Draadjesvlees - wat doe ik fout?

15-11-2019 18:12 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik kan een snelkookpan kopen. Of het rundvlees van tevoren insmeren met kiwi.
Maar dat voelt als cheaten.

Dus ik wil het toch graag weten: draadjesvlees:

Wat moet je absoluut beslist doen om het boterzacht te krijgen?
en belangrijk: Wat moet je echt absoluut niet doen (omdat het dan taai blijft) ?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
pejeka schreef:
15-11-2019 21:06
Ten eerste: koop mooi dooraderd vlees (rundvlees) met een mooi randje gelig vet eraan.

Maak roomboter heet in een gietijzeren braadpan. De boter is heet genoeg als die stopt met bruisen.

Het vlees om en om met zout en peper besprenkelen. Even inwrijven.

Zet het vuur lager en bak het vlees om en om bruin (om de halve minuut keren en wéér keren tot de gewenste bruining is bereikt).

Voeg water toe tot het vlees ongeveer een vingerdikte onder staat. Gebruik daarvoor altijd kokendheet water, want van koud water "schrikt" het vlees waardoor de vezels samentrekken en dan kan het vlees taai worden.

Voeg toe: kruidnagelen, laurierblad, en naar smaak een gesnipperd uitje of een in blokjes gesneden vleestomaat. Het zuur uit de tomaat helpt het vlees malser te worden en geeft een lekkere smaak aan de jus. In plaats daarvan, kan een scheutje wijnazijn ook. Een schepje bruine basterdsuiker (of een plak in stukken gebroken ontbijtkoek) eventueel toevoegen om de saus te binden en de smaak te verzachten.

Dit geheel zo'n 2-3 uur op een klein pitje laten sudderen.

Klaar.

Ik bestrooi mijn vlees gewoon. Ik ga geen zout en peper oplossen in water om mijn vlees te besprenkelen. Peper lost trouwens onmogelijk op in water.
Alle reacties Link kopieren
Wow.
Wat een hoop tips.

Even samenvatten:
Ongeveer iedereen zegt: Niet iets kouds bij het vlees doen.
Ook iedereen doet er iets zuurs bij (als het al in de pan zit).
Goed vlees, werd ook vaak gezegd.
Er moet voldoende vocht bij - even kritisch denken of ik dat wel gedaan heb.
En lang sudderen - daar was ik zelf ook wel opgekomen, maar misschien heb ik toch het vlees laten schrikken.


Ik heb eens gelezen: Braad het vlees in porties aan; niet alles tegelijk.
Als je dat doet, ligt er dus wel een portie buiten de pan af te koelen. Geen idee of dat telt als 'schrikken'.

Bedankt, wat een reacties, zeg!
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd een aantal maal 'draadjes' vlees gemaakt. Woon niet in NL dus heel blij met sucadelappen hier en die vind ik het allerlekkerste. Ik gebruik sucadelappen van de Deka hier in het dorp. Heb vorige jaren vlees van de slager gebruikt maar vond dat minder lekker. Dus goede kwaliteit vlees is al nummer 1.
Ik vries vlees ook niet in en laat het even op temperatuur komen na de koelkast.
Brand het aan in bak-roomboter. Kan zowel als hele lappen maar ook als blokjes (als ik indonesisch rundvlees maak).

Dan uien bakken en water er bij en wat wijn (azijn of ander zuur kan ook). Als vloeistof heet/warm is vlees er weer bij. Kruiden erbij en aan de kook brengen en dan op een heel laag vuur. De ene keer is het na 4 uur gaar, soms pas na 6 uur. Dus gewoon 's ochtends beginnen en in de gaten houden. Zodra het vlees zacht is het vuur af zetten en pas weer voor het eten opwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-11-2019 21:41
Ik bestrooi mijn vlees gewoon. Ik ga geen zout en peper oplossen in water om mijn vlees te besprenkelen. Peper lost trouwens onmogelijk op in water.
Met besprenkelen bedoelde ik licht bestrooien. Natuurlijk ga je geen peper en zout in water doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
liza schreef:
15-11-2019 22:25
Dan uien bakken en water er bij en wat wijn (azijn of ander zuur kan ook). Als vloeistof heet/warm is vlees er weer bij.
Dus jij doet water / wijn er wel koud bij?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
pejeka schreef:
15-11-2019 22:26
Met besprenkelen bedoelde ik licht bestrooien. Natuurlijk ga je geen peper en zout in water doen.

Besprenkelen is met vloeistof, bestrooien met een vaste stof/poeder. Je kunt dus nooit besprenkelen met peper en zout.
SteunEndeToeverlaet schreef:
15-11-2019 23:00
Dus jij doet water / wijn er wel koud bij?

Dat kan wel inderdaad, als je het vlees uit de pan neemt.
Leuk al die verschillende recepten. Ik denk dat het belangrijkste een gietijzeren braadpan met dikke bodem is, niet die dunne van tegenwoordig. Een plaatje en een heel klein vuurtje. Ik doe redelijk wat zout en peper op de sucadelappen en smeer één kant in met dyon mosterd. Dan lekker aanbraden in wat bakboter en dan een scheut ketchup erbij (niet laten verbranden). Dan afblussen met een flinke scheut heet water en een klein flesje rode wijn (vind het zonde als de wijn zo verdampt en hier eten over het algemeen geen kleine kinderen mee). Tot slot nog een hand tijm en een uur of drie heel zachtjes laten sudderen. Ik maak het altijd en dag van tevoren en bind het vocht de volgende dag met een beetje in koud water opgeloste maizena. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-11-2019 18:18
Even heel snel op hoog vuur aanbraden, dan uren sudderen, scheut azijn erbij.
En als je denkt dat het wel genoeg uren heeft gesudderd, doe er dan gerust nog een paar uur bij :-) Ik heb een keer het gas vergeten uit te zetten toen ik 's middags weg ging. 's Avonds nog nooit zulk lekker stoofvlees gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Dat water er bij komt nog uit de tijd dat vlees echt vlees was.
Nee is nu echt niet meer nodig, komt vocht genoeg uit het vlees.
Goed vlees, goede pan en geduld.
Ik doe er nooit water bij trouwens. Runderlappen, liefst met randjes vet en kruiden naar smaak.
Ik maak ze altijd met kerrie, knoflook en ketjap. Niet te hard laten pruttelen en echt minimaal 3 uur op laten staan.
Als het oma's stoof moet worden dan géén azijn! (bah)
Dat ontbijtkoek is voor de suiker, kun je dus ook vervangen door iets anders zoet en een beetje bloem door de boter zodat het wat bind.
Doe ik nooit trouwens dat binden. Jus is heerlijk zoals ik 'm maak.
Alle reacties Link kopieren
Geen water maar donkerbruin abdijbier, Grimbergen, als je het iets zoeter wil Leffe gebruiken.
Het vlees bestrooien met bloem voor je het aanbakt, na het bier een boterham toevoegen waar je mosterd op smeert.
aloha66 schreef:
16-11-2019 00:58
Dat water er bij komt nog uit de tijd dat vlees echt vlees was.
Nee is nu echt niet meer nodig, komt vocht genoeg uit het vlees.
Goed vlees, goede pan en geduld.
Ik doe er nooit water bij trouwens. Runderlappen, liefst met randjes vet en kruiden naar smaak.
Ik maak ze altijd met kerrie, knoflook en ketjap. Niet te hard laten pruttelen en echt minimaal 3 uur op laten staan.
Als het oma's stoof moet worden dan géén azijn! (bah)
Dat ontbijtkoek is voor de suiker, kun je dus ook vervangen door iets anders zoet en een beetje bloem door de boter zodat het wat bind.
Doe ik nooit trouwens dat binden. Jus is heerlijk zoals ik 'm maak.
Ontbijtkoek is ook om te binden, volgens mij. Ik vind het wel lekker, het haalt het bittere van het bier weg.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-11-2019 21:24
Oh ja, een petroleumstel is perfect. Ik heb hem nog van mijn oma (groen geëmailleerd met gouden biezen) :)
Jaaaa! Die heb ik ook. Twee zelfs, een driepitter en een tweepitter. Ook groen.
Min of meer speciaal ervoor gekocht. Met lampolie erin, dat ruikt een stuk minder als petroleum. Verder eens met de recepten.

Ik gebruik altijd een speciaalbier, een Dubbel of Tripel.
Laurierblaadjes, paar kruidnagels, foelie, stuk of 5 jeneverbessen (geplet) en een paar fijngesneden tomaten. En een rundvleesfond. En als het al goed is gestoofd een paar verkruimelde plakken ontbijtkoek.
En een uurtje of 6 op een laag pitje in een gietijzeren geëmailleerde pan.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
16-11-2019 16:57
Jaaaa! Die heb ik ook. Twee zelfs, een driepitter en een tweepitter. Ook groen.
Min of meer speciaal ervoor gekocht. Met lampolie erin, dat ruikt een stuk minder als petroleum. Verder eens met de recepten.

Ik gebruik altijd een speciaalbier, een Dubbel of Tripel.
Laurierblaadjes, paar kruidnagels, foelie, stuk of 5 jeneverbessen (geplet) en een paar fijngesneden tomaten. En een rundvleesfond. En als het al goed is gestoofd een paar verkruimelde plakken ontbijtkoek.
En een uurtje of 6 op een laag pitje in een gietijzeren geëmailleerde pan.
Ik gebruik nog steeds het recept van oma. Speciaalbier was er toen nog niet in Nederland, dus gewoon een flesje Oud Bruin :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-11-2019 14:23
Ontbijtkoek is ook om te binden, volgens mij. Ik vind het wel lekker, het haalt het bittere van het bier weg.
Zonder bier is het niet bitter en hoef je dat ook niet weg te halen :D
MinkeDeWit schreef:
16-11-2019 14:23
Ontbijtkoek is ook om te binden, volgens mij. Ik vind het wel lekker, het haalt het bittere van het bier weg.
Ontbijtkoek in combinatie met rode wijn is ook erg lekker en niet bitter :)
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
16-11-2019 00:58
Dat water er bij komt nog uit de tijd dat vlees echt vlees was.
Nee is nu echt niet meer nodig, komt vocht genoeg uit het vlees.
Goed vlees, goede pan en geduld.
Ik doe er nooit water bij trouwens. Runderlappen, liefst met randjes vet en kruiden naar smaak.
Ik maak ze altijd met kerrie, knoflook en ketjap. Niet te hard laten pruttelen en echt minimaal 3 uur op laten staan.
Als het oma's stoof moet worden dan géén azijn! (bah)
Dat ontbijtkoek is voor de suiker, kun je dus ook vervangen door iets anders zoet en een beetje bloem door de boter zodat het wat bind.
Doe ik nooit trouwens dat binden. Jus is heerlijk zoals ik 'm maak.
Gebruik je dan helemaal geen vocht of enkel geen water?
Alle reacties Link kopieren
Een klein scheutje azijn proef je niet en wat bier of wijn smaakt prima. Je kan niet stoven zonder vocht. Het is een proces in vocht waarbij je de ingredienten net niet laat koken. Ik denkt dat Aloha 66 braadt en dat is iets anders dan stoven.
Alle reacties Link kopieren
Sudderen in ruim bouillon (water, kruiden, gebakken uien)

Ik doe er altijd tomatenpuree bij.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Oh krijg hier trek van. Ga het deze week weer eens maken.
Ik maak het meestal met bouillon, flinke scheut rode wijn, met mosterd besmeerd brood, laurier en kruidnagel. En voeg meestal ui en winterpeen toe. Soms nog champignons of bleekselderij.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-11-2019 11:09
Oh krijg hier trek van. Ga het deze week weer eens maken.
Ik maak het meestal met bouillon, flinke scheut rode wijn, met mosterd besmeerd brood, laurier en kruidnagel. En voeg meestal ui en winterpeen toe. Soms nog champignons of bleekselderij.
Dan gaat het meer richting boeuf bourguignon. Ook heerlijk, maar toch anders dan Nederlands draadjesvlees.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Geïnspireerd door dit topic vandaag "zoervleisj" gemaakt. In een gietijzeren pan en laten stoven in de oven. Het ruikt heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
17-11-2019 16:45
Geïnspireerd door dit topic vandaag "zoervleisj" gemaakt. In een gietijzeren pan en laten stoven in de oven. Het ruikt heerlijk.
Heerlijk, ik krijg er zin in!!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Arnica25 schreef:
15-11-2019 23:50
Leuk al die verschillende recepten. Ik denk dat het belangrijkste een gietijzeren braadpan met dikke bodem is, niet die dunne van tegenwoordig. Een plaatje en een heel klein vuurtje. Ik doe redelijk wat zout en peper op de sucadelappen en smeer één kant in met dyon mosterd. Dan lekker aanbraden in wat bakboter en dan een scheut ketchup erbij (niet laten verbranden). Dan afblussen met een flinke scheut heet water en een klein flesje rode wijn (vind het zonde als de wijn zo verdampt en hier eten over het algemeen geen kleine kinderen mee). Tot slot nog een hand tijm en een uur of drie heel zachtjes laten sudderen. Ik maak het altijd en dag van tevoren en bind het vocht de volgende dag met een beetje in koud water opgeloste maizena. Heerlijk.
Ik gebruik gewoon een emaille braadpan en heb altijd heerlijk draadjesvlees. Gewoon uit de supermarkt, en afhankelijk van wat in de aanbieding is gebruik ik riblappen, sucadelappen of runderlappen, maakt me niet uit.

Ik maak het verder bijna hetzelfde als jij. Ik heb ooit geleerd dat zout op je rauwe vlees het taai maakt dus dat doe ik eigenlijk niet. Ik bestrooi het vlees met peper en smeer het aan beide kanten in met grove Zaanse mosterd. Terwijl het vlees rust bak ik in ruim boter in ringen gesneden uien. Vervolgens het vlees erbij en op hoog vuur aanbraden. Vervolgens zout uit de molen erover, en afhankelijk van wat ik in huis heb rode wijn, bruin bier, of wijnazijn erbij. Flinke scheut warm water, schep appelstroop erin, laurierblad, pimentkorrels, kruidnagel, bouillonblokjes. Na een uur of 3 twee plakken ontbijtkoek erin en proeven wat het nog meer nodig heeft.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt. Vanwege alle reacties heb ik het vandaag opnieuw geprobeerd.

Ik heb er vooral op gelet dat het vlees niet zou schrikken. Dus: Geen harde geluiden, en geen koude vloeistof erbij. Vlees uit de pan, daarna wijn / bouillon / tomaat erbij, goed veel inductie eronder en op temperatuur laten komen ... en daarna pas het vlees er terug in.

Dat scheelt inderdaad enorm.
Nog twee dingen: Laurier = lekker maar doet natuurlijk niks voor malsheid.
Tweede: Dit was supermarktvlees. Ik zal de slager uiteraard ook proberen maar qua kwaliteit was dit voldoende.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven