Met of zonder lijst?

13-10-2019 15:11 126 berichten
Hallo allen,

Zo'n 35 jaar geleden had ik een boek over art nouveau en daar stond een kamer in met een wandschildering van wazige berkenbomen en daar was ik op slag verliefd op en ben het nooit vergeten.
Nou heb ik een paar jaar geleden al eens een topic geopend met de vraag of jullie me konden helpen met de zoektocht voor een afbeelding boven de bank en hoewel er best wel leuke en mooie voorbeelden tevoorschijn kwamen, was het het toch net niet. Maar goed, ik ben al jaren op zoek naar iets boven de bank en ik heb het nu gevonden, het is niet precies hetzelfde als de berkenbomen in dat art nouveauhuis, maar het komt er verdomd dichtbij en ik ben er dus helemaal weg van, vraag is echter, is het wel mooi zonder lijst? Het schilderij is aan de zijkant ook voorzien, dus het zou op zich kunnen, maar is dat niet wat arremoeiig?
Dit is het, wat vinden jullie, met of zonder lijst?


Afbeelding
gizzmo-returns schreef:
15-10-2019 14:24
Kan het me voorstellen hoor! IK was vorig jaar dolgelukkig toen ik mijn droomschilderij had gevonden voor in de gang. En toen het nog mooi stond was het helemaal goed. Wordt nog blij als ik er naar kijk! Nu nog op zoek naar eentje voor de kamer.
Dan snappen we elkaar. :)
Leuk hè, dat je echt blij kan worden en blijven als je het ziet, als het helemaal naar je zin is.
Ik ga er vanuit dat je geduld beloond wordt.
Ik vraag me ook af of het nog net zo mooi is op een witte muur. Maar dat is wel weer een goeie reden om de muur een mooie kleur te verven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zonder lijst doen. Je kan altijd later een lijst toevoegen.

Wel vraag ik me af of het niet te veel wegvalt op een cremekleurige muur. Je kan overwegen om de muur donkerder te maken (kan ook later nog), of een rechthoekig vlak op je muur te schilderen dat als een soort lijst fungeert.

Dit vind ik niet zo mooi (te veel contrast) maar geeft aan wat ik bedoel:

Afbeelding
You can never have too many hats, gloves and shoes
Als ik het schilderij bekijk (mooi) komt er iets anders in mijn hoofd naar boven. Zijn de kleuren niet hoofdzakelijk bruin met (zilver)grijs? Of vertekent mijn beeldscherm de kleuren?
Ik zou zelf niet zo snel zilvergrijs op een muur in RAL9001 hangen. Ik zou bang zijn dat de muurkleur wat " vuil" oogt dan.
Maar nogmaals: het kan best dat de kleuren anders zijn dan ze op mijn comp. lijken.
Inderdaad gewoon even uitproberen (mits het schilderij teruggestuurd mag worden of je de muur eventueel wil verven).


P.s. ontopic: lijst zou ik weglaten. Mooi genoeg zo.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet de hele muur opnieuw te schilderen toch? Een rechthoekig vlak om het schilderij kan ook een oplossing zijn.
vivapimpelmees schreef:
15-10-2019 14:38
Je hoeft niet de hele muur opnieuw te schilderen toch? Een rechthoekig vlak om het schilderij kan ook een oplossing zijn.

Ook nog een optie inderdaad.
Een vlak op de muur schilderen gaat niet bij mij, want de muur is niet glad. Ten eerste krijg ik dat nooit netjes en ten tweede staat het me ook wat tegen, het is niet echt iets dat ik mooi zou kunnen vinden of bij de stijl van mijn kamer past.
Of de hele muur sauzen of zo laten.
patsy--stone schreef:
15-10-2019 14:32
Ik zou het zonder lijst doen. Je kan altijd later een lijst toevoegen.

Wel vraag ik me af of het niet te veel wegvalt op een cremekleurige muur. Je kan overwegen om de muur donkerder te maken (kan ook later nog), of een rechthoekig vlak op je muur te schilderen dat als een soort lijst fungeert.

Dit vind ik niet zo mooi (te veel contrast) maar geeft aan wat ik bedoel:

Heb er aan gedacht om een vlak van, bijvoorbeeld, geschilderd MDF of kunststof plaat erachter te hangen dat overal 15 centimeter uitsteekt. Maar goed, ik zie wel
Cateautje schreef:
15-10-2019 13:44
De twijfel is toegeslagen. Het schilderij komt op een muur in ral 9001 en ik vraag me af of dat inderdaad niet te bleek is. Als je naar het schilderij kijkt op de lichtbruine muur, komt het bruin in de voorstelling heel mooi naar voor, maar als je kijkt op een witte achtergrond, dan valt het weg en overheerst het wit. Kijk maar:


Afbeelding
Afbeelding

Nu moet ik natuurlijk wel afwachten wat het wordt, want ik loop weer veel te hard van stapel, maar naar aanleiding van die verschillen, zit ik eraan te denken dat muurtje taupe te sauzen, maar dan wordt de kamer wel weer heel anders.
Wat denken jullie?

Toch vind ik de tweede versie (witte muur) ook goed staan. Alleen zou bij mij het wit van de bomen ongeveer hetzelfde wit moeten zijn als de muur. Dus geen grijswitte bomen en een cremewitte muur.
gizzmo-returns schreef:
13-10-2019 15:18
Liefst iets van aluminium schilderijkunst

50/ 75 cm bij 1,50 of 2 meter

iets met grijs zwart en rood. / oranje

Ook een leuke site: werkaandemuur.nl
Zonder lijst.

Mooi hoor!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-10-2019 14:44
Een vlak op de muur schilderen gaat niet bij mij, want de muur is niet glad. Ten eerste krijg ik dat nooit netjes en ten tweede staat het me ook wat tegen, het is niet echt iets dat ik mooi zou kunnen vinden of bij de stijl van mijn kamer past.
Of de hele muur sauzen of zo laten.
Ik heb glasvezelbehang, dus redelijk bobbelig, maar ik heb wel meerdere vlakken in andere kleur daarop geschilderd. Met Frogtape (heel goed afplaktape) kan je dat heel netjes doen. Alleen van superdichtbij zie je dan dat het niet retestrak is, maar van een meter afstand zijn het gewoon mooie strakke vlakken en scherpe hoeken.

Maar goed, dat tweede punt is een kwestie van smaak. Ik vind het vaak wel wat hebben hoor, spelen met meerdere kleuren op een muur. Dit vind ik bijvoorbeeld ook leuk en gezellig:

Afbeelding
al is het voor jouw schilderij geen 'oplossing'.

Wel denk ik echt dat het beter tot zijn recht komt op een relatief donkere achtergrond. Dat heb ik ook met een mooi kleurig doek, dat eerst mooi eruit knalde toen het tegen een donker fuchsia muur hing, maar nu tegen een witte muur is ook dat hele doek opeens een soort poster-achtig, 'goedkoper', ziet er minder interieur-designerig uit.
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
15-10-2019 14:56
Ik heb glasvezelbehang, dus redelijk bobbelig, maar ik heb wel meerdere vlakken in andere kleur daarop geschilderd. Met Frogtape (heel goed afplaktape) kan je dat heel netjes doen. Alleen van superdichtbij zie je dan dat het niet retestrak is, maar van een meter afstand zijn het gewoon mooie strakke vlakken en scherpe hoeken.

Maar goed, dat tweede punt is een kwestie van smaak. Ik vind het vaak wel wat hebben hoor, spelen met meerdere kleuren op een muur. Dit vind ik bijvoorbeeld ook leuk en gezellig:

Afbeelding
al is het voor jouw schilderij geen 'oplossing'.

Wel denk ik echt dat het beter tot zijn recht komt op een relatief donkere achtergrond. Dat heb ik ook met een mooi kleurig doek, dat eerst mooi eruit knalde toen het tegen een donker fuchsia muur hing, maar nu tegen een witte muur is ook dat hele doek opeens een soort poster-achtig, 'goedkoper', ziet er minder interieur-designerig uit.
Bij mijn muur gaat dat echt niet, ook niet met frogtape, de diepteverschillen zijn meer dan een mm., dus dat zou sowieso niets worden.
Ik ben verzot op lambriseringen, dus daar hoeven we niet over te discussiëren. :)

Ik snap wat je bedoeld met dat schilderij en het verschil met een andere kleur wand, daar komt ook mijn twijfel vandaan. Maar goed, dat moet ik gewoon maar even afwachten. Mocht het me niet bevallen, dan is die muur binnen een half uurtje zoals ik hem hebben wil.
Alle reacties Link kopieren
En hier nog iets wat een optie is: de onderste helft van je muur donkerder schilderen en het schilderij halverwege hangen zoals ze hieronder doen.

Afbeelding

Afbeelding

En een vlak hoeft natuurlijk niet recht, je kan allerlei vormen bedenken.

Afbeelding

Afbeelding
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Oh, mosterd.... ;-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Patsy, de onderkant van de muur is al donker, daar staat mijn donkerrode bank, dus da's voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-10-2019 15:02
Mocht het me niet bevallen, dan is die muur binnen een half uurtje zoals ik hem hebben wil.
Dat denk ik ook altijd. Maar alleen met met de randjes eerst doen, ben ik een uur bezig. Het vullen is inderdaad 15 minuten werk. :-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
*
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 15-10-2019 15:22
0.00% gewijzigd
patsy--stone schreef:
15-10-2019 15:11
Dat denk ik ook altijd. Maar alleen met met de randjes eerst doen, ben ik een uur bezig. Het vullen is inderdaad 15 minuten werk. :-)
Sssst, regen nou niet op m'n feestje. ;-)
Ik heb deze kleur al uitgezocht. Kom tot de conclusie dat de lamp dan ook beter tot z'n recht komt.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Kijk vooral eerst even hoe het licht erop valt, dat kan een kleur nog wel eens veranderen. Je kunt ook een wat bredere passe-partout gebruiken en alsnog inlijsten.
Aan een soort passe-partout zat ik te denken, maar dan eentje die ik erachter kan hangen en dan zonder lijst.

Ik kijk sowieso eerst hoe het in deze omstandigheid staat, is het niks, dan neem ik die verf, dus dan is het opgelost.

Ik ook altijd met m'n muren in een cremmetje. :nope: Ik moet wat meer lef tonen. :D
Hij is binnen en veel mooier in het echie. :-)

Weet nog niet of ik iets aan de muur doe, want het is niet zo dat het wit in het schilderij de boventoon voert. Het lijkt me wel mooi om de muur te sauzen in een kleur van de prent, maar het meeste is te donker naar mijn smaak voor een hele muur. Misschien dat ik op zoek ga naar één van de kleuren, maar dan een paar tinten lichter. Ik zie wel.
Cateautje schreef:
21-10-2019 19:25
Hij is binnen en veel mooier in het echie. :-)

Weet nog niet of ik iets aan de muur doe, want het is niet zo dat het wit in het schilderij de boventoon voert. Het lijkt me wel mooi om de muur te sauzen in een kleur van de prent, maar het meeste is te donker naar mijn smaak voor een hele muur. Misschien dat ik op zoek ga naar één van de kleuren, maar dan een paar tinten lichter. Ik zie wel.

Top! Inderdaad gewoon even rustig aanzien of je moet /wil verven.
patsy--stone schreef:
15-10-2019 14:56
Ik heb glasvezelbehang, dus redelijk bobbelig, maar ik heb wel meerdere vlakken in andere kleur daarop geschilderd. Met Frogtape (heel goed afplaktape) kan je dat heel netjes doen. Alleen van superdichtbij zie je dan dat het niet retestrak is, maar van een meter afstand zijn het gewoon mooie strakke vlakken en scherpe hoeken.

Maar goed, dat tweede punt is een kwestie van smaak. Ik vind het vaak wel wat hebben hoor, spelen met meerdere kleuren op een muur. Dit vind ik bijvoorbeeld ook leuk en gezellig:

Afbeelding
al is het voor jouw schilderij geen 'oplossing'.

Wel denk ik echt dat het beter tot zijn recht komt op een relatief donkere achtergrond. Dat heb ik ook met een mooi kleurig doek, dat eerst mooi eruit knalde toen het tegen een donker fuchsia muur hing, maar nu tegen een witte muur is ook dat hele doek opeens een soort poster-achtig, 'goedkoper', ziet er minder interieur-designerig uit.
Een paar vlakken kan ik nog leuk vinden, maar de muur op deze foto doet me denken aan de wachtkamer van het ziekenhuis. :-$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven