Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zondag 3 november 2019 om 13:27
Lange-met-een-korte schreef: ↑03-11-2019 13:23De banbrigade heeft ook weer tot in de kleine uurtjes goed werk verricht. Waakzaam terwijl U slaapt.
Banbrigade![]()
Dit draagt echt bij aan een positieve sfeer, chapeau!
Niemand kan hier bannen, je kunt alleen het modteam attenderen op een bepaalde post. In dit geval een forummer die flink van het padje ging.
zondag 3 november 2019 om 13:28
Het zit je wel hoog hè. Je komt al twee dagen alleen maar hier posten.Lange-met-een-korte schreef: ↑03-11-2019 13:23De banbrigade heeft ook weer tot in de kleine uurtjes goed werk verricht. Waakzaam terwijl U slaapt.
Banbrigade![]()
zondag 3 november 2019 om 13:31
Maar nog even over de verantwoordelijkheid:
Niet te vergelijken met het forum hier, maar er zijn wel degelijk mensen verantwoordelijk gehouden door online gedrag dat naar een zelfmoord heeft geleid.
Wel lagen daar eerdere problemen aan ten grondslag
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Death_of_Conrad_Roy
Ik vind dus nog steeds dat je voorzichtig moet zijn met wat je schrijft.
Niet te vergelijken met het forum hier, maar er zijn wel degelijk mensen verantwoordelijk gehouden door online gedrag dat naar een zelfmoord heeft geleid.
zondag 3 november 2019 om 13:31
Lange-met-een-korte schreef: ↑03-11-2019 13:23De banbrigade heeft ook weer tot in de kleine uurtjes goed werk verricht. Waakzaam terwijl U slaapt.
Banbrigade![]()
Fijn dat jij wel een echte toevoeging op het forum bent!
zondag 3 november 2019 om 13:33
Ja maar dat ging veel verder, en er werd gebeld. En ik ben het oneens met de straf die Carter hier voor kreeg. Je bent nooit verantwoordelijk voor iemand anders z'n gedrag. Onethisch was het wel en ik had haar persoonlijk permanent verwijderd uit dit bestaan als ik familie was van die jongen.Het-groepje schreef: ↑03-11-2019 13:31Maar nog even over de verantwoordelijkheid:
zondag 3 november 2019 om 13:34
Het zit je wel hoog dat ik al 2 dagen alleen maar hier post.PatatasBravas schreef: ↑03-11-2019 13:28Het zit je wel hoog hè. Je komt al twee dagen alleen maar hier posten.
Ook voor jou een
Let’s Go Brandon!
zondag 3 november 2019 om 13:37
Lange-met-een-korte schreef: ↑03-11-2019 13:34Het zit je wel hoog dat ik al 2 dagen alleen maar hier post.
Ook voor jou eenmet
![]()
zondag 3 november 2019 om 13:39
Veel tekort door de bocht en overdreven van je. Jij post 50+ berichten over dit gedoe in die tijd en PatatasBravas maakt er één post over.Lange-met-een-korte schreef: ↑03-11-2019 13:34Het zit je wel hoog dat ik al 2 dagen alleen maar hier post.
zondag 3 november 2019 om 13:40
Als iemand hier zegt suicidaal te zijn is er niemand die zegt 'spring dan'. Volgens mij. Maar dat je dan helemaal niks meer mag zeggen is gewoon emotionele chantage.Ariellle schreef: ↑03-11-2019 13:18Iemand zal geen zelfmoordpoging ondernemen door een opmerking op een forum an sich, maar het kan wel het laatste duwtje zijn.
Natuurlijk is het niet verstandig om op een forum je hebben en houwen te gooien als je toch al niet zo stabiel bent, maar dat neemt niet weg dat mensen een verantwoordelijkheid hebben voor wat ze posten, al helemaal als je uit de berichten van een forummer al kan opmaken dat deze forummer niet erg stabiel lijkt te zijn.
Als iemand bijvoorbeeld een post opent over het willen stoppen met anti-psychotica, ook daarbij meldt dat ze het leven niet meer ziet zitten als ze haar leven lang dit moet blijven slikken, ben je in mijn optiek goed fout bezig als je kortweg reageert met 'reken er maar op dat je je hele leven dit moet blijven slikken en je bent stom als je stopt er mee. ' Los van het feit dat dit niet per definitief klopt, zal het op zijn zachtst gezegd niet helpen en in het slechtste geval het duwtje zijn.
Doodleuk melden, 'moet je maar niet op dit forum komen als het je niet bevalt' is onzin, in die zin dat dat geen vrijbrief is om maar alle shit die in jouw hoofd opkomt neer te zetten. Je zegt ook niet tegen kind van 2 dat omgeduwd wordt door een groter kind, eigen schuld, had je maar niet zo licht moeten zijn.
Mensen lijken sowieso (niet alleen hier) te denken dat ze (vanuit hun anonimiteit) alles wat in hen opkomt op het internet mogen plempen en gewone fatsoensregels niet gelden. Dit is (naar mijn mening) vanuit moreel opzicht niet zo, maar overigens ook strafrechtelijk niet toegestaan. Genoeg 'anonieme' twitteraars/facebookgebruikers bijvoorbeeld die strafrechtelijk zijn vervolgd om uitlatingen die ze op het internet hebben gezet (de anonimiteit is maar relatief, justitie kan vrij eenvoudig via ip-adres/provider in veel gevallen de identiteit van iemand achterhalen).
In jouw voorbeeld, hoe is dat de persoon die zegt 'wen er maar aan' dan fout? Iemand heeft een zware aandoening met zware medicatie, en die is daar niet blij mee en moet hoogstwaarschijnlijk dat ook blijven slikken zonder psychotisch te worden. De zieke persoon is dus hoe dan ook fucked want of psychotisch of aan medicatie die hij of zij niet fijn vindt. Als iemand zegt 'stop er dan mee' en vervolgens 5 mensen neer steekt in psychose, dan is dat weer fout.
Als je er gewoon van uit gaat dat mensen niet verantwoordelijk zijn voor wat een ander doet dan is dat imho meest zuiver en beste blijft dan verwijzen naar de arts (die ongetwijfeld zegt 'blijf het slikken').
zondag 3 november 2019 om 13:43
Naar de gepermabande.
Vannacht is dit grapje ook al gemaakt.
Solomio durfde het niet te maken maar bedankt degene die het wel deed.
Het grapje zou ook een correctie kunnen zijn misschien, maar samengevat ik begrijp niet waarom het nodig is dat meerderen dat dan moeten melden.
zondag 3 november 2019 om 13:49
madamzonderm schreef: ↑03-11-2019 13:39Veel tekort door de bocht en overdreven van je. Jij post 50+ berichten over dit gedoe in die tijd en PatatasBravas maakt er één post over.
En welk recht verschaft zij met dat ene bericht? En welk recht heb ik verspeeld met mijn 50+ berichten?
Let’s Go Brandon!
zondag 3 november 2019 om 13:52
Ik denk dat je het punt mist.Ariellle schreef: ↑03-11-2019 13:18Iemand zal geen zelfmoordpoging ondernemen door een opmerking op een forum an sich, maar het kan wel het laatste duwtje zijn.
Natuurlijk is het niet verstandig om op een forum je hebben en houwen te gooien als je toch al niet zo stabiel bent, maar dat neemt niet weg dat mensen een verantwoordelijkheid hebben voor wat ze posten, al helemaal als je uit de berichten van een forummer al kan opmaken dat deze forummer niet erg stabiel lijkt te zijn.
Als iemand bijvoorbeeld een post opent over het willen stoppen met anti-psychotica, ook daarbij meldt dat ze het leven niet meer ziet zitten als ze haar leven lang dit moet blijven slikken, ben je in mijn optiek goed fout bezig als je kortweg reageert met 'reken er maar op dat je je hele leven dit moet blijven slikken en je bent stom als je stopt er mee. ' Los van het feit dat dit niet per definitief klopt, zal het op zijn zachtst gezegd niet helpen en in het slechtste geval het duwtje zijn.
Doodleuk melden, 'moet je maar niet op dit forum komen als het je niet bevalt' is onzin, in die zin dat dat geen vrijbrief is om maar alle shit die in jouw hoofd opkomt neer te zetten. Je zegt ook niet tegen kind van 2 dat omgeduwd wordt door een groter kind, eigen schuld, had je maar niet zo licht moeten zijn.
Mensen lijken sowieso (niet alleen hier) te denken dat ze (vanuit hun anonimiteit) alles wat in hen opkomt op het internet mogen plempen en gewone fatsoensregels niet gelden. Dit is (naar mijn mening) vanuit moreel opzicht niet zo, maar overigens ook strafrechtelijk niet toegestaan. Genoeg 'anonieme' twitteraars/facebookgebruikers bijvoorbeeld die strafrechtelijk zijn vervolgd om uitlatingen die ze op het internet hebben gezet (de anonimiteit is maar relatief, justitie kan vrij eenvoudig via ip-adres/provider in veel gevallen de identiteit van iemand achterhalen).
Over het algemeen wordt mensen vooral aangeraden om professionele hulp te zoeken.
Sommigen ervaren dat als afwijzing, niemand die nog in een ander geïnteresseerd is en bladiebla.
Ja, dan kan zo'n opmerking een zetje zijn.
Maar niet omdat mensen anoniem zo lekker durven, maar omdat je niet meer in staat bent reacties te filteren en je eigen acties nog reëel te bekijken.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 3 november 2019 om 13:53
je vindt maar een eind wegBruintjedebeer schreef: ↑03-11-2019 13:03Scherp Meds maar zo'n voorbeeld van iets wat ik dan weer onnodig natrappen vind.
zondag 3 november 2019 om 14:09
Ik heb echt serieus hier nog nooit een topic gelezen waarin een onzekere TO de boodschap kreeg maar over te gaan tot suicide. Ik vind dat ook echt tendentieus, om dat hier maar zo te beweren.
Sommige mensen zijn heel kwetsbaar. Als je dat in de OP al leest, probeer ik, voor zover ik dat kan, niet te reageren of invoelend te reageren. Maar wanneer een op het oog niet-kwetsbare TO ineens enorm fragiel blijkt, waardoor reacties die hard zijn, maar niet onmenselijk ineens tot ernstige psychische problemen leiden, dan is dat niet de verantwoordelijkheid van de forummer die reageerde. Kom toch.
Sommige mensen zijn heel kwetsbaar. Als je dat in de OP al leest, probeer ik, voor zover ik dat kan, niet te reageren of invoelend te reageren. Maar wanneer een op het oog niet-kwetsbare TO ineens enorm fragiel blijkt, waardoor reacties die hard zijn, maar niet onmenselijk ineens tot ernstige psychische problemen leiden, dan is dat niet de verantwoordelijkheid van de forummer die reageerde. Kom toch.
zondag 3 november 2019 om 14:14
Op welke vraag wil je nou precies een antwoord ? Over dat bedanken ?Bruintjedebeer schreef: ↑03-11-2019 14:12Affijn ik krijg geen antwoord vermoed ik dus dan vertrek ik maar weer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 3 november 2019 om 14:17
is er een vraag gesteld?blijfgewoonbianca schreef: ↑03-11-2019 14:14Op welke vraag wil je nou precies een antwoord ? Over dat bedanken ?
zondag 3 november 2019 om 14:18
Exact.Solomio schreef: ↑03-11-2019 13:52Ik denk dat je het punt mist.
Over het algemeen wordt mensen vooral aangeraden om professionele hulp te zoeken.
Sommigen ervaren dat als afwijzing, niemand die nog in een ander geïnteresseerd is en bladiebla.
Ja, dan kan zo'n opmerking een zetje zijn.
Maar niet omdat mensen anoniem zo lekker durven, maar omdat je niet meer in staat bent reacties te filteren en je eigen acties nog reëel te bekijken.
zondag 3 november 2019 om 14:20
Dit was haar vraag, maar dat is denk ik iedereen wel duidelijk. Ik probeer te vermijden om forummers bij naam te noemen of direct te reageren, want dan verzandt de discussie in mensen die zich aangevallen voelen, bijstanders, tegenstanders etc. Maar ik vond de opmerking an sich, duhh, als je zelfmoord hebt gepleegd zal je idd niet meer reageren en iemand bedanken voor het 'durven' plaatsen van de 'spitsvondigheid' ook niet kunnen.Bruintjedebeer schreef: ↑03-11-2019 13:01Vind ik ook terecht.
Dus waarom er dan voor bedankt moet worden snap ik niet goed?