezoek de kamer uit is - naar binnen en schuift een broodje in zijn mond en graait tegelijk nog 2 stuks mee. Zonder groeten, zonder vragen. Afgelopen week stormde hij op die manier mijn kamer in en terwijl hij graaide zei ik tegen mijn gasten: ' Maak kennis met Harm, onze locale vuilnisbak'. Werd me niet in dank afgenomen maar hij graaide dus 'mijn' broodjes van de schaal (Ik kan niet lunchen en vergaderen tegelijk dus heb een beetje pro forma een broodje op mijn bord liggen waar ik 2 happen van neem en lunch dan 'echt' als ik weer alleen ben).

O ja, broodbeleg verdwijnt bij ons ook regelmatig, heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik zoetigheid neem neem ik alleen iets wat ik echt lekker vind. Traktaties op het werk vind ik nooit wat en neem dus ook nooit iets. Het kan me ook niets schelen wanneer iemand meer neemt of iets mee naar huis wil nemen. Ze doen maar.

Wat ik wel aso vind en heb meegemaakt zijn mensen die wel flink van je traktatie gebruik maken, maar dan niet feliciteren.
Ik heb ook wel eens met een arts gewerkt die dol op traktaties bleek te zijn en vaak niets overliet voor anderen. Hij at trouwens ook wel eens mijn tussendoortje op die ik in vertrouwen had laten liggen...
Wat erg zeg, al die collega’s die eten jatten van anderen. Hoe haal je het in je hoofd?

Ik neem altijd eigen dingen mee en schrijf mijn naam erop. En doe er dan vaak nog expres een boterhamzakje omheen met nogmaals mijn naam. Vind het walgelijk als anderen aan mijn eten zitten. :proud:
Ik ben vies van andermans lunchpakketjes, dus het zou niet in me opkomen om andermans meegenomen dingen uit de koelkast te pakken. Brrr.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem nooit iets mee ‘voor onderweg’, voor ‘de kleine thuis’ of wat dan ook tenzij ik het zelf heb betaald (zak snoep die na een vergadering niet leeg is o.i.d. maar dat komt in de praktijk nooit voor :-)).
Ik zou mij doodschamen om mij zo te laten kennen dat ik nog te skeer ben om zelf een zak minimarsjes te kopen. Of voorverpakte koekjes bij de koffie.

Op één sneue dief (ik vond ‘m gewoon een dief) na ook geen collega’s die dat soort dingen doen (en de dief is weggewerkt inmiddels dus alles is weer veilig). Bij ons staat juist iedereen te leuren met overgebleven spul: “Gea, lust Jan dan geen Bossche bol? Of Vera? Zo’n puber eet toch alles? Fred jij kan er vast nog wel een op. Ah toe nou...”. Bepaalde etenswaar voor de lunch kopen we om en om. Houden we niet echt bij maar nooit gedoe over.
Nee heb je, ja kun je krijgen
apppie schreef:
12-10-2019 13:45
De één eet nooit iets, de anders snaait twee stuks. Dat heft elkaar wel op. Traktaties mee naar huis nemen vind ik een beetje sneu en inhalig. Koop het dan zelf.

Ik neem uit beleefdheid regelmatig iets meer naar huis, heb daar speciaal een trommeltje voor in mijn tas zitten. 😁. Kinderen op school trakteren regelmatig dingen die ik niet hoef, maar nee zeggen vind ik ook weer sneu. Thuis verdwijnt het in de kliko of eten zoons het op. Vooral de zelf gebakken en versierde cupcakes gaan vaak de kliko in. Zien er vaker niet uit dan wel. Iets wat ik niet met smaak kan eten hoeft ook niet op mijn heupen te belanden.
Wij hebben in de winter al een aantal keer meegedaan aan 'schoolfruit' voor drie dagen per week. Dat wordt vrij afgepast geleverd afgestemd op het aantal leerlingen. Het komt op maandag of dinsdag en weer delen het uit op woensdag, donderdag, vrijdag. Wat overblijft omdat kinderen het niet hoeven, gaat in een schaal en eten wij zelf bij de lunch. Vorig jaar hadden we regelmatig te kort, en na onderling overleg daarover vragen gesteld bij de leverancier. Best lastig want we krijgen het fruit gratis.

Op een dinsdag moest ik iets buiten doen, en zag door het raam van de personeelsruimte een ouder iets uit de kratten pakken, wat ze vervolgens in de kinderen hun tassen stopte voor bij de overblijf.

Sindsdien staat het fruit in het magazijn achter slot en grendel.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
12-10-2019 13:52
Ik houd niet zo van zoetigheid maar dan ga ik natuurlijk niet voor het thuisfront meenemen.

Soms blijven er broodjes over na een vergadering, dan wordt rondgemaild wie er eentje wil. Daar neem ik af en toe eentje van want die met zalm is superlekker :)
Maar dat wordt dan aangeboden. Ik zou het niet zelf van de schaal afpakken als ik langs de vergaderkamer loop en zie dat er over is.

Een keer heb ik wel echt eten meegenomen naar huis. Bij een avondvergadering was sushi besteld.
Ik was de laatste en moest afsluiten en zag dat er een tray over het hoofd was gezien in de koelbox. Die heb ik toen wel mee naar huis genomen want moest zelf nog koken en vond het zonde als de schoonmakers het de volgende ochtend weg zouden gooien.
Hier nam de schoonmaakster elke avond alles mee naar huis, broodjes , taart, alles nam ze mee
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-10-2019 17:42
Ik neem uit beleefdheid regelmatig iets meer naar huis, heb daar speciaal een trommeltje voor in mijn tas zitten. 😁. Kinderen op school trakteren regelmatig dingen die ik niet hoef, maar nee zeggen vind ik ook weer sneu. Thuis verdwijnt het in de kliko of eten zoons het op. Vooral de zelf gebakken en versierde cupcakes gaan vaak de kliko in. Zien er vaker niet uit dan wel. Iets wat ik niet met smaak kan eten hoeft ook niet op mijn heupen te belanden.
Ah ja, die uitzondering was ik even vergeten, maar bij kinderen snap ik dat! Mijn moeder staat ook voor de klas en moffelt ook vaak goedbedoelde baksels weg. :)

Ik bedoelde meer de situatie van dingen meenemen om ze later wél te eten.
Bij ons wordt er altijd gebak gehaald voor een middelgroot tot groot weeshuis, dus de mensen die vaak werken kunnen er vaak twee of drie keer van meegenieten, en dan wordt er de vierde dag mee geleurd. En dan zijn er wel eens mensen die het mee naar huis nemen ja.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-10-2019 15:20
Misschien kan ze niet alles eten?
Nou ze eet alles wat voor het grijpen ligt.. Als er smiddags nog gebak over is gaat ze voor een 2e ronde..
I don't care, i love it!!
Alle reacties Link kopieren
Hij ons gaat het net zoals bij lemoos


Bij ons staat juist iedereen te leuren met overgebleven spul: “Gea, lust Jan dan geen Bossche bol? Of Vera? Zo’n puber eet toch alles? Fred jij kan er vast nog wel een op. Ah toe nou...”.
Nieuw probleem op ons werk: lunchresten die een eeuwigheid op de gang staan.
In de zoveelste bezuinigingsronde zijn ongeveer alle werklunches afgeschaft. Iedereen moet zijn eigen bammetjes meenemen, ook bij meetings van 11:00 tot 13:00. Alleen de directeur en *mensen met groot ego en grote bek* kunnen nog werklunch bestellen. De catering komt vervolgens de overgebleven lunch niet ophalen.
Secretaresses (die de lunch hadden besteld) vonden het niet hun verantwoordelijkheid om de catering hierover te bellen.
De kan 'water met muntblaadjes' werd een ondefinieerbaar drabje. De bordjes, melkglazen en broodjes lagen daar maar.
En elke dag liepen er honderdvijftig mensen langs de half vergane broodjes en het drabje.

Hoofd van het secretariaat: "Heeft de catering nu nog steeds de spullen niet opgehaald?"
Ik (willekeurige medewerker uit administratieve ondersteuning): "Heb je ze dan gebeld?"
Zij: "Nee. Ze zien dit toch wel als ze hier langskomen?"
Ik: "Nou, aangezien alle lunches zijn wegbezuinigd, komen ze hier helemaal niet langs."

Twee weken later waren de spullen weg.


Edit: Ik wacht nog op de eerstvolgende memo van Facilitaire Zaken over 'hoe voorkom je een muizenplaag'.
sandy1974 schreef:
12-10-2019 18:28
Hier nam de schoonmaakster elke avond alles mee naar huis, broodjes , taart, alles nam ze mee
Dat deden de schoonmakers bij ons ook, maar dat was helemaal niet altijd de bedoeling als mensen dachten ergens de volgende dag nog van te kunnen nemen. Dus toen is daar wat van gezegd en plakken mensen grote Post-its met “niet weggooien” in kapitalen erop.
Oh hou op.
We hebben de veelvraten.
Het is een multiculti team, dus altijd gedoe over halal eten.
We hebben mensen die chronisch lijnen.
We hebben mensen die altijd alles te weinig vinden en grote porties willen of minimaal twee dingen eten.

We hebben nu een diva. Die wil altijd wat er apart voor de lijners/halal/vegetariërs eten plus de reguliere hapjes
We zijn al helemaal gewend om te eten met diegene's stem op de achtergrond:
' wat heb je, is dat voor jou alleen, wat zit er in dat bakje, mag ik dat ook, eet jij zoveel?, Als je over hebt wil ik proeven, hoe kom je daaraan? Is dat van te voren gevraagd, had je keuze, ik wil dat ook kunnen aangeven want dit ziet er echt lekker uit, mag ik een hapje' etc.

Met een maaltijd is het helemaal een circus.
De ene scandeert zestig keer ' dit heb ik nog nooit gegeten oeh spannend'
'is het echt halal, waar komt dit vandaan'
'ik mis de kruiden'
' onee, wat pittig, ik kan dit niet eten'
' wat raar gekruid, wij gebruiken....'
' is dit *naam gerecht* nou wat een aanfluiting, moet je daar en daar halen, veeeel lekkerder'
' is het al op'
Fluisterend 'het was best weinig'.

Er is een collega die heel veel kleine kinderen heeft, die neemt altijd overal de restjes van mee. Hij heeft een keer een set bakjes gewonnen met teamSinterklaas en die gebruikt hij daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-10-2019 16:15
O ja, broodbeleg verdwijnt bij ons ook regelmatig, heel bijzonder.

Is dat hetzelfde broodbeleg als bij ons, dat ik soms in de vuilnisbak kieper omdat het vier maanden over datum is en de tango danst in de koelkast?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
12-10-2019 13:50
E.e.a. werd aangezwengeld door een cursus op een externe locatie waar in de koffiehoek schalen met mini candy bars stonden. Kennelijk is het dan hebberig als je er een of enkele meeneemt voor in de auto of thuis.
Ik vind dat heel iets anders dan een traktatie van een collega meenemen naar huis, of eigenlijk vind ik dat ook niet erg. Ik bewaar mijn taart vaak voor ‘s middags. En weer iets anders dan de snoeppot van je collega’s leegroven voor thuis. Dat is natuurlijk wel heel ongepast.
Maar wat is dan voor jou het verschil tussen de snoeppot van een collega of het schaaltje op cursus? Dat de baas betaald dus mag je het meenemen?
aloha66 schreef:
12-10-2019 22:58
Maar wat is dan voor jou het verschil tussen de snoeppot van een collega of het schaaltje op cursus? Dat de baas betaald dus mag je het meenemen?
Niet per se dat de baas betaalt. Het zit in het arrangement, en daar is flink voor betaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven