Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 23:26
Bij mij moeten ze ook altijd verf bij maken, maar daar betaal ik maar 1 keer voor, hoor. Die andere kosten zijn snert trucjes.fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:03Nee, ik moet voor verven ook altijd het dubbele betalen want naar het schijnt heb ik twee keer zoveel haar als vrouwen met Europees haar. Het klopt ook altijd wel dat ze soms wel 3 keer verf bij moeten gaan maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 1 december 2019 om 23:28
blijfgewoonbianca schreef: ↑01-12-2019 21:11Ik val overal op. Das’s pas erg. Kaal, grijs, Aziatisch, negroide, ....ik heb alleen nog nooit een leuke albino gespot. Maar mij kennende zal ik het daar ook wel weer op kunnen. Bestaat multiseksueel of heb ik dat nu net verzonnen ?
zondag 1 december 2019 om 23:28
Nee, dat snap ik ook wel, maar zij heeft toch sowieso de verkeerde kleur als dat haar uitgroei is? Zij heeft een donker geverfde basis met lichte highlights, maar dat moet natuurlijk andersom, een zo licht mogelijke basis met donkere lowlights en wat platina highlights. Het natuurlijke grijs vormt dan naarmate het uitgroeit steeds meer de highlights.RegretteRien schreef: ↑01-12-2019 23:22Nouuuu, ligt er een beetje aan hoe grijs je bent. Voor de goede orde: Zo grijs ben ik niet en erg weinig veertigers wel, maar kan me goed voorstellen dat als je er zo uit ziet na 2 weken je echt niet meer iedere maand 100+ euro naar de kapper brengt!
![]()
Am Yisrael Chai!
zondag 1 december 2019 om 23:35
fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:03Nee, ik moet voor verven ook altijd het dubbele betalen want naar het schijnt heb ik twee keer zoveel haar als vrouwen met Europees haar. Het klopt ook altijd wel dat ze soms wel 3 keer verf bij moeten gaan maken.
Dat vind ik ronduit schandalig. In ´mijn´ kapsalon maken ze vaak een prijsopgave. Dan wordt vooraf gefrutseld en gezegd; jij wilt dit en ik raad dat aan, dat gaat dan zoveel kosten.
Ik neem dan een beslissing, ze vertellen wat die beslissing hun gaat opleveren en ik heb nog nooit meer betaald dan dat. Ik verwacht eigenlijk ook dat ze dat zelf wel kunnen inschatten.
En ik heb in de uitgroei periode zelf toner gekocht. De kapper vroeg voor die toner 20 euro per keer. Je hebt er een tube creme en een fles ontwikkelvloeistof voor nodig. Fles van een liter kostte twee tientjes, tube iets meer dan een tientje. Die liter is genoeg voor ongeveer 40 tubes en met 1 tube kon ik ongeveer 10x tonen.
Dus ik snap heel goed dat veel mensen zelf verven, soms zijn de prijzen gewoon echt te hoog.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 1 december 2019 om 23:35
Maar als je nu 1 keer investeert in een goede kleuring bij de kapper dan kun je daarna geleidelijk overgaan op je eigen kleur zonder dat je zo'n lelijke uitgroei krijgt en zonder dat je er per se heel veel aan hoeft te doen. Kennelijk is je haar van nature inmiddels licht van kleur, dan kan je het toch ook beter nog 1 een keer licht kleuren ipv met donker haar met een witte uitgroei rond te lopen? Heb je geen werk? je kan toch ook niet met zo'n uitgroei naar je werk, joh.jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 23:24Dat is mooi, maar daarvoor zou ik eerst mijn haar moeten laten ontkleuren, ik ben nu namelijk donkerblond /lichtbruin. Ik wil mijn haar op dit moment zoveel mogelijk met rust laten, zodat het kan herstellen en weer gezond wordt.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 december 2019 om 23:36
jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 23:08Wat denk je dat ik aan het doen ben?Voor mij geen haarverf meer ook al ben ik pas 42. Maar natuurlijk is een taboe doorbreken geen reden om dit door te zetten. De gezondheid van mijn haar wel.
Dat laatste geldt ook zeker voor mij: ik weet niet hoe grijs ik ben en hoe het grijs eruit ziet. Verf het al te lang.
Dat had ik ook, was best grappig om te zien wat er onder dat 30 jaar blond vandaan kwam. Mijn haar is nu een stuk gezonder en glanst dus ook mooier.
zondag 1 december 2019 om 23:38
En een geverfde uitgroei is retecool....
https://glamour.studio/service/balayage/

https://www.johnbeerens.com/blog/alles- ... r-balayage
https://glamour.studio/service/balayage/

https://www.johnbeerens.com/blog/alles- ... r-balayage
zondag 1 december 2019 om 23:39
Ah zo, daar heb je wel een punt: je kunt verven zeker beter aan de kapper overlaten. Ik ben gezegend met donker/bijna zwart haar met nauwelijks grijs. Hier en daar een strengetje, dus dat is wel mijn geluk. Goede genenCeylon schreef: ↑01-12-2019 23:13Nee, ik zeg dat de meesten er beter mee zouden stoppen.
Kijk eens goed om je heen als je in de supermarkt rondloopt. Of op een terrasje zit. De thuisverfsters haal je er zo tussenuit. De meeste vrouwen tussen de 50 en de 60 hebben een slecht verzorgd kapsel dat ze zelf verven en meestal hebben ze de verf gestapeld, waardoor het haar meestal ook nog eens niet goed in model blijft zitten. Mijn haar begon te krullen toen de verf eruit was. Was volgens de kapper heel normaal, want al die verf maakte mijn haar natuurlijk ook gewoon zwaarder.
Er zijn ook genoeg vrouwen die het door de kapper laten verven. Als die zijn/haar vak een beetje verstaat kan het heel lang heel mooi blijven. Maar een vriendin van mijn moeder verft het zelf nagenoeg zwart (sorry, maar het ziet er niet uit) en mijn schoonmoeder blondeert (laat ze de buurvrouw doen, en dat ziet er ook niet uit).
Ik heb mijn verf-tijd wel gehad. Ik was helemaal klaar met die eeuwige ammonialucht en de uitgroei na twee dagen. Maar ik snap heel goed dat je, als je pas grijs wordt ná je veertigste, je er gewoon heel anders naar kijkt. Maar als je verft, doe het dan in elk geval goed.
Maar ik ben sowieso een ijdeltuit, vind stiekem ook dat lippenstift en wat mascara de meeste vrouwen ook mooier maakt. Is ook niet iedereen met me eens.
Ijdel ben ik verder niet zo, lippenstift vind ik niet mooi en van mascara krijg ik vreselijk jeuk aan mijn ogen helaas. Ik zoek nog steeds een goede waar ik wel tegen kan. Van een mascaraatje knapt iedereen toch wel op. Dat ben ik met je eens!
zondag 1 december 2019 om 23:41
Ik zou hetzelfde hebben gedaan.fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:21Nee, was de eerste en de laatste keer dat ik daar geweest ben uiteraard. Was nota bene een kapper die adverteert als krullenkapper.
Cum non tum age
zondag 1 december 2019 om 23:43
Tja, dat is wel een dubbele moraal inderdaad maar ik vind er nogal verschil inzitten tussen een donkere uitgroei met lichte lengtes of een lichte uitgroei met donkere lengtes. Dat laatste vind ik persoonlijk echt veel onverzorgder ogen, misschien inderdaad wel omdat balayages en ombres en sowieso verven in zijn algemeen tegenwoordig met donkere aanzet geverfd wordt.
Ik zat gister naar aanleiding van dit topic wat metamorfose filmpjes op youtube te kijken en in allemaal zei de kapper "we gave her some roots". Waren vrouwen die thuis zelf verfden en de kapper verfde dan expres juist de aanzet donker om het natuurlijker te laten ogen. Dat is wel de trend al een aantal jaar inderdaad.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 december 2019 om 23:44
Ik heb ook heeeeel veel haar. Krijg altijd opmerkingen erover bij kappers. Ze kunnen niet geloven dat ik, rood haar en sproeten, zoveel haar van mezelf heb. Het is een soort afro als ik er niks aan laat doen.fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:03Nee, ik moet voor verven ook altijd het dubbele betalen want naar het schijnt heb ik twee keer zoveel haar als vrouwen met Europees haar. Het klopt ook altijd wel dat ze soms wel 3 keer verf bij moeten gaan maken.
Idd ook weleens meegemaakt dat ik dubbel moest betalen toen ik nog verfde, maar vaak ook niet.
zondag 1 december 2019 om 23:46
Ik denk dat dit grijze van nu ook wel - voor een hele poos - een blijvertje is.
zondag 1 december 2019 om 23:46
-Simone- schreef: ↑01-12-2019 23:39Ah zo, daar heb je wel een punt: je kunt verven zeker beter aan de kapper overlaten. Ik ben gezegend met donker/bijna zwart haar met nauwelijks grijs. Hier en daar een strengetje, dus dat is wel mijn geluk. Goede genenMijn oma was pas echt grijs toen ze 80 was.
Ijdel ben ik verder niet zo, lippenstift vind ik niet mooi en van mascara krijg ik vreselijk jeuk aan mijn ogen helaas. Ik zoek nog steeds een goede waar ik wel tegen kan. Van een mascaraatje knapt iedereen toch wel op. Dat ben ik met je eens!
Ik realiseer me dat, wat ik nu ga schrijven, een tikje hypocriet kan overkomen maar: ik verf mijn wimpers
Wenkbrauwen verf ik ook, maar dan donkerblond. Wimpers zwart.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 1 december 2019 om 23:47
Ja daar ga ik over een paar maanden over beslissen, als die uitgroei echt niet meer kan. Ga het daar deze week met mijn kapper over hebben, wat hij me zou adviseren. Weet ook nog niet precies wat handig is, moet zelf ook nog het een en ander uitvinden.fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:35Maar als je nu 1 keer investeert in een goede kleuring bij de kapper dan kun je daarna geleidelijk overgaan op je eigen kleur zonder dat je zo'n lelijke uitgroei krijgt en zonder dat je er per se heel veel aan hoeft te doen. Kennelijk is je haar van nature inmiddels licht van kleur, dan kan je het toch ook beter nog 1 een keer licht kleuren ipv met donker haar met een witte uitgroei rond te lopen? Heb je geen werk? je kan toch ook niet met zo'n uitgroei naar je werk, joh.
zondag 1 december 2019 om 23:48
Ik zit vervroegd in de overgang (35) en hopelijk krijg ik wat dunner en minder haarfashionvictim schreef: ↑01-12-2019 22:36Same here. Ik hoor ook van vriendinnen die ouder dan ik zijn dat hun haar grijzer begon te worden vanaf het moment dat ze ook overgangsklachten begonnen te krijgen.
Nee, maar ik merk wel dat mijn haar droger wordt. Het is al best droog van zichzelf en ik gebruik verzorgingsproducten van de kappersgroothandel, maar ik merk zichtbaar verschil sinds de overgang.
Hopelijk wordt dat weer beter als ik eruit ben?
zondag 1 december 2019 om 23:52
Ik ben de 60 gepasseerd en nog helemaal niet grijs.
Ook nog donkere wenkbrauwen en wimpers.
Mijn kapster vond het meer bij mijn leeftijd passen als het hier en daar wat lichter gemaakt werd, een oudere huid past niet zo bij donker haar.
Dus heb ik nu donkerbruin haar met hier en daar wat lichtere plukken.
zondag 1 december 2019 om 23:55
Ceylon schreef: ↑01-12-2019 23:46Ik realiseer me dat, wat ik nu ga schrijven, een tikje hypocriet kan overkomen maar: ik verf mijn wimpers. En ja, daar gebruik ik ook mascara bij, maar alleen voor de bovenste wimpers. Door mijn overhangende oogleden wil mascara op de onderste niet blijven zitten en heb ik binnen een uur een panda-look.
Wenkbrauwen verf ik ook, maar dan donkerblond. Wimpers zwart.
Gelijk heb je hoor, daar kan ik ook wel eens naar gaan kijken.
maandag 2 december 2019 om 00:09
Nou, zo positief wordt er in dit topic alvast niet op gereageerd. Grijs is lelijk, vies, onverzorgd, niet-sexy,... Allemaal termen die hier voorbij zijn gekomen. Dus dat het alleen tussen mijn oren zou zitten klopt niet helemaal.Positivevibes schreef: ↑01-12-2019 23:17Wat zit je dan te zeuren dat ánderen het zo taboe vinden? Kennelijk vind/vond jij het vooral zelf een groot ding en moet je eraan wennen.
Ik heb al zo'n 18 jaar mijn haar niet meer geverfd dus ik weet precies wat mijn kleur is en ik ga ook vanzelf wel merken dat ik grijs word. Voor mij geen issue of taboe verder.
Dat ligt bij jouzelf. En prima natuurlijk dat je eraan moet wennen, snap ik best, maar beetje gek om dat zo te projecteren.
maandag 2 december 2019 om 00:50
Als ik om me heen kijk -vriendinnen tussen de 45 en 50, is er maar eentje die niet verft en grijzend is en zij ziet er echt uit als 60. Kan er niks anders van maken.
Ik verf mijn haar sinds mijn 17e ofzo en ben de laatste jaren overgegaan op een 100% natuurlijke verf (Colourwell) omdat ik het steeds vaker moet verven en ik die ammoniaktroep etc. niet meer wil.
Ik dénk dat ik geheel grijs ben inmiddels maar ik weet het niet zeker, en ben ook écht niet van plan dit te onderzoeken. Mijn haar nu grijs laten worden zou voelen alsof ik in mijn laatste levensfase zit... en ik voel me echt nog vrij jong.
Ik verf mijn haar sinds mijn 17e ofzo en ben de laatste jaren overgegaan op een 100% natuurlijke verf (Colourwell) omdat ik het steeds vaker moet verven en ik die ammoniaktroep etc. niet meer wil.
Ik dénk dat ik geheel grijs ben inmiddels maar ik weet het niet zeker, en ben ook écht niet van plan dit te onderzoeken. Mijn haar nu grijs laten worden zou voelen alsof ik in mijn laatste levensfase zit... en ik voel me echt nog vrij jong.
maandag 2 december 2019 om 01:09
Ik werd al jong grijs, rond mijn 23e ofzo.
Bleef wel lang acceptabel en makkelijk zelf bij te houden met verven.
Ik heb van nature donker haar en dat ging prima.
Inmiddels is het grijze haar toch wel lastiger geworden om het zelf onder controle te houden, en reageert mijn haar met het ouder worden anders op haarverf.
Ik heb nu een verf abonnement bij de kapper.
Voor 45 euro per maand kan ik twee keer per maand terecht voor van alles, uitgroei bijwerken , compleet verven, highlights, lowlights etc.
Maar ik laat eigenlijk mijn haar zo natuurlijk mogelijk verven, zonder poespas.
Voordeel is dat het nu professioneel wordt gekleurd met producten die zacht zijn voor mijn haar en de kapster de kwaliteit van mijn haar goed in de gaten houdt en zo nodig wat extra verzorging in mijn haar doet.
Het is wel een uitgave per maand, maar ik hoef nu ook niet zelfs haarverf aan te schaffen , dus zeg voor 35 euro meer zit ik nu twee keer per maand in de kappersstoel die met betere producten werkt dan de pakjes bij de drogist.
Ik vind mijzelf nog wel te jong om al met grijs haar rond te lopen, bovendien ben ik ook nog niet volledig grijs dus een egale kleur zal het dan ook niet zijn.
Bleef wel lang acceptabel en makkelijk zelf bij te houden met verven.
Ik heb van nature donker haar en dat ging prima.
Inmiddels is het grijze haar toch wel lastiger geworden om het zelf onder controle te houden, en reageert mijn haar met het ouder worden anders op haarverf.
Ik heb nu een verf abonnement bij de kapper.
Voor 45 euro per maand kan ik twee keer per maand terecht voor van alles, uitgroei bijwerken , compleet verven, highlights, lowlights etc.
Maar ik laat eigenlijk mijn haar zo natuurlijk mogelijk verven, zonder poespas.
Voordeel is dat het nu professioneel wordt gekleurd met producten die zacht zijn voor mijn haar en de kapster de kwaliteit van mijn haar goed in de gaten houdt en zo nodig wat extra verzorging in mijn haar doet.
Het is wel een uitgave per maand, maar ik hoef nu ook niet zelfs haarverf aan te schaffen , dus zeg voor 35 euro meer zit ik nu twee keer per maand in de kappersstoel die met betere producten werkt dan de pakjes bij de drogist.
Ik vind mijzelf nog wel te jong om al met grijs haar rond te lopen, bovendien ben ik ook nog niet volledig grijs dus een egale kleur zal het dan ook niet zijn.
maandag 2 december 2019 om 07:17
Ceylon schreef: ↑01-12-2019 22:04Volgens mij is het precies andersom. Ik was met mijn dochter naar de winterfair. Het was er druk. Heel druk. Allemaal vrouwen tussen de 15 en de 75. Juist de vrouwen tussen de 50 en de 60 verven. En juist zij zouden er eigenlijk mee moeten stoppen, vooral als ze het zelf doen. Te donker, te hard. Te dun haar waardoor de hoofdhuid er dwars doorheen schijnt. Of juist te blond.
Net zoals mijn schoonmoeder. Van nature heel donkerbruin haar, nu met grijze strepen erin. Maar zij weet, net als Blondie hier, heel erg zeker dat je van grijs meteen ook oud wordt. Dus wordt het elke vier weken geblondeerd. En twee keer per jaar gaat er nog permanent overheen. Moet ik nog uitleggen dat het net een dood vogelnestje is? Maar nee, dat blonde stro ziet er volgens haar stukken jeugdiger uit dan mijn grijs. Nou, ze mag het uiteraard helemaal zelf weten, maar ik ga nu richting de 50 en zij is 80. Als dat mijn voorland is, nog dertig jaar lang elke twee weken verven, dan bedank ik toch. Liever gezonde grijze krullen dan.
Maar ik zeg er meteen eerlijk bij: Ik heb inmiddels andere make-up, andere kleuren kleding en ik heb mijn haar laten groeien. Want in één ding hebben de anti-grijsdames wel gelijk: Als je niet oplet kun je erg snel oud uitzien. Ik zie vaak zat vrouwen van mijn leeftijd die er twintig jaar ouder uitzien. Dat heeft dan niks met het grijs te maken, maar met het totaalpakketje. Dus grijs? Ja, prachtig. Maar tuttig? Dat kan over 30 jaar ook nog wel.
(Als ik het mag halen uiteraard).
Mag ik me hier helemaal bij aansluiten?
maandag 2 december 2019 om 07:21