Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6
donderdag 24 oktober 2019 om 19:25
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
donderdag 24 oktober 2019 om 23:14
Dank uSabeltandcavia schreef: ↑24-10-2019 23:09Hoe heb je die foto kunnen vinden CC. Ik heb hardop gewalgd toen hij voorbij kwam. Heel goed gedaan! En mooie, poëtische tekst!
![]()

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
vrijdag 25 oktober 2019 om 09:23
Happy new topic!
Ik heb vandaag eindelijk de tijd om flink de tuin in te gaan, heb een aantal projecten op mijn lijstje staan die ik graag dit najaar voor elkaar zou krijgen. Vandaag ga ik weer een deel van de ‘afscheiding’ naar de buurman weghalen, een soort creatief vlechtwerk van betonijzer, stalen palen en van allerlei planten die erdoorheen gegroeid zijn
Als dat klaar is wil ik de perzikboom en 2 pruimenbomen (de perzik is oud en stuk en aan de pruimen komen extreem stomme pruimen) weghalen en nieuwe fruitbomen planten. Ik denk aan een reine claude pruim en misschien nog een peer om mijn nashipeer beter te laten bestuiven. Ik heb we 2 nashiperen staan, maar 20 meter uit elkaar. Das misschien toch wat ver, bestuivingsgewijs..
Ik heb vandaag eindelijk de tijd om flink de tuin in te gaan, heb een aantal projecten op mijn lijstje staan die ik graag dit najaar voor elkaar zou krijgen. Vandaag ga ik weer een deel van de ‘afscheiding’ naar de buurman weghalen, een soort creatief vlechtwerk van betonijzer, stalen palen en van allerlei planten die erdoorheen gegroeid zijn

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:24
Een goede vriendin van mij heeft zo'n tuin, maar dan ook nog zonder planten in potten. Zelfs dat beetje groen is te veel

Ik vind haar tuin afgrijselijk en zij mijn groene tuin ook. Dus we hebben het er maar nooit over.
vrijdag 25 oktober 2019 om 09:40
Hey! Nieuwe plek!
Wat een erge tegeltuin zeg! de horror!
Ik heb nieuwe buren, nu nog bezig in huis maar komend voorjaar gaan ze de tuin doen, ik hoop echt dat ze er geen tegeltuin van maken, dat gaat ten koste van de vogeltjes, insecten en padden in mijn tuin.
Helaas regent het hier nog te veel om goede foto's van mijn tuin te maken. En ik wil eigenlijk ook de tuinset naar binnen halen, moet echt eerst even schoongemaakt etc. Hopelijk is het dit weekend wat droger dat ik dat kan doen.
Caaf, het is dat mijn tuin te klein is voor kippies anders had ik ze ook genomen.
Mooie paddenstoelen foto!
Foto's van Friezinnetje heb ik helaas gemist.
Grapje in mijn tuin:

Dit was trouwens dat het net geschilderd was, nog niet alle beplanting is klaar dus het ziet er nog wat kaal uit...

Wat een erge tegeltuin zeg! de horror!
Ik heb nieuwe buren, nu nog bezig in huis maar komend voorjaar gaan ze de tuin doen, ik hoop echt dat ze er geen tegeltuin van maken, dat gaat ten koste van de vogeltjes, insecten en padden in mijn tuin.
Helaas regent het hier nog te veel om goede foto's van mijn tuin te maken. En ik wil eigenlijk ook de tuinset naar binnen halen, moet echt eerst even schoongemaakt etc. Hopelijk is het dit weekend wat droger dat ik dat kan doen.
Caaf, het is dat mijn tuin te klein is voor kippies anders had ik ze ook genomen.
Mooie paddenstoelen foto!
Foto's van Friezinnetje heb ik helaas gemist.
Grapje in mijn tuin:

Dit was trouwens dat het net geschilderd was, nog niet alle beplanting is klaar dus het ziet er nog wat kaal uit...
vrijdag 25 oktober 2019 om 10:57
Klopt, alleen niet bepaald sexy

Voor iedereen een groene tuin

zaterdag 26 oktober 2019 om 09:11
Goedemorgen, happy new topic.
Vraagje:
Ik heb dit jaar 2 keer de klimop gesnoeid en 2 keer een allergische eczeem reactie gehad. De buurvrouw vind de klimop sowieso lelijk, maar ik vind een groene afscheiding op die plek wel fijn.
Hebben jullie alternatieven?
Vraagje:
Ik heb dit jaar 2 keer de klimop gesnoeid en 2 keer een allergische eczeem reactie gehad. De buurvrouw vind de klimop sowieso lelijk, maar ik vind een groene afscheiding op die plek wel fijn.
Hebben jullie alternatieven?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
zaterdag 26 oktober 2019 om 09:21
Haha, ik liep laatst in het bos, dat is niet zo vreemd, dat doe ik wel vaker, maar ik zag wel iets vreemds: ik zag iemand in een ongemakkelijk pose met de billen in de lucht en ik was heel benieuwd wat ze aan het doen was. Dat was dus ook een paddestoel fotografeersteraaaanne schreef: ↑24-10-2019 23:04Ik vind het een mooie herfstige OP CC!!
Die tegeltuin is vreselijk. Eigenlijk jammer om daar steeds naar te moeten kijken. Maar dat poortje met herfstbladeren maakt het meteen weer goed
Ja, die paddestoelfoto heb ik zelf gemaakt en ik ben d'r eigenlijk ook best trots op. Het liep een beetje omhoog en die ene paddenstoel had een extreem lange steel. Het was dus vrij makkelijk om met mijn telefoon een foto te maken zonder languit in het gras te gaan. Ik heb er alleen een paar gemaakt voor ik tevreden was over de hoeveelheid licht/donker en de kleur.

zaterdag 26 oktober 2019 om 09:24
Klimop geeft stofjes af, een soort ‘brandhaartjes’ en ik snoei hem altijd met lange mouwen en een mondkapje op. In deze tijd kun je hem ook goed snoeien, vooral na een regenbui.
Als alternatief kom je al snel terecht bij een haag.
zaterdag 26 oktober 2019 om 09:33
Ik had nu handschoenen en lange mouwen, maar toch een aantal plekken, en als het eenmaal gestart is breidt het zich uit over de rest van mijn lichaam...
Hmm dan misschien toch een haag. (Die staat al aan de andere kant, ik vond de variatie wel leuk). Of een schutting met trellis en wat leuke klimmers...
zaterdag 26 oktober 2019 om 12:34
Dat is misschien een goed idee, het is vooral om het stukje langs het recht van overpad pad wat af te schermen. De rest van de tuin/grenzen zijn vrij open.Sabeltandcavia schreef: ↑26-10-2019 11:25Ohhhh vliegenzwammen! Dat zijn échte paddenstoelen!![]()
@Neweve, er zijn ook andere wintergroene of halfwintergroene klimmers. Misschien vind je de clematis armandii wat?
Bloeit ook nog eens mooi in het voorjaar.
![]()
Ik kwam ook plaatjes van een schutting tegen waarin je blokken zet voor opslag, vogelhuisje/voeders, insecten hotels en plantenbakken. Dat leek me misschien ook nog een idee.

@openingspost, als ik zo'n tuin zie vraag ik me af of mensen dat echt fijn vinden of gewoon bang zijn voor het 'onderhoud' van een tuin. Zelfs op mijn balkon had ik meer planten (vooral kruiden). Bij deze specifieke vraag ik me af of ze het kleine randje tussen de grote hebben gedaan omdat het anders wel heel veel grijs werd...
1 tegel eruit en een struikje erin zou al zo anders zijn.

zaterdag 26 oktober 2019 om 16:54
zaterdag 26 oktober 2019 om 17:01
Omdat ze het niet snappen en/of geen zin hebben om zich in het onderwerp te verdiepen. Ze denken dat een groene tuin per definitie veel werk is en dat 'onderhoudsvrij' gelijk staat aan 'geen beplanting'. Ook zien ze geen voorbeelden van hoe het ook kan; met de gesponsorde huis&tuinprogramma's voorop.neweve schreef: ↑26-10-2019 12:34
@openingspost, als ik zo'n tuin zie vraag ik me af of mensen dat echt fijn vinden of gewoon bang zijn voor het 'onderhoud' van een tuin. Zelfs op mijn balkon had ik meer planten (vooral kruiden). Bij deze specifieke vraag ik me af of ze het kleine randje tussen de grote hebben gedaan omdat het anders wel heel veel grijs werd...
1 tegel eruit en een struikje erin zou al zo anders zijn.
Ik vind hier dingen van.

zaterdag 26 oktober 2019 om 20:27
Ik lees al een tijdje met jullie mee, maar nog niet eerder mee geschreven. Ik heb een vraag, ik hoop dat jullie misschien antwoord hebben. Valt namelijk niet helemaal onder de categorie “tuin”
Enige tijd geleden heb ik een goudpalm aangeschaft voor binnen. Ik kom er nu achter dat er een wond op de stam zit. Er komt een soort smurrie uit en er lijken luizen in te lopen als ook een paar larven van zo’n 5mm..
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik het kan behandelen?
Enige tijd geleden heb ik een goudpalm aangeschaft voor binnen. Ik kom er nu achter dat er een wond op de stam zit. Er komt een soort smurrie uit en er lijken luizen in te lopen als ook een paar larven van zo’n 5mm..

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik het kan behandelen?

zaterdag 26 oktober 2019 om 21:08
Hoi Kastanjerood,
Ik neem aan dat de wond bloedt met sap van de plant, of hars als het een stam is (als ik op goudpalm zoek kom ik dit tegen):
. Luizen vinden dat vast lekker..
Als het een plant is met veel van die stengels zoals in het plaatje hierboven zou ik gewoon die stengel wegknippen.
Als het meer iets met een stam is is er vast maar een stam. Dan zou ik eens kijken of je die luizen en maden weg kan krijgen. Dan dan de stam hopelijk weer dichtgroeien.
Ik neem aan dat de wond bloedt met sap van de plant, of hars als het een stam is (als ik op goudpalm zoek kom ik dit tegen):

Als het een plant is met veel van die stengels zoals in het plaatje hierboven zou ik gewoon die stengel wegknippen.
Als het meer iets met een stam is is er vast maar een stam. Dan zou ik eens kijken of je die luizen en maden weg kan krijgen. Dan dan de stam hopelijk weer dichtgroeien.