Werk & Studie alle pijlers

0 uren contract accepteren?

29-11-2019 01:16 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen juli ben ik, in goed overleg, bij mijn werkgever vertrokken. Sindsdien zit ik in de ww, een nieuwe baan wil nog niet vlotten, ook omdat ik geen idee heb wat ik wil. Nu belde ex-werkgever 2 weken geleden of ik per direct in een nieuw project wilde stappen, totaal iets anders dan wat ik eerder deed en echt een hele gave uitdaging. Afspraken over contract e.d zouden nog volgen. Inmiddels zijn er al 2 sessies geweest en, na stevig aandringen van mij eindelijk vandaag een voorstel: Een 0 uren contract, daar baal ik eigenlijk van. Het is een project wat 12 - 16 maanden gaat duren, de bedoeling is dat ik de kar ga trekken, er zijn veel externe partijen bij betrokken en er zijn hele strakke deadlines.

Na een rondje google lees ik dat een 0 uren contract vaak wordt gebruikt in bv de horeca of zorg. Waar het aantal uren dat je werkt dus behoorlijk vastligt.

Waar ik nu mee zit is of ik dit nu moet accepteren.

Ik wil het project heel graag doen maar tegelijk zo'n lange commitment aangaan op basis van 0 uren biedt mij erg weinig zekerheid. Ook ken ik mezelf; als ik eraan begin wil ik het graag goed doen en afmaken en dat zorgt er dan ook voor dat ik komend jaar niet op zoek ga naar een nieuwe full time job.

En eigenlijk voel ik me een beetje misbruikt door ex werkgever als hij me zoveel verantwoordelijkheid wil geven maar tegelijkertijd zo weinig zekerheid biedt.

Ik denk zelf dat het project gemiddeld 20u per week kost.

Is het nou gek als ik me een beetje misbruikt voel met zo'n voorstel?
18 uur terwijl je zelf al inschatte 20 uur per week te gaan werken? Hoe zit dat dan met meeruren, worden die betaald?
Verdiep je ook even in de wet WAB die per 1 januari ingaat. Aan het aangaan van een 0 uren contract en min-max worden andere eisen gesteld. Ook kan het zijn dat ze je nog gewoon moeten aannemen op de voorwaarden die je had toen je in juli bent gestopt i.v.m. de ketenbepaling. Je bent nog geen 6 maanden en een week uit dienst.
Ik zou helemaal geen enkele kar trekken voor een 0 uren contract. Nog geen kar met veren.
simsalabimbam schreef:
29-11-2019 02:56
Nou ik lig er dus wakker van...
Klopt ook wel dat ik die uren in principe gewoon kan schrijven. Zo simpel is het eigenlijk ook wel weer.

Alleen hoe ga je daar dan mee om? Lees online als je start met werken in een 0 uren contract moet er minimaal 3 uur uitbetaald worden maar het is helemaal geen project met diensten, het is meer mailtje hier, telefoontje daar, even wat ideetjes op papier zetten. Hoe hou je dat dan ooit bij? De tijd die je in vergadering of op kantoor zit is natuurlijk vrij simpel, maar alles wat daar omheen zit dan?

Het lastige vind ik ook dat ik heel betrokken ben maar totaal niet efficiënt (dat weet werkgever ook) gevolg is dat ik er misschien wel 40 uur per week in stop maar dan maar 10 uur schrijf omdat ik me bezwaard voel als ik weet dat het ook veel efficiënter had gekund allemaal. Met als gevolg te weinig inkomen maar ook geen ruimte in mijn hoofd om er nog iets naast te doen....

Jeetje wat een onzeker gedoe allemaal! Man zegt dat ik gewoon een tegenvoorstel moet doen en niet zo moet zeuren.....Heeft ie ook wel weer ern punt misschien
Alleen als je opgeroepen wordt voor een dienst moeten ze die 3 uren betalen, dus dan zou je moeten kortsluiten dat het sturen van een email het oproepen voor een dienst is. Wat 4 dagen van te voren moet zijn aangegeven. Dat is vanaf januari zo. Zij komen precies op tijd met hun aanbod, want nu kan dit nog. Straks niet meer, en dan is er niet goed vastgelegd wat de afspraken zijn en snij jij jezelf in de vingers en lachen zij zich rot.

Als zij je expertise willen, moeten ze je ook serieus nemen.
Als ze je écht willen hebben en willen dat je de kar trekt geven ze je maar een écht contract voor 12 of 16 maanden. En niet zo'n zielig 0-uren-ding.

Duidelijk dat ze wel de ervaring willen, maar daar niet voor willen betalen.
Want als het straks een week kalm is vang jij wel geen loon. En tegelijk moet je je huisbaas of de elektriciteits-maatschappij niet vertellen dat je dan ook maar 3/4de van de rekening / huur betaalt.

Hoe lang heb je nog WW?

Zorg ook dat dingen duidelijk op papier staan met termijnen erbij.
Je wil niet hebben dat jij 50 uur per week werkt in begin - uiteraard betaalt aan maximum 30 uur - om de boel te laten draaien waarna na een half jaar een 21-jarige snotneus de boel zowat gratis overneemt.
Als zij je expertise willen, moeten ze je ook serieus nemen.

Dat is precies ook mijn gevoel!

Verdiep je ook even in de wet WAB die per 1 januari ingaat. Aan het aangaan van een 0 uren contract en min-max worden andere eisen gesteld. Ook kan het zijn dat ze je nog gewoon moeten aannemen op de voorwaarden die je had toen je in juli bent gestopt i.v.m. de ketenbepaling. Je bent nog geen 6 maanden en een week uit dienst.

Hier ga ik me even op inlezen, tnx voor de info!

Ik wil het niet te herkenbaar maken maar misschien is het wel handig om te vermelden dat mijn ex- werkgever een stichting is en het project beslaat zoiets als het organiseren van een benefietconcert. In de 7 jaar dat ik hier gewerkt heb was er altijd net te weinig geld voor ongeveer alles. Ik voel me nog steeds ontzettend loyaal naar het doel van de stichting en dat zorgt er dan ook weer voor dat ik (weer) geneigd ben om me heel hard in te gaan zetten voor (te) weinig vergoeding. Die loyaliteit zorgt er ook voor dat ik op minder uren heb ingezet dan ik eigenlijk denk dat er nodig zijn voor het project, het zit een beetje in mijn systeem om voor 'de goede zaak' de werkgever tegemoet te komen.

Ik wil echter wel serieus genomen worden en daarnaast moet ik inderdaad ook gewoon mijn rekeningen kunnen betalen
simsalabimbam wijzigde dit bericht op 29-11-2019 23:25
Reden: taalfoutje
0.04% gewijzigd
lise1985 schreef:
29-11-2019 09:40
Voor het behoud van je WW-uitkering ben je verplicht het aanbod aan te nemen.

Los daarvan zou ik proberen om over wat meer vastigheid te onderhandelen.
ik weet niet of dit waar is hoor, het moet toch gaan om passend werk? Het is de vraag of dit passend is. Na een half jaar worden veel meer werkzaamheden passend heb ik begrepen. Ik zou dit altijd even navragen bij een jurist. Volgens mij ben je echt niet verplicht om maar alles aan te pakken, zeker het eerste half jaar niet.
Iema schreef:
29-11-2019 20:26
En dit! Misschien even handig om navraag te doen bij een jurist, je moet wel weten wat de rechtsgevolgen zijn van hetgeen waaraan je je nu overweegt je te binden, er verandert weer het een en ander per 1 januari, zeker ten aanzien van flexibele contracten.
Whateffa schreef:
30-11-2019 07:27
ik weet niet of dit waar is hoor, het moet toch gaan om passend werk? Het is de vraag of dit passend is. Na een half jaar worden veel meer werkzaamheden passend heb ik begrepen. Ik zou dit altijd even navragen bij een jurist. Volgens mij ben je echt niet verplicht om maar alles aan te pakken, zeker het eerste half jaar niet.
Passend werk is een term die van toepassing is bij ziekte.

Bij de WW ben je verplicht een aanbod voor werk te accepteren, anders ben je verwijtbaar werkeloos.

Mijn bron: de adviseur werk van de WW
Ik vraag me af of je werkgever wel goed op de hoogte is van de rechten en plichten bij een 0-uren-contract.

Ze willen je per direct, dus je bent nog geen 6 maanden uit dienst? Dan moeten ze ook nog rekening houden met artikel 667-4 van het BW en heb je dus ontslagbescherming, zelfs als de afgesproken termijn is afgelopen.

Artikel 667 (BW)

1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomen of bij de wet aangegeven.

2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:

a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;

b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.

3. Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.

4. Indien een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst, die anders dan door opzegging als bedoeld in artikel 671, lid 1, onderdelen a tot en met h, of artikel 40 van de Faillissementswet of door ontbinding door de rechter is geëindigd, aansluitend of na een tussenpoos van ten hoogste zes maanden is opgevolgd door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, is in afwijking van lid 1 voor de beëindiging van die opvolgende arbeidsovereenkomst opzegging nodig. De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dit lid is niet van toepassing indien de voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst is geëindigd wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van de werknemer op grond van een daartoe strekkend beding.

Zie ook https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-arbei ... onbepaalde onder punt B.
simsalabimbam schreef:
29-11-2019 23:22
Ik wil het niet te herkenbaar maken maar misschien is het wel handig om te vermelden dat mijn ex- werkgever een stichting is en het project beslaat zoiets als het organiseren van een benefietconcert. In de 7 jaar dat ik hier gewerkt heb was er altijd net te weinig geld voor ongeveer alles. Ik voel me nog steeds ontzettend loyaal naar het doel van de stichting en dat zorgt er dan ook weer voor dat ik (weer) geneigd ben om me heel hard in te gaan zetten voor (te) weinig vergoeding. Die loyaliteit zorgt er ook voor dat ik op minder uren heb ingezet dan ik eigenlijk denk dat er nodig zijn voor het project, het zit een beetje in mijn systeem om voor 'de goede zaak' de werkgever tegemoet te komen.

Ik wil echter wel serieus genomen worden en daarnaast moet ik inderdaad ook gewoon mijn rekeningen kunnen betalen

Passie en toewijding hebben voor je vak is hartstikke mooi, maar dat moet nooit ten koste gaan van je zelf. Je doet je zelf nu te kort.
lise1985 schreef:
30-11-2019 08:41
Passend werk is een term die van toepassing is bij ziekte.

Bij de WW ben je verplicht een aanbod voor werk te accepteren, anders ben je verwijtbaar werkeloos.

Mijn bron: de adviseur werk van de WW
Passend werk is ook van toepassing op de WW.
Bron: het UWV zelf

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ssend-werk
Iema schreef:
29-11-2019 20:26
Ja, zo raar dat niemand hier dat eerder genoemd dan jij.
simsalabimbam schreef:
29-11-2019 23:22

Dan zul je linksom of rechtsom dus wél goed je uren bij gaan houden en daarin jezelf niet benadelen, en daarnaast niet 40 uur in projecten gaan steken waar je 20 (of 18..als ze ingaan op je voorstel) voor betaald krijgt.
Als je serieus wilt worden genomen moet je je professioneel opstellen en daar hoort realistisch met uren en salaris om gaan ook bij.
Het is ook niet eerlijk om een gevoel van benadelen bij je (ex)werkgever neer te leggen terwijl je dat zelf ook doet.

Ik werk in een sector waar ook altijd iedereen veel te hard werkt voor weinig, vanuit passie en loyaliteit. Ik ben daarr mee gestopt, ook richting al die stichtingen en instellingen die altijd net te weinig geld hadden. Nou verrassing, toen ik op mijn strepen ging staan was dat geld er ineens wel. Nu werk ik nog steeds met passie en loyaliteit, maar dan zonder geldzorgen. En iedereen ging me ook een stuk serieuzer nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven