Geld & Recht alle pijlers

Ik moet echt uit huis...maar het kan niet

02-12-2019 18:16 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nodig dit van me af te schrijven. Op dit moment ben ik werkzaam als docent en besloot begin dit jaar mijn vleugels uit te willen slaan. Inmiddels sta ik drie jaar ingeschreven bij de woningbouw - veel te kort om een huis te kunnen huren in de 600-720 sector. Op dit moment sta ik op plek 40 van de 90 bij de meeste huizen.

Door mijn salaris verdien ik teveel voor een sociale huurwoning en kom in de groep 600-720 euro kale huur per maand. Ik verdien gewoonweg niet genoeg per maand om de huur + g/w/l op te kunnen hoesten.

Kopen kan overigens ook niet. Met de hypotheek die ik zou kunnen krijgen, kan ik nog geen appartement voor halen.

Dit betekent voor mij dat ik niet uit mijn ouderlijk huis kan vertrekken.

Wie heeft dit probleem nog meer ondervonden en hoe heb jij dit kunnen oplossen?

Ik heb namelijk echt mijn eigen plekje nodig.

Alvast bedankt!
Alleen de OP gelezen.

De gemeente Amsterdam, geeft docenten die een baan zoeken en vinden ( genoeg vacatures) in Amsterdam, voorrang op een woning.
Ik heb geen reactie gelezen.

Je kan wel uit huis, maar je wilt niet. Er zijn super veel opties. Ga ergens op een kamer zitten, studio, gedeeld huis, antikraak, particulier huren.
Schandalig vind ik het..
En waarom zou ze op kamers moeten willen of met iemand anders huren.
Donna1971 schreef:
03-12-2019 11:49
Schandalig vind ik het..
En waarom zou ze op kamers moeten willen of met iemand anders huren.
Hoeft ook niet en moet zeker niet. Ze zal dan alleen wat meer geduld moeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
03-12-2019 11:49
Schandalig vind ik het..
En waarom zou ze op kamers moeten willen of met iemand anders huren.

Wat is schandalig? Dat TO hier nergens op reageert?
Onzin dat die huurprijs met je salaris niet lukt. Zo zijn we allemaal begonnen. Met een netto inkomen van bijv 1600 moet dir prima te doen zijn, tenzij je altijd alle luxe gewend bent
Alle reacties Link kopieren
Op kamers is niet meteen een studentenhuis he.
De meeste single 20ers die ik ken wonen samen met 1 of 2 vrienden/vriendinnen in een particulier huurhuis. Woonkamer en keuken etc. samen delen en allebei een eigen slaapkamer.
Met 2 personen heb je zo 1200-1300 te besteden, daar kun je vast een appartement met 2 slaapkamers voor vinden.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
03-12-2019 11:49
Schandalig vind ik het..
En waarom zou ze op kamers moeten willen of met iemand anders huren.
Wat zijn de andere opties? Haar een huis geven? Gewoon, omdat ze het wil? Moet de overheid (of beter nog: Rutte persoonlijk!) goedkope, maar wel grote woningen beschikbaar stellen voor mensen die net ingeschreven staan, maar desondanks toch NU een huis willen. Een huis welteverstaan. In een goede buurt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
03-12-2019 12:02
Wat zijn de andere opties? Haar een huis geven? Gewoon, omdat ze het wil? Moet de overheid (of beter nog: Rutte persoonlijk!) goedkope, maar wel grote woningen beschikbaar stellen voor mensen die net ingeschreven staan, maar desondanks toch NU een huis willen. Een huis welteverstaan. In een goede buurt natuurlijk.
Nou ja, eigenlijk vind ik dat natuurlijk wel een beetje. Docenten horen op stand te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
03-12-2019 11:40
Alleen de OP gelezen.

De gemeente Amsterdam, geeft docenten die een baan zoeken en vinden ( genoeg vacatures) in Amsterdam, voorrang op een woning.
Rotterdam heeft nu ook zoiets met Rotterdamwetwoningen. Daarvan is het de bedoeling dat mensen met een maatschappelijk beroep voorrang krijgen op bepaalde sociale huurwoningen, maar dat is volgens mij vooral bedoeld om slechtere wijken een positieve impuls te geven.
https://www.woonnetrijnmond.nl/service- ... et-woning/
.
Alle reacties Link kopieren
Verder: waar een wil is, is een weg. Het verschil zit hem in niet kunnen of niet willen. En ja, er zijn nu eenmaal huisvestingsproblemen in Nederland omdat er een veel grotere vraag dan aanbod is en dat komt m.i. niet door een bepaalde groep, maar omdat we nu eenmaal al in een zwaar overbevolkt land leven. Daardoor loopt op een gegeven moment het hele systeem vast. Én de zorg, en het spoor, en de snelwegen enz. enz. enz. Zelfs onbeperkt bijbouwen is geen optie, want daardoor ontstaan weer nieuwe problemen zoals iedereen van schoon drinkwater kunnen blijven voorzien. Beter zouden mensen bewustere keuzes maken in hun voortplantingsdrang en consumptiegedrag (dat laatste is bij mij ook nog niet optimaal hoor).
.
Pergamon schreef:
03-12-2019 11:51
Wat is schandalig? Dat TO hier nergens op reageert?
Dat ik het schandalig vind hoe hoog de huurprijzen en vaste lasten zijn in verhouding tot inkomsten en wat daar uiteindelijk van over blijft.

Een vriendin van mij verdiend net iets teveel voor een sociale huurwoning, betaald de volle mep aan huur, een gemiddelde prijs.
Houd amper wat over en werkt zich de kolere.
Leeft niet buitensporig en doet zuinig.
Op vakantie bv kan ze met moeite of gewoon niet.
Ze werkt in principe voor haar vaste lasten en kan niet genieten van wat er overblijft.

Vind dit heel erg..
Antikraak, op kamers of op een andere manier goedkoop gaan wonen. Armoe op de koop toe nemen voor 5 jaar. Ondertussen sparen, sparen sparen dus ook geen auto of dure vakanties. In die vijf jaar komt de volgende economische neergang waarbij huizenprijzen weer wat dalen zodat het dan allemaal waarschijnlijk gaat passen financieel.

Hup, het huis uit!
Donna1971 schreef:
03-12-2019 14:30
Dat ik het schandalig vind hoe hoog de huurprijzen en vaste lasten zijn in verhouding tot inkomsten en wat daar uiteindelijk van over blijft.

Waarvan akte.
Of anders gezegd: ja het is rot dat het zo is, maar door dat te constateren heeft TO nog geen oplossing voor haar probleem. Praktische ideeën om uit huis te gaan zijn ruimschoots benoemd in dit topic. Het is aan TO om zich af te vragen hoe belangrijk ze het vindt om op zichzelf te wonen.

Als ze (zoals in de titel staat) echt uit huis móet, dan zijn er wel ideeën te bedenken. Maar dan heeft ze misschien niet de woonplaats of wijk van haar keus, of dan moet ze samen met andere werkenden iets huren. En als het toch per se een huis voor haarzelf in een bepaalde plaats moet zijn, dan is de noodzaak om uit huis te gaan misschien toch iets minder nijpend dan ze zelf dacht.
Informeer bij vrienden en kennissen om je heen voor een woning/kamer/huisgenoot en plaats oproepjes. Ik zou zelf mikken op een huisgenootje vinden die in hetzelfde parket zit en daarmee een woning huren in de vrije sector met 2 of 3 slaapkamers. Dat is nog best gezellig ook, meerdere mensen in mijn omgeving doen het zo als ze single zijn. Het is namelijk best duur om in je eentje in de Randstad te huren, dat geloof ik zo. Ik woon zelf in de Randstad (ik heb een partner) en wij wonen in een appartement dat ik in mijn eentje kon kopen, maar tegenwoordig niet meer; in slechts 3 jaar gaan apparementen in ons gebouw voor +50k weg :@@: Ik kan me goed voorstellen dat voor starters het in de Randstad flink lastig is aan woonruimte te komen die aan je wensen voldoet, zeker als je alleen wil wonen. Dus zul je helaas op die wens moeten inschikken, of verderweg gaan wonen (en dus meer reizen) of je wensen voor het soort woning flink bijstellen. Niet leuk, niet 'eerlijk' maar zo is het nu eenmaal...
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
03-12-2019 12:02
Wat zijn de andere opties? Haar een huis geven? Gewoon, omdat ze het wil? Moet de overheid (of beter nog: Rutte persoonlijk!) goedkope, maar wel grote woningen beschikbaar stellen voor mensen die net ingeschreven staan, maar desondanks toch NU een huis willen. Een huis welteverstaan. In een goede buurt natuurlijk.
Waar heeft TO het over een groot huis in een goede buurt?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
02-12-2019 20:06
Vanaf 1 januari 2020 is dat niet meer zo.
Echt waar ? Want dat zou wat ruimte geven. Hebbje toevallig een linkje waar je dat vandaan hebt want ik heb het ( nig niet) kunnen vinden

Laat maar 😐 :-D ondertussen gevonden
S-Meds schreef:
02-12-2019 18:42
huh? verhuren ze tegenwoordig geen studio’s of kamers meer? wij woonden tot ons dertigste op kamers
Wie bedoel je met "wij"
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam na een relatiebreuk weer 'op kamers' terecht en het bevalt eigenlijk heel goed. Ja, zodra het kan wil ik weer iets voor mezelf maar ik ben ook nog niet aan de buurt voor een sociale huurwoning.

Hier wonen alleen mensen die werken. Het huishouden gaat heel natuurlijk want we zijn allemaal volwassen en verantwoordelijk. We doen ons eigen ding en zoeken elkaar soms op voor wat gezelligheid. De keuken is het hart van het huis, waar je elkaar bijpraat.

Het is redelijk goedkoop, dus ik kan lekker doorsparen. Ik woon op mezelf maar niet alleen. Het is echt zo slecht nog niet hoor. Absoluut niet te vergelijken met nog bij je ouders wonen.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
02-12-2019 19:14
Wat is er met je studio gebeurd waar je in maart nog in woonde?

TO reageert niet maar alsnog deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb jij recht op een huis?
Mis ik iets?

Ik heb jarenlang op kamers gewoond en daarna in een studio. Vervolgens jarenlang gespaard en met de hulp van ouders tijdens de crisis een appartment(65m2) gekocht in een wijk die voor ons betaalbaar was.
Toen was ik overigens al bijna 30.

Dat is in mijn omgeving wel redelijk standaard.
Alle reacties Link kopieren
Tja dat krijg je als iedereen bij elkaar op een kluitje gaat wonen. Nederland is groter dan de randstad.
Het is ontzettend vervelend hoe weinig mensen overhouden na hun vaste lasten. En het is vervelend dat er beroepsgroepen zijn die CAO-technisch gezien relatief lage lonen krijgen, wel verplicht worden om in de buurt te wonen en weinig tot geen reiskosten krijgen en bovendien ook nog te kampen hebben met hoge parkeerkosten, waardoor ze nog minder overhouden na hun vaste lasten.
Het is vervelend dat vrouwen (of vrouwenberoepen) nog steeds slechter betaald krijgen dan mannen.
Het effect is dat vrouwen dus minder hypotheek kunnen krijgen dan mannen. Alleenstaande vrouwen hebben dus maatschappelijk gezien een groter probleem dan alleenstaande mannen. En dat was altijd al zo. Ook vroeger kochten alleenstaande vrouwen meestal geen huis, dat konden ze namelijk niet.

Nu zit de sociale huurmarkt totaal op slot. De wachttijden zijn zo lang dat je in die tijd elke maand wat weg kunt leggen en dan kun je kopen tegen de tijd dat je ervoor in aanmerking zou komen.
Het zat al op slot toen ik in de twintig was, toen was het al zo dat je pas in aanmerking kwam voor zo'n woning als je al ruimschoots teveel verdiende doordat je je studie af had en inmiddels 7 jaar werkervaring erbij had.

Nu blijven mensen nog langer thuis wonen en er wordt nauwelijks bijgebouwd, dus ik vermoed dat veel mensen pas in aanmerking komen voor sociale woningbouw als ze aan een seniorenflat toe zijn.

Naar, vervelend, rot... maar het is wel de realiteit.
Wat hebben vrouwenberoepen hier eigenlijk mee te maken? TO is docent. Dat is geen vrouwenberoep. Wat is überhaupt een vrouwenberoep? Noem eens zo'n vrouwenberoep? Zijn er ook mannenberoepen waar vrouwen niet mogen werken?

Anyway, genoeg mensen die hier schrijven dat TO toch echt wel een studio, flatje of appartementje zou moeten kunnen vinden net als een groot deel van werkend Nederland. Jammer dat het niet gesubsidieerd wordt door de overheid, maar ze is docent. Docenten hebben geen hulp nodig van de overheid.
Zorg (m.n. verpleging) en onderwijs zijn best redelijk vrouwenberoepen te noemen. Er werken in het algemeen meer vrouwen dan mannen. Resultaat? Relatief lage lonen, CAO-gebonden in deze twee gevallen.
Heb jij het idee dat onderwijs zo geweldig betaalt dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven