Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
Alle reacties Link kopieren
Dolfijn911 schreef:
06-11-2019 07:27
Omdat de leerkrachten die ik ken ( po) voortdurend lopen te teuten over van alles, last lijken te hebben van veel zelfmedelijden en zich in de slachtofferrol zetten. Krijg ik totaal geen energie van, zou ik zo op leeg lopen als dat mijn collega’s waren.

Dit herken ik wel van de vorige school van mijn jongste.
Echt niet leuk, al die leerkrachten die er al vanaf 1972 werkten, alle wijsheid in pacht hadden, alle veranderingen wilde tegenwerken, O flexibiliteit toonde, vaak met een chagrijnige baklap stonden of weer overspannen raakte. En negativiteit is echt besmettelijk want jonge, nieuwe leerkrachten zag je dit gedrag meestal al snel overnemen.
Firma zaag&klaag.

Hoe anders op de nieuwe b.s
Een gemotiveerd team. De sfeer is zoveel positiever. De resultaten zijn zoveel beter.
Het kan echt een verschil van een dag en een nacht zijn per school.
Voor dit team heb ik echt veel waardering.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het net groundhogday.
Ieder jaar start je weer met het uitleggen van de basisbeginselen van het vak.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik ben onderwijsassistent, dat ben ik gaan doen omdat ik het onderwijs in wilde een ik dacht dat Pabo en te grote stap zou zijn. Tijdens de opleiding mbo-oa kreeg ik het advies om toch nog door te stromen. En laat in mijn werk ook.

Toch doe ik het niet. Ik heb nu echt alleen de leuke dingen van het onderwijs. Ik heb echt tijd voor aandacht voor de kinderen waarmee ik werk. Ik heb tijd om zelf lessen te maken voor de projecten die ik begeleid. Ik zit bij kinderen de kaartjes vallen, vier met hen de successen die ze behalen. En ik heb geen officiële oudergesprekken alleen gesprekjes in de informele sfeer.

Verder worden collega's vaak heel blij van mij. Wat mij ook weer bij maakt. Ik ben bezig in verloren uurtjes de magazijnen op te ruimen en ben aan het zorgen dat materialen centraal bewaart gaan worden. Nu weten we beter wat we hebben en kunnen het sneller vinden.

Ook bereid ik lessen voor voor anderen of ruim de zooi op die die lessen veroorzaken. Waar leerkrachten opzien tegen knutselen met klei en papier-maché help ik met de voorbereidingen, de les en de rotzooi waardoor zulke lessen nu weer wél gedaan worden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-11-2019 07:59
Die vind ik juist negatief, want je kunt/mag nooit buiten de schoolvakanties op reis. Dus je reizen worden veel duurder en je bent zeer beperkt in je bestemmingen. In 2 weken kerstvakantie reis je niet zomaar naar Nieuw Zeeland tenslotte, je gaat beter 4 weken in november of februari: goedkoper en minder druk.
Dat kan ik met 2 kinderen op de basisschool toch al niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgeknapt op brutale leerlingen en ouders en voelde me vaak niet gesteund door de teamleiding. Dan kreeg ik er van langs omdat ik leerlingen te vaak de les uit stuur en dat ze te weinig les krijgen. En als je dan verteld dat ze niet naar binnen mochten omdat ze pas 10 minuten na de bel aan komen kakken, je uitschelden of gevochten hebben krijg je te horen dat je geen overwicht hebt en dat je dingen in de klas hoort op te lossen. Verder vind ik dat je als nieuwe docent best aan je lot wordt overgelaten. Contract tekenen, boeken in ontvangst nemen en heel veel succes. Als je probeert te achterhalen hoe de leerkrachten in bepaalde situaties handelen ontdek je al gauw dat iedereen maar doet wat ze willen. Ik werkte op scholen waar leerlingen bij de ene docent strafwerk moesten schrijven omdat ze niestten tijdens een proefwerk en waar een ander geen consequenties verbond aan uitschelden, want dat gebeurde aan de lopende band en ze blijft niet bezig . Ik miste het om als team een lijn aan te houden zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn. Grenzen liggen in ieder lokaal anders, het is reuze vermakelijk om ze ieder uur weer uit te testen.
In de kinderopvang heb ik veel bewuster samengewerkt aan een fijne omgeving voor kinderen creeeren waarin ze zich kunnen ontwikkelen. En dat mis ik bij het lesgeven. Lesgeven draait niet om de kinderen,maar om het erin stampen van de leerstof en politieagent spelen. De groepen die gemotiveerd zijn vind ik echt heel leuk, maar er zijn ook klassen waar leerlingen inzitten die bij binnenkomst al besloten hebben om ook deze les te saboteren. Die leerlingen hebben vaak veel macht op een school. Dan zeggen leraren; als je die leerling mee hebt, dan is de klas een eitje. Maar ik heb helemaal geen zin om zo'n leerling voor me te winnen. Omgekeerde wereld. Misschien dat ik ooit wel weer ga lesgeven, maar dan op een kleinschalige school waar ik eerst sfeer kom proeven.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Kinderen.
Op de basisschool zijn het verwende wondertjes die veel te veel geluid produceren.
Op het voortgezet onderwijs zijn het ongeïnteresseerde en brutale pubers die druk zijn met van alles, behalve luisteren.
En daarnaast het continue getrut van ouders, die boos worden als Valentijn geen voorkeursbehandeling krijgt omdat hij hoogbegaafd is. Of ellenlange mails over Merel, waar iedereen op moet letten met haar dyslexie en gluten-intolerantie.
Daarnaast heeft de helft van onze multi-culti medemens het woord "respect" als stopwoord, maar hebben ze nul respect voor een vrouw voor de klas.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind, buiten mijn eigen kinderen, de meeste kinderen irritant, brutaal en erg druk. Daarnaast heb ik weinig geduld.
Dus lesgeven is aan mij niet besteed.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Dolfijn911 schreef:
06-11-2019 07:27
Omdat de leerkrachten die ik ken ( po) voortdurend lopen te teuten over van alles, last lijken te hebben van veel zelfmedelijden en zich in de slachtofferrol zetten. Krijg ik totaal geen energie van, zou ik zo op leeg lopen als dat mijn collega’s waren.
Ik heb weleens op een kantoor gewerkt waar mijn directe collega’s zo waren.
Andersom schreef:
06-11-2019 08:05
Ik ben onderwijsassistent, dat ben ik gaan doen omdat ik het onderwijs in wilde een ik dacht dat Pabo en te grote stap zou zijn. Tijdens de opleiding mbo-oa kreeg ik het advies om toch nog door te stromen. En laat in mijn werk ook.

Toch doe ik het niet. Ik heb nu echt alleen de leuke dingen van het onderwijs. Ik heb echt tijd voor aandacht voor de kinderen waarmee ik werk. Ik heb tijd om zelf lessen te maken voor de projecten die ik begeleid. Ik zit bij kinderen de kaartjes vallen, vier met hen de successen die ze behalen. En ik heb geen officiële oudergesprekken alleen gesprekjes in de informele sfeer.

Verder worden collega's vaak heel blij van mij. Wat mij ook weer bij maakt. Ik ben bezig in verloren uurtjes de magazijnen op te ruimen en ben aan het zorgen dat materialen centraal bewaart gaan worden. Nu weten we beter wat we hebben en kunnen het sneller vinden.

Ook bereid ik lessen voor voor anderen of ruim de zooi op die die lessen veroorzaken. Waar leerkrachten opzien tegen knutselen met klei en papier-maché help ik met de voorbereidingen, de les en de rotzooi waardoor zulke lessen nu weer wél gedaan worden.

Klinkt nuttig en alsof het iedereen en ook de kinderen ten goede komt! Fijn dat jij het ook leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
06-11-2019 08:04
Ik vond het net groundhogday.
Ieder jaar start je weer met het uitleggen van de basisbeginselen van het vak.
Heb je dat nu niet dan?
Ik heb in verschillende functies gewerkt en alles was dagelijks zo ongeveer hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
06-11-2019 08:10
Ik vind, buiten mijn eigen kinderen, de meeste kinderen irritant, brutaal en erg druk. Daarnaast heb ik weinig geduld.
Dus lesgeven is aan mij niet besteed.
Het grappige is dat ik dat ook vond, maar ‘mijn eigen kinderen’ in de klas dan weer helemaal niet.
Sophielagirafe schreef:
06-11-2019 08:09
Ik ben afgeknapt op brutale leerlingen en ouders en voelde me vaak niet gesteund door de teamleiding. Dan kreeg ik er van langs omdat ik leerlingen te vaak de les uit stuur en dat ze te weinig les krijgen. En als je dan verteld dat ze niet naar binnen mochten omdat ze pas 10 minuten na de bel aan komen kakken, je uitschelden of gevochten hebben krijg je te horen dat je geen overwicht hebt en dat je dingen in de klas hoort op te lossen. Verder vind ik dat je als nieuwe docent best aan je lot wordt overgelaten. Contract tekenen, boeken in ontvangst nemen en heel veel succes. Als je probeert te achterhalen hoe de leerkrachten in bepaalde situaties handelen ontdek je al gauw dat iedereen maar doet wat ze willen. Ik werkte op scholen waar leerlingen bij de ene docent strafwerk moesten schrijven omdat ze niestten tijdens een proefwerk en waar een ander geen consequenties verbond aan uitschelden, want dat gebeurde aan de lopende band en ze blijft niet bezig . Ik miste het om als team een lijn aan te houden zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn. Grenzen liggen in ieder lokaal anders, het is reuze vermakelijk om ze ieder uur weer uit te testen.
In de kinderopvang heb ik veel bewuster samengewerkt aan een fijne omgeving voor kinderen creeeren waarin ze zich kunnen ontwikkelen. En dat mis ik bij het lesgeven. Lesgeven draait niet om de kinderen,maar om het erin stampen van de leerstof en politieagent spelen. De groepen die gemotiveerd zijn vind ik echt heel leuk, maar er zijn ook klassen waar leerlingen inzitten die bij binnenkomst al besloten hebben om ook deze les te saboteren. Die leerlingen hebben vaak veel macht op een school. Dan zeggen leraren; als je die leerling mee hebt, dan is de klas een eitje. Maar ik heb helemaal geen zin om zo'n leerling voor me te winnen. Omgekeerde wereld. Misschien dat ik ooit wel weer ga lesgeven, maar dan op een kleinschalige school waar ik eerst sfeer kom proeven.

Wat jij verwacht is de omgekeerde wereld. Als leerkracht/docent is het jouw taak de leerlingen te motiveren. Dus is dit vaak denk ik inderdaad niet de beste keus voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Er is al veel geschreven, ik kan er nog wat aan toevoegen. Ik hou het kort:

Eindeloos vergaderen, iedere middag is er wel iets.

Je kan ieder jaar nieuwe lessen maken want dan is bijvoorbeeld de lesmethode afgeschaft, en het jaar erop is er weer een andere methode.

Ouders (want geld) zijn heilig.
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 08:12
Heb je dat nu niet dan?
Ik heb in verschillende functies gewerkt en alles was dagelijks zo ongeveer hetzelfde.

Dit inderdaad, bij de bank of in de detailhandel, elke dag hetzelfde patroon. Elk jaar dezelfde drukke momenten.
Ik zou het niet kunnen qua overwicht, concentratie, energie. De hele dag opgesloten met 25 kinderen die naar je kijken lijkt me echt afgrijselijk. Daarbij zou ik van het salaris ook niet rond kunnen komen (hbo).
Maar ja, mijn zus staat al jaren met veel plezier voor de klas, en zeurt al evenzoveel jaar over de bijkomende taken, waarvoor ze steevast te weinig tijd krijgt. Ik heb haar efficiëntieprobleem al zes keer opgelost, maar ze wil er niet aan :-)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 08:13
Het grappige is dat ik dat ook vond, maar ‘mijn eigen kinderen’ in de klas dan weer helemaal niet.
Ik kan mijn neefje en nichtje al niet langer dan een uur handelen zonder me enorm te ergeren. Dus nee, geef mijn portie maar aan fikkie
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik ben weggegaan uit het VO want:
Met stip op 1 de ouders. Die bemoeienis en agressie omdat hun Hugootje niet de aandacht krijgt die hij in hun ogen verdiend. Dat het een brutaal rotjong is en eigenlijk niet thuis hoort op het havo niveau maakt ze dan niets uit.

De leerlingen zelf: het ontbreken van respect van het overgrote deel van de leerlingen. Dat je leerlingen moet sturen oke. Maar persoonlijk had ik geen zin om ze te moeten opvoeden. Nee het is niet normaal om zonder spullen de klas in te komen, dat wist je 5 maanden geleden ook al. Nee na 10 minuten kom je er niet meer in. Nee ik ga je geen uren besteden aan extra bijles omdat je er in de laatste periode achter komt dat je er de eerste 3 toch een potje van hebt gemaakt.

Verschrikkelijk. En sommige zullen zeggen, het hoort erbij. Maar voor mij dus reden om vroegtijdig af te haken
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 08:12
Heb je dat nu niet dan?
Ik heb in verschillende functies gewerkt en alles was dagelijks zo ongeveer hetzelfde.
Nee gelukkig niet, ik bemoei me in mijn huidige werk steeds met nieuwe/andere projecten en onderwerpen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik werk met promovendi. Die moet ik van alles uitleggen, maar goddank komt hun motivatie uit henzelf.

Overigens verdien ik ongeveer vergelijkbaar met een docent, maar een klas vol ongemotiveerd kinderen voor wie de vraag welke collega ze dit jaar gaan wegpesten belangrijker is dan hun de lesstof en dan die ouders, Nee dank je.

Ik heb jarenlang sporttraining gegeven aan kinderen, en na die 1,5 uur was ik compleet leeg, want idd je moet continu aan staan. Het zou wel beter zijn voor mijn internetverslaving.
Alle reacties Link kopieren
https://m.youtube.com/watch?v=QTXSMke5DaU&feature=share
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
06-11-2019 08:19
Ik kan mijn neefje en nichtje al niet langer dan een uur handelen zonder me enorm te ergeren. Dus nee, geef mijn portie maar aan fikkie
Grappig, ook dat heb ik, maar de kinderen in de klas vind ik allemaal lief (ja, echt!), soms niet om uit te staan, maar in de basis gewoon echt allemaal lief.

Het eerste jaar moest ik echt rouwen dat ik mijn bruggertjes de hele zomervakantie moest missen. De drukke, idiote, brutale, bijdehandte jongens het ergst. Het was een soort liefdesverdriet.
Die kinderen zouden over me heen lopen. Ik kan een groep kinderen alleen maar aan als ze braaf luisteren en dat is natuurlijk heel vaak niet zo. Dus ik begin er niet aan. Bovendien werk ik in de zorg en daar zijn net zo goed nog heel veel mensen nodig.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
06-11-2019 08:23
Nee gelukkig niet, ik bemoei me in mijn huidige werk steeds met nieuwe/andere projecten en onderwerpen.
Maar dat doe je in het onderwijs toch ook? Met ook nog elk jaar een nieuwe ‘doelgroep’/publiek. Althans, bij ons op school in mijn vak wel.


Ik had in mijn andere banen dat het ‘product’ wel steeds een beetje anders was, maar de werkzaamheden eigenlijk steeds hetzelfde en als ik eens iets echt nieuws ging doen dan had ik het trucje binnen een paar weken ook wel door.

Maar goed, misschien kan ik wel niet zo heel goed lesgeven, want dat trucje had ik na 10 jaar nog niet helemaal door.

Anyway: alles wat ik buiten het onderwijs heb geprobeerd vond ik makkelijk, saai of ongelofelijk oninteressant.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou best docent willen zijn ooit op een dag. Niet op de basisschool want heb weinig geduld met kinderen maar op een mbo of hbo zou ik leuk vinden.
Ik vind trouwens ook het salaris op zich niet heel laag, maar wel het feit dat heel veel beginnende docenten alleen in een inval pool mogen en geen vaste aanstelling krijgen, omdat de scholen niet weten of ze het jaar er op genoeg leerlingen en dus budget hebben voor die extra fte.

Dat ze staken vind ik volkomen terecht, maar in mijn ogen gaat het meer om werkdrukverlaginh door het kunnen aanstellen van extra onderwijsassistenten zoals andersom, en dan ook gewoon vast en niet maar voor een jaar vanwege een eenmalige extra bijdrage. De baanzekerheid van mijn vaste contract vind ik wel prettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven