Is het erg dat taal verandert?

25-11-2019 10:17 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een beginnende discussie over het feit dat taal verandert wil ik daar hier verder of discussiëren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
patsy--stone schreef:
25-11-2019 12:13
Oh, ik hoor het wel in die context. En zoveel pubers ken ik niet eens.

Ik ook niet maar ik lees het op dit forum ook vaak.
Cateautje schreef:
25-11-2019 12:15
Mijn zoon had vroeger ammeren en daar heb ik nooit iets aan gedaan, behalve het goed zeggen als ik het over die van mij had.
Mijn kinderen hadden allebei een poppertenee. Gelukkig hebben ze ons heel vaak verbeterd, dus nu hebben man en ik ook een poppertenee.
Cateautje schreef:
25-11-2019 12:12
Ik vind praatte of praatten, zo je wilt, vreselijk. Ik gebruik dan liever spraken, dat vind ik een mooier woord.
Op dat gebied ben ik wel pietluttig.
Cateautje heeft praatte en praatten gedeletet, gedeletet, gedeletet, omdat ze dat zo raar vindt staan.
Lady*Voldemort schreef:
25-11-2019 12:16
Mijn kinderen hadden allebei een poppertenee. Gelukkig hebben ze ons heel vaak verbeterd, dus nu hebben man en ik ook een poppertenee.
:mrgreen:
Wij eten gwazetti in plaats van spaghetti.
herfstappeltaart schreef:
Ik ook niet maar ik lees het op dit forum ook vaak.
Op dit forum zijn het geen pubers die "random" gebruiken. Ik heb het over buiten op straat, hoe ik het woord dan voorbij hoor komen in die andere betekenis.
You can never have too many hats, gloves and shoes
pamelacourson schreef:
Tja, het is gewoon correct. Dat is dan weer verandering van taal die er gewoon bij hoort, daar heb ik juist geen moeite mee. Net als dat we vroeger “niets” gebruikten waar nu “niks” ook mag.
Dat praatten in plaats van spraken is ontstaan in de Sonja's goednieuwsshow in de jaren 80, waar een Neerlandicus op bezoek was die aangaf dat we het voortaan maar zo moesten doen en zo is het de gewoonte geworden, maar is het daarvoor nooit geweest. Van Dale heeft nogal eens de neiging om zich aan te passen aan de spreektaal.
Blablabla97, je zegt het zelf al, als kleuter. We hebben hier niet met kleuters te maken. En het gaat erom dat er niet één persoon je verbeterd, maar soms wel 10 man.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:20
4.64% gewijzigd
patsy--stone schreef:
25-11-2019 12:18
Op dit forum zijn het geen pubers die "random" gebruiken. Ik heb het over buiten op straat, hoe ik het woord dan voorbij hoor komen in die andere betekenis.

Dat zou best kunnen hoor. Pubers maken er helemaal een potje van soms.
pamelacourson schreef:
25-11-2019 12:17
:mrgreen:
Wij eten gwazetti in plaats van spaghetti.
Bij ons is het praganonut.
Lady*Voldemort schreef:
Kan er geen chocola van maken.
Zelf gebruik ik in een WhatsAppje wel eens" Tis zonde", terwijl ik natuurlijk best weet dat dat niet goed is. Ach ja "boeieeeee" :lol:
Het is ook geen ff maar even enz. enz.
Cateautje schreef:
25-11-2019 12:21
portemonnee
Stressed is just desserts spelled backwards
Google kent het woord ammeren niet, maar even later viel de euro.
Niq schreef:
25-11-2019 12:22
Google kent het woord ammeren niet, maar even later viel de euro.
Da's duur betaald.
Cateautje schreef:
25-11-2019 12:21
Hoeft ook niet, het is gewoon een portemonnee. Daar kunnen hooguit chocolademunten in.
Maleficent schreef:
25-11-2019 12:22
portemonnee
Ahhh, dankje.

Wat een mooie! :-D
Lady*Voldemort schreef:

Portemonnee is natuurlijk ook een lastig woord voor kinderen. Vroeger had je nog het sjieke " beurs" :-D . Da's pas mooi.
Cateautje schreef:
25-11-2019 12:20
Bij ons is het praganonut.
Wiezemoeder?
Waar ik wel moeite mee heb is als mensen spygoloog zeggen, maar rapsen vind ik dan weer heel leuk.
Lady*Voldemort schreef:
25-11-2019 12:24
Wiezemoeder?
Spaghetti.
Had misschien beter een ander voorbeeld dan kleuters aan kunnen halen (en alle verhaspelingen die genoemd worden vind ik juist heerlijk :heart: )... Ik probeerde te zeggen dat men nou eenmaal leert door verbeterd te worden... Als ik nu iets fout doe op mijn werk dan word ik daar op aangesproken en probeer ik het de volgende keer goed te doen. En ja, soms houdt dat ook in dat ik door meerdere mensen tegelijk word verbeterd, that’s life :P
Een lileaal, dat hoorde ik vroeger vaak op school
Niq schreef:
25-11-2019 12:20
Blablabla97, je zegt het zelf al, als kleuter. We hebben hier niet met kleuters te maken. En het gaat erom dat er niet één persoon je verbeterd, maar soms wel 10 man.
verbetert
;-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Niq schreef:
25-11-2019 12:25
Waar ik wel moeite mee heb is als mensen spygoloog zeggen, maar rapsen vind ik dan weer heel leuk.
In een lodderige bui noem ik het spiegeloog.
patsy--stone schreef:
25-11-2019 12:25
verbetert
;-)

:rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven