Is het erg dat taal verandert?

25-11-2019 10:17 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een beginnende discussie over het feit dat taal verandert wil ik daar hier verder of discussiëren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik vind het niet erg. De taal wordt dan ook meer van deze tijd.
Sla maar is een boek open van Jip en Janneke. Veel woorden uit dat boek zijn ouderwets.
Taal verandert doorlopend, waarom zou dat erg zijn?
Dat de taal veranderd is niet erg, maar dat de taal verloederd vind ik vreselijk.
Nee, dat hoort bij taal.
Cateautje schreef:
25-11-2019 10:20
Dat de taal veranderd is niet erg, maar dat de taal verloederd vind ik vreselijk.

Het is hier “verandert” en “verloedert”. Stam + t
Iedereen spreekt anders en beïnvloedt daar anderen mee. Taal verandert niet; er was al nooit een zelfde taal.
-Simone- schreef:
Taal verandert doorlopend, waarom zou dat erg zijn?
Bijvoorbeeld omdat er steeds meer Engelse woorden in het Nederlands sluipen. Er zijn een heleboel mensen die dat niet wenselijk vinden.
En bijvoorbeeld ook het foute gebruik van het woordje 'hun' in plaats van 'zij' (hun gaan ook naar school ipv zij gaan ook naar school).
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Cateautje schreef:

Waarom maak je dan zelf twee spelfouten in één zin??

Taal verandert overigens altijd. Of we dat nou erg vinden of niet... Ik ben geloof ik wel blij dat het niet meer is zoals 200 jaar geleden, om maar iets te noemen.

Als dat vreselijke 'hij wilt' maar afgeschaft wordt. Maar ik vrees dat ook die combi uiteindelijk goedgekeurd gaat worden.
Dat taal verandert is niet erg. Dat een taal wordt verdrongen door een andere taal is minder fijn. Zo verandert Nederlands voortdurend, maar dat is wat anders dan het vervangen van het Nederlands door gebroken Engels zoals nu vaak gebeurt.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Poppy_del_Rio schreef:
25-11-2019 10:21
En hier heb ik een hekel aan altijd dat verbeteren.
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-11-2019 10:22
Waarom maak je dan zelf twee spelfouten in één zin??
En weer een topic verziekt.
watdachtjehiervan schreef:
25-11-2019 10:19
Sla maar is een boek open van Jip en Janneke. Veel woorden uit dat boek zijn ouderwets.

Als deze fout maar nooit in het Groene Boekje terecht komt.....
Een verouderd woord vind ik wel iets anders dan geen aandacht schenken aan de regels met het excuus dat taal toch wel verandert. Vaak is het gewoon gemakzucht. Niet nadenken, overal hun, willekeurig een t, willekeurig een d.
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-11-2019 10:22

Als dat vreselijke 'hij wilt' maar afgeschaft wordt. Maar ik vrees dat ook die combi uiteindelijk goedgekeurd gaat worden.
Dat schijnt toch al te "mogen"? Ik vind het ook afschuwelijk.....
Poppy_del_Rio schreef:
25-11-2019 10:21
Je hebt gelijk. Ik heb de neiging om dergelijke woorden te beschouwen als voltooid deelwoord en die eindigen meestal met een d.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:27
0.19% gewijzigd
Dat veranderen is niet erg wel met ziektes schelden.
2019 schreef:
25-11-2019 10:24

Dit topic gaat notabene over taal, dus als het ergens on topic is, is het hier wel.
Quincy2 schreef:
25-11-2019 10:25
Een verouderd woord vind ik wel iets anders dan geen aandacht schenken aan de regels met het excuus dat taal toch wel verandert. Vaak is het gewoon gemakzucht. Niet nadenken, overal hun, willekeurig een t, willekeurig een d.

Eens.

Dit doet echt pijn aan m'n ogen, dus ja, ik vind het wel erg.

En over een tijdje moet ik schrijven: 'me ogen', dat is nog erger.
2019 schreef:
Als iemand schrijft dat ze zich ergert aan de verloedering van de taal en ze blijkt zelf twee koeien van spelfouten te maken, dan vind ik dat wel relevant.
Want ook die stam + d is wat mij betreft taalverloedering.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
2019 schreef:
Dit topic gaat over taal en dan geeft iemand aan het jammer te vinden dat taal verloedert. In deze context vallen deze fouten dan wel behoorlijk op ja.

Ik was ook al meteen aan het typen, maar ik zag dat anderen al hadden gereageerd.

In een ander topic zou ik er minder over vallen, maar wat maken mensen ontzettend veel fouten met werkwoorden zeg! Een vergissing kan natuurlijk gebeuren, maar vaak denk ik te zien dat iemand de spellingsregels gewoon echt niet onder de knie heeft.
oudebaas schreef:
25-11-2019 10:23
Dat taal verandert is niet erg. Dat een taal wordt verdrongen door een andere taal is minder fijn. Zo verandert Nederlands voortdurend, maar dat is wat anders dan het vervangen van het Nederlands door gebroken Engels zoals nu vaak gebeurt.
De Nederlandse taal bevat sowieso al veel leenwoorden. Dat was vroeger echt niet minder dan nu.
Taal is een gebruiksvoorwerp.
Niet iedereen is er even goed in, dus wat iemand zegt vind ik meestal belangrijker dan of het helemaal grammaticaal correct is en aan de spellingsregeltjes voldoet.

Ik vind het ook niet zo'n punt dat er steeds meer Engelse woorden het Nederlands binnensluipen. Door de invloed van tv, media en technologie is de wereld inmiddels een stuk groter dan de postzegel Nederland, en ik heb liever de verrijking van een perfect Engels woord of een rake uitdrukking, dan dat we geforceerd blijven vasthouden aan het toch wel beperkte Nederlandse repertoire.
Die strijd ga je toch verliezen.
jajaja, ik heb mijn fout toegegeven en verklaard...Dus nu kunnen we er voor kiezen er een taaltopic of een zeiktopic van te maken. Laat het me eventjes weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven