Spijt van scheiding?
zaterdag 12 oktober 2019 om 21:17
Al een hele tijd zit ons huwelijk niet goed. We zijn op een punt beland waar ik geen vertrouwen meer heb dat het nog goed komt. Maar de stap om er definitief een punt achter te zetten, is nog eng. Op dit moment voelt een scheiding als de juiste stap, maar wat als ik spijt krijg? Hoe groot is die kans als je er nu zo klaar mee bent?
Ik lees/hoor vaak genoeg dat mensen zeggen ‘ ik had het veel eerder moeten doen’, maar ik lees maar zelden dat mensen spijt hebben. Is dat omdat het zelden voorkomt? Of zit daar een taboe op?
Daarom vraag ik me dus af, zijn er mensen hier die spijt hebben (gehad) van hun scheiding? Achteraf gezien, waar komt dat door?
Ik lees/hoor vaak genoeg dat mensen zeggen ‘ ik had het veel eerder moeten doen’, maar ik lees maar zelden dat mensen spijt hebben. Is dat omdat het zelden voorkomt? Of zit daar een taboe op?
Daarom vraag ik me dus af, zijn er mensen hier die spijt hebben (gehad) van hun scheiding? Achteraf gezien, waar komt dat door?
zaterdag 19 oktober 2019 om 08:11
Als je in de auto stapt, is er ook absoluut geen zekerheid dat je veilig op je bestemming aankomt.Rivermoana schreef: ↑19-10-2019 04:03Als je uit elkaar gaat kan je leven en dat van eventuele kinderen er leuker en beter van worden. KAN. Maar dat is absoluut geen zekerheid. Na een scheiding kan het alle kanten opgaan.
Als je bij elkaar blijft, is er ook absoluut geen zekerheid dat alle gezinsleden de rest van hun leven gelukkig zullen zijn.
Waarom zou je uit moeten gaan van het negatieve?
Je kiest pas voor een scheiding als de situatie zodanig is dat er al geen sprake meer is van een gelukkig gezin en er ook geen kans daarop is. Dus waarom zou je dan niet voor de kans gaan dat het beter KAN worden?
zaterdag 19 oktober 2019 om 08:15
Ik denk dat veel mensen spijt hebben van hun scheiding, maar dat ze dat niet toegeven of zelfs maar bewust weten. Want je praat je eigen keuzes toch goed, maakt niet uit wat je kiest. Maar achteraf zien mensen wat ze hadden en dat andere relaties niet per se beter zijn, of dat ze zelf zaken hadden kunnen veranderen en dat ze hun gezinsleven nooit meer terugkrijgen. Uiteraard zijn er ook mensen die er oprecht op vooruit gaan. Maar ik denk dat de groep ‘we leven als broer en zus, de koek is op’ relatief vaak spijt krijgt.
zaterdag 19 oktober 2019 om 08:39
Ik denk dat je altijd jezelf meeneemt. Als je verschrikkelijk ontevreden bent, ben je ontevreden, ook als je weg gaat bij degene die je daar de schuld van geeft.Malinois schreef: ↑19-10-2019 08:15Ik denk dat veel mensen spijt hebben van hun scheiding, maar dat ze dat niet toegeven of zelfs maar bewust weten. Want je praat je eigen keuzes toch goed, maakt niet uit wat je kiest. Maar achteraf zien mensen wat ze hadden en dat andere relaties niet per se beter zijn, of dat ze zelf zaken hadden kunnen veranderen en dat ze hun gezinsleven nooit meer terugkrijgen. Uiteraard zijn er ook mensen die er oprecht op vooruit gaan. Maar ik denk dat de groep ‘we leven als broer en zus, de koek is op’ relatief vaak spijt krijgt.
zaterdag 19 oktober 2019 om 08:42
Dat bedoel ik. Scheiden is nou eenmaal geen feest. Dat laat wonden na. En soms heelt dat relatief snel en soms nooit meer helemaal. En soms heb je geen keus, dan maak je het beste ervan. Maar vooral de ‘ik kies nu eindelijk voor mezelf’ mensen waar geen grote dingen aan de hand zijn zie ik wel spijt hebben
zaterdag 19 oktober 2019 om 09:05
Het is ook de vraag wat je wil bereiken denk ik. Mijn ex was boos. Boos omdat hij meer in huis deed dan zijn collega's. Eh, ja, en hoe wordt dat minder als je alleen gaat wonen?Malinois schreef: ↑19-10-2019 08:42Dat bedoel ik. Scheiden is nou eenmaal geen feest. Dat laat wonden na. En soms heelt dat relatief snel en soms nooit meer helemaal. En soms heb je geen keus, dan maak je het beste ervan. Maar vooral de ‘ik kies nu eindelijk voor mezelf’ mensen waar geen grote dingen aan de hand zijn zie ik wel spijt hebben
Hij mist nu de kinderen en zijn verzorgende rol als ouder. Hij gaat op vakantie naar bestemmingen waar hij niet naartoe wilde, met vrienden die hij niet eens thuis uit wilde nodigen om te komen borrelen.
Hij wilde minder geld uitgeven. Nu heeft hij een huis moeten inrichten en betaalt hij alimentatie.
Zijn zoolmeet is nu heel gelukkig met een andere man.
Ik begrijp niet helemaal hoe nu heeft bereikt wat hij wilde door thuis weg te gaan.
(Niet dat het er nog toe doet, want ik heb echt niets te klagen, maar het verbaast me wel en ik heb ergens ook wel met hem te doen. Hij ziet er slecht uit en lijkt mij nog steeds niet erg gelukkig. )
Denk vooraf goed na over wat het je op moet leveren, zou ik zeggen, en vraag je af of dat nu echt is wat je gaat krijgen. Denk ook eens na over wat je ervoor inlevert. Want de prijs die je betaalt is hoog. Midlife onvrede is doorgaans een slechte raadgever.
Maar als er echt iets aan de hand is, dan kan het best zijn dat scheiden de breedte oplossing is.
zaterdag 19 oktober 2019 om 12:13
Volgens mij ben jij er beter van geworden, je komt gelukkig overYagaBaba schreef: ↑19-10-2019 09:05Het is ook de vraag wat je wil bereiken denk ik. Mijn ex was boos. Boos omdat hij meer in huis deed dan zijn collega's. Eh, ja, en hoe wordt dat minder als je alleen gaat wonen?
Hij mist nu de kinderen en zijn verzorgende rol als ouder. Hij gaat op vakantie naar bestemmingen waar hij niet naartoe wilde, met vrienden die hij niet eens thuis uit wilde nodigen om te komen borrelen.
Hij wilde minder geld uitgeven. Nu heeft hij een huis moeten inrichten en betaalt hij alimentatie.
Zijn zoolmeet is nu heel gelukkig met een andere man.
Ik begrijp niet helemaal hoe nu heeft bereikt wat hij wilde door thuis weg te gaan.
(Niet dat het er nog toe doet, want ik heb echt niets te klagen, maar het verbaast me wel en ik heb ergens ook wel met hem te doen. Hij ziet er slecht uit en lijkt mij nog steeds niet erg gelukkig. )
Denk vooraf goed na over wat het je op moet leveren, zou ik zeggen, en vraag je af of dat nu echt is wat je gaat krijgen. Denk ook eens na over wat je ervoor inlevert. Want de prijs die je betaalt is hoog. Midlife onvrede is doorgaans een slechte raadgever.
Maar als er echt iets aan de hand is, dan kan het best zijn dat scheiden de breedte oplossing is.
zaterdag 19 oktober 2019 om 14:06
Stel je man heeft een botte of egoistische kant. Maar daarnaast is er ook genoeg wel leuk, genoeg klik humor etc. Leven samen op orde, huis, kinderen etc.
Toch komt er regelmatig wrijving door de botte of egoistische kant en je besluit weg t te gaan.
Word je daar dan beter van.....niet perse.
Als je samen kinderen hebt moet je met deze man nog veel bespreken, overleggen en als hij in de relatie bot of egoistisch kon zijn is hij dat heus niet zomaar kwijt. Die kant blijft gewoon dus daar blijf je gewoon mee verbonden.
Wel ben je dan je gezin kwijt, financieel minder, kinderen zie je minder, komt een andere vrouw op je plek met kerst zit je alleen. Al die gevolgen moet je met een trotse stoere blik maar accepteren hoewel het erg pijn doet.
4
Toch komt er regelmatig wrijving door de botte of egoistische kant en je besluit weg t te gaan.
Als je samen kinderen hebt moet je met deze man nog veel bespreken, overleggen en als hij in de relatie bot of egoistisch kon zijn is hij dat heus niet zomaar kwijt. Die kant blijft gewoon dus daar blijf je gewoon mee verbonden.
Wel ben je dan je gezin kwijt, financieel minder, kinderen zie je minder, komt een andere vrouw op je plek met kerst zit je alleen. Al die gevolgen moet je met een trotse stoere blik maar accepteren hoewel het erg pijn doet.
4
zaterdag 19 oktober 2019 om 14:09
Ik ben maar wat blij dat ik van mijn botte egoistische ex af ben en onze kinderen ook.Rivermoana schreef: ↑19-10-2019 14:06Stel je man heeft een botte of egoistische kant. Maar daarnaast is er ook genoeg wel leuk, genoeg klik humor etc. Leven samen op orde, huis, kinderen etc.
4
zaterdag 19 oktober 2019 om 14:12
Dat ben je niet en je kinderen ook niet. Als je samen kinderen heb gaan de kinderen gewoon naar vader (terwijl er natuurlijk iets ergs is gebeurd).
Als ex me overleg even bot is als in de relatie dan schiet je er dus geen bal mee op. Hij is nog steeds in je leven, doet nog steeds bot maar je bent wel ineens je kinderen veel kwijt en een andere vrouw loopt met je kinderen in de HEMA.
Als ex me overleg even bot is als in de relatie dan schiet je er dus geen bal mee op. Hij is nog steeds in je leven, doet nog steeds bot maar je bent wel ineens je kinderen veel kwijt en een andere vrouw loopt met je kinderen in de HEMA.
zaterdag 19 oktober 2019 om 14:28
Tot mijn grote verbazing is dat inderdaad zo.Vlinder1963 schreef: ↑19-10-2019 12:13Volgens mij ben jij er beter van geworden, je komt gelukkig over![]()
zaterdag 19 oktober 2019 om 14:36
Naarmate je kinderen ouder worden hoef je steeds minder te overleggen. En je wil toch niet beweren dat af en toe overleg hetzelfde is als onder één dak wonen?Rivermoana schreef: ↑19-10-2019 14:12Dat ben je niet en je kinderen ook niet. Als je samen kinderen heb gaan de kinderen gewoon naar vader (terwijl er natuurlijk iets ergs is gebeurd).
Dat hangt er maar net vanaf hoe oud ze zijn hè. Mijn kinderen gaan zeker naar hun vader maar ze vinden het gezelliger in huis nu.
Maar goed, als ik kijk naar mijn ex man, dan is hij inderdaad de kinderen het overgrote deel van de tijd kwijt en een andere man drinkt s ochtends koffie met ze.
zaterdag 19 oktober 2019 om 14:50
Wat ben ik niet denk jij nou echt dat jij beter weet dan wij?Rivermoana schreef: ↑19-10-2019 14:12Dat ben je niet en je kinderen ook niet. Als je samen kinderen heb gaan de kinderen gewoon naar vader (terwijl er natuurlijk iets ergs is gebeurd).
zaterdag 19 oktober 2019 om 16:47
zaterdag 19 oktober 2019 om 17:13
Wij zijn er inderdaad vanaf, mijn dochters willen niks meer met hun verwekker te maken hebben, en gelukkig zijn ze en volwassenen en wonen we godzijdank niet bij die man om de hoek.Rivermoana schreef: ↑19-10-2019 14:53Ik vraag me dan oprecht af hoe jij en je kinderen van de vader af kunnen zijn. Dat is toch naar mijn weten niet zo bij een scheiding. Kids moeten gewoon drie weken erheen in de zomer etc.