Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
En eens met Conny en Anyco
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
@ vivautrecht, heel goed gezegd dat je als ontvanger bij jezelf te rade mag gaan waarom je niet om kan gaan met nare woorden van vreemden op een forum.
Het is idd menselijk dat woorden je kunnen raken, maar wanneer je zo buitenproportioneel er op reageert dan ligt dat echt bij jezelf.
S-Meds schreef:
03-11-2019 12:14
geef die vrouw een boterham
Da was nog vóór de boddie possetivetie
Je mag toch helemaal niet napraten over iemand die een perma heeft?
Anyco schreef:
03-11-2019 12:17
Goed geschreven.
Mijn grote broer had ook wel wat meer nodig dan een paar onaardige woorden om zelfmoord te plegen.
Dan zal je ( helaas) precies begrijpen wat er zo naar aan was om haar opmerkingen te lezen.
Het deed onrecht aan diegene die enorm hebben moeten worstelen met het leven.
Heel wat meer idd dan slechts het incasseren van een paar nare opmerkingen .

:hug:
chocolol schreef:
03-11-2019 12:24

Jawel hoor.
chocolol schreef:
Zou kunnen, ik ken de regels niet uit mijn hoofd :)
Persoonlijk praat ik meer na over de boodschap van wat er geschreven was.
in ieder geval kunnen we concluderen dat mensen die zelfmoord plegen doorgaans na de daad niet terugkomen om de schuld in de schoenen van een totaal onbekende op het VF te schuiven.
consuelabananahammok schreef:
Dan zal je ( helaas) precies begrijpen wat er zo naar aan was om haar opmerkingen te lezen.

Ja.
En ik vind het erg prettig dat jij dat in hele duidelijke en nette bewoordingen kan opschrijven.

Dat heb je heel goed verwoord Consuela :hug:
.
S-Meds schreef:
03-11-2019 12:30
in ieder geval kunnen we concluderen dat mensen die zelfmoord plegen doorgaans na de daad niet terugkomen om de schuld in de schoenen van een totaal onbekende op het VF te schuiven.
Dat is thanatografie. We vinden het o.a. in de roman The Lovely Bones van Alice Sebold over een meisje dat misbruikt en vermoord is en vanuit de hemel ziet hoe haar familie daarmee moet dealen. En natuurlijk: Wisteria Lane! #booooonetflixwhy????
consuelabananahammok schreef:

Dit.
:hug: voor degene die dit van dichtbij hebben meegemaakt.
Coconuts12 schreef:
03-11-2019 12:38
Dit.
:hug: voor degene die dit van dichtbij hebben meegemaakt.

Jij kan zelf ook wel een hug gebruiken.

feow schreef:
03-11-2019 10:58
Ik snap hier dus serieus niets van.
Als ik hulde roep bij X, dat zit ik dus NIET per definitie in zijn/haar groepje, en heb ik zéker geen moeite om daar uit te komen.
Ik heb zelf nagedacht en ben het ergens mee eens en roep dus ‘hulde’.
En soms moet ik even over een antipathiehobbel heen voordat ik hulde roep.
En soms lees ik iets belachelijks en onzinnigs van een forummer die ik heel hoog heb zitten.
Als ik het uiten van mijn mening ‘hulde’ of juist ‘onzin’ belangrijk/nodig vind doe ik het toch wel, als ik het minder belangrijk vind laat ik het bij uitgesproken voorkeuren of antipathieën gaan. Dat vind ik niet lastig, en dat maakt mij voor mezelf ook niet gevangen in groepsdynamiek.

Ik heb meer last van mensen die heel hard een ander in een groepje drukken. Door een eerste reactie (+1 ofzo), of omdat het makkelijker te discussiëren is in zwart-wit.
Sorry, beetje laat met mijn reactie ...

Ik interpreteer +1 niet direct als :cheer: :high5: :cheers: :kneel: maar als een forummer telkens berichten van een andere forummer een +1 geeft, ga ik me afvragen of het alleen over de inhoud van die ene post gaat, of dat ik aan een groepje moet denken. Kan een onterechte twijfel zijn , hoor! Roep maar als dat het geval is!

Ik denk dat dat hier ook weer eens gebeurde. TO juichte steeds bij een forummer die aansloot bij haar mening, ze leken bijna een 'groepje' (voor wie daarin gelooft) maar ondertussen bleek die bondgenoot de boel dermate op te stoken dat ze een ban kreeg - gedrag dat lijnrecht staat tegenover wat TO predikt.

(deze reactie is vast heel erg mosterd, maar was het eerste dat langskwam. Ik ga nu ff bijlezen)
Anyco schreef:
03-11-2019 12:44
Jij kan zelf ook wel een hug gebruiken.

Dank je, lief van je.
Anyco schreef:
03-11-2019 12:17
Goed geschreven.
Mijn grote broer had ook wel wat meer nodig dan een paar onaardige woorden om zelfmoord te plegen.
Hier idem.

Daarom trok ik me die verwijten van Iskek juist weer niet aan, omdat ik weet dat het niet zo werkt als zij schreef.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
simbalabimba schreef:
03-11-2019 11:33
Ja dat zeggen dr wel meer.

Dus ;-) :-D blijf ik zeggen “ het kan ook hier want hier ook over @iskek ( die nam deel aan/postte in dit topic).
Dat kan idd. Maar beter van niet. Vind ik. :proud:
Life is short. Eat dessert first.
Conny :hug:
Life is short. Eat dessert first.
Betty_Slocombe schreef:
02-11-2019 21:28
Tsss. Iemand die jou staft moeten ze slaan met een braadpan.
Je weet dat ik van je hou op mijn manier, maar ik bedoelde een watch list van de overheid lol :P
Solomio schreef:
03-11-2019 07:00
Dit durfde ik dus echt niet te typen.
Thx. :$
Vind ik ook terecht.
Dus waarom er dan voor bedankt moet worden snap ik niet goed?
S-Meds schreef:
03-11-2019 12:30
Scherp Meds maar zo'n voorbeeld van iets wat ik dan weer onnodig natrappen vind.
Bruintjedebeer schreef:
03-11-2019 13:03
Scherp Meds maar zo'n voorbeeld van iets wat ik dan weer onnodig natrappen vind.
Dit begrijp ik niet.
Natrappen naar wie dan?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Duurt lang hè, 3000 posts.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
03-11-2019 13:08
Duurt lang hè, 3000 posts.
Vooral als niemand zich herhaalt! En dan moeten we ook de zure zweer nog in acht houden
Solomio schreef:
03-11-2019 12:54
Hier idem.

Daarom trok ik me die verwijten van Iskek juist weer niet aan, omdat ik weet dat het niet zo werkt als zij schreef.
Iemand zal geen zelfmoordpoging ondernemen door een opmerking op een forum an sich, maar het kan wel het laatste duwtje zijn.

Natuurlijk is het niet verstandig om op een forum je hebben en houwen te gooien als je toch al niet zo stabiel bent, maar dat neemt niet weg dat mensen een verantwoordelijkheid hebben voor wat ze posten, al helemaal als je uit de berichten van een forummer al kan opmaken dat deze forummer niet erg stabiel lijkt te zijn.

Als iemand bijvoorbeeld een post opent over het willen stoppen met anti-psychotica, ook daarbij meldt dat ze het leven niet meer ziet zitten als ze haar leven lang dit moet blijven slikken, ben je in mijn optiek goed fout bezig als je kortweg reageert met 'reken er maar op dat je je hele leven dit moet blijven slikken en je bent stom als je stopt er mee. ' Los van het feit dat dit niet per definitief klopt, zal het op zijn zachtst gezegd niet helpen en in het slechtste geval het duwtje zijn.

Doodleuk melden, 'moet je maar niet op dit forum komen als het je niet bevalt' is onzin, in die zin dat dat geen vrijbrief is om maar alle shit die in jouw hoofd opkomt neer te zetten. Je zegt ook niet tegen kind van 2 dat omgeduwd wordt door een groter kind, eigen schuld, had je maar niet zo licht moeten zijn.

Mensen lijken sowieso (niet alleen hier) te denken dat ze (vanuit hun anonimiteit) alles wat in hen opkomt op het internet mogen plempen en gewone fatsoensregels niet gelden. Dit is (naar mijn mening) vanuit moreel opzicht niet zo, maar overigens ook strafrechtelijk niet toegestaan. Genoeg 'anonieme' twitteraars/facebookgebruikers bijvoorbeeld die strafrechtelijk zijn vervolgd om uitlatingen die ze op het internet hebben gezet (de anonimiteit is maar relatief, justitie kan vrij eenvoudig via ip-adres/provider in veel gevallen de identiteit van iemand achterhalen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven