Opzegtermijn werk
zondag 27 oktober 2019 om 15:11
Mijn contract bij mijn werkgever loopt 31 december af.
Ik heb een maand opzegtermijn volgens het contract (geen cao).
Ik ben bezig met solliciteren omdat ik het niet meer naar mijn zin heb. Nu vroeg ik me af: stel dat ik in december een andere baan vind, kan ik dan gewoon per 31 december stoppen (einde contract) of moet ik me nog steeds aan de maand opzegtermijn houden (stel dat ik 6 december opzeg en dan stoppen per 6 januari).
Ik heb een maand opzegtermijn volgens het contract (geen cao).
Ik ben bezig met solliciteren omdat ik het niet meer naar mijn zin heb. Nu vroeg ik me af: stel dat ik in december een andere baan vind, kan ik dan gewoon per 31 december stoppen (einde contract) of moet ik me nog steeds aan de maand opzegtermijn houden (stel dat ik 6 december opzeg en dan stoppen per 6 januari).
zondag 27 oktober 2019 om 15:14
zondag 27 oktober 2019 om 15:28
zondag 27 oktober 2019 om 15:28
Ik vraag me af hoe het zit wanneer je werkgever bijvoorbeeld deze week meldt dat je contract verlengd wordt en je krijgt daar een brief van. Ik had bijvoorbeeld een jaarcontract en twee maanden voor afloop kreeg ik te horen dat het voor onbepaalde tijd zou worden. Ik kreeg het echte contract pas een week voordat het vorige afgelopen was en heb die dag ook opgezegd. Ben wel nog de maand erna sowieso gebleven omdat ze anders in de problemen zouden komen, maar had ik dan ook een week later al weggekund?
zondag 27 oktober 2019 om 15:31
Als jij én niets getekend hebt én duidelijk aangegeven hebt dat je stopt op 't einde van je contract ... waarom had je dan niet weggekund?pamelacourson schreef: ↑27-10-2019 15:28Ik vraag me af hoe het zit wanneer je werkgever bijvoorbeeld deze week meldt dat je contract verlengd wordt en je krijgt daar een brief van. Ik had bijvoorbeeld een jaarcontract en twee maanden voor afloop kreeg ik te horen dat het voor onbepaalde tijd zou worden. Ik kreeg het echte contract pas een week voordat het vorige afgelopen was en heb die dag ook opgezegd. Ben wel nog de maand erna sowieso gebleven omdat ze anders in de problemen zouden komen, maar had ik dan ook een week later al weggekund?
Wel zo netjes dat je dan op tijd aangeeft dat je niet bijtekent.
Maar zolang je handtekening niet onder dat contract voor onbepaalde tijd stond, hadden zij niets te protocollen en had je geen maand meer moeten blijven.
Ze hebben 2 maanden gehad om iemand anders te vinden.
Dat hoort te volstaan en anders regelen ze 't zelf maar.
Maar zelfs als jij 1 week vooraf - bij 't krijgen van je contract - had gezegd dat je toch niet bijtekent, hebben zij gewoon "brute pech".
Want zij kunnen wel mooie brieven sturen, maar zolang er geen contract volgt is dat vodje papier voor jou ook waardeloos en hadden ze je ook even goed op straat kunnen zetten. (Of je nooit een contract kunnen laten zien.)
zondag 27 oktober 2019 om 15:34
Ik zei het pas de week van tevoren, toen ik het contract toevallig ook kreeg. Op het moment dat ze aangaven dat ze met me door wilden (dus 2 maanden van tevoren), was ik nog niet van plan om ontslag te nemen. Maar ik wilde ook niet meteen weg hoor, vond het zelf ook prima om nog een maandje of zelfs 2 te blijven. Ik vroeg me alleen af hoe het zat.Marnamai schreef: ↑27-10-2019 15:31Als jij én niets getekend hebt én duidelijk aangegeven hebt dat je stopt op 't einde van je contract ... waarom had je dan niet weggekund?
Wel zo netjes dat je dan op tijd aangeeft dat je niet bijtekent.
Maar zolang je handtekening niet onder dat contract voor onbepaalde tijd stond, hadden zij niets te protocollen en had je geen maand meer moeten blijven.
Ze hebben 2 maanden gehad om iemand anders te vinden.
Dat hoort te volstaan en anders regelen ze 't zelf maar.
Maar zelfs als jij 1 week vooraf had gezegd dat je toch niet bijtekent, hebben zij gewoon "brute pech".
nee, dat staat er niet
TO gaat uit van een (standaard?)opzegtermijn, ze zegt niet, dat het in haar contract staat
en aangezien TO, denkt dat als ze op 6 januari een nieuwe baan wil starten, er iets aan de hand zou zijn, heeft ze vast haar contract nog niet gelezen of begrepen
lilalinda wijzigde dit bericht op 27-10-2019 15:35
0.37% gewijzigd
Heb ik gedaan, er geldt 1 maand opzegtermijn. Ook niet perse per de 1e van de maand.
Gewoon per de dag dat ik opzeg: 27 oktober opzeggen is 27 november weggaan.
zondag 27 oktober 2019 om 15:35
Dat heb ik inderdaad niet gezegd, maar het staat dus in mijn contract dat ik 1 maand opzegtermijn heb.lilalinda schreef: ↑27-10-2019 15:34nee, dat staat er niet
TO gaat uit van een standaardopzegtermijn, ze zegt niet, dat het in haar contract staat
en aangezien TO, denkt dat als ze op 6 januari een nieuwe baan wil starten, er iets aan de hand zou zijn, heeft ze vast haar contract nog niet gelezen of begrepen
Ik heb mijn contract wel gelezen maar heb er inderdaad een aanvullende vraag over. Mag toch?
zondag 27 oktober 2019 om 16:00
Dit dus wat hierboven staat en dus niet het volgende contract tekenen.
Wel netjes als je even aangeeft dat je je contract niet verlengd wil hebben. Kan je huidige werkgever ook alvast op zoek naar iemand.
zondag 27 oktober 2019 om 17:02
Zo heb ik ook eens twee weken voor einde contract gezegd dat ik wegging, en het nieuwe contract dus ook niet getekend. Heb dat toen wel voorzichtig gebracht, want het was een fijne plek maar gewoon niet het werk voor mij en kon zsm ergens anders aan de slag. Inclusief nog openstaande vakantiedagen heb ik na een week getrakteerd en iedereen gedag gezegd
maandag 28 oktober 2019 om 11:31
Aangezien jouw contract afloopt op 31 december zit je niet met een maand opzegtermijn.
Jouw contract stopt immers.. Let wel op, jouw werkgever zit met een aanzegtermijn van waarschijnlijk een maand,
dit houd in dat ze jouw voor 31 november moeten laten weten of ze jouw contract willen verlengen/stopzetten,
dan kunnen ze jou dus een nieuw contract onder ogen schuiven waarvan ze willen dat jij die tekent.
Wanneer je dit doet heb je wel weer een opzegtermijn van een maand na die 31 december