Wachtgeld

26-11-2019 13:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las dat meerdere parlementariërs naast hun loon als Kamerlid extra wachtgeld krijgen omdat zij voorheen wethouder of bewindspersoon in het kabinet waren. In theorie hebben ze hier wel recht op, maar veel parlementariërs zien af van dit extra loon.

Hoeveel is dat dan? Klaas Dijkhof ontvangt zo’n 37.000 euro aan wachtgeld per jaar, en heeft daar drie jaar recht op omdat hij staatssecretaris van Asiel en een maand minister van Defensie was. Klein stukje uit de krant, daarin staat:

De VVD-voorman laat in de krant weten bewust gebruik te maken van dit extra geld, dat hij krijgt bovenop de 115.000 euro per jaar én toeslagen voor zijn fractievoorzitterschap die hij al ontvangt.

“Over de arbeidsvoorwaarden van een ministerschap of een staatssecretariaat valt niet te onderhandelen”, stelt Dijkhoff. “Dat heeft voor- en nadelen, maar het is zoals het is. Ik zie deze wachtgeldregeling als onderdeel van die arbeidsvoorwaarden. Het is uitgesteld loon, net als pensioen.”

En toch lieten meerdere kamerleden het wachtgeld stopzetten. Mark Harbers noemde het een persoonlijke afweging.

Wat vinden jullie daarvan?

VVD-fractievoorzitter Dijkhoff krijgt nog steeds wachtgeld voor periode in kabinet
http://a.msn.com/01/nl-nl/BBXle2p?ocid=st
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
jaw schreef:
27-11-2019 11:00
Wachtgeld zou alleen moeten gelden wanneer er sprake is van een onvrijwillig vertrek.
Oftewel:
- Na de verkiezingsperiode na je termijn van 4 jaar geen nieuwe aanstelling? Jammer, geen wachtgeld, want je wist dat je maar voor 4 jaar was aangesteld.
- Je stapt zelf op, dat valt onder vrijwillige functiebeeindiging, oftewel, geen wachtgeld. Had je maar moeten blijven werken.
- Het kabinet valt of er is een andere rede waardoor er binnen de 4 jaar de ambtsperiode wordt gestopt, dan heb jij daar geen schuld aan, dus krijg je wachtgeld totdat de originele 4 jaar zijn verstreken.
- Je wordt ontslagen, vote of no confidence, parlement/kamer/raad wil dat je vertrekt, dan wachtgeld totdat de originele 4 jaar zijn verstreken.

Je vergeet nog het nemen van de “politieke verantwoordelijkheid”, waarbij politici soms zelf ontslag nemen vanwege de fouten van hun voorgangers. In dat geval vind ik wachtgeld zeker wel geoorloofd.
MinkeDeWit schreef:
27-11-2019 12:53
Een ‘gewoon’ kamerlid (dus geen fractievoorzitter) krijgt € 8000 bruto en ca 4700 netto. Het lijkt me dat we bekwame geschoolde kamerleden willen, dus daar moet dan ook wat tegenover staan. Het wachtgeld maakt deel uit van het hele arbeidsvoorwaardenpakket, je bent geen werknemer, dus niet meer dan logisch dat je er gebruik van maakt.
Eens. Over de hoogte, duur en voorwaarden voor wachtgeld kan gediscussieerd worden, maar het helemaal laten vervallen lijkt me heel onwenselijk.
AnAppleADay schreef:
27-11-2019 12:56
Of ze hebben het wel aangenomen maar gaan het nu ineens terug betalen. Zoals die van GroenLinks. Heel integer.
Nee, Asscher en Ploumen hebben er geen aanspraak op gemaakt vanaf het begin. Ploumen zei gisteren in het journaal dat zij vond dat wachtgeld bedoeld was als overbrugging van baan naar baan, zij zei dat ze als kamerlid zijnde gewoon weer een baan had. Zij had volgens mij recht op ca. 40.000 euro.
lurkert schreef:
27-11-2019 13:19
Nee, Asscher en Ploumen hebben er geen aanspraak op gemaakt vanaf het begin. Ploumen zei gisteren in het journaal dat zij vond dat wachtgeld bedoeld was als overbrugging van baan naar baan, zij zei dat ze als kamerlid zijnde gewoon weer een baan had. Zij had volgens mij recht op ca. 40.000 euro.
Ik heb het over Diks.
Er zijn inderdaad ook politici die het niet aannemen maar het is niet zo dat Rechts geldwolven zijn die het aannemen en Links allemaal heilige boontjes zijn die het afkeuren.
AnAppleADay schreef:
27-11-2019 11:08
Dit is wel een risico, op die manier kun je parlementariers overhouden die niet meer achter hun werk staan maar wel aan blijven. Lijkt me ook ongewenst.

Ik zou gewoon zeggen: bij een nieuwe baan raak je je wachtgeld kwijt.
Een ander risico is dat niemand er meer aan wil beginnen.

In de WW raak je je uitkering (deels) kwijt afhankelijk van wat je verdient in een nieuwe baan. Het lijkt me logisch dat dit bij wachtgeld ook geldt.
lurkert schreef:

Voilà, het verschil tussen Pvda en GroenLinks :whistle:
Poppy_del_Rio schreef:
27-11-2019 13:21
Voilà, het verschil tussen Pvda en GroenLinks :whistle:

:rofl:
lurkert schreef:

Precies.
Probleem is natuurlijk dat politici beslissen over deze wachtgeldregeling voor politici. Het is niet zo heel gek dat deze regeling dan riant uitvalt. Maar als het bovenop een salaris komt dat je nu hebt (van een baan waar je zelf voor hebt gekozen) dan lijkt het mij zijn doel wel erg voorbij schieten.
Ik snap ook wel waar de regeling van het aanvullen vandaan komt. Als je het niet aanvult dan zullen mensen misschien een baan niet aannemen als ze er door achteruit gaan. Dat werkt natuurlijk hetzelfde als bij sommige mensen die voor een uitkering gaan omdat ze met werken niet meer gaan verdienen.
En als overheid wil je dan natuurlijk liever maar 20% van het wachtgeld betalen om aan te vullen dan 100% als de persoon de baan niet aan neemt.

Maar ik vind wel dat andere volksvertegenwoordiging-banen (dus van wethouder naar tweede kamerlid oid) hier niet onder zouden moeten vallen.

En je kunt natuurlijk ook debateren of de hoogte uberhaubt goed is.
anappleaday wijzigde dit bericht op 27-11-2019 13:31
1.62% gewijzigd
jaw schreef:
27-11-2019 11:00
Wachtgeld zou alleen moeten gelden wanneer er sprake is van een onvrijwillig vertrek.
Oftewel:
- Na de verkiezingsperiode na je termijn van 4 jaar geen nieuwe aanstelling? Jammer, geen wachtgeld, want je wist dat je maar voor 4 jaar was aangesteld.
- Je stapt zelf op, dat valt onder vrijwillige functiebeeindiging, oftewel, geen wachtgeld. Had je maar moeten blijven werken.
- Het kabinet valt of er is een andere rede waardoor er binnen de 4 jaar de ambtsperiode wordt gestopt, dan heb jij daar geen schuld aan, dus krijg je wachtgeld totdat de originele 4 jaar zijn verstreken.
- Je wordt ontslagen, vote of no confidence, parlement/kamer/raad wil dat je vertrekt, dan wachtgeld totdat de originele 4 jaar zijn verstreken.
Eens

Iemand die kamerlid of minister is geweest krijgt altijd weer een goedbetaalde baan.
Bijvoorbeeld Wouter Bos, Gerrit Zalm, Pechtold etc.etc.
AnAppleADay schreef:
27-11-2019 13:20
Ik heb het over Diks.
Er zijn inderdaad ook politici die het niet aannemen maar het is niet zo dat Rechts geldwolven zijn die het aannemen en Links allemaal heilige boontjes zijn die het afkeuren.
Jij reageerde op de post van Snarky waarin jij sugereerde dat andere linkse politici het dan wel vlug terugbetaald zouden hebben maar die hebben het vanaf her begin geweigerd. Overigens heeft Liliane Ploumen geen oordeel gegeven over anderen maar alleen verteld dat zij het niet had.
Anna2208 schreef:
27-11-2019 13:27
Probleem is natuurlijk dat politici beslissen over deze wachtgeldregeling voor politici. Het is niet zo heel gek dat deze regeling dan riant uitvalt. Maar als het bovenop een salaris komt dat je nu hebt (van een baan waar je zelf voor hebt gekozen) dan lijkt het mij zijn doel wel erg voorbij schieten.

Precies.

Klaas Dijkhof krijgt 115.000 euro salaris plus toeslagen. Drie of vier jaar lang 37.000 euro daar nog bovenop 'omdat het kan' vind ik absurd.
Hij was staatssecretaris en is maar één maand minister van defensie geweest
lurkert schreef:
27-11-2019 13:32
Jij reageerde op de post van Snarky waarin jij sugereerde dat andere linkse politici het dan wel vlug terugbetaald zouden hebben maar die hebben het vanaf her begin geweigerd. Overigens heeft Liliane Ploumen geen oordeel gegeven over anderen maar alleen verteld dat zij het niet had.
Ik zeg toch: ik heb het over Diks die het terug gaat betalen.
Ik heb het nooit gehad over Ploumen of Asscher.
Ik bedoel dus te zeggen dat het niet zo is dat rechts het maar aanneemt en links allemaal engeltjes zijn die het afwijzen.

Er zitten aannemers en afwijzers aan beide kanten.
anappleaday wijzigde dit bericht op 27-11-2019 13:39
15.78% gewijzigd
Klaver over wachtgeld: ik zou het niet doen https://www.lc.nl/binnenland/Klaver-ove ... ce=twitter
........................
"Ik zou het niet doen. Als ik naar mezelf kijk, zou ik zeggen: ik wil het niet", zegt Klaver. Kamerleden hebben in sommige gevallen recht op extra wachtgeld, maar het gaat er ook om "of je vindt dat je dit er nog bij wil hebben, bovenop toch wel een riant salaris als Kamerlid". Dat is een "persoonlijke afweging", aldus Klaver.

Hij wist niet dat Diks nog extra geld kreeg na haar wethouderschap in Leeuwarden, zo'n 7000 op jaarbasis volgens de Volkskrant. Nadat de GroenLinks-fractie haar erop had aangesproken, heeft Diks beloofd het geld terug te betalen. Klaver was liever eerder zelf ingelicht door zijn fractiegenoot. "Als ik het eerder had geweten, hadden we dit gesprek eerder gehad, en had Isabelle misschien ook wel eerder gezegd dat dit niet gepast is", aldus de GroenLinks-leider.

...............
Dijkhof is ook nog een politicus die aan de lopende band populistische praat uitslaat, waarin hij de vloer aanveegt met mensen die niet werken voor hun geld en die hun hand ophouden om te profiteren.
Want dat kun je niet maken tegenover de hardwerkende Nederlander.

Dezelfde hardwerkende Nederlander die door voornamelijk VVD-beleid zijn loon niet ziet stijgen, zijn huis steeds duurder ziet worden, zorg, onderwijs en voorzieningen steeds verder ziet afbrokkelen en zijn baanzekerheid steeds meer kwijtraakt.

En dan zelf zonder enige tegenprestatie een extra modaal salaris aan belastinggeld opstrijken, terwijl je een prima nieuwe baan hebt waarmee je meer dan een ton verdient.

Hoe hypocriet kun je zijn, en hoeveel minachting kun je hebben voor je kiezers.
nessemeisje schreef:
27-11-2019 12:10
-kuch-Tofik Dibi- kuch

En verder: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... -wachtgeld
Dank voor deze link.
In je link lees ik:

..................
De VVD-coryfee en oud-minister van Binnenlandse Zaken reageert in De Telegraaf op de kwestie rond het opgestapte D66-Kamerlid Wassila Hachchi. Ze kwam in opspraak omdat ze plotseling de Tweede Kamer verliet.

18.000 euro bruto
Hachchi zei in januari dat ze voor het campagneteam van Hillary Clinton ging werken. Haar vertrek kwam als een grote verrassing. Hachchi heeft tot nu toe alleen vrijwilligerswerk gedaan. In die drie maanden heeft ze zo'n 18.000 euro bruto aan wachtgeld binnengekregen. Dat ze nu D66 verlaten heeft, verandert niets aan haar wachtgeldregeling.

"Hiervoor is de wet niet bedoeld'', zegt Wiegel in de krant. "We moeten stoppen met deze grappenmakerij.''
.........

:applause: Applaus voor Wiegel.
Fleurtje_5 schreef:
27-11-2019 13:42

"Hiervoor is de wet niet bedoeld'', zegt Wiegel in de krant. "We moeten stoppen met deze grappenmakerij.''[/i].........

:applause: Applaus voor Wiegel.
Dat zei hij in 2016. Dus het is niet alsof er iemand heeft geluisterd. Zeker niet binnen zijn eigen partij.
Fleurtje_5 schreef:
27-11-2019 13:38
Hij wist niet dat Diks nog extra geld kreeg na haar wethouderschap in Leeuwarden, zo'n 7000 op jaarbasis volgens de Volkskrant. Nadat de GroenLinks-fractie haar erop had aangesproken, heeft Diks beloofd het geld terug te betalen. Klaver was liever eerder zelf ingelicht door zijn fractiegenoot. "Als ik het eerder had geweten, hadden we dit gesprek eerder gehad, en had Isabelle misschien ook wel eerder gezegd dat dit niet gepast is", aldus de GroenLinks-leider.[/i]

Wat een gelul weer van Klaver!

Diks had natuurlijk meteen uit zich zelf moeten beseffen dat het nergens op slaat om als GroenLinkser wachtgeld te aanvaarden: Topinkomens
Snarky schreef:
27-11-2019 13:41
Dijkhof is ook nog een politicus die aan de lopende band populistische praat uitslaat, waarin hij de vloer aanveegt met mensen die niet werken voor hun geld en die hun hand ophouden om te profiteren.
Want dat kun je niet maken tegenover de hardwerkende Nederlander.

Dezelfde hardwerkende Nederlander die door voornamelijk VVD-beleid zijn loon niet ziet stijgen, zijn huis steeds duurder ziet worden, zorg, onderwijs en voorzieningen steeds verder ziet afbrokkelen en zijn baanzekerheid steeds meer kwijtraakt.

En dan zelf zonder enige tegenprestatie een extra modaal salaris aan belastinggeld opstrijken, terwijl je een prima nieuwe baan hebt waarmee je meer dan een ton verdient.

Hoe hypocriet kun je zijn, en hoeveel minachting kun je hebben voor je kiezers.
Dat is precies wat mij zo tegenstaat, ok hij heeft er recht op en dat recht gebruikt hij maar je hebt toch ook nog wel een moreel kompas lijkt mij. Het maakt mij niet uit of links of recht dit doet ik vind het niet kunnen. Mensen die gedwongen ontslagen worden en in de ww belanden krijgen ook niet de volle mep aan salaris elke maand maar gaan er fors op achteruit!
Snarky schreef:
27-11-2019 11:51
Deden mensen dat maar.
Deze regeling is te schofterig voor woorden, op het criminele af. Dit is gewoon gelegaliseerde diefstal.
Het is ook geen wonder dat mensen het vertrouwen in de politiek helemaal kwijt raken.

De verpleging, politie en de leraren moeten het Malieveld bestormen voor een paar extra tientjes in de maand, en dan zou Klaas hier 'recht' op hebben. Bizar.
:worship: Volledig mee eens. Dit is echt te belachelijk voor woorden! Tegen mensen in de Participatiewet wordt er gezegd, dat ze maar eens voor hun geld aan de bak moeten, maar de heren politici gaan met die wachtgeldregeling met hun luie reet op de bank zitten.
World of Warcraft: Legion
Snarky schreef:
27-11-2019 11:42
Voor iedere Nederlander met een baan werkt het zo dat je ww krijgt als je buiten je schuld werkloos wordt, en dat die weer stopt als je een nieuwe baan vindt.

Voor niemand anders wordt het salaris aangevuld tot het niveau van de vorige baan. Je kunt weer voor jezelf zorgen, dus je het geen steun meer nodig. En dan is ww ook nog eens een werknemersverzekering die niet uit belastinggeld wordt betaald. Daar betalen alle werkenden premie voor.

Dijkhof strijkt een modaal jaarsalaris van 37.000 euro op bovenop de riante 114.000 die hij al krijgt. Van belastinggeld.
En ondertussen de bek vol over mensen in de bijstand, die, of ze het nu kunnen of niet, hoognodig een tegenprestatie moeten gaan leveren voor hun gratis geld. Want anders heb je geen recht op de belastingcenten van de hardwerkende Nederlander.

Dit is natuurlijk alleen legaal omdat ze deze regeling zelf hebben ingesteld.
En ondertussen moet er op alles en iedereen bezuinigen worden, behalve op zichzelf en het bedrijfsleven. Want daar moet je straks natuurlijk je dikbetaalde commisariaatjes gaan scoren, met behoud van wachtgeld.

Ja, de VVD zorgt goed voor de hardwerkende Nederlander. Zolang die maar een salaris van meer dan een ton heeft.

Helemaal mee eens. Goeie post.
Snarky schreef:
27-11-2019 11:51
Deden mensen dat maar.
Deze regeling is te schofterig voor woorden, op het criminele af. Dit is gewoon gelegaliseerde diefstal.
Het is ook geen wonder dat mensen het vertrouwen in de politiek helemaal kwijt raken.

De verpleging, politie en de leraren moeten het Malieveld bestormen voor een paar extra tientjes in de maand, en dan zou Klaas hier 'recht' op hebben. Bizar.

:thumbsup: Goeie post.
Poppy_del_Rio schreef:
27-11-2019 13:05
Dat wachtgeld had ik even gemist, wat een e*kel!!
En dan te bedenken dat hij in de Tweede Kamer ook eigenlijk niets doet, want hij debatteert vrijwel nooit mee.

Een wolf in schaapskleren: het lijkt een gemoedelijke Brabo maar het blijkt een lelijke geldwolf.

Afbeelding

http://a.msn.com/01/nl-nl/BBXle2p?ocid=se
https://www.ad.nl/stichtse-vecht/groenl ... ps://t.co/
GroenLinks-wethouder die weigert te vertellen waarom ze is opgestapt, wil wel wachtgeld (en dat kan flink oplopen)
GroenLinks-wethouder Linda van Dort van de gemeente Stichtse Vecht hult zich nog altijd in stilzwijgen over haar aftreden, maar maakt intussen wel gebruik van wachtgeld. Die uitkering kan oplopen tot meer dan 200.000 euro. Haar zwijgen is vreemd, vindt hoogleraar regionaal bestuur Marcel Boogers.

:whistle:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven