Coopertest op school
vrijdag 18 oktober 2019 om 10:33
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
zondag 20 oktober 2019 om 12:42
Natuurlijk gaat de vergelijking niet mank: skeletbouw, spieren zijn ook van belang.
De ene is meer gebouwd op duursport, een ander juist meer op korte explosieve sporten.
Bij mij is dat ooit onderzocht en mijn spieren blijken daarin vrij extreem de ene kant op te zijn ontwikkeld.
Maar sowieso verschillen mensen daarin.
En dan: ik kan iedereen leren rekenen, maar voor velen is een beetje basisrekenen genoeg. Die hoeven niet zo nodig meer te kunnen.
Geldt wat mij betreft voor bewegen net zo goed: zolang ik de dingen kan doen die ik belangrijk vind is het prima.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
ik kan prima rekenen, maar ben erg slecht in de rest van de wiskunde. Het klikt gewoon niet in mijn hoofd en er zijn verschillende leraren geweest die het geprobeerd hebben. Gelukkig ben ik van de generatie die wiskunde nog mochten laten vallen, anders was ik nooit geslaagd.
Wat betreft conditie, er wordt hier door meerdere forummers aangegeven dat ze in hun vrije tijd veel sportten, maar die de coopertest niet of met moeite haalden. Dan kun je wel roepen dat iedereen kan rennen, maar blijkbaar is dat toch niet het geval. Dat wil niet zeggen dat ze geen conditie hebben
Wat betreft conditie, er wordt hier door meerdere forummers aangegeven dat ze in hun vrije tijd veel sportten, maar die de coopertest niet of met moeite haalden. Dan kun je wel roepen dat iedereen kan rennen, maar blijkbaar is dat toch niet het geval. Dat wil niet zeggen dat ze geen conditie hebben
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
De basisschool heb ik geen verstand van.Poppy_del_Rio schreef: ↑20-10-2019 12:38Misschien is het op de middelbare school anders, maar op de basisschool gaat het anno 2019 bij ons zoals hierboven beschreven door mij. Er wordt van uitgegaan dat kinderen dingen kunnen, zo niet dan krijgen ze weinig tot geen instructie. Ze doen veel dezelfde dingen: voetbal, hockey, voetbal, apenkooi, voetbal, turnen op toestellen, voetbal. En dan opeens een piepjestest.
Hoe de gymsectie, naast de focus op sportorientatie met kinderen, becijfering, progressie en peer feedback omgaat, daar kan ik nog een hoop van leren.
zondag 20 oktober 2019 om 12:43
zondag 20 oktober 2019 om 12:44
en wat doe je daar dan vervolgens mee?
zondag 20 oktober 2019 om 12:45
In dat geval ben ik heel blij dat de middelbare school hier al dichtbij komt! Ik vind bewegen belangrijk en ben blij dat mijn minder sportieve kind (nog net) niet volledig is afgeknapt op de eenzijdige benadering.
zondag 20 oktober 2019 om 12:51
Want kinderen worden slechts globaal ingedeeld op niveau.
En moeten bijvoorbeeld allemaal Engels, Frans en Duits leren in VWO1, ook als je later richting natuur en techniek gaat.
En er zijn uiteraard kinderen die zich daar te pletter vervelen en kinderen die voor een luistertoets nooit hoger dan een vier zullen gaan halen.
Bij gym zijn een heel aantal doelen:
Vaardigheid (speerwerpen, hurksprongen en andere ellende)
Spelregels (blijf in je vak bij korfbal)
Sportiviteit (omgaan met winst en verlies)
Lichamelijk (het schijnt wel goed te zijn voor lijven om af en toe flink aan de bak te moeten, dat schijnt iets te doen met spieren, hartslag enz)
Sociaal (met die groep waarmee je zoveel tijd doorbrengt en als het goed is iets opbouwt wat anders is dan in je vriendenclub of familie ook in een andere situatie bevinden)
En ik mis er vast nog veel. Inzet sla ik expres over. Dat vind ik dan weer stom. Niet bij teamsport, maar wel bij zo’n coopertest.
En moeten bijvoorbeeld allemaal Engels, Frans en Duits leren in VWO1, ook als je later richting natuur en techniek gaat.
En er zijn uiteraard kinderen die zich daar te pletter vervelen en kinderen die voor een luistertoets nooit hoger dan een vier zullen gaan halen.
Bij gym zijn een heel aantal doelen:
Vaardigheid (speerwerpen, hurksprongen en andere ellende)
Spelregels (blijf in je vak bij korfbal)
Sportiviteit (omgaan met winst en verlies)
Lichamelijk (het schijnt wel goed te zijn voor lijven om af en toe flink aan de bak te moeten, dat schijnt iets te doen met spieren, hartslag enz)
Sociaal (met die groep waarmee je zoveel tijd doorbrengt en als het goed is iets opbouwt wat anders is dan in je vriendenclub of familie ook in een andere situatie bevinden)
En ik mis er vast nog veel. Inzet sla ik expres over. Dat vind ik dan weer stom. Niet bij teamsport, maar wel bij zo’n coopertest.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 20 oktober 2019 om 12:52
Nee, en de discussie gaat dus om a) wat is het basisniveau, maar ook b) bij gym zitten dus alle niveaus door elkaar, waardoor de verschillen veel groter zijn en daar lijkt weinig begrip voor.
Een beetje als wanneer je iemand met vmbo-beroepsiveau in de klas zet bij iemand met vwo-niveau en dan vindt dat die vmbo-er die onvoldoende maar moet accepteren.
Terwijl het veel verder gaat dan die ene onvoldoende, het gaat om week in week uit, jaar in jaar uit, geconfronteerd worden met het feit dat je te slecht bent voor iets.
zondag 20 oktober 2019 om 12:52
Dan ga ik met een leerling in gesprek, geef voorbeelden hoe een niet-kunnen wél beter kan worden, hoe een ‘ik hoef niks te leren want ik sta een 8’ nog veel beter kan worden. Een 10 betekent nl niet dat je álles al kunt binnen mijn vak en dat je dus altijd beter kan worden, zelfs ik als docent ben niet perfect. Een native speaker kan ook altijd bij leren.
Onder andere. Daar zit ook een deels progressie-gestuurde becijfering onder, hoewel dat nog absoluut niet perfect verloopt.
zondag 20 oktober 2019 om 12:55
ik denk dat veel mensen het inzicht verliezen vanaf dat ze met een rekenmachine gaan werken.florence13 schreef: ↑20-10-2019 12:28ik heb wel eens beweerd in mijn werk dat er mensen zijn met 'wiskunde angst' , dat is vast niet onderzocht (of wel?) maar ik geloof in elk geval dat er mensen zijn die zo faalangstig zijn op het moment dat ze iets met cijfers moeten doen dat ze echt geblokkeerd raken.
ik heb heel lang geleden met de rekenliniaal leren rekenen. Daarvoor moet je dus echt wel weten waar je de decimaal moet zetten, dus weten hoe 12,5 x 8 er ongeveer uit gaat zien. Dat werkt bij het chinees telraam ook zo,
later kreeg ik stagiaires die in paniek raakten als er geen rekenmachine in de buurt een voor een eenvoudige aftreksom. Maak ook mensen mee die de moeilijke spellen aankunnen maar als ze dan hun verdiende punten op moeten tellen, toch maar hun telefoon opzoeken omdat ze daar niet uitkomen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 20 oktober 2019 om 12:56
Dat Nederlandse kinderen op cognitief niveau zijn ingedeeld is ook niet het ideale systeem. Niet omdat ze bij gym dan verkeerd verdeeld zijn.Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:52Nee, en de discussie gaat dus om a) wat is het basisniveau, maar ook b) bij gym zitten dus alle niveaus door elkaar, waardoor de verschillen veel groter zijn en daar lijkt weinig begrip voor.
Een beetje als wanneer je iemand met vmbo-beroepsiveau in de klas zet bij iemand met vwo-niveau en dan vindt dat die vmbo-er die onvoldoende maar moet accepteren.
Terwijl het veel verder gaat dan die ene onvoldoende, het gaat om week in week uit, jaar in jaar uit, geconfronteerd worden met het feit dat je te slecht bent voor iets.
En de beoordeling bij gym gaat dus helemaal niet alleen maar om goed de piepjestest kunnen lopen, of over de bok kunnen springen. Misschien was dat vroeger wel zo, tegenwoordig (op onze school iig) absoluut niet.
zondag 20 oktober 2019 om 12:58
De onderliggende aanname is dus wel dat alles erop gericht is dat je ergens beter in wordt.
Daar zit wat mij betreft een groot probleem, maar dat zie ik veel breder: gewoon tevreden zijn met wat je kunt of hebt is niet genoeg.
Het moet altijd hoger, verder, sneller.
Ik vind het prima dat ik geen 2 km kan rennen in 12 minuten.
Ik ga daar ook niet eerder dood van gok ik.
Daar zit wat mij betreft een groot probleem, maar dat zie ik veel breder: gewoon tevreden zijn met wat je kunt of hebt is niet genoeg.
zondag 20 oktober 2019 om 13:00
Wij moesten vroeger eindeloos rondjes rennen om warm te worden.Poppy_del_Rio schreef: ↑20-10-2019 12:34Ik vind het in ieder geval veel te lang als je de kinderen van tevoren er niet op traint! Wat vroeger bij mij op school dus niet gebeurde en wat heden ten dage ook niet gebeurt op de basisschool van mijn kinderen.
De piepjestest komt hier volledig uit de lucht vallen, voor zover ik het kan bepalen doen ze NOOIT iets aan conditieopbouw. Mijn ene kind doet in haar vrije tijd een sport waarbij conditie zeer belangrijk is. Die doet de piepjestest dan ook op haar sloffen en komt tredes hoger uit dan gemiddeld. Mijn andere kind doet een zeer technische sport en haar resultaten op de piepjestest zijn zo-zo.
Mij interesseert de uitkomst op zich bijzonder weinig, maar ik vind het echt bizar dat kinderen worden getest en beoordeeld op iets waar ze geen instructie in krijgen.
Was natuurlijk gewoon conditietraining, maar dat hadden wij niet door.
Ook tijdens de gymlessen was het bewegen intensief, maar ook met de mogelijkheden om je inzet was aan te passen aan je mogelijkheden.
Welke instructie zou jij willen zien voor zo’n piepjestest?
Ik vind het juist een van de weinige eerlijke volledig individueel en eerlijk meetbare onderdelen.
Dat mensen die er slecht/goed in zijn de norm te hoog/laag vinden, tja... dat vind ik van de blokfluittoets, van topografie, van de rekentoets.
Maar omdat het maar zo’n klein onderdeel is van het vak zou het ook niet al te zwaar moeten meetellen. En volgens mij is dat ook niet zo.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 20 oktober 2019 om 13:01
zondag 20 oktober 2019 om 13:02
accepteer je het ook als iemand het echt niet kan?Mevrouw75 schreef: ↑20-10-2019 12:52Dan ga ik met een leerling in gesprek, geef voorbeelden hoe een niet-kunnen wél beter kan worden, hoe een ‘ik hoef niks te leren want ik sta een 8’ nog veel beter kan worden. Een 10 betekent nl niet dat je álles al kunt binnen mijn vak en dat je dus altijd beter kan worden, zelfs ik als docent ben niet perfect. Een native speaker kan ook altijd bij leren.
Onder andere. Daar zit ook een deels progressie-gestuurde becijfering onder, hoewel dat nog absoluut niet perfect verloopt.
zondag 20 oktober 2019 om 13:06
feow schreef: ↑20-10-2019 13:00Welke instructie zou jij willen zien voor zo’n piepjestest?
Ik vind het juist een van de weinige eerlijke volledig individueel en eerlijk meetbare onderdelen.
Dat mensen die er slecht/goed in zijn de norm te hoog/laag vinden, tja... dat vind ik van de blokfluittoets, van topografie, van de rekentoets.
Het verschil met die andere dingen is dat ze daar van tevoren instructie in krijgen.
Wat ik aan instructie zou willen bij zo’n piepjestest of Coopertest: een opbouwschema, zoals bijna iedereen die begint met hardlopen dat hanteert, en informatie over hardlopen. Dus niet meteen als een dolle van start. Ook lijkt het mij normaal dat je enkele weken instructie krijgt over hoe je je voet moet neerzetten, je lichaamshouding, de manier waarop je je race opbouwt etc etc.
zondag 20 oktober 2019 om 13:09
Dit. Steeds maar je grenzen moeten verleggen. Waarom? Dood gaat iedereen uiteindelijk.Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:58De onderliggende aanname is dus wel dat alles erop gericht is dat je ergens beter in wordt.
zondag 20 oktober 2019 om 13:12
Als onderdeel van een vak, dus iets wat meeweegt maar niet heel zwaar meeweegt, is voor de middelbare school 2 km in 12 minuten basisniveau. En die grens naar een voldoende is uiteraard anders dan diezelfde grens naar een voldoende op de basisschool.Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:58De onderliggende aanname is dus wel dat alles erop gericht is dat je ergens beter in wordt.
Zéker op basisschool en middelbare school mag moet je er uiteraard van uitgaan dat je fysiek en cognitief groeit in je mogelijkheden.
Van mij mag je tevreden zijn met een 6 of een incidentele onvoldoende. En vakken laten vallen zodra het kan. En er zijn zat momenten waarbij het vasthouden van kennis/vaardigheid een voldoende is. Maar in grote lijnen verwachten we bij onderwijs uiteraard groei.
zondag 20 oktober 2019 om 13:15
Maar dat is toch met alles zo? Iemand die niet kan rekenen, wordt daar ook het hele jaar door mee geconfronteerd. Ik ben totaal niet muzikaal, maar ik moest ook gewoon iedere week in de muziekles zitten. Je kunt toch niet iedereen alles laten skippen, omdat ze iets niet leuk vinden/niet goed in zijn. Bovendien is het toch ook geen ramp als je niet voor alle vakken een 8 haalt.Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:52Nee, en de discussie gaat dus om a) wat is het basisniveau, maar ook b) bij gym zitten dus alle niveaus door elkaar, waardoor de verschillen veel groter zijn en daar lijkt weinig begrip voor.
Bij ons 'vroeger' werd de gymklas overigens in twee groepen verdeeld, bij ieder onderdeel van de gymles. De groep met mensen die goed waren in die sport, en de groep die minder goed was. En werd je dus wel degelijk beoordeeld op basis van je basisniveau. Maar goed, dan maak je dus een verdeling tussen goed en minder goed en daar vindt men ook weer wat van, want dat is confronterend.
En als je het prima vindt dat je geen 2 km kan rennen in 12 minuten, dan is dat toch goed? Dan neem je genoegen met een minder hoog cijfer. Als ik het prima zou vinden dat ik een onderwerp in de geschiedenisles niet beheers, is dat ook goed. Dan neem ik alleen genoegen met een minder hoog cijfer.
zondag 20 oktober 2019 om 13:21
Liv8 schreef: ↑20-10-2019 13:15Maar dat is toch met alles zo? Iemand die niet kan rekenen, wordt daar ook het hele jaar door mee geconfronteerd. Ik ben totaal niet muzikaal, maar ik moest ook gewoon iedere week in de muziekles zitten. Je kunt toch niet iedereen alles laten skippen, omdat ze iets niet leuk vinden/niet goed in zijn. Bovendien is het toch ook geen ramp als je niet voor alle vakken een 8 haalt.
Bij ons 'vroeger' werd de gymklas overigens in twee groepen verdeeld, bij ieder onderdeel van de gymles. De groep met mensen die goed waren in die sport, en de groep die minder goed was. En werd je dus wel degelijk beoordeeld op basis van je basisniveau. Maar goed, dan maak je dus een verdeling tussen goed en minder goed en daar vindt men ook weer wat van, want dat is confronterend.
En als je het prima vindt dat je geen 2 km kan rennen in 12 minuten, dan is dat toch goed? Dan neem je genoegen met een minder hoog cijfer. Als ik het prima zou vinden dat ik een onderwerp in de geschiedenisles niet beheers, is dat ook goed. Dan neem ik alleen genoegen met een minder hoog cijfer.
Op zich eens met je verhaal.
Maar stel dat je daar géén genoegen mee wilt nemen. Dan kom je met gym alsnog nergens als je geen tips krijgt om jezelf te verbeteren. Want uit de verhalen in dit topic wordt in ieder geval heel duidelijk dat er (op enkele uitzonderingen na) niet gericht wordt getraind om kinderen zich te laten verbeteren op de Coopertest of piepjestest.
zondag 20 oktober 2019 om 13:29
precies, hetzelfde als wanneer je in een ander vak niet goed bent. Ook dan mag je van een leraar verwachten dat hij/zij de moeite neemt om het je toch uit te blijven leggen. En dat mag je ook van een gymleraar verwachten. Ik hoop van harte dat dat tegenwoordig iig wel het geval isPoppy_del_Rio schreef: ↑20-10-2019 13:21Op zich eens met je verhaal.
Maar stel dat je daar géén genoegen mee wilt nemen. Dan kom je met gym alsnog nergens als je geen tips krijgt om jezelf te verbeteren. Want uit de verhalen in dit topic wordt in ieder geval heel duidelijk dat er (op enkele uitzonderingen na) niet gericht wordt getraind om kinderen zich te laten verbeteren op de Coopertest of piepjestest.
zondag 20 oktober 2019 om 13:35
Sowieso zou het fijn zijn als je per vak op een ander niveau zou kunnen zitten.Poppy_del_Rio schreef: ↑20-10-2019 13:01Dat vind ik interessant. Bedoel je hiermee dat er een beter systeem denkbaar is? En wat zou dat dan zijn? Ik kan dat niet bedenken namelijk.
Nu bepaalt je slechtste vak je totale niveau.