Tweetalig opvoeden
zaterdag 23 november 2019 om 07:47
Hoi,
Een uitgebreide Google zoektocht heeft me ver gebracht op het gebied van tweetalig opvoeden, behalve voor wat betreft één vraag: zijn wij al te laat?
Mijn ex en ik hebben er in eerste instantie voor gekozen ons kind Nederlands op te voeden. Inmiddels zijn wij uit elkaar en ging het bij mij toch kriebelen om me verder te verdiepen in een tweetalige opvoeding. Zij Nederlands, ik Engels. Onze zoon is nu echter bijna 15 maanden oud. Hij begint net met nazeggen, maar het begrip van de betekenis staat echt nog in de kinderschoenen. Zijn we nu al te laat, had dit echt vanaf de geboorte gemoeten? Of kunnen we daar nu nog mee beginnen?
Iemand hier ervaring mee?
Een uitgebreide Google zoektocht heeft me ver gebracht op het gebied van tweetalig opvoeden, behalve voor wat betreft één vraag: zijn wij al te laat?
Mijn ex en ik hebben er in eerste instantie voor gekozen ons kind Nederlands op te voeden. Inmiddels zijn wij uit elkaar en ging het bij mij toch kriebelen om me verder te verdiepen in een tweetalige opvoeding. Zij Nederlands, ik Engels. Onze zoon is nu echter bijna 15 maanden oud. Hij begint net met nazeggen, maar het begrip van de betekenis staat echt nog in de kinderschoenen. Zijn we nu al te laat, had dit echt vanaf de geboorte gemoeten? Of kunnen we daar nu nog mee beginnen?
Iemand hier ervaring mee?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
zaterdag 23 november 2019 om 08:53
Ik ben er helemaal niet zo goed in en heb ook les gehad vanaf de basisschool.ClumsyNinja schreef: ↑23-11-2019 08:35Met Duits, Japans, Italiaans, Spaans snap ik wat het toevoegt. Of als je familie alleen maar of grotendeels Engels spreekt en anders niet met het kind zou kunnen praten. Maar anders...?
Iedereen leert toch wel Engels? Onze samenleving is er zo van doordrenkt en ze beginnen er al mee op de basisschool. Krijgt je kind er echt een voorsprong van?
Verstaan gaat prima maar zeker op mijn werk kan ik niet vloeiend een gesprek in het Engels voeren. En ik heb gemerkt dat ik daar echt geen uitzondering in ben.

zaterdag 23 november 2019 om 08:53
fitch schreef: ↑23-11-2019 08:39Tja, ik heb een nichtje waarbij dit het geval is, dus ik weet uit eerste hand dat meertalig opvoeden niet altijd lukt (in dit geval drie, moeder is Nederlandse, vader Hongaar en ze wonen in Amerika, waar dochter ook geboren is). Omdat de Engelse ontwikkeling achterbleef, zijn ze volledig overgegaan op Engels, wat ook de onderlinge voertaal tussen partners is.
Ik heb ook vrienden waarbij het jongetje inmiddels Nederlands (moeder), Pools (vader), Engels (onderlinge voertaal) en een beetje Frans (ze wonen in België) spreekt.
Ik weet dus dat het kan, maar het is geen vanzelfsprekendheid (pun intended).
Jij benoemd een heel andere situatie, namelijk dat ze tweetalig opvoeden in twee talen die niet gesproken worden in het land waar het kind opgroeit. Dan wordt het kind prima tweetalig, alleen krijgt het een achterstand in de taal van het land waar het opgroeit. Net zoals een allochtoon stel alleen maar Turks en Arabisch zou spreken met hun kind in Nederland. Dan wordt het keurig tweetalig hoor. Alleen je raakt op achterstand in de 3e taal (die je thuis niet hoort).
Hele andere situatie dus. Appels-peren.

zaterdag 23 november 2019 om 08:59
Waarom met 15 maanden pas?mcsteamy schreef: ↑23-11-2019 08:10Nee, mijn ex zal verantwoordelijk zijn voor de Nederlandse taal. Ik zal alleen Engels tegen en met hem praten.
In mijn dagelijks leven spreek ik nu ook ongeveer de helft van de tijd Engels (werk in een Engelstalig team en heb veel Engelstalige mensen om me heen privé).
Je hebt met je ex vooraf afgesproken jullie kind Nederlands op te voeden. Wat vind je ex van jouw plan?
Daarnaast hoe vaak is jullie kindje bij jou en bij je ex? Ik vind 2 talig opvoeden als ouders zelf 2 talig zijn best mooi als zij aan de 2e taal iets hebben. Maar dan ziet hey kind beide ouders op een dag. Als je gescheiden bent en het kind leert op belandde dagen alleen maar Engels en en paar dagen erna Alleen maar Nederlands lijkt me dat in het begin lastig.
Mijn zwager en schoonzus voeden Nederlands Engels op. Zij Engels, hij Nederlands en samen engels. Oudste is 3 en spreekt heel slecht nederlands. De jongste is 20 maanden en praat bijna niet.

zaterdag 23 november 2019 om 09:11
fitch schreef: ↑23-11-2019 08:39Tja, ik heb een nichtje waarbij dit het geval is, dus ik weet uit eerste hand dat meertalig opvoeden niet altijd lukt (in dit geval drie, moeder is Nederlandse, vader Hongaar en ze wonen in Amerika, waar dochter ook geboren is). Omdat de Engelse ontwikkeling achterbleef, zijn ze volledig overgegaan op Engels, wat ook de onderlinge voertaal tussen partners is.
Ik heb ook vrienden waarbij het jongetje inmiddels Nederlands (moeder), Pools (vader), Engels (onderlinge voertaal) en een beetje Frans (ze wonen in België) spreekt.
Ik weet dus dat het kan, maar het is geen vanzelfsprekendheid (pun intended).
Klopt. In mijn familie leert ook niet elk kind twee talen. De taal van de ouder die het meeste thuis is, wint dan meestal.
Mijn kinderen spreken alleen Nederlands, omdat ik goed Nederlands spreek en mijn man alleen Nederlands spreek en ik vond dat ze het hier moesten maken. De enkele keer dat we naar oude familieleden in mijn thuisland gaan vind ik niet de moeite om de taal te leren. Ik tolk dan voor mijn gezin. De jeugd daar leert Engels. Dus met neefjes en nichtjes kunnen ze wel communiceren. In toeristenoorden spreken ze Engels. Jammer voor overoma en overopa. Mijn ouders zijn terug naar land van herkomst. Mijn vader spreekt Nederlands en mijn moeder spreekt het beperkt. Mijn kinderen groeien op met een leuk vakantieland waar hun voorouders ooit vandaan kwamen.
zaterdag 23 november 2019 om 09:19
Dit is een behoorlijke verandering in de wijze van opvoeden, en een waarvan jullie in eerste instantie hadden besloten het niet te doen. Het gaat ook gevolgen hebben voor je ex, want zoon zal een tijdje twee talen door elkaar spreken, ook als hij het goed oppikt.
Ik vind dus niet dat je dit zomaar in je eentje kunt doen, dat moet je overleggen. En als ex het er niet mee eens is, zou ik er niet aan beginnen. Het werkt namelijk alleen als de andere ouder het niet tegenwerkt, dus kind niet steeds corrigeert als het een woord in de andere taal gebruikt etc. Als dat wel gebeurt, creeer je vooral een enorm onveilige situatie waarin kind bij jou ineens lang niet alles meer begrijpt, en de andere ouder hem corrigeert in dingen die hij als goed ervaarde. Dat lijkt me niet bevorderlijk juist op het moment dat hij taal echt effectief moet gaan gebruiken.
Ik vind dus niet dat je dit zomaar in je eentje kunt doen, dat moet je overleggen. En als ex het er niet mee eens is, zou ik er niet aan beginnen. Het werkt namelijk alleen als de andere ouder het niet tegenwerkt, dus kind niet steeds corrigeert als het een woord in de andere taal gebruikt etc. Als dat wel gebeurt, creeer je vooral een enorm onveilige situatie waarin kind bij jou ineens lang niet alles meer begrijpt, en de andere ouder hem corrigeert in dingen die hij als goed ervaarde. Dat lijkt me niet bevorderlijk juist op het moment dat hij taal echt effectief moet gaan gebruiken.

zaterdag 23 november 2019 om 09:26
Tess1981 schreef: ↑23-11-2019 08:59Waarom met 15 maanden pas?
Je hebt met je ex vooraf afgesproken jullie kind Nederlands op te voeden. Wat vind je ex van jouw plan?
Daarnaast hoe vaak is jullie kindje bij jou en bij je ex? Ik vind 2 talig opvoeden als ouders zelf 2 talig zijn best mooi als zij aan de 2e taal iets hebben. Maar dan ziet hey kind beide ouders op een dag. Als je gescheiden bent en het kind leert op belandde dagen alleen maar Engels en en paar dagen erna Alleen maar Nederlands lijkt me dat in het begin lastig.
Mijn zwager en schoonzus voeden Nederlands Engels op. Zij Engels, hij Nederlands en samen engels. Oudste is 3 en spreekt heel slecht nederlands. De jongste is 20 maanden en praat bijna niet.
Dit! Waar ik het al een paar keer mis heb zien gaan zijn de situaties waar thuis en voertaal wordt gebruikt die voor hen van beide ouders de moedertaal is.
Gezin met Poolse en Nederlandse ouder die met elkaar Engels spreken. Engels op vmbo-kader niveau. Die kinderen 'spreken' drie talen niet goed genoeg. Kinderen hebben geen taal tot hun beschikking om zich goed uit te drukken.
Echt heel jammer.

zaterdag 23 november 2019 om 09:32
En verder: er zijn zoveel meningen over tweetalig opvoeden. Sommigen zeggen dat het altijd lukt mits je maar consequent bent, anderen zijn het daar niet mee eens. In mijn ervaring spelen er meer factoren mee, en consequent zijn is niet altijd de bepalende factor.
Wel denk ik dat elk kind er baat bij heeft om meertalig te zijn. Want meertalig zijn gaat echt veel verder dan wat liedjes meezingen met YouTube of of je 10e een redelijk gesprekje in het Engels kunnen voeren.
Wel denk ik dat elk kind er baat bij heeft om meertalig te zijn. Want meertalig zijn gaat echt veel verder dan wat liedjes meezingen met YouTube of of je 10e een redelijk gesprekje in het Engels kunnen voeren.
zaterdag 23 november 2019 om 09:34
Ook hier haak ik even op in. Dat wat jouw nichtje doet is puur spiegelgedrag en is niet meertalig. Dat zijn bepaalde woordjes of liedjes aangeleerd. Je bent meertalig als je in alle talen die je kent simpele zinnen kunt produceren. Produceren, dus niet uit je hoofd leren.EmmadePemma schreef: ↑23-11-2019 08:19Mijn nichtje van 4 spreekt en zingt in het Engels tgv Youtube op het niveau dat men op de kleuterschool vraagt of zij een Britse achtergrond heeft. Ik oefenen wel woordjes met haar in het Engels en haar moeder ook en daarnaast zingen we in het Engels. Ik besprak het met een collega die kinderen heeft van dezelfde leeftijd die aan gaf dat haar kind ook een paar woorden Spaans en Japans spreekt met dank aan online video´s.

zaterdag 23 november 2019 om 09:44
En dan nu even OT:
Ik ben gepromoveerd in het leren van een tweede taal aan kinderen. Ik heb onderzocht of er taalverlies is bij kinderen die vanuit Nederland naar het buitenland emigreren en die dus een tweede taal na het leren van hun moedertaal leren. Ik heb vanuit verschillende perspectieven hier naar gekeken.
Nee, je bent absoluut niet te laat! Begin vanmiddag nog. Als je een taal leert, doorloop je een aantal stappen (5). Jouw zoon is nog maar bij stap 2 van deze stappen. En eigenlijk is dit een perfecte tijd om het te leren. Waar een kind vanaf de geboorte simultaan 2 talen leert en hoort, kan jouw zoon in context leren: hij weet immers al wat een boom is het in Nederlands, hij hoeft er nu alleen maar een nieuw woord aan te linken.
Een taal leren kan ieder kind supermakkelijk tot ongeveer 9 jaar. Daarna trouwens ook wel, maar voor het 9e jaar is het het makkelijkst (volgens onderzoek). Ook kinderen met een verstandelijke beperking. Na je derde jaar leer je een tweede taal sequentieel, net zoals veel van ons bijvoorbeeld Engels of Duits hebben geleerd.
Het is ECHT ongelofelijk dierbaar, een tweede taal kennen. Engels is sowieso iets waar ze onwijs veel aan zal hebben, maar daarnaast is er net onderzocht dat tweetalige mensen (dus echte tweetalige mensen, niet mensen die via Dora filmpjes tot 10 kunnen tellen) 4 jaar later Alzheimer krijgen en omdat ze telkens van 1 taal naar de andere springen (soms zelfs in 1 zin - dat heet code-switching), is het concentratievermogen en ook verbinden van informatie sterker bij tweetalige mensen.
Alleen zul je wel consequent moeten zijn. De minority taal (dus het Engels) zal in balans moeten staan met de input van het Nederlands. Dus echt veel boekjes lezen en spreken (mijn onderzoek bevestigt dit, dingen die niet interactief zijn zoals bijvoorbeeld filmpjes, helpen niet bij eventueel taalverlies). Ook is het goed als hij bijvoorbeeld later kan spelen met Engelse kinderen of naar een speelgroep gaat. Of nog beter: jouw familie spreekt alleen maar Engels tegen hen. Uiteindelijk zul je merken dat hij een dominante taal gaat krijgen, dat wordt Nederlands bij jullie. Hij zal misschien weigeren Engels met je te spreken, want zodra hij weet dat je ook Nederlands kunt, is het soms makkelijker communiceren.
Ik weet niet hoe vaak je hem ziet straks, maar serieus: denk er niet over na, begin meteen. Koop Engelse boekjes, zing Engelse liedjes en laat het Nederlands helemaal los. Echt helemaal los, als je er voor gaat. En als moeder het vervelend vindt, google dan maar eens de voordelen van tweetalig zijn. Tegen wetenschappelijk onderzoek kun je bijna niet argumenteren
Ik ben gepromoveerd in het leren van een tweede taal aan kinderen. Ik heb onderzocht of er taalverlies is bij kinderen die vanuit Nederland naar het buitenland emigreren en die dus een tweede taal na het leren van hun moedertaal leren. Ik heb vanuit verschillende perspectieven hier naar gekeken.
Nee, je bent absoluut niet te laat! Begin vanmiddag nog. Als je een taal leert, doorloop je een aantal stappen (5). Jouw zoon is nog maar bij stap 2 van deze stappen. En eigenlijk is dit een perfecte tijd om het te leren. Waar een kind vanaf de geboorte simultaan 2 talen leert en hoort, kan jouw zoon in context leren: hij weet immers al wat een boom is het in Nederlands, hij hoeft er nu alleen maar een nieuw woord aan te linken.
Een taal leren kan ieder kind supermakkelijk tot ongeveer 9 jaar. Daarna trouwens ook wel, maar voor het 9e jaar is het het makkelijkst (volgens onderzoek). Ook kinderen met een verstandelijke beperking. Na je derde jaar leer je een tweede taal sequentieel, net zoals veel van ons bijvoorbeeld Engels of Duits hebben geleerd.
Het is ECHT ongelofelijk dierbaar, een tweede taal kennen. Engels is sowieso iets waar ze onwijs veel aan zal hebben, maar daarnaast is er net onderzocht dat tweetalige mensen (dus echte tweetalige mensen, niet mensen die via Dora filmpjes tot 10 kunnen tellen) 4 jaar later Alzheimer krijgen en omdat ze telkens van 1 taal naar de andere springen (soms zelfs in 1 zin - dat heet code-switching), is het concentratievermogen en ook verbinden van informatie sterker bij tweetalige mensen.
Alleen zul je wel consequent moeten zijn. De minority taal (dus het Engels) zal in balans moeten staan met de input van het Nederlands. Dus echt veel boekjes lezen en spreken (mijn onderzoek bevestigt dit, dingen die niet interactief zijn zoals bijvoorbeeld filmpjes, helpen niet bij eventueel taalverlies). Ook is het goed als hij bijvoorbeeld later kan spelen met Engelse kinderen of naar een speelgroep gaat. Of nog beter: jouw familie spreekt alleen maar Engels tegen hen. Uiteindelijk zul je merken dat hij een dominante taal gaat krijgen, dat wordt Nederlands bij jullie. Hij zal misschien weigeren Engels met je te spreken, want zodra hij weet dat je ook Nederlands kunt, is het soms makkelijker communiceren.
Ik weet niet hoe vaak je hem ziet straks, maar serieus: denk er niet over na, begin meteen. Koop Engelse boekjes, zing Engelse liedjes en laat het Nederlands helemaal los. Echt helemaal los, als je er voor gaat. En als moeder het vervelend vindt, google dan maar eens de voordelen van tweetalig zijn. Tegen wetenschappelijk onderzoek kun je bijna niet argumenteren

kangoeroe33 wijzigde dit bericht op 23-11-2019 09:48
2.05% gewijzigd
zaterdag 23 november 2019 om 09:46
Mijn dochters zijn tweetalig (of eigenlijk drie met engels erbij) en het heeft zoveel voordelen in het leven. Ze leren ook andere talen sneller door tweetaligheid.
Maar wij hadden het makkelijk want de tweede taal is de taal van het land en school. Thuis dus alleen Nederlands.
Ik zou het gewoon doen en zeker doordat hij dan echt een vloeiend niveau krijgt. Dat leer je niet zo snel op school de eerste jaren.
Maar wij hadden het makkelijk want de tweede taal is de taal van het land en school. Thuis dus alleen Nederlands.
Ik zou het gewoon doen en zeker doordat hij dan echt een vloeiend niveau krijgt. Dat leer je niet zo snel op school de eerste jaren.

zaterdag 23 november 2019 om 09:47
Onze dochter had vanaf haar vierde en vriendinnetje uit een Brits expat gezin. Dochter kwam daar veel over de vloer. Vader spreekt weinig Nederlands, moeder redelijk. De voertaal thuis is Engels. Moeder zei alles wat ze tegen de kinderen wilde zeggen, op zo'n moment, twee keer. Eerst Engels tegen eigen kinderen dan Nederland tegen dochter. Vader sprak Engels met zijn eigen kinderen en kinderen vertaalden dat dan voor dochter.
Toen dochter vanaf groep zeven Engels kreeg, ging haar dat zeer gemakkelijk af. Ook op de mavo stak haar niveau van gesproken Engels hoog boven het klassikale niveau uit. Daarnaast heeft dochter een echt Brits accent ontwikkeld.
Ik zie hierdoor zeker voordelen van het meekrijgen van een tweede taal, op welke manier dan ook. Mits je het meekrijgt van iemand die de taal beheerst als native speaker.
Toen dochter vanaf groep zeven Engels kreeg, ging haar dat zeer gemakkelijk af. Ook op de mavo stak haar niveau van gesproken Engels hoog boven het klassikale niveau uit. Daarnaast heeft dochter een echt Brits accent ontwikkeld.
Ik zie hierdoor zeker voordelen van het meekrijgen van een tweede taal, op welke manier dan ook. Mits je het meekrijgt van iemand die de taal beheerst als native speaker.
zaterdag 23 november 2019 om 09:50
Uiteraard gaat dit in overleg met mijn ex. Het is namelijk van groot belang dat zij altijd consistent Nederlands tegen en met hem praat, ook als zij Engelstalige vrienden over de vloer heeft.nausicaa schreef: ↑23-11-2019 09:19Dit is een behoorlijke verandering in de wijze van opvoeden, en een waarvan jullie in eerste instantie hadden besloten het niet te doen. Het gaat ook gevolgen hebben voor je ex, want zoon zal een tijdje twee talen door elkaar spreken, ook als hij het goed oppikt.
We hebben hier in eerste instantie niet voor gekozen, omdat wij met elkaar Nederlands praten (mijn ex en ik) en ons kind ook buitenshuis vooral Nederlands hoort. Het leek ons voor hem het makkelijkst/fijnst om dan ook alleen Nederlands te leren. Maar wij wonen niet meer samen en ik spreek in mijn eigen huis sowieso veel meer Engels (visite, vrienden, aan de telefoon), en nu ik me er verder in verdiep zie ik voornamelijk alleen maar voordelen voor hem.
En ja, dat betekent dat ik met mijn ouders Nederlands converseer als ze hier op de bank zitten en twee tellen later tegen mijn zoon Engels. Dat schijnt de beste methode te zijn. Net als dat het herhalen van Nederlandse woorden of zinnen in het Engels niet bevorderlijk is.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

zaterdag 23 november 2019 om 09:50
Kangoeroe33 schreef: ↑23-11-2019 09:45Je hoeft ook geen native speaker te zijn om een tweede taal aan te leren.
Man, wat zeggen mensen toch vaak meningen als feit.
Uh, een taal die ik spreek op mavo-niveau zou ik toch echt mijn kind niet willen leren. Dingen afleren is moeilijker dan aanleren. De kans dat je met je mavo-taal dingen fout aanleert is te groot.

zaterdag 23 november 2019 om 09:56
Kangoeroe33 schreef: ↑23-11-2019 09:51Is dat je mening of heb je even alle onderzoeken gelezen erover?![]()
Mijn mening gebaseerd op de ervaring die ik heb met nt2-kinderen zowel privé als in mijn werk.
zaterdag 23 november 2019 om 10:03
+1TBQ schreef: ↑23-11-2019 08:52Als logopedist adviseer ik ouders altijd om de taal van hun hart met hun kind te spreken. Daar kan je je het beste in uitdrukken, je kan je gevoelens goed uiten.
Ons advies is iig niet om perse alleen maar Nederlands te spreken, met name omdat niet elke ouder de taal voldoende beheerst. Als een kind geen problemen in de taalontwikkeling heeft, kan het bij voldoende, kwalitatief aanbod, makkelijk meerdere talen tegelijk leren.
Dat is ook precies wat wij ge-adviseerd hebben gekregen bij onze meertalige opvoeding (engels en nederlands)
Dus doe het, omdat jij het prettig vindt om engels te praten (of omdat jij veel familie in een engels-sprekend land hebt); niet om het kind een 'voorsprong' mee te geven.