Is het erg dat taal verandert?
maandag 25 november 2019 om 10:22
Bijvoorbeeld omdat er steeds meer Engelse woorden in het Nederlands sluipen. Er zijn een heleboel mensen die dat niet wenselijk vinden.
En bijvoorbeeld ook het foute gebruik van het woordje 'hun' in plaats van 'zij' (hun gaan ook naar school ipv zij gaan ook naar school).
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
maandag 25 november 2019 om 10:22
Waarom maak je dan zelf twee spelfouten in één zin??
Taal verandert overigens altijd. Of we dat nou erg vinden of niet... Ik ben geloof ik wel blij dat het niet meer is zoals 200 jaar geleden, om maar iets te noemen.
Als dat vreselijke 'hij wilt' maar afgeschaft wordt. Maar ik vrees dat ook die combi uiteindelijk goedgekeurd gaat worden.
maandag 25 november 2019 om 10:23
Dat taal verandert is niet erg. Dat een taal wordt verdrongen door een andere taal is minder fijn. Zo verandert Nederlands voortdurend, maar dat is wat anders dan het vervangen van het Nederlands door gebroken Engels zoals nu vaak gebeurt.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
maandag 25 november 2019 om 10:24
En hier heb ik een hekel aan altijd dat verbeteren.
maandag 25 november 2019 om 10:25
En weer een topic verziekt.
watdachtjehiervan schreef: ↑25-11-2019 10:19Ik vind het niet erg. De taal wordt dan ook meer van deze tijd.
Sla maar is een boek open van Jip en Janneke. Veel woorden uit dat boek zijn ouderwets.
Als deze fout maar nooit in het Groene Boekje terecht komt.....
Een verouderd woord vind ik wel iets anders dan geen aandacht schenken aan de regels met het excuus dat taal toch wel verandert. Vaak is het gewoon gemakzucht. Niet nadenken, overal hun, willekeurig een t, willekeurig een d.watdachtjehiervan schreef: ↑25-11-2019 10:19Ik vind het niet erg. De taal wordt dan ook meer van deze tijd.
Sla maar is een boek open van Jip en Janneke. Veel woorden uit dat boek zijn ouderwets.
maandag 25 november 2019 om 10:26
Dat schijnt toch al te "mogen"? Ik vind het ook afschuwelijk.....MarvelousMrsMaisel schreef: ↑25-11-2019 10:22
Als dat vreselijke 'hij wilt' maar afgeschaft wordt. Maar ik vrees dat ook die combi uiteindelijk goedgekeurd gaat worden.
maandag 25 november 2019 om 10:27
Je hebt gelijk. Ik heb de neiging om dergelijke woorden te beschouwen als voltooid deelwoord en die eindigen meestal met een d.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:27
0.19% gewijzigd
maandag 25 november 2019 om 10:29
watdachtjehiervan schreef: ↑25-11-2019 10:19Ik vind het niet erg. De taal wordt dan ook meer van deze tijd.
Dit doet echt pijn aan m'n ogen, dus ja, ik vind het wel erg.
En over een tijdje moet ik schrijven: 'me ogen', dat is nog erger.
maandag 25 november 2019 om 10:31
Als iemand schrijft dat ze zich ergert aan de verloedering van de taal en ze blijkt zelf twee koeien van spelfouten te maken, dan vind ik dat wel relevant.
Want ook die stam + d is wat mij betreft taalverloedering.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 25 november 2019 om 10:32
Dit topic gaat over taal en dan geeft iemand aan het jammer te vinden dat taal verloedert. In deze context vallen deze fouten dan wel behoorlijk op ja.
Ik was ook al meteen aan het typen, maar ik zag dat anderen al hadden gereageerd.
In een ander topic zou ik er minder over vallen, maar wat maken mensen ontzettend veel fouten met werkwoorden zeg! Een vergissing kan natuurlijk gebeuren, maar vaak denk ik te zien dat iemand de spellingsregels gewoon echt niet onder de knie heeft.
maandag 25 november 2019 om 10:33
De Nederlandse taal bevat sowieso al veel leenwoorden. Dat was vroeger echt niet minder dan nu.
maandag 25 november 2019 om 10:34
Taal is een gebruiksvoorwerp.
Niet iedereen is er even goed in, dus wat iemand zegt vind ik meestal belangrijker dan of het helemaal grammaticaal correct is en aan de spellingsregeltjes voldoet.
Ik vind het ook niet zo'n punt dat er steeds meer Engelse woorden het Nederlands binnensluipen. Door de invloed van tv, media en technologie is de wereld inmiddels een stuk groter dan de postzegel Nederland, en ik heb liever de verrijking van een perfect Engels woord of een rake uitdrukking, dan dat we geforceerd blijven vasthouden aan het toch wel beperkte Nederlandse repertoire.
Die strijd ga je toch verliezen.
Niet iedereen is er even goed in, dus wat iemand zegt vind ik meestal belangrijker dan of het helemaal grammaticaal correct is en aan de spellingsregeltjes voldoet.
Ik vind het ook niet zo'n punt dat er steeds meer Engelse woorden het Nederlands binnensluipen. Door de invloed van tv, media en technologie is de wereld inmiddels een stuk groter dan de postzegel Nederland, en ik heb liever de verrijking van een perfect Engels woord of een rake uitdrukking, dan dat we geforceerd blijven vasthouden aan het toch wel beperkte Nederlandse repertoire.
Die strijd ga je toch verliezen.