Peutertopic III

15-10-2019 22:12 3010 berichten
Na het babytopic en het dreumestopic nu alweer het derde peutertopic!
Voor iedereen die mee wil schrijven over hun leuke (of nu even niet zo leuke) peuter!
Maartje2016 schreef:
02-11-2019 13:30
Ik kan je wel zoenen, dank je!! :bigkiss:
Graag gedaan :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
02-11-2019 10:57
Had je peuter dan niet dat hij op zo’n verlichte pijl ging staan en hij de pijl niet meer kon vinden? De onze wel :facepalm:
Ik geloof dat ik geen verlichte pijlen heb gezien in Eindhoven :mrgreen:
Pizza kreeg dochter vorig jaar en is een hit.
Ik heb voor Sint het koffiezetapparaat van Little dutch gekocht en van opa en oma krijgt ze electro en de kassa van Fisher price.
De stickers klinken ook leuk! Was dat ook bij de Lidl? Ik zie ze ook bij bol.

We zijn geslaagd voor een spiegel voor boven de open haard, had niet zo’n zin maar man wel. En we hebben gelijk een klein hapje bij de toko gegeten, had ik opeens zo’n zin in haha
Krijgen jullie nog ongevraagd opvoedadvies van je omgeving? En zo ja, hoe reageer je daarop?
Due-scimmie schreef:
02-11-2019 18:09
Krijgen jullie nog ongevraagd opvoedadvies van je omgeving? En zo ja, hoe reageer je daarop?
Soms. Ik zeg dank j3 wel en negeer het, of ik overweeg/Google het als het nuttig is.

Had de smelttabletjes gekocht voor rozetje.... spuugt ze ze uit... da's jammer
Due-scimmie schreef:
Ik haal eruit wat ik nuttig vind en met de rest doe ik niks.
Due-scimmie schreef:
Nee, niet meer. Maar ik moet over 2 weken naar het cb met zoon, dus wie weet wat dan gaat komen :biggrin:

Ik heb wel een vriendin die altijd opmerkingen maakt waar ik de kriebels van krijg, maar ik weet serieus nog steeds niet of ze het (a) doet om te laten zien dat ze een supermoeder is, of (b) om mij iets te willen leren, of (c) gewoon omdat ze zo is als moeder. Denk dan aan:
- "een cakeje, weet je wel hoeveel suiker daarin zit?"
Maar ook:
- "na x jaar met kinderen kan ik er nog steeds niet wennen aan de herrie die speelgoed in een wasmachine maakt" (toelichting: zij gooit dus echt álles wat niet van hout is en zonder batterij 1x per maand in de wasmachine) (ik krijg daar dus de kriebels van omdat ik speelgoed NOOIT was, behalve als er lichaamsproducten (plas, overgeef, poep) opzitten)

Ik wilde er een topic over openen, maar nu ik hier toch een bruggetje van kan maken: hoe vaak wassen jullie speelgoed? En welk speelgoed? Dus niet alleen een knuffel, maarbijvoorbeeld ook rammelaars, duplo en plastic boerderijdieren...

O, Due, van wie en waarover dan bijvoorbeeld?
Ik was alleen haar favoriete knuffel. Daar heb ik er dan ook 6 van ofzo en die wissel ik door. De ener keer wat sneller dan de andere keer want als ze verkouden is dan gaat hij sneller in de was. Ze heeft de knuffel namelijk vast met het vuistje van de duim waarmee ze duimt en wil dan nog wel eens met het pootje van de knuffel langs dr neus vegen :facepalm:

Verder neem ik speelgoed af als er zichtbaar iets op zit of overheen is gegaan.

Ik heb wel mijn oude duplo van vroeger in de wasmachine gehad voordat dochter ermee kon spelen.

@rosings: dat is balen. Ik heb de vloeibare variant en die drinkt ze zo uit het maatbekertje op.

@ongevraagd advies: valt eigenlijk best wel mee. Als het iets is waarvan ik denk ow daar had ik nog niet aangedacht dan neem ik het mee en anders is het meer: hmm, ja, oké, aha, eigenlijk luister ik dan maar half. Van mensen die zelf geen kind/kinderen hebben neem ik vrijwel nooit iets aan.

Vandaag voor het eerst zonder boodschappenbriefje en met man en dochter de supermarkt in. Dat was geen succes. Man had grote kar incl scanner, dochter kleine kar en ik was aan het heen en weer rennen tussen beide. Dochter bijsturen, aansporen, producten pakken, bij man producten scannen en weer terug naar dochter. Tussendoor probeer ik dan nog na te denken wat ik allemaal mee moet nemen. Op een gegeven moment man en dochter weg. Dochter is aan de wandel gegaan en man is er achteraan aan het lopen incl kar een scanner en ik sta met mijn handen vol boodschappen om me heen te kijken waar ze zijn :facepalm: Ipv man dan zegt het is nu klaar en peuter in de kar zet: nee joh we gaan rondjes achter peuter aan lopen :bonk:
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 02-11-2019 18:56
44.48% gewijzigd
Alleen als het zichtbaar vies is.
Ik was knuffels en speelgoed echt nooit. We hebben laatst wel een grote bak met duplo via Marktplaats gekocht en daar heb ik de vieze stenen wel van in de wasmachine gedaan. Haar favoriete knuffel was ik als hij stinkt, maar het liefst zo min mogelijk omdat hij er niet echt beter van wordt. Eens per 3 maanden denk ik. Overig speelgoed: nooit.
rosings schreef:
02-11-2019 18:50
Alleen als het zichtbaar vies is.
Dit of als baby er een kotsje op heeft gedaan. En z'n favo knuf gaat elke week samen met z'n bed in de was. Zet af en toe als ik er aan denk en plek heb in de vaatwasser een grondplaat vd duplo of paar vieze blokjes er in. Vd zomer is de duplo ook veel buiten geweest in de watertafel moddertafel en de zandbak en toen ging het wat vaker mee.
Rozetje is hangerig en mieperig , lichte verhoging, slecht eten. Ik zal die tabletjes nog eens proberen als ze wat fitter is
rosings schreef:
02-11-2019 19:17
Rozetje is hangerig en mieperig , lichte verhoging, slecht eten. Ik zal die tabletjes nog eens proberen als ze wat fitter is
Moet ze nog tanden krijgen? Wij wachten nog steeds op de hoektanden en de kiezen. Beterschap.
Speelgoed schoonmaken/wassen: sowieso als ik het 2e hands koop.

Zoon heeft 1 knuffel, waar hij echt mee slaapt. Die heeft hij lekker dicht bij zich bij zijn slaapjes en 's ochtends nog. Die doe ik eens in de zoveel tijd wassen. Met verkoudheden e.d. vaker.

Andere knuffels, heel wat minder. Af en toe degene waar hij wat mee doet. De andere staan meer als decoratie in zijn bed en zijn ook nooit gewassen.

Speelgoed zoals duplo, eigenlijk nooit. Maak het schoon als ik zie dat iets vies is.
Maartje2016 schreef:
02-11-2019 18:36

Ik wilde er een topic over openen, maar nu ik hier toch een bruggetje van kan maken: hoe vaak wassen jullie speelgoed? En welk speelgoed? Dus niet alleen een knuffel, maarbijvoorbeeld ook rammelaars, duplo en plastic boerderijdieren...

O, Due, van wie en waarover dan bijvoorbeeld?
Wij hebben vooral houten speelgoed, maar uhm ook de rest eigenlijk nooit. Behalve als baby eroverheen spuugt.

Dit was mijn broer met tip voor boek over slaap advies. Waarop ik reageerde dat ik tevreden ben met hoe het nu gaat. En dan komt er weer opmerking dat ze nu nog op eigen kamer moeten zoals het hoort. Dus heb maar gereageerd met ons kind, onze opvoeding.

Ik zeg zelf bijvoorbeeld nooit iets tegen de ouders als ze keuzes maken die ik niet zou maken. Ik bespreek dat alleen met man.

Kindloze broer negeer ik sowieso in zijn opmerkingen. Ik doe mijn peuter bijvoorbeeld echt geen slabber meer om voor die paar kruimels en ook mag zijn haar best lekker warrig en hoeft het niet strak in model of opgeschoren.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 02-11-2019 20:31
11.62% gewijzigd
Teckeltje88 schreef:
02-11-2019 19:45
Moet ze nog tanden krijgen? Wij wachten nog steeds op de hoektanden en de kiezen. Beterschap.
Geen idee eigenlijk... zal morgen eens tellen!
Teckeltje88 schreef:
02-11-2019 19:45
Geen idee eigenlijk... zal morgen eens tellen!
Advies: nauwelijks. Het is ook niet iets waar ik mee bezig ben. Ik denk altijd ‘die andere ouders doen ook maar wat’ en ouderen zijn 80% vergeten dus waarom zou ik naar hun advies luisteren?

Speelgoed wassen: nou wij hebben best veel hout en plastic zoals Bruder past niet in de wasmachine. Als peuter iets uitzoekt in de kringloop gaat het wel eerst in de Dettol. Tijdens (buik)griep of snot Dettol ik ook wat af :lol:

Knuffel wassen: peuter is van monogaam naar swinger gegaan dus elke nacht een ander schatje :-D Als de knuffel ruikt of anders dan gaat het mee in de was of in de prullenbak.
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 20:47
0.64% gewijzigd
Due-scimmie schreef:
02-11-2019 20:28
Wij hebben vooral houten speelgoed, maar uhm ook de rest eigenlijk nooit. Behalve als baby eroverheen spuugt.

Dit was mijn broer met tip voor boek over slaap advies. Waarop ik reageerde dat ik tevreden ben met hoe het nu gaat. En dan komt er weer opmerking dat ze nu nog op eigen kamer moeten zoals het hoort. Dus heb maar gereageerd met ons kind, onze opvoeding.

Ik zeg zelf bijvoorbeeld nooit iets tegen de ouders als ze keuzes maken die ik niet zou maken. Ik bespreek dat alleen met man.

Kindloze broer negeer ik sowieso in zijn opmerkingen. Ik doe mijn peuter bijvoorbeeld echt geen slabber meer om voor die paar kruimels en ook mag zijn haar best lekker warrig en hoeft het niet strak in model of opgeschoren.

Van kindlozen neem ik sowieso niks aan :lol: Die hebben écht geen idee.
Het geluid van speelgoed in de wasmachine haha serieus? Ik maak het wel (heel) af en toe schoon maar gewoon met een doekje met wat afwasmiddel. Haar lievelingsknuffel was ik eens in de twee maanden ofzo.

Kritiek op opvoeding; valt wel mee. Dochter is ook echt een engeltje als er anderen bij zijn.. wel soms omdat wij ons aanpassen aan dochter met slapen enzo. Dochter is nogal prikkelgevoelig en als wij afwijken van haar routine of slaaptijden is ze niet leuk. Ik vind dat echt sneu en als het niet per se nodig is zorgen we dat dat dus niet gebeurd. Dat wordt nogal eens niet begrepen.
Naniene schreef:
02-11-2019 20:52
Het geluid van speelgoed in de wasmachine haha serieus? Ik maak het wel (heel) af en toe schoon maar gewoon met een doekje met wat afwasmiddel. Haar lievelingsknuffel was ik eens in de twee maanden ofzo.

Kritiek op opvoeding; valt wel mee. Dochter is ook echt een engeltje als er anderen bij zijn.. wel soms omdat wij ons aanpassen aan dochter met slapen enzo. Dochter is nogal prikkelgevoelig en als wij afwijken van haar routine of slaaptijden is ze niet leuk. Ik vind dat echt sneu en als het niet per se nodig is zorgen we dat dat dus niet gebeurd. Dat wordt nogal eens niet begrepen.
Dat laatste herken ik ja. Men (familie) vindt mij star met de slaapt tijden vd kinderen. Kunnen ze vinden, maar ik zit met de gebakken peren als ze maar een half u slapen in de auto omdat ik mij aan moet passen. Ik ben niet de beroerdste om dat af en toe te doen hoor, volstaan met minder slaap voor de kinderen omdat er een uitje is oid, maar over het algemeen houd ik graag rekening met de slaapjes van onze kinderen. Niet alleen voor mezelf, maar vooral voor die kleintjes.

Krijg verder nauwelijks ongevraagd advies. Of ik krijg het wel maar luister er niet naar? Either way, geen last van.

Hier trouwens ook veel hout en dat was ik uiteraard niet. Daar moet mijn kotsertje (want jejem, wat spuugt dat meisje veel) dus ver bij uit de buurt blijven. Zij krijgt exclusief wasmachine /vaatwasser proof speelgoed...
Ben dat echt niet gewend, peuter spuugde nooit als baby.
Ik ben nogal een geitenwollensok geworden tov rozetje, nog steeds borstvoeding, samen slapen, dragen (op de rug nu, zo leuk), barefoot schoentjes, wasbare luiers.
Op die dingen krijg ik nog wel opmerkingen/kritiek. Hangt van de persoon af hoe ik reageer.

'krijgt ze nu nog steeds borstvoeding? maar ze is toch al 2'? Dan zeg ik gewoon Ja klopt. En lever verder geen extra info aan. Als je gewoon blijft bevestigen wat ze vragen zijn ze snel klaar.

En bij kritiek/doorzeuren; het is een bewuste opvoedkeuze. (al dan niet met een 'bedankt voor het meedenken' er achteraan)
rosings schreef:
02-11-2019 21:18
Ik ben nogal een geitenwollensok geworden tov rozetje, nog steeds borstvoeding, samen slapen, dragen (op de rug nu, zo leuk), barefoot schoentjes, wasbare luiers.
Op die dingen krijg ik nog wel opmerkingen/kritiek. Hangt van de persoon af hoe ik reageer.

'krijgt ze nu nog steeds borstvoeding? maar ze is toch al 2'? Dan zeg ik gewoon Ja klopt. En lever verder geen extra info aan. Als je gewoon blijft bevestigen wat ze vragen zijn ze snel klaar.

En bij kritiek/doorzeuren; het is een bewuste opvoedkeuze. (al dan niet met een 'bedankt voor het meedenken' er achteraan)
Ja hier heeft peuter 1,5 jaar borstvoeding gehad want toen was ik alweer poos zwanger. Bij baby vragen ze het dus nog niet. Peuter en baby liggen bij ons want dan slapen we het meeste. Peuter wilde van de week ineens in draagzak dus heb voor eerst dubbel gedragen (en toch maar peuter draagzak met dino's besteld :hihi:). Wasbaar heb ik liggen, maar de gewone was krijg ik momenteel al amper bij.
Hm ik was nooit speelgoed.. Knuffel zou misschien een keer in de was mogen idd.
Spenen maakten wij ook amper schoon trouwens, af en toe even over de kraan ofzo. Mja dochter is heel weinig ziek, dus het zal wel geen kwaad kunnen. :mrgreen:

@ advies: hier nauwelijks, maar men weet over het algemeen wel dat ik er door mijn werk veel van weet, dus ik word meestal om advies gevraagd. :)
@lasvegas: ik vind dat zelf in de opvoeding nog wel eens lastig. Je hebt de kennis, maar je bent ook de moeder. Net als toen ik een pnd had en een snotneus (voor mijn gevoel) van een praktijkondersteuner oplossingsgericht werken op mij ging toepassen. Het hielp mij totaal niet, heb dit benoemd en om een andere praktijkondersteuner gevraagd :facepalm: Ik denk wel dat ik door die achtergrond het snel inzag en al heel snel aangaf dat het niet normaal was dat ik me de hele tijd zo voelde.

@due: wij dragen peuter ook nog hoor en op vakantie nog vaker!

@Teckel: wij trekken ook ons eigen plan en daar heeft familie/vrienden het mee te doen. Als familie bedenkt om een verjaardag om 14 uur te starten, prima wij zijn er na het slaapje. Ja dan komen we binnen na de koffie en het gebak of dat de eersten alweer opstaan om te vertrekken. Of mensen die zeggen och wat jammer wij gaan net weer. Ja jammer, doei tot de volgende keer. Wij zijn daar wel makkelijker in geworden. Was bij mij ook wel nodig met mijn pnd, wilde veel te veel iedereen pleasen en ik + peuter was daarna over de zeik.
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 02-11-2019 23:06
6.65% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven