Moeder wilt bruidsschat

03-11-2019 23:31 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende :

Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.

Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.

Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :

Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.

Ik hoor graag ervaringen en tips..
Letsgetlosttonight schreef:
04-11-2019 10:09
Ik weet er inderdaad ook niet zo veel vanaf net als 90% van de mensen in dit topic. Maar ik vind dat TO tegenstrijdig doet, over haar leeftijd, over religie/cultuur. Denk dat het een trol is en ik ga uit dit topic. Gewoon weer een buitenlanders-bashen topic dit.
Religie en cultuur gaan meestal hand in hand.
TO heeft al een tijd openlijk een relatie met haar vriend, ze wonen zelfs samen.
Alleen al deze feiten laten mij denken dat de moeder/familie van TO geen zware aanhangers zijn van geloof en tradities.
Aan je reacties te zien kun je dit prima aan je moeder uitleggen.
Lotus90 schreef:
04-11-2019 10:07
Een respectloos idee. Typisch Nederlandse arrogantie. Walgelijk.
Gestaft. Wat een belachelijk stigmatiserende opmerking.
forsyth schreef:
04-11-2019 10:24
Je doet je best maar.
Fitcross schreef:
04-11-2019 09:57
Je zou je schoonmoeder een beetje tegemoet komen zeg, nee ‘bam’ gelijk er vol in dat ze op moet rotten met haar achterlijke tradities.

Dat is niet mijn Nederlandse cultuur hoor. Ik heb altijd geleerd met een open houding en respect mensen te benaderen. Zeker je toekomstige schoonouders. Volgens mij is die “ik bepaal het zelluf wel en ikke ikke” een gebrek aan fatsoen en opvoeding.
Misschien moet je jezelf even lezen wat je zegt. Want juist door niet meteen mee te gaan, maar iets te verzinnen wat bij haar en bij to past creëer je veel meer gelijkwaardigheid.
Nergens zeg ik oprotten. Nergens zeg ik alleen ikke en de rest kan stikke. Dat maak jij ervan, jij zit meteen hoog op je paard te oordelen dat anderen respectloos en zonder empathie zijn.

Want chocolade munten zijn misschien een brug te ver, maar een sieraad of een trouwjurk of wat dan ook is iets vergelijkbaars. Je stelt een symbool als overgang tussen wat moeders aan bagage meeneemt en wat je later zelf wil doen. Waardoor je haar respecteert maar je eigen en je vriends cultuur ook.
Je kunt ook overwegen om het een symbolisch 'iets' te maken, toch? In mijn moeders cultuur is het ook gebruikelijk om een soort bruidsprijs te betalen op de dag van de bruiloft zelf. Hoe dat ongeveer gaat:
De bruidegom haalt de bruid 'thuis' op, de vader/broer/neef van de bruid doet open, en dan moet de bruidegom eerst 'onderhandelen' met die vader of broer en een prijs betalen voordat de bruid naar buiten komt.
Dit alles gaat gepaard met wat grapjes, elkaar een beetje op een leuke manier uitdagen etc, omdat het niet echt meer gaat om die bruidsprijs, maar omdat het gewoon een traditie is geworden. Het bedrag stelt dan vaak ook niet zoveel voor, kan bv om 50 of 100 euro gaan.
En nee, ik zie dit helemaal niet als 'verkocht' worden. Het is een speelse traditie, die ik ook niet zie als iets serieus. Ik vind de reacties dan ook een beetje overdreven. Nederlandse bruiloften zitten vaak ook vol tradities die niet meer van deze tijd zijn,maar zijn nu leuk en voor de 'vorm'.
Misschien kun je overleggen een heel kleine bruidsprijs te doen.
glitglam schreef:
04-11-2019 10:36
Je kunt ook overwegen om het een symbolisch 'iets' te maken, toch? In mijn moeders cultuur is het ook gebruikelijk om een soort bruidsprijs te betalen op de dag van de bruiloft zelf. Hoe dat ongeveer gaat:
De bruidegom haalt de bruid 'thuis' op, de vader/broer/neef van de bruid doet open, en dan moet de bruidegom eerst 'onderhandelen' met die vader of broer en een prijs betalen voordat de bruid naar buiten komt.
Dit alles gaat gepaard met wat grapjes, elkaar een beetje op een leuke manier uitdagen etc, omdat het niet echt meer gaat om die bruidsprijs, maar omdat het gewoon een traditie is geworden. Het bedrag stelt dan vaak ook niet zoveel voor, kan bv om 50 of 100 euro gaan.
En nee, ik zie dit helemaal niet als 'verkocht' worden. Het is een speelse traditie, die ik ook niet zie als iets serieus. Ik vind de reacties dan ook een beetje overdreven. Nederlandse bruiloften zitten vaak ook vol tradities die niet meer van deze tijd zijn,maar zijn nu leuk en voor de 'vorm'.
Voor mij voelt het wel als verkocht worden. En voor 50 euro nog wel. Kamelen wil ik!
Sophiever schreef:
04-11-2019 10:51
Voor mij voelt het wel als verkocht worden. En voor 50 euro nog wel. Kamelen wil ik!
Nou ja, prima. Voor mij is dat niet zo, ik begrijp de 'vroegere' gedachte erachter, en het is nu een traditie geworden.
Ja, als je over die 50 euro begint te zeiken en dat je meer wil, dan maak je er zelf weer een belachelijk serieuze zaak van. (ook zo lollig, grapje over kamelen :roll: , dát is pas denigrerend en iets belachelijk maken wat je niet kent)
Ik doe een suggestie over hoe TO misschien een middenweg hierin kan vinden,mocht ze dat willen. Niemand zegt dat jij 'verkocht' moet worden.
forsyth schreef:
04-11-2019 10:24
Opvallend dat je je aan dit soort reacties niet stoort:
Taralina schreef:
04-11-2019 08:51
Het lijkt erop dat je moeder een flink slaatje wil slaan uit haar zieke religie cultuur.
is ze altijd zo op geld gericht?
Nee natuurlijk ga je hier niet in mee.
En “grapjes” over kamelen zijn volgens velen wel oké. Maar ik mag niet zeggen dat ik de Nederlandse arrogantie walgelijk vind. Dan ga je staffen. Dat zegt mij genoeg.
Praat met je moeder en je aanstaande.

Ik kom uit een gezin met niet Nederlandse tradities. Ben getrouwd met een Nederlandse man. Zowel een 'Nederlandse' bruiloft als een 'traditionele' bruiloft gehad. Fantastische dagen die beide in het teken stonden van wat wij als bruidspaar belangrijk vonden. Natuurlijk hebben we de wensen van onze beide ouderparen meegenomen. Maar onze wensen zijn de leidraad geweest. En daar stonden zij ook helemaal achter gelukkig.

Mijn niet Nederlandse traditie schrijft ook veel handelingen, richtlijnen, rituelen etc voor als het gaat om het huwelijk. De meeste hebben we gevolgd, maar zeker niet allemaal. Van oudsher gaat er ook veel geld om tijdens het voltrekken van het huwelijk om het bruidspaar een 'goede start' te geven. Maar wij hebben allebei een fijne baan en een mooi huis dus die achterliggende reden ging niet op. We hebben dus samen gekeken naar wat we wel konden doen om in lijn met de tradities te blijven zonder dat het letterlijk om geld zou gaan.

Mijn ouders hadden verder ook geen wens of eis dat het op een bepaalde manier zou gaan dus dat is wel anders dan bij jou maar ik denk dat als je samen in gesprek gaat je er toch uit moet komen. Dit zijn de 2 mensen die het allermeest van jou houden! Is een symbolische bruidsschat misschien bespreekbaar? Wij hebben geld vaak vervangen door bijvoorbeeld sieraden en stoffen. En gematigd. Het gaat om de handeling, niet om de financiële waarde.

Veel succes en geluk, hoop dat jullie er samen uitkomen!
*Niet alles gelezen*

Ik zou dit tegenover mijn moeder met een grapje hebben afgedaan; ja mam, als wij trouwen krijg jij een geit zodat je nooit meer gras hoeft te maaien.

In onze cultuur (dan heb ik het over de Nederlandse dus) is het tamelijk gebruikelijk dat je van je ouders een mooi cadeau krijgt als je trouwt. Veel ouders betalen bijvoorbeeld de bruidsjurk van hun dochter. Of (een deel van) het feest.

Blijkbaar is het bij jullie andersom. Op zich vind ik het mooi dat er een traditie in ere wordt gehouden en het is en blijft jouw cultuur/achtergrond, dus je kunt dit gewoon met je vriend bespreken. Maar ik zou het dus ook met moeder bespreken en duidelijk maken dat jullie (samen dus) niet zomaar even een paar duizendjes hebben liggen en dat je die traditie weliswaar respecteert maar dat er geen bruiloft komt als jullie dit ook nog moeten afrekenen.

Wil je toch (een beetje) aan je moeder tegemoet komen zou je kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een gouden ketting of armband. Dan hangt er geen bedrag aan.

En heel eerlijk?? De Nederlandse cultuur wordt meer en meer ontmantelt. Hoewel ik het star vasthouden aan bepaalde tradities niet meer van deze tijd vind, zou ik het best prima vinden als bepaalde dingen gewoon behouden zouden blijven. Wij wonen in Duitsland. Hier kun je gewoon in een dirndl over straat als je dat wilt. Trek in Nederland een dracht van vroeger aan en je wordt vierkant uitgelachen. Puur even het snelste voorbeeld dat ik kon bedenken.
Niks mis om een paar tradities in ere te houden. Maar ook niks mis mee om ze wat aan te passen.
ceylon wijzigde dit bericht op 04-11-2019 12:00
21.23% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Lotus90 schreef:
04-11-2019 11:15

En “grapjes” over kamelen zijn volgens velen wel oké. Maar ik mag niet zeggen dat ik de Nederlandse arrogantie walgelijk vind. Dan ga je staffen. Dat zegt mij genoeg.
Moeder wil zich, volgens de OP, de bruidsschat toe-eigenen die voor dochter bestemd is. Dat lijkt mij inderdaad een onjuiste gang van zaken en een valse voorstelling van de traditie, maar dat had ik al twee keer aangegeven in dit topic.

Verder vraag ik me af wat je precies bedoelt met die vermeende typisch Nederlandse arrogantie. Het opnemen van honderdduizenden migranten, merendeels uit veilige landen? Ze voorzien van woning, uitkering, staatsburgerschap? Het opvangen van uitgeprocedeerden en ze voorzien van bed, bad, brood, cursus en zakgeld? Het terughalen en hier berechten van moorddadige terroristen? Wat is er precies zo typisch arrogant Nederlands?
Lotus90 schreef:
04-11-2019 11:15

Eens. Wordt wel veel op een denigrerende en belachelijk-makende manier gereageerd op andere gebruiken.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn en je mág het belachelijk vinden, maar daarom hoef je iets nog niet belachelijk te maken en van die simpele haha- 'grapjes' te maken. Echt van dat facebook-geroeptoeter reacties niveau.
forsyth schreef:
04-11-2019 11:57
Moeder wil zich, volgens de OP, de bruidsschat toe-eigenen die voor dochter bestemd is....

Zo begreep ik dat niet. Voor zo ver ik weet (gebaseerd op diverse boeken) is het van origine zo dat kinderen een bijdrage leveren aan een gezinsinkomen. En in sommige culturen kiezen de ouders de man voor hun dochter, vaak op verzoek van de man in kwestie of zijn ouders. Die man betaalt vervolgens een bruidsschat aan de ouders om het inkomen te compenseren.
In die zin kan ik de moeder van TO nog wel begrijpen. Vooral als in haar familie die traditie nog in ere gehouden wordt. Want de familie gaat straks natuurlijk vragen of ze ook een goede bruidsschat heeft gekregen. Best moeilijk om dan te moeten zeggen dat je niks kreeg.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:53
Reden: Provoceren
99.79% gewijzigd
Ik begrijp werkelijk waar niet wat er mooi is aan een traditie waarin een man duizenden euro's moet betalen om te mogen trouwen met zijn vrouw.

Een witte jurk, vragen om een hand, de laatste nacht niet samen slapen blablabla. Allemaal dingen waar je als bruidspaar zelf over beslist. In dit geval bemoeit de familie zich er mee én wordt de man gewoon een poot uitgedraaid. Ongelooflijk. Dat in een tijd waar we genderneutraal moeten zijn, mannen en vrouwen gelijk moeten zijn en #metoo aan de orde van de dag is. :cencored:
Solomio schreef:
04-11-2019 07:19
En nog niemand heeft de wilT uit de topictitel genoemd.
Terwijl dat de volstrekt enige reden voor mij was om dit topic aan te klikken.
Wil.
Wil.
Wil.

Voor mij ook :D
AnnaElsa schreef:
04-11-2019 11:35
We hebben dus samen gekeken naar wat we wel konden doen
Even een stukje eruit gehaald, wat voor mij het meest belangrijke is. Jullie hebben samen keuzes gemaakt. Dat is waar het voor mij echt om gaat. Dat je als bruidspaar je eigen bruiloft vorm geeft, die van alle culturen wat meegenomen heeft. Prachtig toch.

Maar dat is echt wat anders dan alles maar doen omdat je moeder dat wil of vindt dat het zo hoort. Dat bestrijd ik met luchtigheid. Net zoals ik ook mopper op mensen die denken dat het traditie is om een huis compleet te verbouwen voor het bruidspaar of moeders die hier wilde dat ik een receptie organiseerde voor 150 man die dan een kop koffie, plakje cake kregen en weer mochten gaan.. Tsja, dat was misschien moeders traditie en cultuur - maar niet de mijne. Is er dus ook niet gekomen.

En sorry Lotus90, je hebt dan wel jezelf wijsgemaakt dat jij wel heel ruimdenkend bent, maar je teksten lezen toch echt anders. Want denken dat jij je wel in kunt leven en anderen niet, is toch echt een tikje kortzichtig. Chocolademunten ipv een sieraad kan je gevoel voor humor niet zijn. Dat is prima en mag je zeker ook zeggen. Er echter conclusies aan verbinden van onverdraagzaamheid en jezelf zo verheven voelen omdat jij dat denkt, dat is pas arrogant.
Snowpink schreef:
04-11-2019 12:14
Ik begrijp werkelijk waar niet wat er mooi is aan een traditie waarin een man duizenden euro's moet betalen om te mogen trouwen met zijn vrouw.

Een witte jurk, vragen om een hand, de laatste nacht niet samen slapen blablabla. Allemaal dingen waar je als bruidspaar zelf over beslist. In dit geval bemoeit de familie zich er mee én wordt de man gewoon een poot uitgedraaid. Ongelooflijk. Dat in een tijd waar we genderneutraal moeten zijn, mannen en vrouwen gelijk moeten zijn en #metoo aan de orde van de dag is. :cencored:
Denk je echt dat er in jouw voorbeelden geen druk uitgeoefend wordt door familie? Of, net zoals nu gebeurt, doorfamilie op bruid of bruidegom en daarmee dus op het bruidspaar? Hoeveel mannen denk je dat er bezweken zijn voor een veel duurdere jurk vanwege een door familie opgefokte aanstaande, omdat hij het haar moet gunnen dat zij de mooiste dag van haar leven in prinsessenjurk krijgt? Dat zijn toch ook geen onafhankelijke beslissingen? En natuurlijk heeft de familie daar ook profijt van: het is gegaan zoals zij willen, ze kunnen pronken met hun bruid in de juiste jurk etc.

Allemaal, wat mij betreft, even ongewenst als je mensen autonomie gunt. Maar er zijn maar heel weinig beslissingen echt autonoom.
glitglam schreef:
04-11-2019 11:07
Nou ja, prima. Voor mij is dat niet zo, ik begrijp de 'vroegere' gedachte erachter, en het is nu een traditie geworden.
Ja, als je over die 50 euro begint te zeiken en dat je meer wil, dan maak je er zelf weer een belachelijk serieuze zaak van. (ook zo lollig, grapje over kamelen :roll: , dát is pas denigrerend en iets belachelijk maken wat je niet kent)
Ik doe een suggestie over hoe TO misschien een middenweg hierin kan vinden,mocht ze dat willen. Niemand zegt dat jij 'verkocht' moet worden.
Volgens mij was jij de gene die graag verkocht wil worden voor 50 of 100 euro toch? En nu ga je theatraal lopen doen en problemen maken over iets wat ik vind?
glitglam schreef:
04-11-2019 10:36
Ik hoop dat je voordat je zelf dochters hebt inziet dat deze 'traditie' voor geen meter klopt.
Maandag27 schreef:
04-11-2019 12:33
Even een stukje eruit gehaald, wat voor mij het meest belangrijke is. Jullie hebben samen keuzes gemaakt. Dat is waar het voor mij echt om gaat. Dat je als bruidspaar je eigen bruiloft vorm geeft, die van alle culturen wat meegenomen heeft. Prachtig toch.

Maar dat is echt wat anders dan alles maar doen omdat je moeder dat wil of vindt dat het zo hoort. Dat bestrijd ik met luchtigheid. Net zoals ik ook mopper op mensen die denken dat het traditie is om een huis compleet te verbouwen voor het bruidspaar of moeders die hier wilde dat ik een receptie organiseerde voor 150 man die dan een kop koffie, plakje cake kregen en weer mochten gaan.. Tsja, dat was misschien moeders traditie en cultuur - maar niet de mijne. Is er dus ook niet gekomen.

En sorry Lotus90, je hebt dan wel jezelf wijsgemaakt dat jij wel heel ruimdenkend bent, maar je teksten lezen toch echt anders. Want denken dat jij je wel in kunt leven en anderen niet, is toch echt een tikje kortzichtig. Chocolademunten ipv een sieraad kan je gevoel voor humor niet zijn. Dat is prima en mag je zeker ook zeggen. Er echter conclusies aan verbinden van onverdraagzaamheid en jezelf zo verheven voelen omdat jij dat denkt, dat is pas arrogant.
Mooi gezegd.
Ik vond het idee van chocolademunten grappig. Een goede manier om een serieus gesprek over een bruidsschat met humor te openen.
Ik vind dat dat mogelijk moet zijn omdat zowel bruid als bruidegom niet praktiserend moslim zijn en beiden volwassen mensen zijn die tot nu toe hun eigen keuzes gemaakt hebben.
viva-amber schreef:
04-11-2019 07:11
Is de bruidschat geloof of cultuur?
Het wordt vanuit de islam wel beschreven, alleen niet de immense bedragen die tegenwoordig gevraagd/gegeven worden
Het zou om een symbolisch iets kunnen gaan, zoals een ketting of een ring.

Geld of goud werd vroeger gegeven omdat in die tijd de vrouwen niet in hun eigen levensonderhoud konden voorzien. Een bruidschat was in dat geval een soort onderpand, mocht het huwelijk stranden dan kon de vrouw zich toch fincieel onderhouden. Bruidschat is dus vroeger vooral een garantie dat de vrouw niet zonder iets achterblijft na een scheiding.

Dus ja en nee, het is iets wat met geloof fe maken heeft maar dus ook symbolisch afgedaan kan worden. Aangezien TO niet gelovig is, de moeder ocer duizenden euro's praat en we in een land en tijd leven de de vrouw financieel onafhankelijk is/kan zijn is al het bovenstaande dus niet aan de orde.

TO ik denk dat je moeder het beste aanspreekt met "kennis" als zij gelovig is kan je haar vertellen dat de bruidschat in de islam voornamelijk/ook symbolisch mag/kan zijn. Mooie sieraad is voldoende. Iedereen blij.
Ohja en de bruidschat is en blijft van de bruid/vrouw zelf. Een ieder die zich dat toe eigent vanuit de familie volgt dus niet de regels op van zijn eigen religie. Zoals zo vaak gebeurd helaas gaan religies eb hypcrisie van de mens vaak samen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven