Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here

maandag 11 november 2019 om 12:23
Ik reis ook op dat traject en inderdaad, buiten de spits zijn de treinen vaak halfleeg. Maar dat geldt ook voor de wegen. Ben vandaag toevallig met de auto naar mijn werk gegaan, en ook daar kun je gewoon doorrijden als je om 9.30 vertrekt. Het mobiliteitsprobleem zou weg zijn als mensen gewoon zouden nadenken i.p.v. per se allemaal tegelijkertijd van A naar B te willen.
maandag 11 november 2019 om 12:41
Nadenken is het probleem niet, maar ik moet toch gewoon op een bepaalde tijden werken.Poppy_del_Rio schreef: ↑11-11-2019 12:23Ik reis ook op dat traject en inderdaad, buiten de spits zijn de treinen vaak halfleeg. Maar dat geldt ook voor de wegen. Ben vandaag toevallig met de auto naar mijn werk gegaan, en ook daar kun je gewoon doorrijden als je om 9.30 vertrekt. Het mobiliteitsprobleem zou weg zijn als mensen gewoon zouden nadenken i.p.v. per se allemaal tegelijkertijd van A naar B te willen.
Als je dat afschaft zou betekenen dat heel veel kantoren 24/7 bemant moeten zijn, wat weer heel veel geld kost aan personeelskosten die weer ergens vandaan moeten komen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
maandag 11 november 2019 om 13:22
Ja klopt, Ik liep mank door het station (ik heb gewoon echt een hekel aan krukken), En als ik met ov kaartje in mijn hand wilde uitchecken, moest ik uitkijken dat ik niet omver gelopen werd door mensen die niet het geduld hadden om uit te kijken voor de medemens.Lorah schreef: ↑07-11-2019 16:29Ik ben in dat soort situaties nog meer verbaasd over alle omstanders, dan over de persoon in kwestie.
Als het niet zichtbaar is, krijg je inderdaad soms wel nare reacties of geloven mensen je niet. Ik heb de indruk dat dat erger is, hoe jonger je bent. Terwijl het gros aan dingen waardoor je (beter) niet lang kan staan je echt niet ziet: Of dat nou om versleten gewrichten gaat, slijmbeursontsteking, ingescheurde enkelbanden, evenwichtsproblemen, reuma, kanker, MS, etc.. Het is heus niet dat als je naar de trein kan lopen, je niks mankeert. Voor sommigen is dat moeilijk te begrijpen.
Het was niet dat ik in het midden liep en mensen ophield, maar zelfs aan de zijkant hoor je gezucht en gepuf achter je, omdat ik overduidelijk mank loop.
Iedereen is altijd zo gehaast
maandag 11 november 2019 om 13:45
Zelfs met krukken word je onder de voet gelopen. Mijn man heeft een kruk en werd zaterdag in een winkelcentrum compleet omver gelopen door twee zeer gehaaste meiden.Iertjepiertje schreef: ↑11-11-2019 13:22Ja klopt, Ik liep mank door het station (ik heb gewoon echt een hekel aan krukken), En als ik met ov kaartje in mijn hand wilde uitchecken, moest ik uitkijken dat ik niet omver gelopen werd door mensen die niet het geduld hadden om uit te kijken voor de medemens.
Het was niet dat ik in het midden liep en mensen ophield, maar zelfs aan de zijkant hoor je gezucht en gepuf achter je, omdat ik overduidelijk mank loop.
Iedereen is altijd zo gehaast
Op mijn boze opmerking volgde hun reactie dat "bejaarden en invaliden" iedere dag kunnen shoppen en dat niet op zaterdag moeten doen.
Eeeuh! Hij is 59 en werkt 40 uur. Met krukken en al.
Domme meiden!
maandag 11 november 2019 om 13:59
Ik snap dat onbegrip nooit. Al was hij 70 en werkte niet meer, dan was dit alsnog zo'n rare actie.amarna schreef: ↑11-11-2019 13:45Zelfs met krukken word je onder de voet gelopen. Mijn man heeft een kruk en werd zaterdag in een winkelcentrum compleet omver gelopen door twee zeer gehaaste meiden.
Op mijn boze opmerking volgde hun reactie dat "bejaarden en invaliden" iedere dag kunnen shoppen en dat niet op zaterdag moeten doen.
Eeeuh! Hij is 59 en werkt 40 uur. Met krukken en al.
Domme meiden!
Overigens om weer on topic te komen,
Mijn grootste ergenissen waren altijd mensen die liepen en alleen aandacht voor hun telefoon hadden. Vervolgens na een botsing boos opkijken. Soms ging ik tijdens overstap-tijd kijken hoeveel prullenbakken of mensen geraakt werden door de telefoonzombies.
Of de smakkers, en stinkerds. Douchen, deo spuiten en kauwen met mond dicht is echt niet verboden!
De sterk geurende voedselpakketten waren nog wel te overzien, maar mensen die echt elke hap met 10 verschillende smakgeluiden doorslikken, zijn mijn grootste allergieën.
Daarnaast ook de mensen die staan te trappelen om een mooie plaats uit te zoeken voor zichzelf en hun tas en geen rekening houden met de nog uitstappende passagiers. Waardoor je allemaal schouders tegen je aankrijgt met uitstappen.
Maar het allerleukst zijn de toeristen. Daar kan je echt boeken over schrijven. Voornamelijk de mensen die op het laatste moment hun trein moeten pakken en al vliegend met koffers en al iedereen omver duwen.
iertjepiertje wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:01
Reden: Oeps
Reden: Oeps
0.23% gewijzigd

maandag 11 november 2019 om 14:42
lollypopje schreef: ↑11-11-2019 12:41Nadenken is het probleem niet, maar ik moet toch gewoon op een bepaalde tijden werken.
Als je dat afschaft zou betekenen dat heel veel kantoren 24/7 bemant moeten zijn, wat weer heel veel geld kost aan personeelskosten die weer ergens vandaan moeten komen.
Oké, maar op deze manier betalen we als belastingbetalers allemáál mee aan overtollig asfalt en openbaar vervoer. Mensen hoeven niet 24/7 te werken, maar iets flexibeler arbeidstijden zou wat mij betreft best mogen. Uit ervaring weet ik dat er niets mis is met bijvoorbeeld een werkdag tussen 10-18.30 of tussen 11-19.30 uur.
maandag 11 november 2019 om 14:51
In mijn werk is dat vrij lastig, omdat diverse afdelingen van ons afhankelijk zijn, wat betekent dat al die afdelingen flexibele roosters moeten gaan draaien op zo'n manier dat er een continue bezetting is en altijd de juiste mensen bereikbaar. Ik ben blij dat ik daar geen roosters voor hoef te maken.Poppy_del_Rio schreef: ↑11-11-2019 14:42Oké, maar op deze manier betalen we als belastingbetalers allemáál mee aan overtollig asfalt en openbaar vervoer. Mensen hoeven niet 24/7 te werken, maar iets flexibeler arbeidstijden zou wat mij betreft best mogen. Uit ervaring weet ik dat er niets mis is met bijvoorbeeld een werkdag tussen 10-18.30 of tussen 11-19.30 uur.
Nog los van het feit dat ik er met ruim een uur reistijd niet aan moet denken pas na 8 thuis te zijn dagelijks.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

maandag 11 november 2019 om 14:55
Ik zat van het weekend in de stilte coupé naast iemand met van die lange nepnagels en ze zat toch fanatiek te appen op haar telefoon. Echt zo venijnig typen met haar nagels tegen het schermpje wat echt een enorm irritant getik gaf. En dan zo heel resoluut die telefoon weer in die tas proppen, maar binnen paar seconden natuurlijk ping! berichtje terug en gelijk weer zelf terugtikken. Echt heel hinderlijk.
iets van gezegd en toen gebruikte ze gelukkig haar vingertopppen.
iets van gezegd en toen gebruikte ze gelukkig haar vingertopppen.

maandag 11 november 2019 om 15:03
Bekentenis.
Ik ben zelf ook een keer de irritatie-factor geweest in de trein.
Meestal reis ik buiten de spits, maar deze keer zat ik in een drukke trein. Op een vol balkon de w.c. binnengaan. Weer naar buiten (met rugzak op mijn rug en tas in mijn hand), zo voorzichtig mogelijk omdat er mensen tegen de w.c. deur aanleunden (Why? De kans is toch groot dat degene die naar binnen is gegaan er ook weer uitkomt), omdraaien om de w.c.-deur dicht te trekken, waarbij ik of rugzak of tas tegen meneer op klapstoel aankwam. Man vloekte tegen me en snauwde dat ik moest uitkijken.
Ik ben zelf ook een keer de irritatie-factor geweest in de trein.
Meestal reis ik buiten de spits, maar deze keer zat ik in een drukke trein. Op een vol balkon de w.c. binnengaan. Weer naar buiten (met rugzak op mijn rug en tas in mijn hand), zo voorzichtig mogelijk omdat er mensen tegen de w.c. deur aanleunden (Why? De kans is toch groot dat degene die naar binnen is gegaan er ook weer uitkomt), omdraaien om de w.c.-deur dicht te trekken, waarbij ik of rugzak of tas tegen meneer op klapstoel aankwam. Man vloekte tegen me en snauwde dat ik moest uitkijken.

maandag 11 november 2019 om 15:23
Nou, over kwekkende groepjes dames gesproken. Ik zit nu 1e klas tussen een clubje van 4 NS-medewerkers (vrouwen en een man), gieren van de lach natuurlijk. En een 5e sloot later aan en blokkeert het gangpad om ook lekker mee te brullen. Vervolgens komt er een 6e NS-medewerker aan die er graag langs wil, maar mevrouw gaat geen strobreed uit de weg. Hij vraagt of ze nog van plan was te gaan zitten, waarop er serieus een kibbelgesprek tussen deze twee ontstond: “nou, omdat je het zo vriendelijk vraagt hoorrr.” Nadat die fittie was opgelost zitten ze nu natuurlijk lekker door te roddelen over deze collega.
Tjonge jonge zeg. Wat een types.
Tjonge jonge zeg. Wat een types.
dinsdag 12 november 2019 om 08:11
Oh wat erg, Nitflex. Denk je lekker rustig in de eerste klas te gaan zitten....
Overigens heb ik dat idd ook wel vaker gezien, van die kleppende NS-medewerkers daar. Zelfs in de stiltecoupé. Ben benieuwd wat de NS klantenservice daar van te zeggen heeft. "Conducteurs spreken mensen in principe niet aan op de stiltecoupé. Ook elkaar niet."
Ik zit nu in de trein en het meisje achter me heeft haar koptelefoon heel hard staan. Ik kan letterlijk met The Supremes meezingen, dus nu hangt You Can't Hurry Love de hele dag in m'n hoofd.
Overigens heb ik dat idd ook wel vaker gezien, van die kleppende NS-medewerkers daar. Zelfs in de stiltecoupé. Ben benieuwd wat de NS klantenservice daar van te zeggen heeft. "Conducteurs spreken mensen in principe niet aan op de stiltecoupé. Ook elkaar niet."
Ik zit nu in de trein en het meisje achter me heeft haar koptelefoon heel hard staan. Ik kan letterlijk met The Supremes meezingen, dus nu hangt You Can't Hurry Love de hele dag in m'n hoofd.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
dinsdag 12 november 2019 om 08:29
dinsdag 12 november 2019 om 10:43
Wat een ervaringen zeg
.
Mijn meest recente ergernis, als die nog niet voorbij is gekomen hier, was op Utrecht Centraal. Daar klinkt nu bij drukte bij de trappen een stem "loop je even door? Dan is er ruimte, voor iedereen!". Ja goh. Ik sta hier voor m'n lol stil zeker...
En bij roltrappen, hoe vaak daar links stil wordt gestaan, terwijl er overal op staat "rechts staan, links gaan". Die melding kan ook wel wat duidelijker.

Mijn meest recente ergernis, als die nog niet voorbij is gekomen hier, was op Utrecht Centraal. Daar klinkt nu bij drukte bij de trappen een stem "loop je even door? Dan is er ruimte, voor iedereen!". Ja goh. Ik sta hier voor m'n lol stil zeker...
En bij roltrappen, hoe vaak daar links stil wordt gestaan, terwijl er overal op staat "rechts staan, links gaan". Die melding kan ook wel wat duidelijker.
happiness = reality - expectations
dinsdag 12 november 2019 om 10:51

dinsdag 12 november 2019 om 11:01
Ja, dat bezet houden van plekken in de spits blijft onbegrijpelijk. Gisteren ook weer. Man had zijn jas keurig opgevouwen op de stoel naast zich neergelegd. Na mijn vraag of ik daar kon zitten, haalde hij tergend langzaam de jas weg, ondertussen oogrollend naar de vrouw die tegenover hem zat. Tijdens de treinreis hebben ze zonder koptelefoon naar filmpjes zitten kijken. Echt, reis met de auto als je personal space wilt en geluid wilt maken.

dinsdag 12 november 2019 om 11:29
SombraOnline schreef: ↑12-11-2019 10:51Hier nu een volle trein en een vrouw die een zitplek bezet houdt, want haar hondje moet per se naast haar liggen.
Valt me nog mee dat ze een dekentje heeft neergelegd op de stoel, maar vind het niet heel netjes een plek bezet te houden.
Heeft ze ook voor die plek betaald dan?
dinsdag 12 november 2019 om 11:35

dinsdag 12 november 2019 om 11:37
Een vervoersbewijs geeft voor een mens al geen recht op een zitplaats. Dus een hond zou al helemaal geen zitplaats in beslag moeten nemen lijkt me.
Ik ben (zoals heel veel mensen) allergisch voor honden, dus ik ben er sowieso al niet van gecharmeerd als mensen honden meenemen in de trein. Blijf dan lekker in het tussenstukje met je hond in plaats van de allergenen overal te verspreiden.
Ik ben (zoals heel veel mensen) allergisch voor honden, dus ik ben er sowieso al niet van gecharmeerd als mensen honden meenemen in de trein. Blijf dan lekker in het tussenstukje met je hond in plaats van de allergenen overal te verspreiden.

dinsdag 12 november 2019 om 14:11
Ik reis regelmatig met de hond en voor honden die niet op schoot kunnen moet je een honden dagkaart kopen. Volgens mij moeten ze op de grond of op schoot, dacht de ze niet los op een stoel mochten.
Mijn hond is geen schoothondformaat. Wij blijven daardoor ook altijd in het tussenstuk. Ook omdat ik weet dat niet iedereen er blij van wordt en inderdaad omdat ook mensen allergisch kunnen zijn.
Mijn irritatie hierin is dan wel dat mensen alsnog mij boos aankijken dat ik de hond meeneem. Hij is lief, gaat meestal niet zomaar naar anderen en 9 vd 10 keer ligt hij binnen een minuut. Hij is pas 10 maanden dus hij moet ook nog dingen leren, dus 100% gewenst gedrag heeft hij nog niet, dat weet ik en ik ben er alert op en grijp meteen in (meestal al voordat anderen door hebben dat hij iets gaat doen). Maar eens moet er geleerd worden en daar mag best begrip van de mede-reizigers voor zijn. En als je dat niet hebt loop je maar door..
Mijn hond is geen schoothondformaat. Wij blijven daardoor ook altijd in het tussenstuk. Ook omdat ik weet dat niet iedereen er blij van wordt en inderdaad omdat ook mensen allergisch kunnen zijn.
Mijn irritatie hierin is dan wel dat mensen alsnog mij boos aankijken dat ik de hond meeneem. Hij is lief, gaat meestal niet zomaar naar anderen en 9 vd 10 keer ligt hij binnen een minuut. Hij is pas 10 maanden dus hij moet ook nog dingen leren, dus 100% gewenst gedrag heeft hij nog niet, dat weet ik en ik ben er alert op en grijp meteen in (meestal al voordat anderen door hebben dat hij iets gaat doen). Maar eens moet er geleerd worden en daar mag best begrip van de mede-reizigers voor zijn. En als je dat niet hebt loop je maar door..

dinsdag 12 november 2019 om 14:21
Poppy_del_Rio schreef: ↑12-11-2019 11:01Ja, dat bezet houden van plekken in de spits blijft onbegrijpelijk. Gisteren ook weer. Man had zijn jas keurig opgevouwen op de stoel naast zich neergelegd. Na mijn vraag of ik daar kon zitten, haalde hij tergend langzaam de jas weg, ondertussen oogrollend naar de vrouw die tegenover hem zat. Tijdens de treinreis hebben ze zonder koptelefoon naar filmpjes zitten kijken. Echt, reis met de auto als je personal space wilt en geluid wilt maken.
Verschrikkelijk inderdaad. Een poos geleden in een bomvolle dubbeldekker van A'dam naar Den Haag of zo, nog 1 plek vrij in zo'n viertje. Dus ik begin me tussen de knieën door te wringen, waarop een van die kerels zeg 'eh, mijn collega stapt op het volgende station in, dus deze is bezet'. Terwijl het hele gangpad vol staat ook nog.
Op mijn opmerking dat plekken vrij houden in het ov, en al helemaal tijdens de spits gewoon niet gaat gebeuren, werd er nog tegen gesputterd ook. Hij kon nog nét op tijd zijn tas onder mijn kont wegtrekken, want ik ben doodleuk gaan zitten. Mensen kunnen zo bijzonder doen.
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.
dinsdag 12 november 2019 om 14:50
(Beetje late reactie, was een paar dagen offline).
Maar dat vond ik eigenlijk ook wel. Ik dacht nog even dat het aan mij bui lag, maar toen ik het antwoord de volgende dag nog een keer last dacht ik echt, dit niet echt de manier van klantenservice. Bovendien wat heb ik er aan dat het jou wel goed gaat, bij mij niet daarom stuur ik een bericht.
Seriously?
dinsdag 12 november 2019 om 17:46
Ik moet daarbij steeds denken aan de lachende/pratende trap van de Efteling, maar dan veel luider en irritanter.Whoopsadaisies schreef: ↑12-11-2019 10:43Wat een ervaringen zeg.