Dingen die je pas heel laat begreep...

24-06-2015 22:07 1007 berichten
en we gaan hier verder over pakken sap omgekeerd uitschenken, hoe sluizen werken en alle andere dingen die we niet wisten
Caro_22 schreef:
02-11-2019 15:56
En ik lees 1 minuut geleden dat KNAB gewoon bank achterstevoren is.
Oh ja, ik nu ook.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
02-11-2019 16:52
Ik kan mij herinneren dat iemand zij dat de dirigent de maat aangeeft en zo. Ik vond dat raar, want je kunt toch zelf tellen? Nu weet ik niet zoveel meer van het notenschrift, maar dat 1 hele noot = een hele tel? Maar het is natuurlijk wel handig als iedereen op dezelfde manier telt...
Een hele noot duurt 4 tellen, een halve noot 2 tellen en een kwart noot dus 1 tel. Net als de rusten dus.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Dat een pocket zo heet omdat het boek in je jaszak past. Ik begreep het pas toen ik las dat de Duitse vertaling Taschenbuch is.
Wat eten we vanavond?
MinkeDeWit schreef:
02-11-2019 18:22
Oh ja, ik nu ook.
Dat leer ik nu pas hier in dit topic hahahahaha
Alle reacties Link kopieren
Belbe schreef:
02-11-2019 22:27
Een hele noot duurt 4 tellen, een halve noot 2 tellen en een kwart noot dus 1 tel. Net als de rusten dus.
Ik zat te denken aan hele noot 1 tel, halve noot = halve tel. :hihi: Ik heb weinig muziekles gehad. :rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
03-11-2019 20:49
Ik zat te denken aan hele noot 1 tel, halve noot = halve tel. :hihi: Ik heb weinig muziekles gehad. :rofl:
Haha ik weet dat ook pas sinds dochter op muziekles zit hoor
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Belbe schreef:
04-11-2019 08:14
Haha ik weet dat ook pas sinds dochter op muziekles zit hoor
:high5:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
03-11-2019 20:49
Ik zat te denken aan hele noot 1 tel, halve noot = halve tel. :hihi: Ik heb weinig muziekles gehad. :rofl:
Maar één tel is niet één seconde. Dat hangt dan ook weer af van de tempoaanduiding bij het muziekstuk. En het kan ook nog zo zijn dat niet de kwartnoot één tel is, maar de achtste noot. Vooraan een muziekstuk staat altijd iets van 4/4 (maar dan boven elkaar). De bovenste vier geeft aan dat er vier tellen in de maat zitten en de onderste vier zegt dat een vierde (dus kwart-) noot één tel is. Bij 3/4 heb je drie tellen in de maat, dat is een wals. Bij 7/8 zitten er zeven tellen in de maat en is een achtste noot één tel.

En een dirigent is onmisbaar, hij/zij geeft niet alleen de maat aan, maar ook vertragingen/versnellingen, volume, begin en einde en zelfs het gevoel wat je de muziek mee moet geven.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
_Vogeltje_ schreef:
09-11-2019 00:29
Maar één tel is niet één seconde. Dat hangt dan ook weer af van de tempoaanduiding bij het muziekstuk. En het kan ook nog zo zijn dat niet de kwartnoot één tel is, maar de achtste noot. Vooraan een muziekstuk staat altijd iets van 4/4 (maar dan boven elkaar). De bovenste vier geeft aan dat er vier tellen in de maat zitten en de onderste vier zegt dat een vierde (dus kwart-) noot één tel is. Bij 3/4 heb je drie tellen in de maat, dat is een wals. Bij 7/8 zitten er zeven tellen in de maat en is een achtste noot één tel.

En een dirigent is onmisbaar, hij/zij geeft niet alleen de maat aan, maar ook vertragingen/versnellingen, volume, begin en einde en zelfs het gevoel wat je de muziek mee moet geven.
Klopt helemaal. En dan heb je ook nog tempowisselingen. Dus bijvoorbeeld aan het begin 4/4 en halverwege 7/8 etc.
Bovendien moet de dirigent wel de taal van de muzikanten spreken, en andersom. Niet elke dirigent kan met elk orkest overweg en vica versa.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Naar aanleiding van een ander topic schiet deze me te binnen:

Ik kwam er pas onlangs achter dat het oude moedertje (Sophia) in de serie Golden Girls gespeeld werd door een jonge actrice. Nooit geweten dat dat make-up was!


Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
RikM; wist je wel dat de moeder en oma in the nanny in werkelijkheid maar 5 jaar scheelden? Oma Yetta kwam in het echt uit 1928 en moeder Sylvia komt in het echt uit 1933.

Door de beweging, make up en styling oogde ze echter zeker 20 jaar of meer ouder.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Van de week een leuke. Ik vertelde tegen mijn dochter dat ik het liedje van de Jonas Brothers zo vond lijken op fish van Katy Perry. Dochter was er van overtuigd dat Katy Perry nog nooit over vis had gezongen (‘vind je het echt aannemelijk dat Katy Perry over vis zingt?’. Ik googelen en kreeg ik hits met de omschrijving ‘voor mensen die denken dat Katy Perry over vis zingt. Tja jeetje, ze zingt ‘don’t be afraid to catch FEELS’, terwijl er iemand ronddobbert in een bootje. Dus zo gek vond ik het niet.
Ander nieuw weetje. Iedereen heeft een dominant oog. Dat is het oog waarmee je het puntje van je neus ziet. Ik leerde dat tijdens een lesje boogschieten. Ik ben zeer rechtshandig, maar dus linksogig. Toen ik een boog kreeg die je in je rechterhand moet houden (dus schieten met links) ging het gelijk veel beter (als in: ik werd 4e van de 12 in plaats van een na laatste).
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-11-2019 11:42
Van de week een leuke. Ik vertelde tegen mijn dochter dat ik het liedje van de Jonas Brothers zo vond lijken op fish van Katy Perry. Dochter was er van overtuigd dat Katy Perry nog nooit over vis had gezongen (‘vind je het echt aannemelijk dat Katy Perry over vis zingt?’. Ik googelen en kreeg ik hits met de omschrijving ‘voor mensen die denken dat Katy Perry over vis zingt. Tja jeetje, ze zingt ‘don’t be afraid to catch FEELS’, terwijl er iemand ronddobbert in een bootje. Dus zo gek vond ik het niet.
Ander nieuw weetje. Iedereen heeft een dominant oog. Dat is het oog waarmee je het puntje van je neus ziet. Ik leerde dat tijdens een lesje boogschieten. Ik ben zeer rechtshandig, maar dus linksogig. Toen ik een boog kreeg die je in je rechterhand moet houden (dus schieten met links) ging het gelijk veel beter (als in: ik werd 4e van de 12 in plaats van een na laatste).
Ik moet toch wel erg lachen om 'Don't be afraid to catch fish'...

Ik heb nu net geleerd dat mijn linkeroog dominant is. Grappig!
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ik kan met beide ogen het puntje van mijn neus zien.
Dan heb ik denk ik geen dominant oog.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Appreciate the little things in life
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst dat de naam club-sandwich niets te maken heeft met de club waar hij is bedacht, maar dat het een afkorting is: chicken and lettuce Under bacon.

O, en toen ik klein was en nog niet wist wat een kruistocht was, dacht ik dat Kruistocht in spijkerbroek ging over het kruis van een spijkerbroek. Iets met mode of zo.
cowandchicken schreef:
14-11-2019 13:27
Ik kan met beide ogen het puntje van mijn neus zien.
Dan heb ik denk ik geen dominant oog.

Puntje van je neus is ook geen goede test. Deze werkt wel goed:
  • Maak met je duim en wijsvinger een cirkel; het ‘OK-teken’.
  • Strek je arm recht voor je uit en kijk met beide ogen door de cirkel. Focus op een klein voorwerp verderop.
  • Houd de cirkel in deze positie, knijp je linkeroog dicht en kijk door de cirkel.
  • Doe daarna hetzelfde met je rechteroog.
  • Door welk oog zie je het voorwerp IN de cirkel? Dat is jouw dominante oog.
  • Het oog waarmee je het voorwerp BUITEN de cirkel ziet, is je niet-dominante oog.
Er zijn maar heel weinig mensen die geen dominant oog hebben.
RikM schreef:
14-11-2019 13:31
Puntje van je neus is ook geen goede test. Deze werkt wel goed:
  • Maak met je duim en wijsvinger een cirkel; het ‘OK-teken’.
  • Strek je arm recht voor je uit en kijk met beide ogen door de cirkel. Focus op een klein voorwerp verderop.
  • Houd de cirkel in deze positie, knijp je linkeroog dicht en kijk door de cirkel.
  • Doe daarna hetzelfde met je rechteroog.
  • Door welk oog zie je het voorwerp IN de cirkel? Dat is jouw dominante oog.
  • Het oog waarmee je het voorwerp BUITEN de cirkel ziet, is je niet-dominante oog.
Er zijn maar heel weinig mensen die geen dominant oog hebben.
Ik kan niet knipogen, best lastig.
Alle reacties Link kopieren
cowandchicken schreef:
14-11-2019 13:27
Ik kan met beide ogen het puntje van mijn neus zien.
Dan heb ik denk ik geen dominant oog.
Of gewoon geen scheve neus :lol:
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
MinkeDeWit schreef:
14-11-2019 11:42
Van de week een leuke. Ik vertelde tegen mijn dochter dat ik het liedje van de Jonas Brothers zo vond lijken op fish van Katy Perry. Dochter was er van overtuigd dat Katy Perry nog nooit over vis had gezongen (‘vind je het echt aannemelijk dat Katy Perry over vis zingt?’. Ik googelen en kreeg ik hits met de omschrijving ‘voor mensen die denken dat Katy Perry over vis zingt. Tja jeetje, ze zingt ‘don’t be afraid to catch FEELS’, terwijl er iemand ronddobbert in een bootje. Dus zo gek vond ik het niet.
Ander nieuw weetje. Iedereen heeft een dominant oog. Dat is het oog waarmee je het puntje van je neus ziet. Ik leerde dat tijdens een lesje boogschieten. Ik ben zeer rechtshandig, maar dus linksogig. Toen ik een boog kreeg die je in je rechterhand moet houden (dus schieten met links) ging het gelijk veel beter (als in: ik werd 4e van de 12 in plaats van een na laatste).
Ik hoor ook altijd Fish ipv Feels!

Hmm en ik ben dus ook rechthandig en linksogig. En bak niets van boogschieten. Hoewel ik wel een keer het midden heb geraakt van het doelwit van mijn buurman! Ik vond dat die ook goedgekeurd moest worden :lol:
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-11-2019 11:42
Tja jeetje, ze zingt ‘don’t be afraid to catch FEELS’, terwijl er iemand ronddobbert in een bootje. Dus zo gek vond ik het niet.
Ik zei tegen collega toen dat liedje op de radio was: waarom is dat kind zo bang om vissen te vangen? Dus.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
14-11-2019 13:31
Puntje van je neus is ook geen goede test. Deze werkt wel goed:
  • Maak met je duim en wijsvinger een cirkel; het ‘OK-teken’.
  • Strek je arm recht voor je uit en kijk met beide ogen door de cirkel. Focus op een klein voorwerp verderop.
  • Houd de cirkel in deze positie, knijp je linkeroog dicht en kijk door de cirkel.
  • Doe daarna hetzelfde met je rechteroog.
  • Door welk oog zie je het voorwerp IN de cirkel? Dat is jouw dominante oog.
  • Het oog waarmee je het voorwerp BUITEN de cirkel ziet, is je niet-dominante oog.
Er zijn maar heel weinig mensen die geen dominant oog hebben.
Die wist ik nog niet. Ik ben dus linkshandig, linksvoetig en linksogig. Extreem links dus.... :rofl: :yes:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
MollyMalone schreef:
14-11-2019 13:30
Ik las laatst dat de naam club-sandwich niets te maken heeft met de club waar hij is bedacht, maar dat het een afkorting is: chicken and lettuce Under bacon.
Dat is een backronym. Ze worden ook wel clubhouse sandwich genoemd. En de naam komt van de gentlemensclubs, hoogstwaarschijnlijk was de Union Club in NY de eerste.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
14-11-2019 14:24
Die wist ik nog niet. Ik ben dus linkshandig, linksvoetig en linksogig. Extreem links dus.... :rofl: :yes:
Stem je ook links? :biggrin:

Ik ben ook linksogig.
Ik heb trouwens ook een klein kleurverschil tussen de ogen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
MollyMalone schreef:
14-11-2019 13:30
Ik las laatst dat de naam club-sandwich niets te maken heeft met de club waar hij is bedacht, maar dat het een afkorting is: chicken and lettuce Under bacon.

O, en toen ik klein was en nog niet wist wat een kruistocht was, dacht ik dat Kruistocht in spijkerbroek ging over het kruis van een spijkerbroek. Iets met mode of zo.
Weer wat geleerd wbt club sandwich
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven