Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6
donderdag 24 oktober 2019 om 19:25
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

donderdag 7 november 2019 om 11:23
Ik ook niet, heb meer werk aan aanvegen en schoonmaken vd tegels, dan de borders en grasveld.
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 7 november 2019 om 11:35
Mooie foto's Duet! Ik vind rode bladeren altijd zó mooi. Sowieso hou ik erg van herfstkleuren
Nursy, dat is echt een hele goede tip voor het bladafval. Ga ik zeker doen dit jaar.
Simone, wat een rare actie van je buurman, ik zou woest zijn! Weet je inmiddels waarom hij zo rigoureus te werk is gegaan?
Juriaan, ben het helemaal eens m.b.t. het tijdargument. Een groene tuin met volle borders en veel bodembedekkers is helemaal niet veel werk weet ik uit ervaring. Gras vind ik inderdaad wel veel werk, zeker als het een beetje mooi moet blijven, ik denk er dan ook over om ergens in de komende jaren steeds een stukje gras te laten verdwijnen en er planten voor terug te zetten.

Nursy, dat is echt een hele goede tip voor het bladafval. Ga ik zeker doen dit jaar.
Simone, wat een rare actie van je buurman, ik zou woest zijn! Weet je inmiddels waarom hij zo rigoureus te werk is gegaan?
Juriaan, ben het helemaal eens m.b.t. het tijdargument. Een groene tuin met volle borders en veel bodembedekkers is helemaal niet veel werk weet ik uit ervaring. Gras vind ik inderdaad wel veel werk, zeker als het een beetje mooi moet blijven, ik denk er dan ook over om ergens in de komende jaren steeds een stukje gras te laten verdwijnen en er planten voor terug te zetten.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

donderdag 7 november 2019 om 11:40
Een vriend van mij kwam in een nieuwbouwwijk te wonen en buren wilden natuurlijk meteen al plannen maken om schuttingen etc te delen. Hij wil alleen maar groene afscheidingen en heeft zijn heggen dus bewust ruim binnen de erfgrens laten plaatsen, zodat ze als de heg breder wordt net tegen de erfgrens aan komen. Dit speciaal om te voorkomen dat in de toekomst een nieuwe buur eventueel zomaar een haag verwijderd en ook zodat hij verder niets van doen heeft met de schuttingen. Het neemt wel ruimte van de tuin weg natuurlijk, maar dat maakt hem niet uit.
dinsdag 12 november 2019 om 22:19
Ik hou ontzettend van de natuur. Dolblij met onze vogelnestjes, egels, padden en salamanders in de tuin. Maar....
De muizen hebben mijn mooie nieuwe bollen opgegeten
Ze lagen net een week in de schuur. 3 van de 4 zakken, he le maal leeg
Gelukkig waren ze onbespoten, dus hebben ze er geen buikpijn van.
De muizen hebben mijn mooie nieuwe bollen opgegeten

Ze lagen net een week in de schuur. 3 van de 4 zakken, he le maal leeg

Gelukkig waren ze onbespoten, dus hebben ze er geen buikpijn van.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow

dinsdag 12 november 2019 om 22:21

zaterdag 16 november 2019 om 17:07
Dit soort tuinen vind ik om te janken. Mensen weten gewoon niet meer hoe ze een uitnodigende, mooie voortuin moeten maken. Allemaal rechttoe-rechtaan dicht gestraat met een kale afscheiding. Ontwerpers van achtertuinen lijken ook alleen nog maar in rechthoeken en vierkanten te kunnen denken. Terwijl ronde vormen en flauwe bochten een tuin veel groter en spannender doen lijken. Kijk en huiver ...

Recht, recht, recht. Alles in één keer te overzien. Totaal niet spannend. Dit kunnen wij beter, toch TTT-ers?

Recht, recht, recht. Alles in één keer te overzien. Totaal niet spannend. Dit kunnen wij beter, toch TTT-ers?
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 16 november 2019 om 17:19
@sabeltandcavia; niet helemaal mijn smaak, maar als er echt groen in staat ben ik meestal al blij, ik zie maar al te vaak nepgras, of andersoortige troep!
Wij hebben niet lang geleden de garage platgegooid en een nieuwe geplaats inclusief een water harvesting systeem. Onze 1000 liter waterbak is binnen een week voor de helft gevuld. Zo blij mee, ik vond het altijd zo lastig om de kraan open te zetten voor het water geven. Vooral in de zomer maar ik heb helaas toch wat bomen die niet 8 weken met maar een mini beetje water kunnen (magnolia bijv)
Nu denk ik er over om nog een 1000 liter vat te plaatsen tegen het huis aan, maar het wegwerken is nog wel een ding. Ik vind ze zo lelijk. En nee ik ga er geen doos om bouwen, heeft iemand een leuk idee?
Wij hebben niet lang geleden de garage platgegooid en een nieuwe geplaats inclusief een water harvesting systeem. Onze 1000 liter waterbak is binnen een week voor de helft gevuld. Zo blij mee, ik vond het altijd zo lastig om de kraan open te zetten voor het water geven. Vooral in de zomer maar ik heb helaas toch wat bomen die niet 8 weken met maar een mini beetje water kunnen (magnolia bijv)
Nu denk ik er over om nog een 1000 liter vat te plaatsen tegen het huis aan, maar het wegwerken is nog wel een ding. Ik vind ze zo lelijk. En nee ik ga er geen doos om bouwen, heeft iemand een leuk idee?
zaterdag 16 november 2019 om 17:29
@cavia, soms denk ik wel eens dat mensen in de "ratrace" van het leven op zoek zijn naar rust en op deze rechtlijnige manier rust proberen in te bouwen door hun tuin recht, overzichtelijk en clean te maken.
Waarom moet toch ieder blaadje verdwijnen en ieder overhangend takje worden afgeknipt?
Ik verbaas me ook iedere keer weer over de hoeveelheid steen die iedereen toevoegt aan zijn tuin, als het niet horizontaal kan, dan ook verticaal tussen gaas gestapeld. Mijn tuin ligt op het moment vol blad en zo lang de bomen niet klaar zijn met strooien, laat ik het liggen. Straks hark of blaas ik het de borders of de kliko in. En nog steeds bloeien er bloemen in mijn tuin: rozen, lavendel, de gaura. Alles kleurt nu geel rood en bruin en ik vind het heerlijk.
Waarom moet toch ieder blaadje verdwijnen en ieder overhangend takje worden afgeknipt?
Ik verbaas me ook iedere keer weer over de hoeveelheid steen die iedereen toevoegt aan zijn tuin, als het niet horizontaal kan, dan ook verticaal tussen gaas gestapeld. Mijn tuin ligt op het moment vol blad en zo lang de bomen niet klaar zijn met strooien, laat ik het liggen. Straks hark of blaas ik het de borders of de kliko in. En nog steeds bloeien er bloemen in mijn tuin: rozen, lavendel, de gaura. Alles kleurt nu geel rood en bruin en ik vind het heerlijk.
zaterdag 16 november 2019 om 17:44
Kom toevallig nu dit berichtje tegen in onze gemeente:https://www.weertdegekste.nl/2019/11/ee ... -TLlUa8hYk
Geeft weer een beetje hoop.
Geeft weer een beetje hoop.

zaterdag 16 november 2019 om 22:16
Mijn oom en tante hadden een ingegraven kuub water. Onder de grond blijft het koel in de zomer en was het natuurlijk ook donker.
Van daar uit werd water opgepompt voor hun watervalletje/beekje door de tuin. Aan het eind van de beek liep het weer in de kuubsbak (wel door water filters heen, zodat de bak niet vol bende kwam). Zo bleef het beekje ook in de zomer helder en koel, veel dieren vinden dat fijn.
Ze gaven daaruit ook de tuin water.
Twee-in-een.
Van daar uit werd water opgepompt voor hun watervalletje/beekje door de tuin. Aan het eind van de beek liep het weer in de kuubsbak (wel door water filters heen, zodat de bak niet vol bende kwam). Zo bleef het beekje ook in de zomer helder en koel, veel dieren vinden dat fijn.
Ze gaven daaruit ook de tuin water.
Twee-in-een.

zaterdag 16 november 2019 om 22:22
Die tuinen vind ik echt vreselijk inderdaad.
Op eentje staan olijfbomen toch? Hier in de buurt is ook een 'tuin' met een olijfboom. De hele tuin is een bak met van dat grijzige scherpe grind. In het midden staat een heel grote grijze bloempot. Daarin staat een - best mooie - olijfboom. Die staat dan ook midden voor hun raam.
Alleen, die olijf is niet winterhard en wordt in de winter ingepakt in heel veel bobbeltjesplastic en dan een groot zeil er overheen. Dus vanaf ongeveer nu tot april zitten zij vanuit hun huis aan te kijken tegen een of ander groot plastic gedrocht
. Ik vind het echt hilarisch om te zien.
Mijn tuin is nu toch behoorlijk kaal ondertussen. Alleen de appelboom heeft nog wat half groene half bruinige blaadjes, en de vuurdoorns: die zijn echt prachtig nu met bessen.
Verder vogel-voederhuisje wat nu echt heel veel aandacht krijgt. Heel leuk om bijna continu mezen te zien
Op eentje staan olijfbomen toch? Hier in de buurt is ook een 'tuin' met een olijfboom. De hele tuin is een bak met van dat grijzige scherpe grind. In het midden staat een heel grote grijze bloempot. Daarin staat een - best mooie - olijfboom. Die staat dan ook midden voor hun raam.
Alleen, die olijf is niet winterhard en wordt in de winter ingepakt in heel veel bobbeltjesplastic en dan een groot zeil er overheen. Dus vanaf ongeveer nu tot april zitten zij vanuit hun huis aan te kijken tegen een of ander groot plastic gedrocht

Mijn tuin is nu toch behoorlijk kaal ondertussen. Alleen de appelboom heeft nog wat half groene half bruinige blaadjes, en de vuurdoorns: die zijn echt prachtig nu met bessen.
Verder vogel-voederhuisje wat nu echt heel veel aandacht krijgt. Heel leuk om bijna continu mezen te zien

zaterdag 16 november 2019 om 22:26
O ja, die olijfboom. We hebben in dit land zo'n mooi alternatief dat veel beter bestand is tegen het natte Hollandse klimaat. Net zo'n mooie knoestige stam en net zulk fijn grijsgroen blad. Ik heb het over de knotwilg. Spotgoedkoop ook nog als je zelf een twijg in de grond zet. Hij wortelt heel makkelijk en groeit als kool.
Ik vind hier dingen van.

zaterdag 16 november 2019 om 22:59
Sabeltandcavia schreef: ↑16-11-2019 22:26O ja, die olijfboom. We hebben in dit land zo'n mooi alternatief dat veel beter bestand is tegen het natte Hollandse klimaat. Net zo'n mooie knoestige stam en net zulk fijn grijsgroen blad. Ik heb het over de knotwilg. Spotgoedkoop ook nog als je zelf een twijg in de grond zet. Hij wortelt heel makkelijk en groeit als kool.

zondag 17 november 2019 om 08:41
Eerlijk is eerlijk, bij sommige huizen past zo strakke/kale tuin wel.
Snap alleen dat kunstgras niet. Ik heb vergelijkbaar grote als de voorbeeld foto.s hier klein stukje terug te zien is. Heb een handmaaier en ben er per 1, 2 weken maar een kwartier mee bezig., inclusief de kantjes.
Tuin aanleggen met bomen en vaste planten is wel prijzig, maar zo.n strakke tuin kost ook wat.
Snap alleen dat kunstgras niet. Ik heb vergelijkbaar grote als de voorbeeld foto.s hier klein stukje terug te zien is. Heb een handmaaier en ben er per 1, 2 weken maar een kwartier mee bezig., inclusief de kantjes.
Tuin aanleggen met bomen en vaste planten is wel prijzig, maar zo.n strakke tuin kost ook wat.
zondag 17 november 2019 om 08:45
Achter een rijtje struiken zetten? Of een wand met spiegel of vogel/bijen huisjes. Kraantje door de wand met wasbakje.nursy schreef: ↑16-11-2019 17:19@sabeltandcavia; niet helemaal mijn smaak, maar als er echt groen in staat ben ik meestal al blij, ik zie maar al te vaak nepgras, of andersoortige troep!
Stukje mozaïek of klimplanten.
dinsdag 19 november 2019 om 17:50
Vroeg hier iemand onlangs niet voor tips voor een waterloop? Hier een paar foto's van een beekje.

Tip: Ga in elk geval niet met rotsen of keien werken als je geen rotstuin hebt. Ik vind weinig zo lelijk als een onlogische vijver met hagelwitte keienrand midden in je grasveld met een puist van rotsen ernaast waar out of the blue water uit komt stromen. Integreer het geheel in je tuin, dan is het een mooie aanvulling.

Tip: Ga in elk geval niet met rotsen of keien werken als je geen rotstuin hebt. Ik vind weinig zo lelijk als een onlogische vijver met hagelwitte keienrand midden in je grasveld met een puist van rotsen ernaast waar out of the blue water uit komt stromen. Integreer het geheel in je tuin, dan is het een mooie aanvulling.
Ik vind hier dingen van.
dinsdag 19 november 2019 om 18:01
De bladeren vallen met een reden uit de boom: ze voeden je grond en alles wat er in staat. Wil je de bladeren van je pad of gras hebben kan je het beter in je border strooien. Hier overwinteren vele insecten en werkt tevens als bescherming voor je planten tegen de koude dagen.duet schreef: ↑16-11-2019 17:29@cavia, soms denk ik wel eens dat mensen in de "ratrace" van het leven op zoek zijn naar rust en op deze rechtlijnige manier rust proberen in te bouwen door hun tuin recht, overzichtelijk en clean te maken.
In mijn gemeente zie ik overal van die kooien waar bladeren in worden gegooid. Daar wordt weer compost van grmaakt die mensen in het voorjaar in de tuin strooien. Dat terwijl iedereen gewoon beter meteen de bladeren kunnen laten liggen...

dinsdag 19 november 2019 om 19:47
Hier heeft de gemeente in de wijk ook van die kooien neergezet, ik vind dat best een goed idee. Beter daniedereen die met zijn bladblazers de bladeren de straat op blaast.
Die vierkante tuinen vind ik ook echt jammer. Onze lange smalle tuin was ook in blokken opgedeeld (wel met een groene basis). Het middelste terras is nu dus aangepast en veel ronder. Ik ben benieuwd hoe het is als alle planten volgend seizoen wat groter zijn.
Die vierkante tuinen vind ik ook echt jammer. Onze lange smalle tuin was ook in blokken opgedeeld (wel met een groene basis). Het middelste terras is nu dus aangepast en veel ronder. Ik ben benieuwd hoe het is als alle planten volgend seizoen wat groter zijn.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
woensdag 20 november 2019 om 14:06
Ik vroeg om tips. Zelf vind ik rotsen tussen andere dingen wel mooi. Niet een hele berg. Maar tegen gras of een beplant stuk vind ik het wel leuk. Het is als badkuip of sloot idee. Dus alleen de baan waar het water loopt.Sabeltandcavia schreef: ↑19-11-2019 17:50Vroeg hier iemand onlangs niet voor tips voor een waterloop? Hier een paar foto's van een beekje.
Precies hoe en wat moet ik nog verder uitdenken. Maar een hele rots tuin wordt het niet. Ik hou van wilde bloemen, vaste planten, boompjes, gras. Waarschijnlijk wordt het van alles wat, lekker geordend zooitje ofzo. Past helemaal bij mij haha

donderdag 5 december 2019 om 14:08
Wat is het koud vandaag! De vogels hebben hier in minder dan een week 2 kilo zonnebloempitten gegeten. Het is dan ook een enorme drukte in de voederboom (as we speak zitten er ook een groene specht en een grote bonte specht in de tuin).
Ik heb wel een beetje stress, want naast een steenmarter, die 1 van onze konijnen gedood heeft (mijn fout, omdat de konijnen 1 keer was vergeten in de nachtren te doen) liep er vanmorgen ook ineens een wezeltje door de tuin. Mijn hart juicht met zoveel dieren in mijn stadstuin, maar ik heb toch een beetje stress over mijn konijnen. Onderkant van het hok heeft tralies met 2cm maaswijdte en ze kunnen door 2.5 cm...
Nou heb ik heel veel woelmuizen, dus het zal wel goed gaan, maar voor mijn eigen gemoedsrust ga ik toch wat extra gaas rond het hok bevestigen dit weekeinde. Wel een ontzettend mooi beestje zo'n wezel (ik kon hem met de verrekijker goed bestuderen).
Verder een rustige tijd in de tuin. Ik heb vorige maand met mijn jongste bollen gepland en gisteren 3 cm blad in de borders en de takkenril geharkt. En de eiken hangen nog vol blad hier, dus er komt nog meer.
Ik heb wel een beetje stress, want naast een steenmarter, die 1 van onze konijnen gedood heeft (mijn fout, omdat de konijnen 1 keer was vergeten in de nachtren te doen) liep er vanmorgen ook ineens een wezeltje door de tuin. Mijn hart juicht met zoveel dieren in mijn stadstuin, maar ik heb toch een beetje stress over mijn konijnen. Onderkant van het hok heeft tralies met 2cm maaswijdte en ze kunnen door 2.5 cm...
Nou heb ik heel veel woelmuizen, dus het zal wel goed gaan, maar voor mijn eigen gemoedsrust ga ik toch wat extra gaas rond het hok bevestigen dit weekeinde. Wel een ontzettend mooi beestje zo'n wezel (ik kon hem met de verrekijker goed bestuderen).
Verder een rustige tijd in de tuin. Ik heb vorige maand met mijn jongste bollen gepland en gisteren 3 cm blad in de borders en de takkenril geharkt. En de eiken hangen nog vol blad hier, dus er komt nog meer.