Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6

24-10-2019 19:25 3012 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.

Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur :daisy:

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.

Zo moet het dus overduidelijk niet :sick:
Afbeelding

Zo wel
Afbeelding

Afbeelding

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
...
aaaanne schreef:
03-11-2019 20:58
Er valt hier trouwens een mooie plons regen vandaag. Dat zullen de plantjes wel kunnen waarderen.

En twee avonden terug hoorde ik opeens een bosuil, in de tuin :D
hier ook genoeg water, mag nu wel weer droog worden. De tuin is sompig en dus te nat. Gras wil niet echt groeien, omdat het oa te nat is.
Thanks CC, vond het toch wat te veel info, vandaar

En Aaane zo werkt het schijnbaar. Ben wel bij juridisch loket geweest, en daar die info vandaan. En het advies dus om die brief te sturen
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem Friez, snap het wel.

Aane, gaaf die bosuil. En hier ook veel regen, vindt de tuin erg fijn.

Nitflex, vreselijk dat soort mensen al is het dan natuurlijk hun goed recht :| Ik heb ontzettend geluk gehad met de kopers van het huis van mijn overleden moeder, die waren heel blij met haar prachtige tuin en hebben alles zo gelaten als het was. Mijn broer is er pas nog geweest en er is inderdaad niets veranderd. Hartverwarmend :heart:
...
O goed dat je advies ingewonnen hebt. Ik vind het echt heel raar dat het zo maar zo mag.

Ja zoo zonde als er een mooie tuin is en de nieuwe bewoners halen het direct weg. Probeer het dan eerst nog, zou ik denken. En als het je te veel werk is, haal dan wat dingen weg en maak het terras was groter, of het gras. Maar niet zo boem bats tegels.
Alle reacties Link kopieren
Mijn innerlijke kreng hoopt dan altijd op een plaatselijke hittegolf. Lekker wegkoken onder die parasol of dat afdak waar de warmte onder blijft hangen in die pizza-oven die tegeltuin heet. En de rest van het jaar van dat grijze, miezerige weer, passend bij de grijze loungeset op hun grijze grafzerkenterras. Dat zal ze leren.
Ik vind hier dingen van.
Ik snap gewoon niet dat er nog geen struik of boom was waar je wat mee kunt.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik hang hier ook nog af en toe rond, heb het alleen erg druk.
Ik heb vorige week nog een aantal mooie herfstplaatjes in mijn tuin gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De paddestoelen groeien op de boomstam die is overgebleven van de boom die we anderhalf jaar geleden hebben omgehaald.

Afgelopen vrijdag had ik mijn hele gazon in 2 uur tijd bladvrij weten te maken, kregen we gisteren hier de eerste herfststorm. In een oogwenk lag het hele gras weer helemaal vol en nog meer dan er eerst lag. De groencontainer zit al vol, dus ik moet wachten tot die weer geleegd is, voordat de volgende voorraad blad er in kan. Waarschijnlijk gooi ik nog een lading in de borders, maar niet alles. Dat is te veel. Ik ben verder erg blij met alle regen die dit najaar al gevallen is. Ik hoop dat het grondwater een kans krijgt om te stijgen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Dat met die tegeltuinburen heb ik denk ik nu naast me. :cry:

De nieuwe (Turkse) buurman is van het weekend rigoureus gaan snoeien, Annabellen tot de grond af, de druif die nog vol trossen hing ook tot de grond af. Geen eten voor de vogeltjes deze winter dus. De druif hing ook in mijn kant, er hangt nog een gesnoeide tak, daarvan haal ik vanmiddag de druiven af en leg ze maar in een schaal op de tuintafel.
Nu maar hopen dat hij ook niet de magnolia tot de grond af snoeit.
Hij moest stoppen met snoeien omdat zijn groene bak vol was. Ik vrees het ergste :|
Alle reacties Link kopieren
Ojee, een plantenmoordenaar :-o . Wat erg! Hoe haalt hij het in zijn hoofd om die mooie annabellen nu te gaan kortwieken. Om over die druif maar te zwijgen. Dat zijn juist planten met wintersierwaarde. Heb je hem gevraagd naar de reden? Hij kan wel wat tuinles gebruiken zo te lezen. Misschien denkt hij dat het zo hoort en is hij je dankbaar als je hem voor erger kunt behoeden.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier blad in de groencontainer. Ik heb me daar eens in verdiept want dit deed ik ooj altijd maar Monty Don zei in een filmpje op youtube dat hij al het blad verzameld en klein maakt met een grasmaaier en vervolgends natmaakt en in een zak stopt of ergens een blekje waar het flink kan afbreken, dit schijnt geweldig te zijn als mulch. Ik ben dat nu dus aan het doen. Je schijnt het ook goed te kunnen gebruiken in combinatie met potgrond voor het opkweken van planten uit zaad. Ik ga er iig mee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje: mijn buurman heeft, zonder overleg, de ligusterhaag tussen onze tuinen afgesnoeid tot bijna op de grond. Ik ben echt zo vreselijk boos, wie doet zoiets nou! Het is onze tuinafscheiding....

Maar de vraag is: groeit een liguster weer een beetje snel omhoog, tot het weer een mooie dichte heg is? Weten jullie dat toevallig?
Anders moet ik toch op zoek naar een schutting :'(
Simone, hij groeit wel weer, maar om een stevige beetje hoge heg te krijgen ben je zo een paar jaar verder. Wat gek dat hij niets overlegt met jou.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare buren hebben veel mensen hier zeg! :woa:

Wat een rare actie van jouw buurman, Simone. Zoiets doe je toch niet zonder overleg! Tot de grond nog wel. Sta je een beetje op goede voet met hem? In feite heeft hij schade gebracht aan iets wat voor de helft jouw eigendom is. Daar mag je best wat van zeggen hoor.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar?? :'( :'(

Ik sta op prima voet met mijn buurman, maar nu was ik zo vreselijk kwaad dat ik maar niet meteen ben gaan aanbellen. Dat was dan niet goed afgelopen denk ik...Zometeen ga ik wel even bij 'm langs, dit kan zo natuurlijk echt niet.

Ik ga maar voorstellen dan een andere afscheiding te verzinnen, ik ga niet jaren zo zonder privacy zitten. Jullie ideeën voor een andere snelgroeiende oplossing, bij voorkeur dan geen klimop?
tja, dan zal het betongaas worden met een paar klimmers erin.
He? Wat een rare actie van je buurman zeg Simone. En dan zou je verwachten dat die buurman ook wat privacy in zijn tuin wil.
Zonde van zo'n heg :-(

Estelle, ik zou - voor het te laat is - inderdaad eens bij je buren gaan praten, kennis maken en aangeven dat je de tuin zo mooi vond, vragen wat hij voor plannen heeft met wat er nog over is. Het was ook het eerste wat ik dacht: dat hij misschien geen idee heeft en had gelezen dat je moet snoeien in het najaar. Want als je het echt kaal wil betegelen haal je de wortels en stronken ook weg toch?
Laat hem eventueel een foto zien van die magnolia in het voorjaar om te bespreken hoe jammer jij het zou vinden als die zou verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
Caaf en aaaanne, dan moet ik wachten tot zijn vrouw er is, ze wonen er nog niet en ze is er weinig. Hij is pas 1 jaar in NL en spreekt heel slecht Nederlands, zij is hier opgegroeid.
Hij is samen met andere Turkse mannen in het huis aan het klussen en die spreken allemaal slecht Nederlands.

Ik weet wel dat ze in het voorjaar de tuin willen aanpakken maar wat hun ideeën daarvoor zijn weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhalen over de buren.

Overigens kan ik het soms wel snappen als je een groene tuin aanpast/aanpakt. Vrienden van ons hebben een huis gekocht met een klein tuintje, het tuintje bestaat alleen bijna helemaal uit de extra brede haag en hortensia. Daar zou ik ook wat snoeien en wat meer variatie in brengen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
c_estelle schreef:
05-11-2019 11:54
Caaf en aaaanne, dan moet ik wachten tot zijn vrouw er is, ze wonen er nog niet en ze is er weinig. Hij is pas 1 jaar in NL en spreekt heel slecht Nederlands, zij is hier opgegroeid.
Hij is samen met andere Turkse mannen in het huis aan het klussen en die spreken allemaal slecht Nederlands.

Ik weet wel dat ze in het voorjaar de tuin willen aanpakken maar wat hun ideeën daarvoor zijn weet ik niet.
Volgens mij zit tuinieren bij de meeste Turken en Marokkanen niet in hun systeem, ze zien de tuin vooral als nuttig oppervlak dat je kunt gebruiken om auto's, fietsen en kliko's neer te zetten.
Nitflex schreef:
03-11-2019 21:04
Bij mijn ouders in de buurt hadden buren een prachtig groene tuin. Het huis is verkocht en de nieuwe bewoners hebben letterlijk alle beplanting eruit laten halen. Eerst stond er nog één boom en had ik de hoop dat die het zou overleven, maar ook die is nu weg. Ik vrees het ergste. Je kunt een tuin anders in willen richten, maar mensen die alles weghalen zijn meestal geen groenliefhebbers.

Mijn ouders hebben zelf een wilde tuin, maar als ze willen verkopen zullen ze dat wel iets in moeten perken voor kopers, ben ik bang.
Vreselijk, ik zie het ook regelmatig gebeuren. Ik ben altijd bang als ik bij een huis met mooie tuin een tekoop-bord zie staan. Vaak sneuvelt de tuin gedeeltelijk of geheel.

Je kunt ook op Funda zien dat tuinen vaak al voor de verkoop worden "opgeschoond". Volgens mij raden makelaars dat aan ofzo. Je moet maar eens kijken als je op Funda van die cleane tuinen ziet. Als je bij zo'n huis naar Google Maps gaat en dan voor Streetview kiest zie je hoe de tuin daarvoor was. Meestal veeeel groene en mooier. Dat doet me dan echt pijn om te zien.

Ik zou mijn groene, wilde tuin juist niet aanpassen voor verkoop, want er zijn ook veel mensen die daar juist wel van houden en voor wie dat dan juist een pré is. En ik zou bij verkoop afstemmen met de nieuwe bewoners wat ze met de tuin willen doen, zodat je misschien kunt voorkomen dat dingen weggegooid worden die je graag had willen meenemen.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
06-11-2019 15:32
Volgens mij zit tuinieren bij de meeste Turken en Marokkanen niet in hun systeem, ze zien de tuin vooral als nuttig oppervlak dat je kunt gebruiken om auto's, fietsen en kliko's neer te zetten.
Ha ja hier wel, in reportages over Turkije of Marokko heb ik wel eens prachtige tuinen gezien.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
06-11-2019 15:32
Volgens mij zit tuinieren bij de meeste Turken en Marokkanen niet in hun systeem, ze zien de tuin vooral als nuttig oppervlak dat je kunt gebruiken om auto's, fietsen en kliko's neer te zetten.
Die ervaring heb ik dan weer niet, bij de wat oudere Turkse dames zie ik met name dat de tuintjes gebruikt worden als productie tuin, dus druiven, pepers, etc. Zo zie je maar.
nursy schreef:
06-11-2019 17:37
Die ervaring heb ik dan weer niet, bij de wat oudere Turkse dames zie ik met name dat de tuintjes gebruikt worden als productie tuin, dus druiven, pepers, etc. Zo zie je maar.
Gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft zo’n buurvrouw die alle planten van de vorige bewoner heeft vermoord. De boompjes heeft ze zelfs afgezaagd! Nu is mijn moeder verdrietig, want dat was de aanvliegroute van de vogels en die blijven nu weg. Gelukkig heeft ze aan de andere kant ook een nieuwe buur en deze heeft juist struiken en bomen geplaatst. Ze is helemaal blij met de teruggekeerde vogels!

De nieuwe buur heeft mij gevraagd een ontwerp te maken maar wil er ten eerste al niet voor betalen en ten tweede is het een plantenmoordenaar. Zelfs de groene afscheiding wilde ze vervangen maar mijn moeder heeft haar toch weten over te halen deze te behouden. Mam bood zelfs aan haar kant voor haar te snoeien, maar nee. Nu gaat ze aan haar kant er iets tegenaan zetten.

Ze wil het laten veranderen in een tegeltuin met schuttingen maar haar geld is op. Er hangt al wel een foeilelijke tuinposter. Ik zie nog liever een tuin vol liefelijk onkruid dan zoiets. Zij zelf zit nooit in de tuin. Ga in een huis zonder tuin wonen, denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
06-11-2019 15:32
Volgens mij zit tuinieren bij de meeste Turken en Marokkanen niet in hun systeem, ze zien de tuin vooral als nuttig oppervlak dat je kunt gebruiken om auto's, fietsen en kliko's neer te zetten.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik heb de Turkse buurvrouw gesproken, ze weten nog niet precies wat ze met de tuin doen maar er komen in ieder geval veel tegels in, ze werken allebei fulltime en de tuin schiet er daarom bij in.
Wel aangeboden om mee te denken over toch wat beplanting in de tuin, die weinig onderhoud vergt. Ook gevraagd wat ze met de magnolia willen doen. Dat wisten ze nog niet maar als die er uitgaat mag ik 'm hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven