Peutertopic III

15-10-2019 22:12 3010 berichten
Na het babytopic en het dreumestopic nu alweer het derde peutertopic!
Voor iedereen die mee wil schrijven over hun leuke (of nu even niet zo leuke) peuter!
Sterkte en een dikke knuffel teckel.

Peuter en baby vervoeren: We hebben een meerijdplankje waar ze soms op staat. Ook een buggy als ze wil zitten als ik baby in draagzak heb. Of de loopfiets. Maar eigenlijk loopt peuter hier meestal zelf.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap Pip! Hier blijven we ook kwakkelen en lag ze vannacht weer tussen ons in, om vanmorgen enthousiast aan te kondigen dat ze naar school gaat..

Teckel ik vind het ook altijd heftig als man weg is en als je je al niet lekker voelt is het dubbel heftig natuurlijk.. :hug:
Sterkte Teckel, die avondspits in je eentje is ook heftig. Ik ben vanavond ook alleen maar ik zie er ook altijd tegenop. Helemaal omdat baby op dit moment niet te genieten is.

Peuter loopt hier overigens altijd alles en ik heb baby meestal in de wagen, soms in de draagdoek. Maar als peuter een drukke dag heeft of moe is ga ik geen grote afstanden lopen, want dan wil ze dat ik haar draag (en daar is ze inmiddels echt te zwaar voor).
Die avondspits met twee wordt wel echt makkelijker. Toen baby net geboren was en dochter een hele dwarse peuter vonden wij het ook lastig indien één van ons niet thuis was. Familie of dergelijke wonen hier niet in de beurt dus dan was het gewoon kak. Maar nu is het sinds een klein half jaar echt appeltje eitje.

Nou ja appeltje eitje... Je proeft je eten niet omdat je zo druk bent met de kinderen maar het is niet meer zoveel chaos.
Ja poeh peuter kan hier zó dwars zijn. Maar heeft ook weer hele lieve dagen dat hij goed luistert. Maar vandaag is hij van ophalen kdv (ging op de grond liggen brullen dat ie niet mee wilde) tot naar bed alleen maar nee nee nee. Nee mama je mag niet zingen/zwaaien/eten/drinken/voor de baby zorgen. Whatever. Nee ik ga niet naar bed. Nee ik wil geen verhaaltje. Nee ik wil niet.... (vul in). Hij zegt wel vaker nee maar dat is meestal wel om te buigen door zoiets te zeggen als 'maar het is veel gezelliger als we samen zingen' of 'mama's hebben ook honger dus mama gaat nu wel even wat eten want dan kan ik beter met je spelen'. Maar nee hoor. Nee nee nee was het devies vanavond. Ze liggen nu op bed maar baby maakt er nog een feestje van :cheer2:
Hoe oud is jouw jongste nu Envelop? De baby is nu 5 maanden maar ik vind het nog steeds lastig hoor, tegelijk naar bed brengen.

Teckeltje, wat een dag zeg, hopelijk gaat jullie nacht goed. Hier was peuter vandaag een engeltje. Ze wordt zo groot met haar nieuwe kamer en zindelijkheid. Baby was ziek vandaag dus evengoed was de avond hel op aarde. Ik ben gelijk met de kinderen naar bed gegaan en lig nu nog even te lezen.
@fiona, baby wordt begin december 1jaar oud maar we hebben wel geluk dat we een makkelijk jochie hebben. Enige drama is eten en drinken, als de fles heel lastig gaat gaan we met hem boven zitten en kijkt dochter wat langer naar de tv. Wij waren/zijn meer druk met peuter dan met de baby.
Ze liggen hier samen op de kamer dus dat is ook wel makkelijk.
Teckeltje88 schreef:
21-11-2019 19:31
Ja poeh peuter kan hier zó dwars zijn. Maar heeft ook weer hele lieve dagen dat hij goed luistert. Maar vandaag is hij van ophalen kdv (ging op de grond liggen brullen dat ie niet mee wilde) tot naar bed alleen maar nee nee nee. Nee mama je mag niet zingen/zwaaien/eten/drinken/voor de baby zorgen. Whatever. Nee ik ga niet naar bed. Nee ik wil geen verhaaltje. Nee ik wil niet.... (vul in). Hij zegt wel vaker nee maar dat is meestal wel om te buigen door zoiets te zeggen als 'maar het is veel gezelliger als we samen zingen' of 'mama's hebben ook honger dus mama gaat nu wel even wat eten want dan kan ik beter met je spelen'. Maar nee hoor. Nee nee nee was het devies vanavond. Ze liggen nu op bed maar baby maakt er nog een feestje van :cheer2:
Wat doe je dat netjes. Als zoon hier aangeeft nee nee nee dan zeg ik: ok dan niet maar ik ga wel eten en als ie dan doorgaat heeft ie pech gehad.
Ik wil eigenlijk niet te veel 'dreigen' zo van als je niet mee komt ga ik alleen met baby. Maar als hij niet aan tafel wil komen voor het eten dan is dat inderdaad zijn probleem. Wij gaan gewoon eten.
Ik vind het niet zo leuk dat ik niks mag (man ook niet trouwens) dus we gaan daar wel een beetje tegenin. Peuter bepaalt niet of ik wel of niet een liedje zing voor de baby bijvoorbeeld.
Teckeltje88 schreef:
21-11-2019 19:55
Ik wil eigenlijk niet te veel 'dreigen' zo van als je niet mee komt ga ik alleen met baby. Maar als hij niet aan tafel wil komen voor het eten dan is dat inderdaad zijn probleem. Wij gaan gewoon eten.
Ik vind het niet zo leuk dat ik niks mag (man ook niet trouwens) dus we gaan daar wel een beetje tegenin. Peuter bepaalt niet of ik wel of niet een liedje zing voor de baby bijvoorbeeld.
Maar dat is toch geen dreigen? Je legt hem de consequentie van zijn gedrag uit.
Ik heb wel echt grenzen moeten leren stellen toen dochter ze zo opzocht. Hier is het dus ook soms "als je dit nog 1x doet moet je naar de gang" en wanneer ze echt niet mee wilt helpen met opruimen gaat de tv niet aan voor het slapen. Het verschilt per kind maar onze dochter had die duidelijke grenzen echt nodig en vond het ook fijn dat ze wist wanneer er consequenties golden. Altijd maar blijven afleiden is vooral met een baby erbij niet realistisch en was voor dochter ook helemaal niet fijn.
We dreigen nu nog wel met de gang maar als ze er 1x per week op staat is dat al veel.
Wel benoem ik haar gevoel en zeg ik regelmatig iets in de trant van "ik snap dat je daar verdrietig van wordt en dan mag je best even huilen" of "als je boos bent mag je niet ergens mee gooien maar wel slaan op de bank"
Ik stel ook wel grenzen hoor begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben soms de hele dag bezig met als je niet dit dan dat. En ik merk dat ik daar zelf ook heel akelig van wordt. Dus dat probeer ik minder te doen. Misschien is het zo duidelijker.
Teckeltje88 schreef:
21-11-2019 20:21
Ik stel ook wel grenzen hoor begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben soms de hele dag bezig met als je niet dit dan dat. En ik merk dat ik daar zelf ook heel akelig van wordt. Dus dat probeer ik minder te doen. Misschien is het zo duidelijker.
Dat snap ik zeker, hebben jullie een strafhoek of dergelijke waar je gebruik van maakt?
Avond spits wordt echt makkelijker teckel. Ik doe nu liever de avond zelf dan opstarten in de ochtend.
Maar het is nu even een lastige leeftijd met beiden. En zeker na een hele dag met hun dan de avond erachteraan met alle voorbereidingen.
Vind zo bijzonder altijd te lezen hoe goed jou peuter zich uitdrukt in dit geval niet zo leuk omdat alles nee is.
Hoop dat als je man weg is peuter een hele goeie week heeft en meewerkt dat scheelt al zoveel.
Envelop schreef:
21-11-2019 20:22
Dat snap ik zeker, hebben jullie een strafhoek of dergelijke waar je gebruik van maakt?
Ja als het echt ontoelaatbaar is hebben we de gang. Ik waarschuw twee keer waarbij ik bij de tweede keer benoem dat als hij nu niet ophoudt hij naar de gang moet. Dit is maar een enkele keer gebeurt en hij vond dat niet leuk. Dus dat werkt op zich wel goed. Maar ik vind dat onderhandelen (van als niet dit dan dat) met peuter gewoon echt kut. Daarom probeer ik te negeren of af te leiden. Ik word daar zelf vrolijker van en peuter vraagt daardoor ook minder negatieve aandacht.
Quest schreef:
21-11-2019 20:23
Avond spits wordt echt makkelijker teckel. Ik doe nu liever de avond zelf dan opstarten in de ochtend.
Maar het is nu even een lastige leeftijd met beiden. En zeker na een hele dag met hun dan de avond erachteraan met alle voorbereidingen.
Vind zo bijzonder altijd te lezen hoe goed jou peuter zich uitdrukt in dit geval niet zo leuk omdat alles nee is.
Hoop dat als je man weg is peuter een hele goeie week heeft en meewerkt dat scheelt al zoveel.
Ja onze peuter heeft zijn mondje wel klaar ja. Nondeju. Dat is vaak een zegen, maar soms een vloek.
Het is ook gewoon een lastige tijd, al helemaal als je zelf al niet lekker in je vel zit. Onderhandelen werkte hier ook niet, dat begint nu pas een beetje te komen. Het is dus hier altijd al geweest als je dit niet doet dan gebeurt dat. Bijvoorbeeld niet opruimen is oké maar dan kijken we geen tv. Ik zie dat niet als onderhandelen maar als een consequentie van haar gedrag. Het is daarbij altijd hetzelfde, dus het is iedere avond opruimen en tv kijken en dezelfde consequentie wanneer ze het niet doet ook al komt dat dan misschien helemaal niet uit omdat wij niet even rust hebben.
Hoe oud is jullie peuter ook alweer teckel?
Envelop schreef:
21-11-2019 20:29
Hoe oud is jullie peuter ook alweer teckel?
Hij is van augustus. Dus ruim 2.
Ik stel dus ook consequenties aam gedrag. Maar soms doen we dat de godganse dag. En dan probeer ik soms wel wat om te buigen zodat het even wat gezelliger wordt. Anders blijft hij hangen in het negatieve. Terwijl als we er dan even een grapje van maken staat z'n pet meteen goed.
Ik herken het gedrag wel van tijdje terug. Onze is precies half jaar ouder en luistert vaak stuk beter tegenwoordig. Nu is het meer broertje plagen en hyperactief bij vermoeidheid.

En niet willen is hier vaak gewoon te moe.

Iemand tips voor poep zindelijk? Plassen gaat echt 95% van de tijd goed, maar poep gaat momenteel vaak fout. Je ziet hem drukken, maar de knop dat hij naar wc moet snel is nog niet om. Het is ook echt een brei (maar heeft vorige week ook antiworm tablet gehad omdat ik wormpjes zag vorige week)
Ik herken het gedrag ook wel van zoon van een poos terug. En dat was ook ineens weer voorbij.

Geen tips voor zindelijkheid met poepen. Zoon is geloof ik zn interesse weer verloren met plassen ook.
Wat hebben jullie allemaal een geduld met jullie peuters. Het is hier vrij rap klaar. Wil ze ergens niet mee dat ze op de grond gaat liggen dan is het twee keer vragen ga je mee, zo nee dan gaat ze gewoon onder de arm mee. Thuis twee keer waarschuwen en dan mag ze de gang even gaan bekijken.
Laatst wilde ze niet dat ik de pyjama aandeed en zelf deed ze het ook niet na twee keer vragen. Toen heb ik haar welterusten gezegd, licht uitgedaan en de slaapkamer uit terwijl ze daar nog in het donker stond. Dat vond ze niet leuk, dus toen ik binnenkwam kon ze het in 1x wel en hebben we nog samen een boekje gelezen.

Maar ik moet zeggen ze daagt ook weinig uit, ik geloof ook dat het karakter van hey kind meespeelt in hoe je er mee omgaat. Scheelt ook dat ik maar één heb waar ik me tegenaan moet bemoeien. En veel nee is hier toch vaak een teken dat ze moe is.

Vandaag blijkt wel weer dat ze ons soms ook voor de gek houdt. Op kdv kan ze prima zeggen wat ze wil bv op brood, maar thuis is het huilen, jammeren of die roepen als ze wat wil. Moeten thuis toch wat alerter zijn dat ze woorden gaat gebruiken.
Ik bedenk me ineens dat sinterklaas wel eens invloed kan hebben op het gedrag van peuter. Ik ken hem niet terug zoals hij deze week doet en is er erg mee bezig. Merken jullie dat ook?
Nou die werd om 1/2 6 wakker, fles erin en sliep door tot half negen. Apart kind is het toch.

Alleen sliep ik niet daarna want ik moest nog andere zaken regelen helaas.
Oh dat hele dag grenzen stellen en politieagentje spelen vind ik ook erg zwaar. Hier was dat rond 2,5 jaar op het hoogtepunt (toen werd de baby ook geboren). Ze is nu net drie en is nu zoveel makkelijker. Hou vol, het wordt makkelijker. Hier is het overigens ook erger als ze moe is, zoals Lavendel zegt.

Due, geen tips voor poepzindelijkheid. Dochter poepte laatst wel in haar broek. We waren die dag ergens op visite waar ze geen wc-verkleiner hadden, waardoor ze niet kon poepen. Dat vertelde ze op de terugweg in de auto, ik denk dat ze dan niet genoeg kracht kan zetten. 's Avonds thuis was ze net te laat, ik denk dat het met elkaar te maken had. Maar verder voelt ze poepen juist beter aan dan plassen. Misschien thuis zonder broek laten lopen, dat hij het dan beter aanvoelt? Of een potje in de kamer zodat hij er sneller kan zijn?

Lavendel, hier doet ze het andersom. We hadden laatst een 10-minutengesprek op de peuterspeelzaal en de leidster merkte op dat dochter haar jas nog niet zelf aan kan trekken. Hier doet ze dat echt al maanden zelf, maar daar zit ze rustig op een bankje te wachten totdat iemand het voor haar doet :facepalm:

Over Sinterklaas: dochter vindt het heel spannend allemaal, dus ik probeer er niet teveel over te praten. Ze kijkt wel elke dag het sinterklaasjournaal en dat vindt ze geweldig. Ze roept ook de hele dag "Er zit wat op je neus mama… toet toet!!!"
Maar ze had laatst haar schoen gezet met een wortel voor het paard. Toen we 's ochtends beneden kwamen heeft ze tien minuten ontroostbaar gehuild omdat de wortel weg was. Van het cadeautje wilde ze niets weten. En bij de intocht kwamen alle pieten op haar af omdat er niet zoveel kinderen op 'ons' stukje stonden, maar dat vond ze ook erg eng. Ik zou er dus (indien mogelijk) thuis wat minder aandacht aan besteden, hier helpt dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven