Werk & Studie alle pijlers

Bijles

22-11-2019 12:50 55 berichten
Hoi!

Ik heb momenteel geen opleiding omdat ik net gestopt ben met mijn vorige studie. Ik heb een vast baantje, maar zit te denken om daar een klein bedrijfje naast op te zetten. Ik zou graag bijles willen geven voor niet zo veel geld zodat ouders met weinig geld dit ook kunnen betalen. (Ik wil misschien docent worden, lijkt me erg leuk en op deze manier kan ik ook experimenteren). Nu is mijn vraag aan jullie: denken jullie dat het mogelijk is om een bedrijfje op te zetten zonder ervaring en zo ja, hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Naast buurthuizen en de voedselbank bieden sommige bibliotheken ook ruimte voor bijles, niet? Misschien kan je het daar wel organiseren.

Voor de 'inkomenscheck', de voedselbank controleert inkomens dus als je hun klanten zou bedienen weet je dat het inkomen wellicht klopt met de doelgroep.

En overwogen een YouTube-kanaal o.i.d. te beginnen?
Ik zou een oproepje plaatsen op de plaatselijke FB groep.
Ik ben ook lid van zo'n groep en daar gebeurt heel veel. Er worden allerlei oproepjes gedeeld: van iemand die een oppasbaantje zoekt, tot iemand die z'n kat kwijt is.

Gewoon proberen. Succes, Craviva!
Inspirerend artikel/video:
https://nos.nl/op3/artikel/2216282-geen ... ssing.html

Op Marktplaats, supermarktbriefjes, internet, Facebook kan je zien wat er wordt aangeboden.

Kijk welke tarieven anderen vragen en ga daar onder zitten.

Succes!
Wil je ervaring opdoen met jongere kinderen?
Dan is de VoorleesExpress iets voor jou.
https://voorleesexpress.nl/
Craviva schreef:
22-11-2019 12:50
(Ik wil misschien docent worden, lijkt me erg leuk en op deze manier kan ik ook experimenteren).

? Experimenteren?

Als ik betaal voor bijles, verwacht ik dat die persoon weet wat ze doet en waarom ze dat zo doet. Mijn kinderen zijn geen proefdieren.
Vergeet niet, dat wanneer je geld gaat vragen je je verdiensten ook op moet gaan geven. Een echt bedrijf moet je ook inschrijven bij de KvK.

Hoe nobel het ook klinkt om goedkoop bijles te geven, je gaat concurreren met huiswerkinstituten die wel netjes belasting betalen, verzekerd zijn etc.

Of je doet het vrijwillig, of je doet het als bedrijf. Maar half/half is dus niet de bedoeling.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
MMXVIII schreef:
22-11-2019 13:27
Dus je wilt, zonder relevante ervaring, experimenteren met bijles op arme kindjes, omdat je misschien wel docent wil worden...

Klinkt als een topplan!
Ik zie niet wat daar raar aan is. Heel veel leerlingen uit de hogere klassen geven bijles aan kinderen uit de onderbouw. Die hebben ook geen ervaring of educatieve achtergrond. Mijn zoon kreeg in de 4e bijles van de buurjongen, die 2 klassen hoger zat. Buurjongen kreeg daar €7,50 per uur voor. Mijn zoon heeft er heel veel aan gehad. Dochter heeft ook bijles wiskunde gegeven aan dochter van vrienden, ook €7,50 per uur.
Dat is zo'n beetje gangbaar tarief hiervoor volgens mij als het over middelbare scholieren gaat, studenten vragen meestal €15,00 per uur. Maar als je al bij de voedselbank loopt kun je dat niet opbrengen. En het tarief van een professional bij een huiswerkinstituut al helemaal niet
Als je dan zelf ook niet veel opleiding hebt of de taal niet goed machtig bent, dan beginnen je kinderen ook al gelijk met een achterstand. Dan is het toch fijn dat TO dit wil doen? Het is altijd beter dan helemaal geen bijles. Al ben ik van mening dat het onderwijs zo goed zou moeten zijn dat iedereen gelijke kansen heeft omdat er geen bijles nodig is, maar dat is in Utopia.
Heel veel studenten en hogerejaars geven bijles aan bijvoorbeeld leerlingen in 6 vwo, via bijlesinstituten. Dat kan echt prima.
Kijk, hier zie je werven ze specifiek studenten:

https://www.lyceo.nl/werken-bij-lyceo/b ... lesdocent/

Wie ben jij?
Je bent een HBO of WO student
Je vindt het leuk om jouw kennis te delen met scholieren die, net als jij vroeger, op weg zijn naar een studie
Je vindt het leuk om leerlingen verder te helpen en te motiveren
Het is niet noodzakelijk, maar wel een pré als je uitblinkt in de vakken economie, wis-, natuur- en scheikunde
hamerhaai schreef:
22-11-2019 15:27
Vergeet niet, dat wanneer je geld gaat vragen je je verdiensten ook op moet gaan geven. Een echt bedrijf moet je ook inschrijven bij de KvK.

Hoe nobel het ook klinkt om goedkoop bijles te geven, je gaat concurreren met huiswerkinstituten die wel netjes belasting betalen, verzekerd zijn etc.

Of je doet het vrijwillig, of je doet het als bedrijf. Maar half/half is dus niet de bedoeling.
Jongeren die oppassen concurreren ook met de plaatselijke kinderopvang of gastouders. Als jij een paar uurtjes bijles geeft in de week hoef je daar echt geen kvk papiertje voor te hebben. Wat me dan weer niet handig lijkt is een website beginnen. Doe je het zonder 'echt' bedrijf, doe het dan met mond tot mond reclame om wat bij te verdienen.

Als je het gratis doet is dit niet aan de orde natuurlijk.
hamerhaai schreef:

Onzin, je mag of maximaal €4,50 per uur verdienen, en/óf je verdient niet meer dan €6500,- per jaar. Tot dat bedrag is het belastingvrij.
Je moet niet zomaar wat roepen.
Ik heb vrijwillig bijles gegeven via een stichting in een buurthuis, tijdens mijn studie als bijbaan voor een instituut, en sta nu voor de klas.

Enkele opmerkingen en tips:

Bij een bedrijf werken ook studenten. TO is dus niet anders gekwalificeerd dan de meeste commerciële bijlesgevers, al houdt een instituut wel in de gaten of iemand geschikt is en zijn de lg's vaak wel mensen met een pedagogische achtergrond.

Ik zou me niet profileren als bijles voor arme mensen. Als dat een criterium van jou is, zorg dan dat je selecteert door de manier waarop je met mensen in contact komt. Dus de tip om het via de voedselbank te doen is een goede, of kijk of er in je gemeente een organisatie actief is in dit veld.

Daarop voortbordurend: een bedrijfje hebben is veel meer dan alleen het product leveren. In organisatie, administratie, klantenwerving etc. gaat veel tijd zitten. Als je daar allemaal geen ervaring mee hebt, lijkt het me verstandig om je diensten aan te bieden bij een bestaande organisatie.

Ten slotte: dat jij een vak goed begrijpt betekent nog niet dat je het ook op alle niveaus goed kunt uitleggen. Het is goed dat je al wat ervaring hebt, maar het kan geen kwaad je te verdiepen in didactiek. Een valkuil als je graag helpt is dat je leerlingen werk uit handen neemt. Dat belemmert juist het leren.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
lattemachiato schreef:
22-11-2019 15:32
Ik zie niet wat daar raar aan is. Heel veel leerlingen uit de hogere klassen geven bijles aan kinderen uit de onderbouw. Die hebben ook geen ervaring of educatieve achtergrond. Mijn zoon kreeg in de 4e bijles van de buurjongen, die 2 klassen hoger zat. Buurjongen kreeg daar €7,50 per uur voor. Mijn zoon heeft er heel veel aan gehad. Dochter heeft ook bijles wiskunde gegeven aan dochter van vrienden, ook €7,50 per uur.
Dat is zo'n beetje gangbaar tarief hiervoor volgens mij als het over middelbare scholieren gaat, studenten vragen meestal €15,00 per uur. Maar als je al bij de voedselbank loopt kun je dat niet opbrengen. En het tarief van een professional bij een huiswerkinstituut al helemaal niet
Als je dan zelf ook niet veel opleiding hebt of de taal niet goed machtig bent, dan beginnen je kinderen ook al gelijk met een achterstand. Dan is het toch fijn dat TO dit wil doen? Het is altijd beter dan helemaal geen bijles. Al ben ik van mening dat het onderwijs zo goed zou moeten zijn dat iedereen gelijke kansen heeft omdat er geen bijles nodig is, maar dat is in Utopia.
Het gaat mij niet om dat TO bijles wil geven. Van mij mag iedereen bijles geven. Maar ze gaf aan een bedrijfje te willen beginnen zonder ervaring. En ze heeft dan ook nog eens over experimenteren en vervolgens later over arme kindjes. Als docent frons ik dan mijn wenkbrauwen.
hamerhaai schreef:

Dat wil zeggen: zij/hij mag wel een deel van haar tijd bij een commerciële instelling werken en daarnaast mensen gratis bijles geven, maar niet mensen zwart voor een laag tarief bijles geven.

toevoeging: je mag natuurlijk wel mensen voor een laag tarief bijles geven, als je de inkomsten netjes bij de belastingdienst opgeeft.
Als je omzet niet te hoog is (lager dan zo'n 500 euro per jaar denk ik uit mijn hoofd) hoef je geen BTW in rekening te brengen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Craviva,

als je alleen zelf bijles geeft en weinig omzet hebt, hoef je niet een bedrijf op te zetten.
Als de omzet iets hoger wordt, moet je BTW in rekening brengen (en aan de belastingdienst betalen!) en ik denk dat je je dan bij de Kamer van Koophandel moet inschrijven als zelfstandige.
Dat in Nederland bijles-instituten zijn, is een teken dat het onderwijs in Nederland niet goed is.
En dat vind ik een schande.
haarklover schreef:
22-11-2019 17:56
Dat in Nederland bijles-instituten zijn, is een teken dat het onderwijs in Nederland niet goed is.
En dat vind ik een schande.
Wat kort door de bocht.
Heb je al rekening gehouden met het feit dat leerlingen niet meer zo gauw naar speciaal onderwijs gaan, te grote klassen, hoge werkdruk en de mogelijkheid om zoveel mogelijk uit je talent te kunnen halen? Tegenwoordig, als je bijvoorbeeld een typische vwo leerling bent en je bent niet zo sterk in natuurkunde, kun je met behulp van wat extra bijles, toch nog je vwo diploma halen!
MMXVIII schreef:
22-11-2019 16:58
Het gaat mij niet om dat TO bijles wil geven. Van mij mag iedereen bijles geven. Maar ze gaf aan een bedrijfje te willen beginnen zonder ervaring. En ze heeft dan ook nog eens over experimenteren en vervolgens later over arme kindjes. Als docent frons ik dan mijn wenkbrauwen.
Als u docent bent, dan vraag ik mij af met hoeveel ervaring? Met het “bedrijfje” wil ik alleen een website of facebookpagina om mijn doelgroep sneller en makkelijker te kunnen bereiken.

Experimenteren is misschien niet het juiste woord, maar ik bedoel hetzelfde als wat je doet wanneer je stage loopt. Ondervinden of het vak docentschap je goed ligt.

En gezien het commentaar van velen over “arme” kinderen is dat misschien ook geen juiste woordkeuze, maar het is zeker niet beledigend bedoeld. Integendeel.

Als docent moet u toch weten dat niet iedereen zich bijles kan veroorloven terwijl ze het soms wel nodig hebben. Dat raakt mij. Onderwijs is belangrijk, wanneer kinderen meer kunnen dan eruit komt moeten ze geholpen worden. Eén op de twaalf Nederlandse kinderen groeit op in armoede. Ik wil ze proberen te helpen en u, als docent, zou dat naar mijn mening juist moeten aanmoedigen.
Craviva schreef:
23-11-2019 00:07
Als u docent bent, dan vraag ik mij af met hoeveel ervaring? Met het “bedrijfje” wil ik alleen een website of facebookpagina om mijn doelgroep sneller en makkelijker te kunnen bereiken.

Experimenteren is misschien niet het juiste woord, maar ik bedoel hetzelfde als wat je doet wanneer je stage loopt. Ondervinden of het vak docentschap je goed ligt.

En gezien het commentaar van velen over “arme” kinderen is dat misschien ook geen juiste woordkeuze, maar het is zeker niet beledigend bedoeld. Integendeel.

Als docent moet u toch weten dat niet iedereen zich bijles kan veroorloven terwijl ze het soms wel nodig hebben. Dat raakt mij. Onderwijs is belangrijk, wanneer kinderen meer kunnen dan eruit komt moeten ze geholpen worden. Eén op de twaalf Nederlandse kinderen groeit op in armoede. Ik wil ze proberen te helpen en u, als docent, zou dat naar mijn mening juist moeten aanmoedigen.
Docent met bijna 15 jaar ervaring, waaronder met deze doelgroep. Juist voor deze groep kinderen is het belangrijk dat de begeleiding die ze krijgen ook goed is. Je hebt vaak te maken met taalachterstand, grote cultuurverschillen en problematiek in de opvoeding. Ik vind het heel nobel van je dat je deze kinderen wilt helpen, maar ik heb al veel initiatieven voorbij zien komen waarbij de intentie wel goed was, maar de juiste ervaring ontbrak.
En dat staat nog los van jouw, niet zo handig gekozen, woordkeuze.

Als je echt docent wil worden zou ik eerst wat dagjes gaan meelopen op verschillende scholen. En wat betreft het bijles geven, er zijn initiatieven waarbij, vanuit expertise gratis bijles wordt geboden aan deze kinderen. Sluit je daarbij aan als vrijwilligster en leer deze doelgroep eerst goed kennen.

En wat betreft de docentenopleiding; je weet pas echt of dit iets voor jou is, als je het hebt ervaren door zelf voor de klas te staan. Bijles geven is een goede ervaring, maar lesgeven nog altijd de beste! Dus ga er gewoon voor! Gemotiveerde docenten zijn namelijk altijd welkom.
Craviva ik heb vorig jaar Duits bijles gegeven aan een vriendinnetje van mijn dochter. Zij had ook geen geld voor bijles, zo kwam ze bij mij uit. Ik vond het heerlijk en ik vind het een mooi initiatief.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
MMXVIII schreef:
23-11-2019 23:07
Docent met bijna 15 jaar ervaring, waaronder met deze doelgroep. Juist voor deze groep kinderen is het belangrijk dat de begeleiding die ze krijgen ook goed is. Je hebt vaak te maken met taalachterstand, grote cultuurverschillen en problematiek in de opvoeding. Ik vind het heel nobel van je dat je deze kinderen wilt helpen, maar ik heb al veel initiatieven voorbij zien komen waarbij de intentie wel goed was, maar de juiste ervaring ontbrak.
En dat staat nog los van jouw, niet zo handig gekozen, woordkeuze.

Als je echt docent wil worden zou ik eerst wat dagjes gaan meelopen op verschillende scholen. En wat betreft het bijles geven, er zijn initiatieven waarbij, vanuit expertise gratis bijles wordt geboden aan deze kinderen. Sluit je daarbij aan als vrijwilligster en leer deze doelgroep eerst goed kennen.
Ik weet niet waarom u aan mijn kennis twijfelt, maar ik ben er zeker van overtuigd dat ik geschikt ben als bijles tutor voor deze doelgroep. Deze topic was alleen bedoeld als vraag “hoe kan ik mijn doelgroep goed bereiken?”

Ik heb voor mijn certificaat 15 uur voor de klas moeten staan, dus uw suggestie lijkt mij niet nodig.
Daarbij, ik ben zelf van Marokkaanse afkomst en woon in een zeer multiculturele wijk waar veel armoede in voorkomt.
Craviva schreef:
24-11-2019 01:53
Ik weet niet waarom u aan mijn kennis twijfelt, maar ik ben er zeker van overtuigd dat ik geschikt ben als bijles tutor voor deze doelgroep. Deze topic was alleen bedoeld als vraag “hoe kan ik mijn doelgroep goed bereiken?”

Ik heb voor mijn certificaat 15 uur voor de klas moeten staan, dus uw suggestie lijkt mij niet nodig.
Daarbij, ik ben zelf van Marokkaanse afkomst en woon in een zeer multiculturele wijk waar veel armoede in voorkomt.

Gemiddelde opleiding duurt vier jaar, dus hoezo had jij aan vijftien uur genoeg om dit vak onder de knie te krijgen?
Craviva schreef:
24-11-2019 01:53

Bijzonder dat je mijn laatste alinea niet meeneemt in je quote.

Als je het in het onderwijs wil redden zou ik juist je voordeel doen met de ervaring en het advies van docenten die al jaren voor de klas staan. Ik geloof best dat jij bijles kan geven, maar ik denk ook dat je je niet goed realiseert wat deze doelgroep nodig heeft.

Mijn laatste advies ( dat je hebt weggelaten) was ook goed bedoeld. Ik juich het namelijk toe als iemand overweegt om docent te worden. Jij gaf eerder aan dat je twijfelt, dus nogmaals ga op verschillende scholen een dagje meelopen. Dan krijg je een vollediger beeld.
Maar als jij denkt dat je met 15 uur ‘voor de klas staan’ een goed beeld hebt van het onderwijs dan wens ik je al het succes.

Oh en als docent kan ik het niet nalaten om je ook nog even de tip te geven om te leren om beter met kritiek om te gaan en te accepteren dat je niet alles weet. Alleen al om het eerste jaar van een docentenopleiding te overleven.
Andersom schreef:
24-11-2019 08:54
Gemiddelde opleiding duurt vier jaar, dus hoezo had jij aan vijftien uur genoeg om dit vak onder de knie te krijgen?
Ik denk een certificaat om bijles te mogen geven, niet om les te geven.
Nitflex schreef:
24-11-2019 13:51
Ik denk een certificaat om bijles te mogen geven, niet om les te geven.

Ja, dat snap ik. Certificaat van school om op school bijles te mogen geven. Van iemand die zich als zelfstandige wil vestigen verwacht ik dat ze meer opleiding heeft genoten, ook al is het (bijna) gratis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven