Mode & Beauty alle pijlers

Eigen jas ontwerpen

04-11-2019 20:17 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
10 jaar geleden heb ik een mantel gekocht in de USA. Al die tijd ben ik verliefd geweest op deze jas maar hij is nu echt op. En ik ben al een hele tijd op zoek naar een nieuwe mantel, maar ik kan maar niet slagen. Ik weet vrij goed wat ik wil, maar het lijkt gewoon niet te bestaan.

Dus toen kwam ik op het idee: waarom niet zelf laten maken?

Ik heb alleen geen idee waar ik mijn zoektocht moet starten. Hoe kom ik aan iemand die mijn idee uit kan werken en vervolgens kan realiseren?

Uiteraard snap ik dat dit geen jasje van €100 wordt maar als ik er weer 10 jaar mee kan doen (of in ieder geval minimaal 5), dan wil ik daar best op investeren.

Iemand enig idee hoe ik mijn zoektocht kan beginnen? Wie is hierin thuis?

Dankjewel!
Bij een naai atelier in jouw stad?
Mode vakschool?
Waarom laat je die Amerikaanse jas niet namaken? Ik denk dat een goede maatkleermaker het wel kan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Off topic: Ik ben nu toch wel nieuwsgierig naar de jas. Kun je hem omschrijven?

Ik denk inderdaad kleermaker. Of naaiwinkel...
Kledingmaker/coupeuse. Als je de oude jas nog hebt, tornen ze dat ding gewoon uiteen en gebruiken die stukken als patroondelen. Als je ‘m echt 1 op 1 wil hebben nagemaakt.

Hoef je alleen nog de stof, voering en knopen/ritsen uit te zoeken :)
Tja, bij mij in de stad zijn er echt talloze (vaak Turkse) kleermakers die dat heel goed kunnen. Heb vaak genoeg jurken van plaatjes na laten maken. Maar ook een keer een broek die ik al had na laten maken.

Dat zijn verder geen couturiers, maar naaien kunnen ze wel. Zeker als je de jas nog hebt. Je kunt ook met ze overleggen hoeveel stof je moet kopen etc.

Vaak zijn ze ook stomerij-inneempunt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 21:07
14.49% gewijzigd
lemoos2 schreef:
04-11-2019 20:40
Kledingmaker/coupeuse. Als je de oude jas nog hebt, tornen ze dat ding gewoon uiteen en gebruiken die stukken als patroondelen. Als je ‘m echt 1 op 1 wil hebben nagemaakt.

Hoef je alleen nog de stof, voering en knopen/ritsen uit te zoeken :)
:lightbulb:
Nooit in me opgekomen, ik heb een jurkje dat ik heel leuk vind waarvan de stof niet zo mooi is. Die ga ik dus fijn uit elkaar halen en namaken.
Cum non tum age
noa schreef:
04-11-2019 21:07
:lightbulb:
Nooit in me opgekomen, ik heb een jurkje dat ik heel leuk vind waarvan de stof niet zo mooi is. Die ga ik dus fijn uit elkaar halen en namaken.
Beter in elkaar laten! [Edit: oh nee, je gaat het zelf doen. Dan wel uit elkaar.]
Google-en op Kledingmaker dus....

Overigens wil ik niet “dezelfde“ jas. Ik wil een ander ontwerp. Maar ik weet wel vrij goed wat ik wil alleen heb ik dus geen voorbeeld omdat wat ik wil, niet te vinden is. Dus iets na laten maken is geen optie. Het moet echt nog ontworpen worden en er moet gekeken worden of het bij mijn pasvorm past.
Ga eens bij een goede stoffenwinkel neuzen in de patronenboeken die ze hebben liggen, misschien zit er iets voor je tussen.
Er zijn goede naai ateliers die ook ontwerpen. Voor bij mensen van niet Nederlandse cultuur (Hindoestaan, Turk, Aziatisch, etc) Zij ontwerpen vaak ook.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb inderdaad ook eens iets voor een feest helemaal laten ontwerpen bij zo’n atelier, dat was een Vietnamese dame die dat maakte. Maar ik had wel voorbeelden uit naaiboeken mee waarbij we elementen uit verschillende patronen hadden gecombineerd. Op zich kon zij zelf prima patronen tekenen en had ze die naaiboeken niet nodig, maar ík had ze nodig om over te brengen wat ik bedoelde. Ook omdat ze niet perfect Nederlands sprak, haha! Heel erg mooi geworden. Ik zou het nu zo weer aandoen, maar het is zo’n 20 jaar geleden dus was ik wel wat slanker toen.

Googlen kan, maar veel van die ateliertjes hebben nou niet echt vooruitstrevende websites. De wat chiquere misschien wel, maar die zullen dan ook aanzienlijk duurder zijn.
Oh ja, op Etsy zitten ook wel wat mensen die kleding op bestelling maken.
Weet iemand een goed (en niet te duur) naai-atelier in de regio Arnhem-Nijmegen? Ik heb nl wel eens geïnformeerd naar de kosten om een jurkje na te maken, kwam geloof ik op 225 euro oid, exclusief stof, maar wel inclusief patroon wat herbruikbaar is. Vond ik toen te veel, maar is wellicht een hele realistische prijs (géén idee).
Zoektocht beginnen met google?
Eerste hit: http://www.studiozip.nl/kleding-laten-maken/
of https://www.jasopmaat.com/

via via ken ik https://www.lerenkleren.nl en die is erg goed met acceptabele prijzen. Misschien haar bellen of ze jouw idee ook kan realiseren in stof (nee heb je, ja kun je krijgen)

Het is inderdaad niet goedkoop; ook de eenmanszaakjes niet.
daddy_gijs wijzigde dit bericht op 05-11-2019 21:31
1.11% gewijzigd
B1loemetje schreef:
04-11-2019 23:10
Weet iemand een goed (en niet te duur) naai-atelier in de regio Arnhem-Nijmegen? Ik heb nl wel eens geïnformeerd naar de kosten om een jurkje na te maken, kwam geloof ik op 225 euro oid, exclusief stof, maar wel inclusief patroon wat herbruikbaar is. Vond ik toen te veel, maar is wellicht een hele realistische prijs (géén idee).
Ja, daar kom je wel al snel op ben ik bang.
viva-amber schreef:
04-11-2019 20:19
Waarom laat je die Amerikaanse jas niet namaken? Ik denk dat een goede maatkleermaker het wel kan.
Een goede kleermaker moet zoiets zeker kunnen; die haalt de jas helemaal uit elkaar en legt de patroondelen op een nieuwe stof om ze zo precies na te knippen. Ook zal er een voering in zitten denk ik? Wat voor model is het precies? En de stof? Als het wol is dan wordt er vaak aan de binnenkant nog een soort verstevigend vlies opgestreken wat ook weer voor meer winddichtheid zorgt. Ik zou zoeken naar een goede kleermaker.
Nitflex schreef:
05-11-2019 03:06
Ja, daar kom je wel al snel op ben ik bang.
Dat is een heel normale prijs. Enige idee hoeveel uren daarin gaan zitten? Het is allemaal handwerk hè, behalve het daadwerkelijke in elkaar naaien dan. Nee, 225,00 met een herbruikbaar patroon is echt niet teveel. Een jas zal meer kosten. Maar dan kun je weer jaren vooruit. Groot voordeel is ook nog dat je zelf de stof kunt uitkiezen, het wordt dus precies zoals jij wilt. Kom daar in de winkel maar eens om.
Ik naai zelf ook en verander kleding voor mezelf en denk dat ik wel een jas zou kunnen namaken maar ik heb te weinig tijd. Heb zelf nog een stapel projecten liggen die al maanden wachten.
Bij het maken van een mantel.heb je als kleermaker heel andere technieken nodig dan bij een jurk.of broek. Het belangrijkste van een goede mantel zit aan de binnenkant, de versteviging en de opbouw ervan geeft de vorm en exact de juiste stijfheid van de stof.
Als je een echt goed passend kledingstuk wilt zou ik naar een atelier gaan zoals hierboven staan en niet naar de kleermaker op de hoek. Goede coupeuses meten en kijken naar je lichaam, maken een toille. Een mantel is meestal een vrij klassiek stuk en daar zijn zij in geschoold.
B1loemetje schreef:
04-11-2019 23:10
vriendinnen zijn erg blij met Tailor point in Veenendaal
thistle schreef:
05-11-2019 07:44
Bij het maken van een mantel.heb je als kleermaker heel andere technieken nodig dan bij een jurk.of broek. Het belangrijkste van een goede mantel zit aan de binnenkant, de versteviging en de opbouw ervan geeft de vorm en exact de juiste stijfheid van de stof.
Als je een echt goed passend kledingstuk wilt zou ik naar een atelier gaan zoals hierboven staan en niet naar de kleermaker op de hoek. Goede coupeuses meten en kijken naar je lichaam, maken een toille. Een mantel is meestal een vrij klassiek stuk en daar zijn zij in geschoold.
Dat doen die kleermakers allemaal ook hoor. Ze maken alles eerst van van die witte stof.

Ik heb ook eens iets laten maken door een mevrouw die de vaste coupeuse was voor de familie Fentener Van Vlissingen (moest lachen, want dat zei ze graag en vaak en foto’s hingen door het hele atelier), maar die deed het niet heel anders dan mijn Vietnamese mevrouw. Maar er zal wellicht veel kwaliteitsverschil zijn.
Nitflex schreef:
04-11-2019 21:05
Tja, bij mij in de stad zijn er echt talloze (vaak Turkse) kleermakers die dat heel goed kunnen. Heb vaak genoeg jurken van plaatjes na laten maken. Maar ook een keer een broek die ik al had na laten maken.

Dat zijn verder geen couturiers, maar naaien kunnen ze wel. Zeker als je de jas nog hebt. Je kunt ook met ze overleggen hoeveel stof je moet kopen etc.

Vaak zijn ze ook stomerij-inneempunt.
Over de turkse kleermaker hier ben ik totaal niet te spreken. Ik had ooit een heel mooie lange wollen wintermantel van een duur merk en wilde deze wat laten inkorten. Het was heel lelijk gedaan en ze waren ook nog vergeten de voering in de mouw weer dicht te naaien na de operatie. Ik had het achteraf beter zelf kunnen doen. Tegenwoordig doe ik dat ook want ik heb nogal wat bijgeleerd op naaigebied.
Waar in Nederland zoek je een kleermaker t.o.? Ik weet wel iemand die dat kan en ook ontwerpt. Zij maakt heel mooie dingen. P
Oh, da’s jammer Sylphide! Bij mij doen ze ‘t supernetjes. Als je een broek laat innemen of een nieuwe voering in een jas laat zetten naaien ze zelfs de merkjes terug op de juiste plaats (niet dat dat belangrijk is, maar het is een detail).

Ik heb eens een heel colbertje bijna een maat kleiner laten maken, heel dat ding uit elkaar en weer prachtig in elkaar gezet.

Maar er zijn er hier ontzettend veel, dus de concurrentie is groot.
daddy_gijs schreef:
04-11-2019 23:18
Zoektocht beginnen met google?
Eerste hit: http://www.studiozip.nl/kleding-laten-maken/
of https://www.jasopmaat.com/

via via ken ik https://www.lerenkleren.nl en die is erg goed met acceptabele prijzen. Misschien haar bellen of ze jouw idee ook kan realiseren (nee heb je, ja kun je krijgen)

Het is inderdaad niet goedkoop; ook de eenmanszaakjes niet.
Die laatste had ik ook aangeraden gekregen, prijs is misschien ook gewoon realistisch en moet ik het maar gewoon doen). Ik vroeg idd ervaringen omdat ik dat meestal het meest betrouwbaar vindt. Dank je wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven