Werk & Studie alle pijlers

Inzetbaarheid

28-10-2019 10:28 17 berichten
Ik heb op dit moment een contract voor onbepaalde tijd van 16 uur in een supermarkt.
Mijn baas wil dat ik van maandag ochtend half 7 tot zaterdagavond 8 uur beschikbaar ben.
Elke week heb ik weer een ander rooster. Andere dagen en andere tijden.
Mag dit allemaal met een contact van 16 uur?
Check even de CAO. Is het niet zo dat roosters een bepaalde tijd van tevoren bekend moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste als je naam je echte naam is, verander dit in verband met privacy.

Ten tweede, dat hangt van de voorwaarden van je contract af.

Hoe ver van te voren krijg je je rooster?
Even je contract/cao checken. Krijg je een maandrooster?
Sowieso even in je CAO kijken, maar volgens mij mag dat wel.

Je kunt altijd aangeven bij je leidinggevende dat je graag standaard de donderdagavond vrij bent ofzo (bijv. ivm sporten, opleiding whatever) maar bij supermarkten, horeca etc heb je vaak een bredere inzetbaarheid omdat het geen typische 9-17 baan is.

Wel moeten ze zich aan regels houden over het tijdig bekend maken van de roosters. Ze mogen in principe dus niet vandaag pas aangeven dat jij zaterdag moet werken.
https://www.fnv.nl/getmedia/0928720a-1f ... -01-19.pdf

Het mag, maar moet wel een volle week voor ingang doorgegeven zijn.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Dat mag volgens mij niet. 16 uur werk aanbieden maar wel 40+ uur beschikbaarheid eisen. Dat is niet redelijk.

Je mag bij oproepcontracten iedere week voordat het rooster is gemaakt je beschikbaarheid aanpassen.

Wat ik zou doen is, als je dat wil, een vast vrij dagdeel (of hele dag) in laten plannen. En wat ik ook altijd deed is als ik een afspraak had gemaakt bij de tandarts, meteen doorgeven dat ik dat dagdeel niet beschikbaar was. Zo kost je dat geen verlof en vakantiedagen en kun je die inzetten voor als het echt nodig is.
Ik werkte dan niet in een winkel maar wel 16 uur en er werd gewoon 7 x 12 uur flexibele inzetbaarheid gevraagd. Je mocht 1 dag en een dagdeel opgeven maar voor de rest was het pech.
Subnautica schreef:
28-10-2019 12:15
Ik werkte dan niet in een winkel maar wel 16 uur en er werd gewoon 7 x 12 uur flexibele inzetbaarheid gevraagd. Je mocht 1 dag en een dagdeel opgeven maar voor de rest was het pech.
Die werkgever maakte dus misbruik van werknemers en had blijkbaar ook schijt aan de werktijden wet. 7x12 uur, dat je dat pikt.
Ik denk TO het niet duidelijk uitlegt. De werkgever zal aangegeven hebben dat de winkel dagelijks open is en dat je op diverse werktijden ingepland kan worden met een max. uren van het contract.

Het rooster hoort minimaal 2 weken van te voren bekend te zijn, dus daar zal ze in de tussenliggende tijden die werkgever verwacht: dus van maandag half 7 tot zaterdagavond 20 u ingepland zijn voor haar contracturen.
Tussentijdse wijzigingen horen gemeld te worden.

En een avond of dag aangeven dat je niet kunt, zou ook geen probleem moeten zijn, aangezien je het rooster van te voren krijgt.

Beschikbaar zijn, waar TO het over heeft, is wat anders. Dan wordt er van je verwacht dat je bijvoorbeeld morgen opgeroepen kan worden om te komen werken, als je nog niet ingepland bent.

Dus zoals ik het lees, doet de werkgever niets verkeerd. Ze kan zelf aangeven welke dagen ze niet kan en de werkgever kan daar dan rekening mee houden als hij het rooster maakt.
1x is voldoende
anoniem_64a321bab9300 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 17:51
97.75% gewijzigd
Vanaf 1 januari gaat er het een en ander veranderen. Handig om eens door te lezen om zo je plichten en vooral je rechten te weten: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-flexwerk
Zinook schreef:
28-10-2019 12:37
Ik denk TO het niet duidelijk uitlegt. De werkgever zal aangegeven hebben dat de winkel dagelijks open is en dat je op diverse werktijden ingepland kan worden met een max. uren van het contract.

Het rooster hoort minimaal 2 weken van te voren bekend te zijn, dus daar zal ze in de tussenliggende tijden die werkgever verwacht: dus van maandag half 7 tot zaterdagavond 20 u ingepland zijn voor haar contracturen.
Tussentijdse wijzigingen horen gemeld te worden.

En een avond of dag aangeven dat je niet kunt, zou ook geen probleem moeten zijn, aangezien je het rooster van te voren krijgt.

Beschikbaar zijn, waar TO het over heeft, is wat anders. Dan wordt er van je verwacht dat je bijvoorbeeld morgen opgeroepen kan worden om te komen werken, als je nog niet ingepland bent.

Dus zoals ik het lees, doet de werkgever niets verkeerd. Ze kan zelf aangeven welke dagen ze niet kan en de werkgever kan daar dan rekening mee houden als hij het rooster maakt.
1 volle week volgens de cao

ARTIKEL 4
1. De werkgever stelt de arbeidstijden vast, waarbij hij rekening houdt met artikel 6 t/m 10 van deze
cao, de Arbeidstijdenwet en de Wet flexibel werken (Wfw).
Uitgangspunt bij de indeling van de dagelijkse arbeidstijd is dat deze zoveel mogelijk
aaneengesloten zal zijn en uitgaat van een vijfdaagse werkweek.

3. a. Bij het opstellen van roosters wordt rekening gehouden met de (structurele) afspraken die met de
werknemer zijn gemaakt over zijn arbeidstijden. Wijziging van deze afspraken vindt plaats in
overleg met de betrokken werknemer. Een verzoek van de werknemer tot wijziging wordt
gehonoreerd indien dit redelijkerwijs mogelijk is.
b. Bij het opstellen van de roosters wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met aanvullende
wensen van de werknemer.
c. Van de overeengekomen arbeidsduur wordt minimaal 50% vastgelegd als structurele arbeidstijd.
d. Bij de vaststelling van de arbeidstijden wordt volledig rekening gehouden met afspraken over
kinderopvang.
e. Van de bedrijfstijd minus de overeengekomen arbeidsduur wordt, binnen de bedrijfstijd, minimaal
50% aangemerkt als vaste vrije tijd. In de vaste vrije tijd zijn in ieder geval twee avonden per
week inbegrepen. Inzet van de werknemer op uren die zijn aangemerkt als vaste vrije tijd is
alleen mogelijk op vrijwillige basis.
f. Roosters en arbeidstijden worden tijdig bekend gemaakt. Dit betekent dat:
– het volledige rooster minimaal één volle week voor aanvang bekend wordt gemaakt
behoudens onvoorziene omstandigheden.
Indien voor de werknemer het rooster niet één
week van tevoren bekend is gemaakt, kan de werknemer slechts worden verplicht om te
werken op zijn structurele arbeidstijd;
– roostervrije uren, alsmede een vaste vrije dag uiterlijk twee weken tevoren bekend wordt
gemaakt
"ARTIKEL 4
1. De werkgever stelt de arbeidstijden vast, waarbij hij rekening houdt met artikel 6 t/m 10 van deze
Uitgangspunt bij de indeling van de dagelijkse arbeidstijd is dat deze zoveel mogelijk
aaneengesloten zal zijn en uitgaat van een vijfdaagse werkweek."

Dit stuk komt niet uit de CAO van de detailhandel. Dus dat is niet correct.

Wat betreft het rooster 1 week van te voren, daar heb je gelijk in. Ik vind het nogal kort dag voor de medewerker, maar goed, wettelijk hoort ze een week van te voren dan haar rooster te krijgen.
Bedankt voor de informatie allemaal!
Zinook schreef:
28-10-2019 17:56
"ARTIKEL 4
aaneengesloten zal zijn en uitgaat van een vijfdaagse werkweek."

Dit stuk komt niet uit de CAO van de detailhandel. Dus dat is niet correct.

Wat betreft het rooster 1 week van te voren, daar heb je gelijk in. Ik vind het nogal kort dag voor de medewerker, maar goed, wettelijk hoort ze een week van te voren dan haar rooster te krijgen.
TO werkt bij een supermarkt. Als dat een grote is, dan hebben ze een andere CAO
Tickel schreef:
29-10-2019 08:23
TO werkt bij een supermarkt. Als dat een grote is, dan hebben ze een andere CAO

Als je niet weet waar je over praat, hou dan je mond.
Er zijn idd 2 cao's: een voor franchisewinkels en een voor filialen. Het enige verschil tussen die twee gaat over je pensioen. De rest is precies hetzelfde. Dus ook voor dit verhaal.

Er is geen andere CAO voor 'grote' of 'kleine' supermarkten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven