Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zaterdag 2 november 2019 om 08:59
Zoals wel bekend zit ik veel op dit forum.
Bij eerdere topics zoals deze wordt er altijd om het hardst geroepen dat men hier is zoals ook irl.
Stel ik me zo voor dat in de kantine op mijn werk iemand in huilen uitbarst en er een groep mensen omheen staat die om de beurt:
' oh god het is weer vakantie en er heeft iemand aandacht nodig'
Zachtjes sissend: 'ik zeg alleen: denk aan vorige maand en de maand ervoor'
' als je geld hebt voor die schoenen zal het wel meevallen'
' zei je nou gescheiden? En kinderen leken je een goed idee...omdat?'
' je krijgt toch geen partner alimentatie he? Je kunt ook gewoon meer werken'
' ik vind dit gehuil op de werkvloer zo onprofessioneel'
Ik blijf dat een bizar beeld vinden naar dat is hier gebruikelijk.
Ik heb echt het idee dat er decorumverlies hier optreedt bij sommigen, ikzelf ook weleens hoor. Maar zo angstig gelijk de verantwoording voor je harde woorden naast je neerleggen zegt heel veel.
Ik zie aan de andere kant zat excuses en mooie dingen gebeuren en daar kom ik voor.
Bij eerdere topics zoals deze wordt er altijd om het hardst geroepen dat men hier is zoals ook irl.
Stel ik me zo voor dat in de kantine op mijn werk iemand in huilen uitbarst en er een groep mensen omheen staat die om de beurt:
Ik heb echt het idee dat er decorumverlies hier optreedt bij sommigen, ikzelf ook weleens hoor. Maar zo angstig gelijk de verantwoording voor je harde woorden naast je neerleggen zegt heel veel.
Ik zie aan de andere kant zat excuses en mooie dingen gebeuren en daar kom ik voor.
zaterdag 2 november 2019 om 09:00
Ik wel hoor, heb er genoeg onder de negeer, scheelt een hoop. En Actueel vermijd ik ook voor mijn eigen gemoedsrust.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zaterdag 2 november 2019 om 09:02
Nou, de sympathie spat er weer vanaf hoor.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:54Voor jou is het vandaag een beter idee om je op je pretpark uitje te focussen, want je gedraagt je sinds de laatste pagina's als een ware ramptoerist in dit topic.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 2 november 2019 om 09:02
Laatste 4 pagina's nog niet bijgelezen, maar mijn god, Murmurr. Ik vind je doorgaans best grappig, maar het is behoorlijk irritant hoe je in dit topic werkelijk continu de lolbroek probeert uit te hangen.
Verder is het gezeik over het groepje ook stomvervelend. Er wordt steeds om namen gevraagd, maar iedereen weet dat de napraatkliek bedoeld wordt. Daar zitten leuke, lieve vrouwen tussen, maar ook botteriken. Net als op de rest van het forum. Als je vaak op bepaalde pijlers leest, lijkt het alsof er maar één groep is, terwijl er op andere pijlers ook zoveel groepen zijn die niet eens weten dat er een napraat is en dus die groep ook niet kennen.
De zure en gemene reacties staan imo
verder helemaal los van die groep. Ik zie dat het vaak heel verschillende forummers zijn die lullig doen. Vaak ook eenlingen die ineens opduiken. De echte gemeneriken houden het meestal niet lang vol omdat ze snel een ban krijgen.
Verder is het gezeik over het groepje ook stomvervelend. Er wordt steeds om namen gevraagd, maar iedereen weet dat de napraatkliek bedoeld wordt. Daar zitten leuke, lieve vrouwen tussen, maar ook botteriken. Net als op de rest van het forum. Als je vaak op bepaalde pijlers leest, lijkt het alsof er maar één groep is, terwijl er op andere pijlers ook zoveel groepen zijn die niet eens weten dat er een napraat is en dus die groep ook niet kennen.
verder helemaal los van die groep. Ik zie dat het vaak heel verschillende forummers zijn die lullig doen. Vaak ook eenlingen die ineens opduiken. De echte gemeneriken houden het meestal niet lang vol omdat ze snel een ban krijgen.
...
zaterdag 2 november 2019 om 09:03
Het-groepje schreef: ↑02-11-2019 08:59Zoals wel bekend zit ik veel op dit forum.
Écht? Ik herken dat niet
Maar veel mensen willen juist irl niet hun prolemen delen en komen hier voor de anoniemiteit of buitenstaander blik. Die gaan Deborah van de kantine niet vertellen dat hun man vreemdgaat of dat ze hun kind tijdelijk niet kunnen uitstaan, maar hier wel. Die anonimiteit heeft voor en nadelen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zaterdag 2 november 2019 om 09:04
Ja, ik kan dat blijkbaar goed.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 2 november 2019 om 09:05
Anárion schreef: ↑02-11-2019 09:02Laatste 4 pagina's nog niet bijgelezen, maar mijn god, Murmurr. Ik vind je doorgaans best grappig, maar het is behoorlijk irritant hoe je in dit topic werkelijk continu de lolbroek probeert uit te hangen.
Maar ook daar wisselt de samenstelling en zijn mensen het niet altijd met elkaar eens.
zaterdag 2 november 2019 om 09:05
Dat mag hier überhaupt niet.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:38Iemand postte (weet even niet meer wie) dat de titel van haar topic 'zelfdoding' was oid.
Net zoals dat je beter niet met kanker ipv chemo’s op het forum gaat posten en dan zeggen dat je overlijdt door de reacties op het forum. Je overlijdt door de kanker en het niet zoeken van adequate hulp. Niet door de reacties op het forum.
Bij psychische ziekten is het net zo, je overlijdt door zelfmoord vanwege die psychische ziekte, niet door het forum. Superheftig, zowel zelfmoord als kanker, maar niet de schuld of de verantwoordelijkheid van een forum. Nooit.
Als je denkt over zelfmoord heb je hulp nodig, dan dient de crisisdienst ingeschakeld te worden en indien minder acuut de behandelaar of huisarts. Niet het forum.
Ga eens een dagje meelopen met een crisisdienst. Dan zie je pas hoe nuchter die omgaan met iets als suïcidedreiging. ‘We doen wat we kunnen maar het blijft iemands eigen keus’ en dat zijn proffesionals. Een groep willekeurige vreemden op het internet heeft niets met wiens zelfmoord dan ook van doen. Dat hier zo melden lijkt mij ofwel een actie van iemand die een punt wil maken ofwel van iemand die toch weer even terug naar een behandelaar moet.
zaterdag 2 november 2019 om 09:06
Een jaar of zeven, acht geleden hoorde ik ook bij een kletsgroepje. In die periode had ik in het echte leven vrijwel geen sociale contacten en was het leven Kut en dat kletsgroepje was zo'n beetje mijn sociale leven.
Een van die leden maakte op een dag een erg nare opmerking tegen me die me heel erg kwetste en dat gaf ik ook aan. Toen draaide ze het zo dat ze het natuurlijk helemaal niet zo bedoeld had, maar ze had precies het tegenovergestelde bedoeld (iets positiefs dus), de originele opmerking had ze snel verwijderd. Toen doken alle andere groepsleden meteen op om haar te vertellen wat een lieverd ze toch was. De originele, nare opmerking stond nog in mijn quote maar die were straal genegeerd. Vond ik zo hypocriet allemaal en ben toen gestopt met meeschrijven, waarna ik dus helemaal niemand meer had om tegenaan te praten.
Geen idee wat ik hiermee wil zeggen. Ter illustratie dat nare opmerkingen op het forum in real life impact kunnen hebben ofzo.
Voor mij is dat wel heel wat anders dan de zure reacties van steeds dezelfde mensen. Die kan ik echt niet serieus nemen.
Een van die leden maakte op een dag een erg nare opmerking tegen me die me heel erg kwetste en dat gaf ik ook aan. Toen draaide ze het zo dat ze het natuurlijk helemaal niet zo bedoeld had, maar ze had precies het tegenovergestelde bedoeld (iets positiefs dus), de originele opmerking had ze snel verwijderd. Toen doken alle andere groepsleden meteen op om haar te vertellen wat een lieverd ze toch was. De originele, nare opmerking stond nog in mijn quote maar die were straal genegeerd. Vond ik zo hypocriet allemaal en ben toen gestopt met meeschrijven, waarna ik dus helemaal niemand meer had om tegenaan te praten.
Geen idee wat ik hiermee wil zeggen. Ter illustratie dat nare opmerkingen op het forum in real life impact kunnen hebben ofzo.
Voor mij is dat wel heel wat anders dan de zure reacties van steeds dezelfde mensen. Die kan ik echt niet serieus nemen.
zaterdag 2 november 2019 om 09:06
Maar hoe moeilijk is het om die posts dan gewoon te negeren?
Ik moest gisteren lachen om Murrmurr en ik vind het nu vervelend worden.
Maar dat zegt toch alleen maar iets over mij? Ga ik Murrmurr toch niet vragen om op te houden met lollig doen?
zaterdag 2 november 2019 om 09:09
Ik snap het niet helemaal. Iemand deed iets wat jij niet leuk vond (kan gebeuren!), je gaf dat aan. Er kwamen excuses + uitleg (lijkt me dat dat was wat je wilde?) en dat was dan nog niet goed?AbsoFabso schreef: ↑02-11-2019 09:06Een jaar of zeven, acht geleden hoorde ik ook bij een kletsgroepje. In die periode had ik in het echte leven vrijwel geen sociale contacten en was het leven Kut en dat kletsgroepje was zo'n beetje mijn sociale leven.
zaterdag 2 november 2019 om 09:12
Misschien was dit wel een “ niet suikerzoete maar pittige reactie, die op t eerste oog niet leuk lijkt, maar juist ( als er op terug gekeken wordt) een opmerking waar iemand veel aan gehad heeft?”
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zaterdag 2 november 2019 om 09:13
Huh? Ik lees:boebezoebe schreef: ↑02-11-2019 09:09Ik snap het niet helemaal. Iemand deed iets wat jij niet leuk vond (kan gebeuren!), je gaf dat aan. Er kwamen excuses + uitleg (lijkt me dat dat was wat je wilde?) en dat was dan nog niet goed?
nare opmerking geschreven, abso heeft gequote, abso gaf aan dat ze dit niet fijn vond, de schrijfster haalde snel de opmerking weg, anderen snapten daarom niet dat abso gekwetst was en vielen de schrijfster bij. Ondanks dat de opmerking gewoon in de quote van abso stond.
enn wijzigde dit bericht op 02-11-2019 09:13
1.35% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 2 november 2019 om 09:13
Die gast die mensen overhoop schoot omdat vrouwen hem niet wilden, ook de schuld van de dames die hem afwezen? Een vader die zijn kinderen en ex doodschiet, ook de schuld van de ex die bij hem weg ging? Doorgedraaide jongens die hun school overhoop schieten omdat ze gepest werden, ook de schuld van de school? Dronken automobilist die zich volzoop vanwege een ontslag, schuld van zijn werkgever?
Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen keuzes. Er zijn altijd redenen en aanleidingen, maar jij bent verantwoordelijk voor jouzelf en niemand anders.
Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen keuzes. Er zijn altijd redenen en aanleidingen, maar jij bent verantwoordelijk voor jouzelf en niemand anders.
zaterdag 2 november 2019 om 09:14
Ja als die opmerking uit een vast groepje kwam waar je dagelijks zowel op het forum als achter de schermen contact mee had dan kan dat kwetsend zijn.AbsoFabso schreef: ↑02-11-2019 09:06Een jaar of zeven, acht geleden hoorde ik ook bij een kletsgroepje. In die periode had ik in het echte leven vrijwel geen sociale contacten en was het leven Kut en dat kletsgroepje was zo'n beetje mijn sociale leven.
Dat is anders dan een nare opmerking van een willekeurige forummer of beroepszuiger waar je verder toch niets mee hebt.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
zaterdag 2 november 2019 om 09:14
Als die quote er nog was, kan het dan niet dat het bij jou gewoon verkeerd viel en de rest dat niet zag? Dit soort dingen is zo subjectiefAbsoFabso schreef: ↑02-11-2019 09:06Een jaar of zeven, acht geleden hoorde ik ook bij een kletsgroepje. In die periode had ik in het echte leven vrijwel geen sociale contacten en was het leven Kut en dat kletsgroepje was zo'n beetje mijn sociale leven.
zaterdag 2 november 2019 om 09:15
simbalabimba schreef: ↑02-11-2019 09:12Misschien was dit wel een “ niet suikerzoete maar pittige reactie, die op t eerste oog niet leuk lijkt, maar juist ( als er op terug gekeken wordt) een opmerking waar iemand veel aan gehad heeft?”
Ik heb in ieder geval verzocht of ie mag blijven staan want ik vind hem zéér verduidelijkend voor de discussie.
zaterdag 2 november 2019 om 09:16
Ah, dat kreeg ik er niet van mee. Ik las vooral dat aangeven dat je iets niet leuk vind kan leiden tot excuses en het terugnemen van de reactie.Enn schreef: ↑02-11-2019 09:13Huh? Ik lees:
nare opmerking geschreven, abso heeft gequote, abso gaf aan dat ze dit niet fijn vond, de schrijfster haalde snel de opmerking weg, anderen snapten daarom niet dat abso gekwetst was en vielen de schrijfster bij. Ondanks dat de opmerking gewoon in de quote van abso stond.
zaterdag 2 november 2019 om 09:19
De post was iig 'op de man'.simbalabimba schreef: ↑02-11-2019 09:12Misschien was dit wel een “ niet suikerzoete maar pittige reactie, die op t eerste oog niet leuk lijkt, maar juist ( als er op terug gekeken wordt) een opmerking waar iemand veel aan gehad heeft?”
zaterdag 2 november 2019 om 09:19
Ik vraag ook niet of ze ermee op wil houden, wilde alleen even aangeven dat ik het storend vind. Vind haar een leuke forummer maar hier slaat ze echt door. Verder is dat ook mijn probleem, heb je gelijk in.
...