De dorpsheid van Amsterdam
zaterdag 9 november 2019 om 17:43
Vorige week had ik een afspraak op de Zuidas, de plek waar juridisch Nederland samenklontert. Vanaf de A10 en de daar tussen gepropte spoorlijn ziet de Zuidas er best wel grootstedelijk uit: een cluster van fraaie kantoren dat ook in New York niet zou misstaan.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik Amsterdam niet zo goed ken, ik kom er hooguit 1 keer per jaar. Ik had na mijn afspraak best wat tijd over, de zon scheen voor de afwisseling en ik besloot om een stukje te gaan wandelen. Ik had op Google Maps gezien dat ik in ruim een uur van ‘Zuid’ naar CS kon wandelen en vanaf daar gaan er ook weer treinen naar Brabant waar ik vandaan kwam. Ik zie de stad dus een beetje door de ogen van een provinciale Brabo.
Mijn voorlopige conclusie: Amsterdam is een dorp, en het is geen wonder dat er een woningtekort is want er wordt bijna nergens de hoogte in gebouwd. De Zuidas is een uitzondering. Zelfs hier in de provincie doen ‘we’ veel meer aan hoogbouw en echte stedelijkheid (zie bijvoorbeeld Eindhoven) dan Amsterdam.
Als je vanuit het WTC naar het centrum loopt, kom je als eerste door de Minervalaan. Het eerste deel is gewoon een dorpse bungalowwijk! Ik had me niet gerealiseerd dat dat uberhaupt bestond binnen de ring, en dat naast het duurste kantorengebied van Nederland. Welke planoloog heeft dat ooit bedacht?
‘Zuid’ is verderop wel iets stedelijker, maar vrijwel nergens staan gebouwen met meer dan 3 a 4 verdiepingen. Het Hilton is het eerste hoge gebouw dat je tegenkomt, en rechts daarvan ligt alweer een soort van lommerrijke villawijk (Dijsselhofplantsoen / Apollolaan). ‘Zuid’ is in feite een soort dorp, vermomd als een luxe stadswijk, voor de happy few.
Dan het Museumplein: een zee van ruimte, heel mooi, maar ook hier weer voornamelijk lage bebouwing en best veel groen.
De Grachtengordel, weer een klein stukje verderop, is een soort van openluchtmuseum. Prachtig, ik ken eigenlijk geen andere stad met zo’n uniek centrum, maar echt veel mensen kun je natuurlijk niet kwijt hier en het is bijna ondenkbaar om hier nog even een paar woontorens tussen te proppen.
Mijn conclusie: Amsterdam is ooit gebouwd als een groot dorp, en we vinden dit dorp zo mooi dat we er liever geen stad van maken. Het is een soort van openluchtmuseum en dit is te klein en kwetsbaar om veel mensen te huisvesten. Wat is anders de verklaring voor het vrijwel afwezig zijn van hoogbouw?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik Amsterdam niet zo goed ken, ik kom er hooguit 1 keer per jaar. Ik had na mijn afspraak best wat tijd over, de zon scheen voor de afwisseling en ik besloot om een stukje te gaan wandelen. Ik had op Google Maps gezien dat ik in ruim een uur van ‘Zuid’ naar CS kon wandelen en vanaf daar gaan er ook weer treinen naar Brabant waar ik vandaan kwam. Ik zie de stad dus een beetje door de ogen van een provinciale Brabo.
Mijn voorlopige conclusie: Amsterdam is een dorp, en het is geen wonder dat er een woningtekort is want er wordt bijna nergens de hoogte in gebouwd. De Zuidas is een uitzondering. Zelfs hier in de provincie doen ‘we’ veel meer aan hoogbouw en echte stedelijkheid (zie bijvoorbeeld Eindhoven) dan Amsterdam.
Als je vanuit het WTC naar het centrum loopt, kom je als eerste door de Minervalaan. Het eerste deel is gewoon een dorpse bungalowwijk! Ik had me niet gerealiseerd dat dat uberhaupt bestond binnen de ring, en dat naast het duurste kantorengebied van Nederland. Welke planoloog heeft dat ooit bedacht?
‘Zuid’ is verderop wel iets stedelijker, maar vrijwel nergens staan gebouwen met meer dan 3 a 4 verdiepingen. Het Hilton is het eerste hoge gebouw dat je tegenkomt, en rechts daarvan ligt alweer een soort van lommerrijke villawijk (Dijsselhofplantsoen / Apollolaan). ‘Zuid’ is in feite een soort dorp, vermomd als een luxe stadswijk, voor de happy few.
Dan het Museumplein: een zee van ruimte, heel mooi, maar ook hier weer voornamelijk lage bebouwing en best veel groen.
De Grachtengordel, weer een klein stukje verderop, is een soort van openluchtmuseum. Prachtig, ik ken eigenlijk geen andere stad met zo’n uniek centrum, maar echt veel mensen kun je natuurlijk niet kwijt hier en het is bijna ondenkbaar om hier nog even een paar woontorens tussen te proppen.
Mijn conclusie: Amsterdam is ooit gebouwd als een groot dorp, en we vinden dit dorp zo mooi dat we er liever geen stad van maken. Het is een soort van openluchtmuseum en dit is te klein en kwetsbaar om veel mensen te huisvesten. Wat is anders de verklaring voor het vrijwel afwezig zijn van hoogbouw?
zaterdag 9 november 2019 om 17:47
zaterdag 9 november 2019 om 17:48
Ja, Amsterdam is eerder een werelddorp dan een wereldstad.
Realiseer je echter wel hoe de geschiedenis van de (bouw) van de stad is verlopen, want de Zuidas is pas later gebouwd.
Er is wel degelijk de hoogte in gebouwd, maar niet waar jij langsgekomen bent.
Wat nu Amsterdam is, bestond vroeger uit een heleboel kleinere dorpen die aan elkaar gegroeid zijn.
Realiseer je echter wel hoe de geschiedenis van de (bouw) van de stad is verlopen, want de Zuidas is pas later gebouwd.
Wat nu Amsterdam is, bestond vroeger uit een heleboel kleinere dorpen die aan elkaar gegroeid zijn.
zaterdag 9 november 2019 om 17:49
De authentieke gebouwen zijn daar weg gebombardeerd in WO II, mensen wat vergeten we toch snel.
viva-amber wijzigde dit bericht op 09-11-2019 17:50
12.08% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 9 november 2019 om 17:49
Rotterdam heeft veel meer architectonische variatie en durf, maar dat hangt mede samen met het platbombarderen van een groot deel in WOII... daarvoor was het ook zo kneuterig als Amsterdam.
zaterdag 9 november 2019 om 17:51
viva-amber schreef: ↑09-11-2019 17:49De authentieke gebouwen zijn daar weg gebombardeerd in WO II, mensen wat vergeten we toch snel.
Jahaa, maar daardoor zijn ze er toch niet meer.
zaterdag 9 november 2019 om 17:52
Eindhoven is ook geen stad. Eindhoven is nooit als stad ontstaan. Ergens in de tweede helft van de 19e eeuw is een aantal dorpen (Acht, Gestel, Woensel, enz.) in één gemeente samengevoegd en dat is Eindhoven geworden. Daarom heeft Eindhoven ook geen historisch centrum of historische stedelijke geschiedenis.viva-amber schreef: ↑09-11-2019 17:47Het is erfgoed daar ga je toch niet in de hoogte bouwen. Breda is een mooie stad maar Eindhoven is naast best gezellig vooral lelijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 9 november 2019 om 17:58
Nee hoor. In Zuidoost worden nu veel kantoorpanden gesloopt en er komen 40.000 woningen, vooral woontorens.viva-amber schreef: ↑09-11-2019 17:54Men is in Zuid-Oost ook terug gekomen van hoog bouw want dat leidde tot verloedering.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zaterdag 9 november 2019 om 18:01
Dat vind ik juist zo leuk aan steden met een geschiedenis: er zit geen logica in. Daarom voelt het vrij en alsof er veel.mogelijk is.
Zelfs New York heeft dit soort gedeeltes en dan is het helemaal leuk als sommige delen halsstarrig betaalbaar blijven voor mensen met minder geld.
Helaas is dat iets waar we in Amsterdam aandacht aan moeten blijven besteden.
Zelfs New York heeft dit soort gedeeltes en dan is het helemaal leuk als sommige delen halsstarrig betaalbaar blijven voor mensen met minder geld.
Helaas is dat iets waar we in Amsterdam aandacht aan moeten blijven besteden.
zaterdag 9 november 2019 om 18:01
Nou ja er ís wel hoogbouw hoor, kijk maar: https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=2144512
En dit komt er aan: https://www.amsterdam.nl/projecten/sluisbuurt/
En dit komt er aan: https://www.amsterdam.nl/projecten/sluisbuurt/
zaterdag 9 november 2019 om 18:04
Om het even correct te stellen: Amsterdam was in de middeleeuwen al een stad. Dus Amsterdam is wel degelijk als zelfstandige stad ontstaan en geen conglomeraat van aan elkaar gegroeide dorpen. Wel is het zo dat met name in de 20e eeuw dorpen zijn geannexeerd en nu onderdeel uitmaken van Amsterdam (zoals bijvoorbeeld Slotervaart).Case-je schreef: ↑09-11-2019 17:48Ja, Amsterdam is eerder een werelddorp dan een wereldstad.
zaterdag 9 november 2019 om 18:06
En op dit moment Weesp en ook Ouderkerk krijgt waarschijnlijk de Amsterdamse postcode zodra de 'Nieuwe Kern' het dorp verbindt met Zuidoost.pejeka schreef: ↑09-11-2019 18:04Om het even correct te stellen: Amsterdam was in de middeleeuwen al een stad. Dus Amsterdam is wel degelijk als zelfstandige stad ontstaan en geen conglomeraat van aan elkaar gegroeide dorpen. Wel is het zo dat met name in de 20e eeuw dorpen zijn geannexeerd en nu onderdeel uitmaken van Amsterdam (zoals bijvoorbeeld Slotervaart).
zaterdag 9 november 2019 om 18:14
In vergelijking met echte steden is Amsterdam inderdaad een "dorp". In vergelijking met andere hoofdsteden is het ook geen grote stad qua inwoneraantal. Bijvoorbeeld Dublin, Wenen en Stockholm zijn groter terwijl het de hoofdsteden van kleinere landen (minder inwoners dan NL) zijn.
Ik was gisteren in Amsterdam-Noord. En op loopafstand van het de pont naar het centraal station (en dus het hart van de stad), zie je rijtjeshuizen die je ook in iedere provinciestad ziet. Ik ken geen andere hoofdstad waar je zo dicht bij het centrum dat soort woningen ziet. En ook nog eens voor internationaal gezien redelijke prijzen.
Ik was gisteren in Amsterdam-Noord. En op loopafstand van het de pont naar het centraal station (en dus het hart van de stad), zie je rijtjeshuizen die je ook in iedere provinciestad ziet. Ik ken geen andere hoofdstad waar je zo dicht bij het centrum dat soort woningen ziet. En ook nog eens voor internationaal gezien redelijke prijzen.
zaterdag 9 november 2019 om 18:15
Natuurlijk is Amsterdam een provinciaal klein dorps openluchtmuseum. Toevallig is het in Nederland de grootste "stad", maar met 700.000 inwoners stelt dat op internationale schaal natuurlijk helemaal niks voor.
Parijs, New York, London, Berlijn, allemaal minstens 10 miljoen inwoners.
En zelfs dat zijn kleinere steden al je het vergelijkt met echt serieuze steden als Peking, Shanghai of Istanbul.
Parijs, New York, London, Berlijn, allemaal minstens 10 miljoen inwoners.
En zelfs dat zijn kleinere steden al je het vergelijkt met echt serieuze steden als Peking, Shanghai of Istanbul.
zaterdag 9 november 2019 om 18:17
Ik vind Amsterdam ook niet echt een echte stad, zoals Berlijn, Parijs, Londen etc dat wel zijn. Ik kom ook niet graag meer in Amsterdam, het wordt er compleet volgebouwd en het is er veel te druk mede door de kleine oppervlakte ( in Berlijn had ik totaal niet het gevoel in een miljoenenstad te zijn, omdat er zoveel ruimte is overal)
groentuintje wijzigde dit bericht op 09-11-2019 18:20
2.43% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 9 november 2019 om 18:18
Inwoneraantal zeg niet altijd alles. Ottawa, de hoofdstad van Canada, heeft minder inwoners dan Amsterdam...Sara9876 schreef: ↑09-11-2019 18:14In vergelijking met echte steden is Amsterdam inderdaad een "dorp". In vergelijking met andere hoofdsteden is het ook geen grote stad qua inwoneraantal. Bijvoorbeeld Dublin, Wenen en Stockholm zijn groter terwijl het de hoofdsteden van kleinere landen (minder inwoners dan NL) zijn.
zaterdag 9 november 2019 om 18:36
Je bent 20 jaar geleden voor het laatst geweest? Op de Zuidas is veel hoogbouw, in Nieuw West zijn de laatste jaren ook veel hoge panden gebouwd. In Noord zijn ze ook flink bezig.
zaterdag 9 november 2019 om 18:39
Nee hoor, ook in West, Noord en Oost vind je hoogbouw.
En ik zie nu dat ik Spuit11 ben