Coopertest op school

18-10-2019 10:33 543 berichten
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-10-2019 13:29
precies, hetzelfde als wanneer je in een ander vak niet goed bent. Ook dan mag je van een leraar verwachten dat hij/zij de moeite neemt om het je toch uit te blijven leggen. En dat mag je ook van een gymleraar verwachten. Ik hoop van harte dat dat tegenwoordig iig wel het geval is
Deels. Als je op het www kijkt zie je genoeg materiaal met theorie en met opbouwschema’s en trainingstips enz.
Maar het opbouwen van de conditie moet je toch voor een deel zélf doen, net zoals je zelf topo, tafels, Franse woordjes en Duitse grammatica moet leren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-10-2019 12:58
De onderliggende aanname is dus wel dat alles erop gericht is dat je ergens beter in wordt.
Daar zit wat mij betreft een groot probleem, maar dat zie ik veel breder: gewoon tevreden zijn met wat je kunt of hebt is niet genoeg.
Het moet altijd hoger, verder, sneller.

Ik vind het prima dat ik geen 2 km kan rennen in 12 minuten.
Ik ga daar ook niet eerder dood van gok ik.
Ik denk dat het juist wel goed is als kinderen op de middelbare school een paar weken hardlooptraining krijgen van hun leraar. En dat afsluiten met een piepjestest of een coopertest. Misschien kom je er door die test en de training achter dat hardlopen niks voor jou is, dat je het echt niet kunt of echt niet leuk vindt en dat je helemaal niet vooruit gaat, ook niet als je traint. Jammer, maar dan weet je dat. Voor hetzelfde geld kom je erachter dat hardlopen hartstikke leuk is, dat het leuk is als je vooruitgang merkt bij jezelf (eerst kun je nog geen minuut hardlopen en twee weken later loop je dat fluitend) en dat je best aardig scoort op zo'n coopertest.

Over het algemeen: natuurlijk moet je tevreden zijn met wie je bent en wat je kunt, maar juist op de middelbare school is het ook niet kwalijk om in aanraking te komen met nieuwe dingen, die uit te proberen, te kijken of je het interessant vindt of helemaal niet, en daar dan je conclusies op te baseren. Die middelbare schooltijd is een tijd om je te ontwikkelen, te ontdekken wie je bent en wat je kunt (en soms ook: wat niet). Kinderen doen toch ook woordjes leren, of wiskunde oefenen? Hetzelfde geldt dan toch voor hardlopen oefenen, of badminton, of zwemmen? Dan zeg je toch ook niet: ach, waarom moet het nou alsmaar beter, sneller, meer?
Wat eten we vanavond?
Ik kreeg vroeger ook een dikke onvoldoende voor die test. Maarja ik ben ook gewoon super langzaam. En ik ren als een idioot, echt geen gezicht.

Toen greep me dat wel heel erg aan dat ik zo enorm mijn best deed maar gewoon een 3 kreeg. Want ja, moest ik maar harder rennen.

Deed altijd erg mijn best met gym, maar behalve voetbal kon ik niet zoveel. Ben gewoon geen sporter.
rosanna08 schreef:
20-10-2019 13:29
precies, hetzelfde als wanneer je in een ander vak niet goed bent. Ook dan mag je van een leraar verwachten dat hij/zij de moeite neemt om het je toch uit te blijven leggen. En dat mag je ook van een gymleraar verwachten. Ik hoop van harte dat dat tegenwoordig iig wel het geval is

Dat vind ik dus het bizarre aan de verhalen van mijn basisschoolkinderen. En dat terwijl er een vakleerkracht is voor gym. Het idee alleen al dat mijn kind net als ik hulpeloos bij een touw staat en geen idee heeft hoe ze omhoog moet komen, terwijl we 30 jaar later leven en het onderwijs in letterlijk alle andere opzichten niet meer te vergelijken is met toen.

Ook nog steeds: teams laten kiezen, waarbij altijd dezelfde kinderen als laatste worden gekozen.

En (nieuw voor mij): spellen doen waarbij je heel snel af kunt zijn en dan de rest van de les op de mat moet zitten. Vervolgens naar de kleedkamer worden gestuurd als je je gaat vervelen. Is mijn kind meermaals overkomen in groep 5 (!).
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
18-10-2019 10:50
wat ouderwets en idioot dat ze dit mee rekenen in een rapportcijfer.
Want? Waarom zou je dit niet mogen meerekenen en basketbal wel?

Ik had altijd een 10 voor Coopertest. Vond hardlopen (na voetbal) altijd het leukste onderdeel.

Ik vind het overigens zorgwekkend wanneer je in derde klas middelbare school bij lange na geen 2 km in 12 minuten kunt lopen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy, ik zou een gesprek met school aangaan.
Zeg wat je hoort van de kinderen en vraag hoe het zit.
Want wat jij schrijft hoort écht niet zo te gaan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat een paar jaar geleden nog op de middelbare. VMBO en Havo gedaan. Beide locaties werkten hetzelfde qua tekenen, gym etc. Ja, we kregen huiswerk mee voor alle vakken, dus ook voor gym. Voor de coopertest betekent dat dus naast school hardlopen. De meeste mensen deden dat ook gewoon.

Ik vind conditietesten een passend onderdeel van gym. Het test je conditie, wat erg belangrijk voor je is.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
20-10-2019 13:06
Het verschil met die andere dingen is dat ze daar van tevoren instructie in krijgen.

Wat ik aan instructie zou willen bij zo’n piepjestest of Coopertest: een opbouwschema, zoals bijna iedereen die begint met hardlopen dat hanteert, en informatie over hardlopen. Dus niet meteen als een dolle van start. Ook lijkt het mij normaal dat je enkele weken instructie krijgt over hoe je je voet moet neerzetten, je lichaamshouding, de manier waarop je je race opbouwt etc etc.
Toch zie ik dat niet alleen bij gym.
Feow schreef in haar lijstje dat je bij gym bijv ook leert om samen te werken.
Samenwerken is tegenwoordig bij bijna alle vakken een must, maar er wordt zeer weinig instructie over gegeven.
Over hoe je bijv een taakverdeling maakt in een groep, hoe je omgaat met diegene die altijd de kantjes eraf loopt, hoe groepsprocessen werken, wie de voortgang in de gaten houdt, enz. enz.

Overigens snap ik best wat mensen voor nut zien in gym, alleen vind ik het niet belangrijk.
Daar kun je dus eindeloos over discussiëren, wat nu ook gebeurt, alleen vind ik het gewoon minder belangrijk dan de cognitieve ontwikkeling.
Waarbij ik trouwens ook niet vind dat je cognitief per se altijd maar beter moet worden en grenzen moet verleggen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-10-2019 13:43
Toch zie ik dat niet alleen bij gym.
Feow schreef in haar lijstje dat je bij gym bijv ook leert om samen te werken.
Samenwerken is tegenwoordig bij bijna alle vakken een must, maar er wordt zeer weinig instructie over gegeven.
Over hoe je bijv een taakverdeling maakt in een groep, hoe je omgaat met diegene die altijd de kantjes eraf loopt, hoe groepsprocessen werken, wie de voortgang in de gaten houdt, enz. enz.


Overigens snap ik best wat mensen voor nut zien in gym, alleen vind ik het niet belangrijk.
Daar kun je dus eindeloos over discussiëren, wat nu ook gebeurt, alleen vind ik het gewoon minder belangrijk dan de cognitieve ontwikkeling.
Waarbij ik trouwens ook niet vind dat je cognitief per se altijd maar beter moet worden en grenzen moet verleggen.
Hoe kóm je er bij dat hier geen les in wordt gegeven.
Het is een heel groot terugkerend onderdeel van het lesprogramma op de basisschool. Bijna treurig voor de kinderen die hier geen aanleg voor hebben, maar dat is een andere discussie.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 13:35
je kan gewoon niet goed zijn in alles. Kinderen moeten ook leren dat slecht zijn in iets mag
in een maatschappij die gericht is op vooral zo hoog mogelijke cijfers.... Tuurlijk
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (ook in de 3e) haalde een aantal weken een 10 voor de coopertest.
In diezelfde week haalde ze een 5.5 voor muziek, iets op een keyboard oid.

Wat maakt het uit, de ene is goed in sport en de ander in bv muziek. Het kan mij de broek niet bollen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
20-10-2019 13:45
Hoe kóm je er bij dat hier geen les in wordt gegeven.
Het is een heel groot terugkerend onderdeel van het lesprogramma op de basisschool. Bijna treurig voor de kinderen die hier geen aanleg voor hebben, maar dat is een andere discussie.
Nou, mijn kinderen hebben diverse scholen doorlopen, maar enige instructie hierin heb ik nog nooit gehoord.
Gewoon: opdracht om iets met een groepje te doen. Veel geluk ermee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
feow schreef:
20-10-2019 13:41
Poppy, ik zou een gesprek met school aangaan.
Zeg wat je hoort van de kinderen en vraag hoe het zit.
Want wat jij schrijft hoort écht niet zo te gaan.

Over dat gedoe in groep 5 ben ik inderdaad het gesprek aangegaan en ik bleek niet de enige te zijn. Doe gymdocent werkt er inmiddels ook niet meer :whistle:
Maar voor de rest ging ik er eigenlijk van uit dat dit de normale gang van zaken was op een basisschool.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
20-10-2019 13:36
Deels. Als je op het www kijkt zie je genoeg materiaal met theorie en met opbouwschema’s en trainingstips enz.
Maar het opbouwen van de conditie moet je toch voor een deel zélf doen, net zoals je zelf topo, tafels, Franse woordjes en Duitse grammatica moet leren.
vind je? Als dit een onderdeel is waarop je beoordeeld wordt, vind ik dit een taak van de leraar in eerste instantie. Die kan je eventueel nog tips voor thuis geven, maar de basis ligt toch echt op school, net als voor andere vakken. Als gym een volwaardig vak hoort te zijn, hoort dat er ook bij
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
20-10-2019 13:45
Hoe kóm je er bij dat hier geen les in wordt gegeven.
Het is een heel groot terugkerend onderdeel van het lesprogramma op de basisschool. Bijna treurig voor de kinderen die hier geen aanleg voor hebben, maar dat is een andere discussie.
Dat is juist wel de discussie: in hoeverre blijf je doorgaan om kinderen ergens beter in te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-10-2019 13:47
in een maatschappij die gericht is op vooral zo hoog mogelijke cijfers.... Tuurlijk
Dit ja.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
20-10-2019 13:43
Toch zie ik dat niet alleen bij gym.
Feow schreef in haar lijstje dat je bij gym bijv ook leert om samen te werken.
Samenwerken is tegenwoordig bij bijna alle vakken een must, maar er wordt zeer weinig instructie over gegeven.
Over hoe je bijv een taakverdeling maakt in een groep, hoe je omgaat met diegene die altijd de kantjes eraf loopt, hoe groepsprocessen werken, wie de voortgang in de gaten houdt, enz. enz.

Interessant punt, ik ga eens aan mijn kinderen vragen hoe dat bij hen gaat. Ik weet wel dat ze beiden liever alleen werken maar dat dat lang niet altijd mag.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-10-2019 13:49
vind je? Als dit een onderdeel is waarop je beoordeeld wordt, vind ik dit een taak van de leraar in eerste instantie. Die kan je eventueel nog tips voor thuis geven, maar de basis ligt toch echt op school, net als voor andere vakken. Als gym een volwaardig vak hoort te zijn, hoort dat er ook bij
Nee, dat ben ik -zeker voor het VO-, echt niet met je eens.
En ook in mijn groep 6 ga ik geen tafels of topo meer instampen, dat is voor thuis.

En wat ik bij mijn zoektocht van drie minuten naar ‘coopertest trainen’ op het www vond was dat je voor je conditie drie keer per week ongeveer een half uur moet trainen. Dat pas niet in de gymuren. (1x per week 2 uur).
Als je renconditie dus niet goed genoeg is voor een voldoende en je die wel persé wilt halen moet je dus huiswerk voor gym doen.
En dat lijkt me heel vanzelfsprekend. De instructie ligt op school, maar het stampwerk ( en daar reken ik conditieopbouw voor het gemak ook maar even bij) is echt voor thuis.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen die echt bijna traumatische herinneringen hebben aan bijv wiskunde. Snap ik weinig van, maar als je het echt heel moeilijk vindt kan ik me daar best wat bij voorstellen.
Harder werken, denk ik dan.
Maar die zaten dus rustig dagen aan een stuk te leren voor een proefwerk en haalden dan nog een onvoldoende.

Zo kijk ik terug op gym.

Mijn sport buiten school was blijkbaar niet genoeg om de conditie te krijgen die ik nodig had voor de coopertest, maar dat was wel ruimschoots meer dan 1,5 uur per week. En vond ik trouwens ook vreselijk.
No way dat ik dan ook nog eens daarnaast extra ging hardlopen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
20-10-2019 13:56
Nee, dat ben ik -zeker voor het VO-, echt niet met je eens.
En ook in mijn groep 6 ga ik geen tafels of topo meer instampen, dat is voor thuis.

En wat ik bij mijn zoektocht van drie minuten naar ‘coopertest trainen’ op het www vond was dat je voor je conditie drie keer per week ongeveer een half uur moet trainen. Dat pas niet in de gymuren. (1x per week 2 uur).
Als je renconditie dus niet goed genoeg is voor een voldoende en je die wel persé wilt halen moet je dus huiswerk voor gym doen.
En dat lijkt me heel vanzelfsprekend. De instructie ligt op school, maar het stampwerk ( en daar reken ik conditieopbouw voor het gemak ook maar even bij) is echt voor thuis.
hoezo ben je het niet met me eens? Ik zeg toch hetzelfde als jij, dat de basis op school ligt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
feow schreef:
20-10-2019 13:56
En ook in mijn groep 6 ga ik geen tafels of topo meer instampen, dat is voor thuis.

Ja, daar kwam ik ook achter, dat dat nu usance is in het basisonderwijs. Ik vind dat echt superraar, sorry. Wij leerden de tafels vroeger in groep 4 door ze te scanderen met de leerkracht. Iedereen kende de tafels dus begin groep 5. Nu is er een waanzinnige kloof in de groepen 6, 7 en zelfs 8 (!) tussen de kinderen die de tafels wel en niet beheersen.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-10-2019 14:04
hoezo ben je het niet met me eens? Ik zeg toch hetzelfde als jij, dat de basis op school ligt
Maar dat zei ik ook al toen jij op mij reageerde met ‘vind je?’
Misschien is mijn opmerking dat er genoeg te vinden is op het www verwarrend. Ik bedoel dat er genoeg lesstof van leraren voor leerlingen, op school te behandelen / uit te delen, is.

Voor mij hoort bij school / het leven: je hoeft niet overal goed in te zijn. Er zijn wel overgangseisen, maar die liggen voor de kernvakken een heel stuk strenger dan voor de rest.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
20-10-2019 14:07
Ja, daar kwam ik ook achter, dat dat nu usance is in het basisonderwijs. Ik vind dat echt superraar, sorry. Wij leerden de tafels vroeger in groep 4 door ze te scanderen met de leerkracht. Iedereen kende de tafels dus begin groep 5. Nu is er een waanzinnige kloof in de groepen 6, 7 en zelfs 8 (!) tussen de kinderen die de tafels wel en niet beheersen.
Simpel, door het continurooster heb je in verhouding in de bovenbouw te weinig uren voor de aan te bieden stof. Terwijl je nu meer moet leren op de basisschool dan vroeger.
En vergis je niet in dat ‘iedereen kende de tafels’. Dat denken vooral mensen die de tafels kenden. Maar het gebrek aan geautomatiseerde tafelkennis was in de jaren 70 ( en dat is voor de omschakeling naar meer realistisch rekenonderwijs met meer inzicht enz.) ook al een probleem.
Op de basisschool, vóór de herindeling van kinderen naar cognitief niveau, zijn er nu eenmaal nog veel grotere verschillen in aanleg en vaardigheid.
(Ik heb hier zelfs een boek uit 1905 waar er over geklaagd wordt :) )
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
20-10-2019 14:33
Simpel, door het continurooster heb je in verhouding in de bovenbouw te weinig uren voor de aan te bieden stof. Terwijl je nu meer moet leren op de basisschool dan vroeger.
En vergis je niet in dat ‘iedereen kende de tafels’. Dat denken vooral mensen die de tafels kenden. Maar het gebrek aan geautomatiseerde tafelkennis was in de jaren 70 ( en dat is voor de omschakeling naar meer realistisch rekenonderwijs met meer inzicht enz.) ook al een probleem.
Op de basisschool, vóór de herindeling van kinderen naar cognitief niveau, zijn er nu eenmaal nog veel grotere verschillen in aanleg en vaardigheid.
(Ik heb hier zelfs een boek uit 1905 waar er over geklaagd wordt :) )

Ja, het kan inderdaad best zo zijn dat ook in mijn tijd lang niet iedereen de tafels beheerste. Daar heb je zeker een punt.

Maar de tafels zijn (in ieder geval in mijn beleving) toch geen bovenbouwstof? Wij leerden ze in groep 4 en mijn ouders en schoonouders destijds in de tweede klas (dus ook groep 4).

Dat je meer moet leren op de basisschool dan vroeger, daar zul jij meer zicht op hebben dan ik, aangezien jij in het onderwijs werkt. Maar uit eigen waarneming zeg ik dat ik definitely beter kon rekenen in groep 7 en 8 dan mijn eigen kinderen. Gewoon echt een schokkend verschil. En dat ligt niet aan de aanleg van mijn kinderen, want ik heb ze zelf binair leren rekenen en worteltrekken. Maar dingen als tafels, staartdelingen, rekenen met breuken etc waag ik me niet aan, want dan zeggen mijn kinderen dat ik het heel anders uitleg dan de leerkracht :)

Maar goed, dit is wel ver off topic.
Ik hoop dat de gymleraren m/v tegenwoordig opgeleid worden om krukken uit te leggen hoe je bepaalde bewegingen moet doen.
Ik ben niet van nature soepel en handig en liep daar met gym nogal tegenaan. Letterlijk in het geval van bokspringen, liep ik tegen de bok op ipv erover te springen. Totdat ik in VWO5, na heel wat jaren bloed, zweet en tranen een gymjuf kreeg die naar me keek, me echt zag, en zei: je zet te laat af. Als ik roep "ja!" zet je je af. En wat me nog nooit was gelukt, lukte nu: ik kon bokspringen! Helaas bleef die gymjuf niet lang, het was een invalster.
Hetzelfde met hardlopen, kniepijn, hoofdpijn, ik kwam niet ver. Totdat een goede hardloper naar me keek en zei: je stampt te hard, je moet op je voorvoet landen. En met behulp van Evy's start to run lukte me het na 40 jaar om hard te lopen! Niet snel, maar volgens Evy duurt het lang voordat je snelheidswinst gaat boeken.
Maar als me dat allemaal eerder uitgelegd was (en ook hoe je in vredesnaam in een touw klimt) was gymles niet zo'n hel geweest.
Affijn, ik kan nu naar de trein hollen als ik weer eens te laat van huis ga, en kom niet buiten adem aan. :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven