Dochter groep 7
zondag 1 december 2019 om 14:28
Mijn dochter van 11 (juli 2008) zit in groep 7. Ze heeft groep 1 twee keer gedaan omdat juf destijds dacht dat ze cognigtief nog niet toe was aan groep 2. Wij hadden zoiets van als juf dat aankondigd dan zal dat ook wel zo zijn.... Dus wij zijn daar toen mee akkoord gegaan. Na een aantal jaren doorgemodderd te hebben we besloten om haar naar een andere school te doen. Zij had op de andere school weinig aansluiten met de kinderen. De kinderen bij haar in de klas waren bijna een jaar jonger tot anderhalf jaar (was kleine school).
Op de nieuwe school ging het heel goed tot de herfstvakantie ongeveer. Dochter is ongesteld, vindt iedereen in haar klas kinderachtig, ze verveeld zich en heeft weinig tot geen aansluiting meer. Ze wil ook niet meer spelen. Het liefst gaat ze de hele dag hangen. Op school wordt ze wel flink uitgedaagd met spelling en rekenen (rekentijgers). Ook moet ze heel lang wachten tot iedereen klaar is met zijn of haar opdracht.
Op school zegt ze weinig en speelt haast niet meer op het schoolplein. Kortom ze doet wat ze moet doen en is een rustige zelfstandig meid. Zodra ze thuiskomt van school is het een en al ellende. Ze heeft woede uitbarstingen, niks en alles deugd niet, school is saai en vaak is ze boos en loopt ze huilend naar haar slaapkamer.
Heb deze week een gesprek met juf gepland. Wat mag ik kan en ik van haar verwachten? Het liefst heb ik dat ze weer lekker in haar vel komt te zitten.
Op de nieuwe school ging het heel goed tot de herfstvakantie ongeveer. Dochter is ongesteld, vindt iedereen in haar klas kinderachtig, ze verveeld zich en heeft weinig tot geen aansluiting meer. Ze wil ook niet meer spelen. Het liefst gaat ze de hele dag hangen. Op school wordt ze wel flink uitgedaagd met spelling en rekenen (rekentijgers). Ook moet ze heel lang wachten tot iedereen klaar is met zijn of haar opdracht.
Op school zegt ze weinig en speelt haast niet meer op het schoolplein. Kortom ze doet wat ze moet doen en is een rustige zelfstandig meid. Zodra ze thuiskomt van school is het een en al ellende. Ze heeft woede uitbarstingen, niks en alles deugd niet, school is saai en vaak is ze boos en loopt ze huilend naar haar slaapkamer.
Heb deze week een gesprek met juf gepland. Wat mag ik kan en ik van haar verwachten? Het liefst heb ik dat ze weer lekker in haar vel komt te zitten.
zondag 1 december 2019 om 14:32

zondag 1 december 2019 om 15:02
Ik snap ook niet waarom je denkt dat de juf hier iets mee kan of moet? Het is voornamelijk thuis en normaal op die leeftijd.
En ze is ongesteld geworden en heeft overduidelijk pubergedrag, waar denk jij dan waar het aan zou liggen?
En ze is ongesteld geworden en heeft overduidelijk pubergedrag, waar denk jij dan waar het aan zou liggen?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 15:15
12.68% gewijzigd

zondag 1 december 2019 om 15:14
Och, dat trekt wel bij en anders overleeft het kind het wel. Mijne ook gedaan.
Is alleen wel handig als moeder begrijpt dat het gewoon pubergedrag is. Gok zomaar dat de leerkracht dat wel al weet/doet/ziet.
zondag 1 december 2019 om 15:15
De combi leeftijd en groep vind ik niet heel apart eerlijk gezegd. Ook ik denk eerder dat ze gewoon de volgende stap al heeft gezet en haar klasgenootjes nog niet. Daar valt verder niet zoveel aan te veranderen.
Het is op zich goed dat je met de juf in gesprek gaat, maar vraag je dochter eens wat zij als oplossing zou zien. Op de basisschool waar Lon zat heeft een klasgenootje wel eens een werkstuk in het Engels gemaakt, een ander organiseerde het jaarlijkse toneelstuk en Lon vond het leuk om de kleintjes voor te lezen (wat in haar geval juist heel goed was omdat ze in het begin op een Duitse basisschool heeft gezeten).
Kinderen weten vaak zelf best wat ze willen. Of het ook kan is een tweede, maar dát kun je dus wel prima met de juf bespreken.
Het is op zich goed dat je met de juf in gesprek gaat, maar vraag je dochter eens wat zij als oplossing zou zien. Op de basisschool waar Lon zat heeft een klasgenootje wel eens een werkstuk in het Engels gemaakt, een ander organiseerde het jaarlijkse toneelstuk en Lon vond het leuk om de kleintjes voor te lezen (wat in haar geval juist heel goed was omdat ze in het begin op een Duitse basisschool heeft gezeten).
Kinderen weten vaak zelf best wat ze willen. Of het ook kan is een tweede, maar dát kun je dus wel prima met de juf bespreken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 1 december 2019 om 15:27
Mijn dochter heeft ook drie jaar gekleuterd en liep voor op haar klasgenoten in lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. Dat is inderdaad lastig geweest, maar hou er rekening mee dat dit zo nog even blijft. Daar moet zij mee dealen en daar kan helaas niemand wat aan veranderen.
De puberteit is nu eenmaal een heftige fase en zij zit er dus al volop in. Mijn dochter had buiten school ook oudere vriendinnen en een zus van 1,5 jaar oud waarmee ze gelijk liep qua ontwikkeling.
Heeft jouw dochter vriendinnen van haar eigen leeftijd?
De puberteit is nu eenmaal een heftige fase en zij zit er dus al volop in. Mijn dochter had buiten school ook oudere vriendinnen en een zus van 1,5 jaar oud waarmee ze gelijk liep qua ontwikkeling.
Heeft jouw dochter vriendinnen van haar eigen leeftijd?
because wijzigde dit bericht op 01-12-2019 15:37
0.09% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 15:31
Nee, als ik het goed geloept heb heeft ze een dochter van 8 die nog een zus heeft (die vorig jaar tien was) en ik ben ook een broer tegengekomen in de teksten. Dus ik vermoed dat ze gewoon drie (of meer) kinderen heeft.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

zondag 1 december 2019 om 15:39
Ze had het eerder over twee kinderen op verschillende scholen niet handig.
Prima hoor dingen aanpassen, maar als de leeftijd zoveel afwijkt dat slaan de puber reacties misschien ook wel nergens op.

zondag 1 december 2019 om 15:56
Goed dat je met de juf in gesprek gaat.. ik denk alleen niet dat je deze frustraties van jouw dochter op het bord van de juf moet gooien.
Kennelijk heeft jouw dochter fysieke en mentale puberteit-issues.. dat kun je een groep 7 klas en hun juf niet aanrekenen.
Ik kan me voorstellen dat dit lastig voor jou als ouder is.
School kan een kinderpsycholoog inshakelen om uit te testen welke vorm van ondewijs het beste bij jouw dochter kan passen..
Kennelijk heeft jouw dochter fysieke en mentale puberteit-issues.. dat kun je een groep 7 klas en hun juf niet aanrekenen.
Ik kan me voorstellen dat dit lastig voor jou als ouder is.
School kan een kinderpsycholoog inshakelen om uit te testen welke vorm van ondewijs het beste bij jouw dochter kan passen..
zondag 1 december 2019 om 16:03
Het is lastig, maar 11 is geen vreemde leeftijd om te puberen en ongesteld te worden. En 11 is ook geen vreemde leeftijd om in groep 7 te zitten. Ik vind het een goed idee om de juf te betrekken, want jouw dochter is vast de enige niet (al voelt dat voor haar nu natuurlijk wel zo). Wie weet heeft juf nog goede tips voor je.

zondag 1 december 2019 om 16:18
Ik herken het een beetje van mezelf vroeger. Ook groep 1 dubbel gedaan en me in groep 8 echt verveeld. Echter zowel daarna op de middelbare school als op de universiteit heb ik veel profijt gehad van het jaartje ouder zijn dan de meesten.. Nu al een paar jaar klaar met de studie en geen vertraging gehad oid.
Misschien een tip: ik mocht in groep 8 als ik klaar was leuke dingen voor mezelf doen, de juf helpen, andere kinderen helpen. Of ik kreeg andere taakjes zoals dingen kopiëren, papier wegbrengen, naar een andere leraar iets ophalen etc. Vond ik erg leuk. Kan voor jouw kind uiteraard anders zijn. Houd moed!
Misschien een tip: ik mocht in groep 8 als ik klaar was leuke dingen voor mezelf doen, de juf helpen, andere kinderen helpen. Of ik kreeg andere taakjes zoals dingen kopiëren, papier wegbrengen, naar een andere leraar iets ophalen etc. Vond ik erg leuk. Kan voor jouw kind uiteraard anders zijn. Houd moed!
anoniem_6473a5dea7045 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 16:20
Reden: Leesbaarheid
Reden: Leesbaarheid
0.32% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 18:02
Mijn dochter is niet blijven zitten. Maar is 10 jaar, lichamelijk en geestelijk veel verder dan de kinderen in de haar groep 7. Menstrueert ook al etc. Ze speelt niet met haar klasgenootjes. Ze zit op twee verschillende sporten waar ze wel haar sociale contacten vandaan haalt. Ze vindt die kinderen (die allemaal 11 tm 14 jaar zijn) veel fijner. Basisschool wordt voorjaar ook steeds meer een kwestie van uitzieken. Jammer, het is niet anders
zou het voor jou dochter ook niet schelen als ze de sociale contacten uit een hobby kan halen
zou het voor jou dochter ook niet schelen als ze de sociale contacten uit een hobby kan halen