Geld & Recht alle pijlers

traktaties op het werk/hebberigheid

12-10-2019 13:35 293 berichten
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:

Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.

Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Djessy schreef:
12-10-2019 14:18
Bij ons gaan de bananen ook het hardst. Ik heb een collega die neemt iedere dag een banaan mee voor haar dochter, want dat vindt ze zo lekker. Ik vind dat zo achterlijk. Ik heb wel eens gezegd dat ze bij de AH ook bananen verkopen. Maar hier is het gratis, zei ze toen. :facepalm: :nooo:
Van de conferentiefruitschaal pak ik ook ‘s morgens een banaan om die om 16 uur op te eten. ‘s middags liggen er alleen nog appels en sinaasappels, en die hoef ik niet (allergie en niet zonder rotzooi te eten). Soms gaat de banaan dan ook wel mee naar huis.
Als ik van alle traktaties bij ons op werk nam, was ik nu een tientonner. Er wordt zoveel getrakteerd om allerlei redenen en en een stortvloed aan verjaardagen en dan nog de standaard snoeppotten. Tegenwoordig neem ik nog zelden wat. Tenzij niemand neemt, want dan vind ik het sneu voor degene die trakteert.

Het interesseert me dus ook geen bal wat anderen allemaal pakken, maar ik heb niet het idee dat er bij ons hebberige types tussen zitten.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 12-10-2019 14:31
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haast nooit. We hebben flexplekken. Veel mensen komen zelden op kantoor.
En anders tijdens teamvergadering is het gebak. Wie wil pakt, en wie niet wil niet.
Heel simpel
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
12-10-2019 14:23
Van de conferentiefruitschaal pak ik ook ‘s morgens een banaan om die om 16 uur op te eten. ‘s middags liggen er alleen nog appels en sinaasappels, en die hoef ik niet (allergie en niet zonder rotzooi te eten). Soms gaat de banaan dan ook wel mee naar huis.
Ja, dat snap ik nog wel, als dat soms gebeurt. Maar iedere dag een banaan meenemen voor je dochter?
...
Bij ons is iedereen altijd op dieet, behalve ik en nog een collega. Dus traktaties zijn gluten- koolhydraat- vet- en suikervrij als het even kan. Daar neemt niemand meer van dan nodig
Maar al die mensen die nu iets pakken voor later op de dag, hoe doe je dat dan als er niet getrakteerd wordt? Heb je dan honger?
Ik neem toch aan dat we allemaal genoeg verdienen. Een kilo bananen kost 1 Euro, misschien 2 als je extraduurzame koopt. Moet je je daar nu echt zo voor aanstellen?

Ik vind het echt aanstellerij. Zo duur zijn de dingen niet dat je er op een oneigenlijke wijze aan moet komen.
Star² schreef:
12-10-2019 13:50
De bananen zijn bij ons ook favoriet gek genoeg. We hadden ooit een manager van een andere afdeling, fruit is voor het hele pand, die een collega aansprak omdat ze een takje druiven nam. Ze had er maar 1 mogen nemen :rofl:
:rofl:

Ok dan
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt er 15 minuten ingeruimd om even met z'n allen koffie + traktaat te nuttigen. Toch al snel 30-40 personen. Het ritueel is uiterst fatsoenlijk.
Er is juist de vraag: wie durft er als eerste te pakken? Ergens bang om als vraatzuchtige gieraard uitgemaakt te worden (er gebeurt uiteindelijk niks hoor... ook hierin is iedereen fatsoenlijk). Als er nog overblijft, zijn er een paar die een extra stuk (taart/cake/loempia) nemen.
Malinois schreef:
12-10-2019 14:28
Bij ons is iedereen altijd op dieet, behalve ik en nog een collega. Dus traktaties zijn gluten- koolhydraat- vet- en suikervrij als het even kan. Daar neemt niemand meer van dan nodig
Haha! Bij ons ook. Sowieso letten veel vrouwen bij ons op de koolhydraten enzo. Ik moet wel zeggen dat vrijwel iedereen ook heel slank is. Daarbij zijn velen ook een beetje snobs als het op taart en dergelijke aankomt. De vlaaienkoning blijft vaak liggen.
Ik trakteer altijd op veel dingen. Ik heb waarschijnlijk iets meer collega's dan de meeste mensen hier (100-150), dus ik sla koeken en koekjes bij Aldi in. Taart is voor zo'n hoeveelheid mensen niet echt een optie in je eentje. Als er dan iemand 3 kletskoppen of twee gevulde koeken of een roze koek en een mergpijp wil opkauwen, dan zal me dat.
Nog volledig ingepakte koeken die staan te wachten tot de schaal leeg is, worden ook gewoon niet meegenomen door collega's, dus blijkbaar werk ik op een fatsoenlijke plek. Ik zou er gek van staan te kijken als iemand een pak spritsen mee zou nemen voor thuis bij de koffie, maar als je zo armlastig bent dat je afhankelijk bent van werktraktaties is dat ook best sneu natuurlijk.
Betty_Slocombe schreef:
12-10-2019 14:29
Maar al die mensen die nu iets pakken voor later op de dag, hoe doe je dat dan als er niet getrakteerd wordt? Heb je dan honger?
Ik neem toch aan dat we allemaal genoeg verdienen. Een kilo bananen kost 1 Euro, misschien 2 als je extraduurzame koopt. Moet je je daar nu echt zo voor aanstellen?

Ik vind het echt aanstellerij. Zo duur zijn de dingen niet dat je er op een oneigenlijke wijze aan moet komen.
Ik ben 's ochtend gewoon nog niet in de snackmood, dat ben ik pas 's middags.
Wat maakt het nou uit als ik dan wel wat pak en gewoon 'smiddags opeet op het werk? Ik zie werkelijk waar geen probleem.

En nee, als er niet getrakteerd wordt heb ik geen honger. Een snack is extra, en neem ik zeker ook niet altijd.
Nitflex schreef:
12-10-2019 14:34
Haha! Bij ons ook. Sowieso letten veel vrouwen bij ons op de koolhydraten enzo. Ik moet wel zeggen dat vrijwel iedereen ook heel slank is. Daarbij zijn velen ook een beetje snobs als het op taart en dergelijke aankomt. De vlaaienkoning blijft vaak liggen.
Bij mij is er niemand die je slank kunt noemen van de dieters. Ik zie dat nu al 2 jaar aan en je zou denken dat men ervan afvalt maar dat is niet zo. Ik ben ook niet slank, maar ik blijf ook stug op hetzelfde gewicht, net als collega’s, maar dan mét taart en saucijzenbroodjes. Een boterham is op mijn kantoor al voldoende om commentaar te krijgen, volgens mij is men bang dat koolhydraten overspringen.

Als er al een keer ongezond getrakteerd wordt dan zijn alle collega’s de hele dag van slag. Neemt iemand iets dan is het commentaar ‘Oh ja eet maar gauw oo, het ligt me de hele dag al aan te staren’ en ‘oh is het lekker? Oh ik wil ook maar ik mag niet’

Néém dat merci chocolaatje en houd je smoel mens!
gizzmo-returns schreef:
12-10-2019 14:37
Ik ben 's ochtend gewoon nog niet in de sanckmood, dat ben ik pas 's middags.
Wat maakt het nou uit als ik dan wel wat pak en gewoon 'smiddags opeet op het werk? Ik zie werkelijk waar geen probleem.

En nee, als er niet getrakteerd wordt heb ik geen honger. Een snack is extra, en neem ik zeker ook niet altijd.
Het maakt me niets uit op welk moment van de dag je het pakt, ik ben gewoon nieuwsgierig. Iedereen mag een traktatie en waar en wanneer je die opeet is mijn zaak niet. Ik vind het iets anders als je echt meer gaat pakken zodat je later nog iets hebt, zoals die bananendieven of collega's die hun postvak vol gratis fruit proppen, zodat ze de hele week fruit hebben.
Wij halen regelmatig wat lekkers voor onder het werk, en betalen of om de beurt of leggen geld bij elkaar. Maar eentje legt nooit geld uit en zal ook nooit trakteren, maar haar handen zijn de eerste die naar het gebak, friet of wat dan ook grijpen.
Hadden we een keer een vrouwenavond georganiseerd, en uiteraard was zij ook van de partij met lege handen.
Ze had wel 4 stukken taart op. Het ene stuk was nog niet half op en ze sneed al een volgende stuk af.
Alsof ze een maand niet had gegeten, zo propte ze haar mond met vanalles vol.
Ongegeneerd en met de mond vol nog doorpraten ook. Wat een hekel heb ik aan dat mens. En velen met mij.
Kan je 10 keer iets van zeggen, aantal keer normaal, aantal keer bot en nu krijgt ze dus niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Collega neemt altijd vrij op zijn eigen verjaardag en trakteert nooit. Is wel de eerste om op het gebak van een ander af te duiken en het naar binnen te schransen. En maar roepen dat ie op dieet is.

Gebak gaat meestal schoon op en anders laten we het staan voor mensen van een andere afdeling. Stilzwijgende afspraak: ligt het op het aanrecht, dan mag iedereen pakken. Van wat in de koelkast staat blijf je af.
Al heb ik tegenwoordig maat 46 in plaats van maat 48, er zijn nog een paar collega's die er plezier in hebben mij aan te spreken als ik traktatietaartjes eet. "Oh, zo lekker, maar ik doe het maar niet, want elk pondje gaat door het mondje! Het gaat bij mij gelijk op de heupen zitten!" Man, wat willen die mensen toch? Ik zeg meestal iets als daar heb ik helemaal geen last van, Els, zal ik jouw stuk ook nog opeten?
Betty_Slocombe schreef:
12-10-2019 14:40
Het maakt me niets uit op welk moment van de dag je het pakt, ik ben gewoon nieuwsgierig. Iedereen mag een traktatie en waar en wanneer je die opeet is mijn zaak niet. Ik vind het iets anders als je echt meer gaat pakken zodat je later nog iets hebt, zoals die bananendieven of collega's die hun postvak vol gratis fruit proppen, zodat ze de hele week fruit hebben.
Ik vind dat ook bizar. Als iemand langs mijn werkplek komt met iets lekkers dan wil ik dat wel aannemen en nog even laten staan, maar iets gaan ophalen en in mijn tas stoppen vind ik raar. Dan haal ik wel iets als ik het op wil eten, en is het dan op dan heb ik pech.
-Red- schreef:
12-10-2019 14:42
Collega neemt altijd vrij op zijn eigen verjaardag en trakteert nooit. Is wel de eerste om op het gebak van een ander af te duiken en het naar binnen te schransen. En maar roepen dat ie op dieet is.

Wie houdt dat in godsnaam bij? Ik stel me altijd van die treurige ‘Goeiemorgen juffrouw Jannie-kantoren’ voor bij dit soort verhalen.
Betty_Slocombe schreef:
12-10-2019 14:42
Al heb ik tegenwoordig maat 46 in plaats van maat 48, er zijn nog een paar collega's die er plezier in hebben mij aan te spreken als ik traktatietaartjes eet. "Oh, zo lekker, maar ik doe het maar niet, want elk pondje gaat door het mondje! Het gaat bij mij gelijk op de heupen zitten!" Man, wat willen die mensen toch? Ik zeg meestal iets als daar heb ik helemaal geen last van, Els, zal ik jouw stuk ook nog opeten?
Nou dat dus.
Terwijl ze aan een wortel knagen en dat een enorme opoffering vinden. Ik zat eens iets te eten, geloof salade met dressing. Zegt een collega ‘daar zit suiker in’.
Ok dan. Bedankt voor de totaal overbodige en ongevraagde info Astrid. Hoe is jouw biologisch rechtsdraaiende quinoa salade met selderijsap als drankje?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons komt er een keer per week fruit en een keer per week taart op kosten van het bedrijf. Hier geraken de bananen nooit op :)
Ik denk niet dat iemand telt wie wat neemt, eigenlijk.... Er staat ook echt wel zo goed als elke dag iets: een traktatie, taart, fruit, broodjes die over zijn van een vergadering of iets wat een extern bedrijf geleverd heeft. Wij zitten in een sector waar we veel van dat soort dingen krijgen: dan staat er plots een vriezer met ijsjes of ligt er een berg chipszakjes in een nieuwe smaak. Van die laatste heb ik er overigens wel 2 mee naar huis genomen voor mijn kinderen toen ik zag dat er echt nog een massa lag op het moment dat ik vertrok (en dat was al een van de laatsten).
Alle reacties Link kopieren
Ik neem zelf eigenlijk nooit traktaties aan, maar vinden jullie dat eigenlijk onbeleefd..? Ik doe ook nooit mee met patat dag (houd oprecht niet van slappe patat van de snackbar, dan eet ik liever gewoon mijn broodjes met pindakaas), en ik vroeg me af of het ook asociaal is wanneer je nooit 'gezellig' meedoet, of dat het alleen asociaal is wanneer je dus te hebberig bent mbt traktaties en eten op kantoor..?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt er niet met zijn allen taart gegeten, want er zijn klanten. Wie zin heeft en bijvoorbeeld even een kop koffie gaat drinken, neemt een stuk. Meestal blijft er genoeg over en de volgende dag zijn er weer andere collega’s of iemand neemt nog een stuk. Soms moeten we wel wat weggooien, want er is zo vaak gebak, ook van klanten.

Ooit, toen ik ergens anders werkte, had ik een collega die altijd zoveel mogelijk stukken taart nam. Hij was er altijd als eerste bij en nam soms wel 3 stukken. Alleen zelf trakteerde hij niet, want dat vond hij maar onzin :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik had ooit een collega die altijd als eerste bij de traktatie was en 's middags als er over was nog een tweede stuk nam. In principe niks mis mee, maar hij was de 'Karel' van de school van zijn kinderen. Hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de kinderen op school alleen nog komkommer en Tomaat mochten trakteren. Daar ging hij altijd helemaal op los. Je kreeg spontaan zin op op kantoor voor hem speciaal een komkommer mee te nemen als traktatie.
AccioAvocado schreef:
12-10-2019 14:53
Ik neem zelf eigenlijk nooit traktaties aan, maar vinden jullie dat eigenlijk onbeleefd..? Ik doe ook nooit mee met patat dag (houd oprecht niet van slappe patat van de snackbar, dan eet ik liever gewoon mijn broodjes met pindakaas), en ik vroeg me af of het ook asociaal is wanneer je nooit 'gezellig' meedoet, of dat het alleen asociaal is wanneer je dus te hebberig bent mbt traktaties en eten op kantoor..?
Vind ik niet. Doe ik ook bijna niet, alleen als er iets van chocola ligt, pak ik wat.

Maar verder neem ik bijna niet wat. Ik trakteer overigens wel altijd als ik zelf jarig ben.

De meeste collega's weten inmiddels wel dat als ze taart meenemen, ze niet op mij hoeven te rekenen.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 12-10-2019 15:00
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik neem als ik er ben waar ik zin in heb. Het is niet gebruikelijk om het overschot weer mee terug te nemen bij ons, dat blijft vaak staan voor een collega die vrij was en de volgende dag wel komt bijvoorbeeld. Ik neem niks mee naar huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven