Hoe 12-jarige te vermaken met Kerst?
maandag 9 december 2019 om 09:39
Elk jaar komt met Kerstmis mijn schoonfamilie bij ons. Cadeautjes onder de boom, daarna uitgebreid tafelen. Er zijn 4 jongens onder de 8 en mijn nichtje van 12. Al een paar jaar valt nichtje een beetje tussen tafellaken en servet: te groot voor de kleintjes en te klein voor de groten. De jongens krijgen geen chic diner maar tomatensoep, patat en ijs en kijken een of andere kinderkerstfilm. Voor mijn nichtje is dat te kinderachtig, en bovendien wil haar moeder dat ze met ons aan tafel zit (terwijl ze stiekem veel liever die patat mee-eet). Voorgaande jaren zorgde ik bijvoorbeeld voor een mooi kleurboek voor volwassenen of ik vroeg of ze koekjes met me wilde bakken en versieren. Nu ze in de brugklas zit vrees ik dat ik haar daar geen plezier meer mee doe. Wat zou ik kunnen doen om haar ook een leuke avond te bezorgen zonder dat ze de hele tijd op haar telefoon zit?

maandag 9 december 2019 om 12:50
Eens . Met mijn kinderen maak ik altijd de afspraak dat ze het 1e half uur zich moeten mengen onder de familie en daarna mogen ze hun gang gaan . Hier worden geen spelletjes gedaan , dus waarom zouden ze op de bank stijf moeten zitten en luisteren naar non interessante verhalen van de familie?redbulletje schreef: ↑09-12-2019 11:54Nog moeten helpen met de rotzooi ook? Je zou van minder gaan steigeren als puber.
Láát ze gewoon lekker met hun telefoon/tablet/boek hun eigen gang gaan. Voor de volwassenen ook leuker dat ze ongecensureerd met elkaar kunnen praten zonder dat er dreinende kleuters of pruilende puberella's aan tafel moeten zitten.

maandag 9 december 2019 om 13:23
In dit geval denk ik waarom een zoveel gangen diner? Ik zou kiezen voor gourmetten of iets anders met pannetjes of plaat. Ik vond het als kind geweldig om zelf te mogen koken en smaken uitproberen. Een pizzarette is ook heel leuk.
Met bovenstaande kunnen zowel de kinderen als volwassenen lekker eten, valt niemand tussen wal en schip en zit iedereen langer aan tafel.
Met bovenstaande kunnen zowel de kinderen als volwassenen lekker eten, valt niemand tussen wal en schip en zit iedereen langer aan tafel.
maandag 9 december 2019 om 13:36
Niet alle kinderen vinden een meergangen diner vervelend hoor. Je hoeft je toch niet altijd aan te passen aan de kinderen? Gourmetten is leuk, op zijn tijd, maar met kerst is het toch ook leuk om eens culinair uit te pakken? En in mijn ervaring kunnen kinderen daar prima mee omgaan, zonder dat je er twee parallele diners van maakt waarbij de kinderen kipnuggets eten terwijl de ouders coquilles hebben.Zeilboot76 schreef: ↑09-12-2019 13:23In dit geval denk ik waarom een zoveel gangen diner? Ik zou kiezen voor gourmetten of iets anders met pannetjes of plaat. Ik vond het als kind geweldig om zelf te mogen koken en smaken uitproberen. Een pizzarette is ook heel leuk.
Natuurlijk moet je een beetje opletten met smaken, en zorgen dat je de tijd een beetje in de gaten houdt (dessert na hoofd, en daarna eerst koffie en daarna nog een forse kaasplank/borrelplank op tafel voor de volwassenen terwijl de kinderen al afhaken bijvoorbeeld). Maar 1 keer per jaar een goed meergangendiner, met wit tafellaken, tafelmanieren, twee glazen bij je bord, een broodbordje, ik vind 't altijd wel wat hebben. En alle kinderen die bij mijn familie aanschuiven vinden 't ook prachtig (al doen de meesten dat iets vaker dan 1 keer per jaar).
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

maandag 9 december 2019 om 18:49

maandag 9 december 2019 om 19:06
Beetje off topic. Maar spruitjes met kerst?MrsDuck schreef: ↑09-12-2019 10:18Waarom een kindertafel en kindermenu? Ze horen toch ook bij de groep? Ook jonge kinderen kunnen prima aan een tafel eten. Laat ze spelen en rennen tussen de verschillende gerechten. En als ze vol zitten en er echt genoeg van hebben dan een leuke film, die ook voor een 12-jarige te doen is. Iets van Pixar, Disney doet het dan vast wel goed. De zware volwassengesprekken kunnen ook bij het natafelen met kaas en wijn.
Qua eten zorg ik er voor dat er eten op tafel komt waar iedereen van kan pakken. Dus geen sjiek opgemaakte borden. Pommes duchesses en aardappelkroketjes lusten kinderen ook wel. En naast de spruitjes en wild kan er ook een schaaltje met zelfgemaakte appelmoes of stoofpeertjes en een schaal gehaktballetjes op tafel. Wie weet daagt het de jeugd uit tot proberen. Maar ik ben dan ook nooit blij met de kindermenukaart in een restaurant; waarom altijd de friet met een snack en geen halve porties van het normale menu? Je zou ook kunnen overwegen te gourmetten of zoiets. Zo hou je iedereen lang aan tafel en de jeugd bezig. En ook dat kan culinairder dan met een pakket van de supermarkt.
En grof gezegd, het is jouw huis en jouw regels. Dus als jij het prima vindt dat ze een film kijkt, boekje leest of een game speelt... Jij hoeft haar niet op te voeden daar zijn haar ouders voor. Dus als de kleintjes mogen spelen dan zij ook.
maandag 9 december 2019 om 19:28
Bij mij ook niet hoor! (Wild/kreeft/oesters dan).Nitflex schreef: ↑09-12-2019 18:49Ik herken dat met dat kindereten ook totaal niet, wij aten altijd alles mee, van wild tot kreeft of oesters, stinkende kazen of vis met graatjes, al dan niet met hulp. Of anders gewoon de bijgerechten en salades. Maar ik begrijp hier dat dat er bij veel kinderen er toch niet zo lekker in gaat.
maandag 9 december 2019 om 19:33
Ja, hadden wij altijd met kerst. en stoofpeertjes en nog minstens 2 andere groentes. Bloemkool en doperwtjes denk ik. Was trouwens wel in de tijd dat boontjes nog niet ingevlogen werden uit Afrika en Turkije
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 9 december 2019 om 19:37
Dat kan ook heel leuk zijn, maar ik denk niet dat het werkt als alle kinderen aan een kindertafel mogen zitten met speciaal kindereten op eentje na, die zich dan moet aanpassen aan de volwassenen. Dus of een mooi gedekte tafel voor iedereen, met gerechten die voor iedereen lekker zijn en iedereen eet in hetzelfde tempo, of niet, maar dan zou ik die van twaalf niet dwingen om met de volwassenen mee te doen. Ze is dan wel de oudste, maar nog wel gewoon kind.handigmetgeld schreef: ↑09-12-2019 13:36Niet alle kinderen vinden een meergangen diner vervelend hoor. Je hoeft je toch niet altijd aan te passen aan de kinderen? Gourmetten is leuk, op zijn tijd, maar met kerst is het toch ook leuk om eens culinair uit te pakken? En in mijn ervaring kunnen kinderen daar prima mee omgaan, zonder dat je er twee parallele diners van maakt waarbij de kinderen kipnuggets eten terwijl de ouders coquilles hebben.
Natuurlijk moet je een beetje opletten met smaken, en zorgen dat je de tijd een beetje in de gaten houdt (dessert na hoofd, en daarna eerst koffie en daarna nog een forse kaasplank/borrelplank op tafel voor de volwassenen terwijl de kinderen al afhaken bijvoorbeeld). Maar 1 keer per jaar een goed meergangendiner, met wit tafellaken, tafelmanieren, twee glazen bij je bord, een broodbordje, ik vind 't altijd wel wat hebben. En alle kinderen die bij mijn familie aanschuiven vinden 't ook prachtig (al doen de meesten dat iets vaker dan 1 keer per jaar).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 9 december 2019 om 19:39
Vraag het kind wat ze wil. Vertel even dat hier jouw regels gelden, niet die van haar moeder, en dat jouw regel is: Doe wat je wil, met een uitzondering: maak het elkaar niet lastig. Dus niet klieren en treiteren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 9 december 2019 om 19:42

maandag 9 december 2019 om 19:43
Veel volwassenen (ik) heb een gruwelijke hekel aan gourmetten.Zeilboot76 schreef: ↑09-12-2019 13:23In dit geval denk ik waarom een zoveel gangen diner? Ik zou kiezen voor gourmetten of iets anders met pannetjes of plaat. Ik vond het als kind geweldig om zelf te mogen koken en smaken uitproberen. Een pizzarette is ook heel leuk.

maandag 9 december 2019 om 19:45
Dit. Nichtje doet dit dan ‘op verzoek’, met clips van YouTube (muziekquiz). Dat ze in de tussentijd haar sociale contacten bijwerkt en wat zit te snapchatten... lekker laten gaan. Ze krijgt van mij een exclusief stopcontact op een strategische plek en een lader waar de rest vanaf moet blijven en het kind is blij. Ze maakt bovendien vaak leuke quizjes en dan is zij de presentatrice.
Toen ze nog jonger was zette ik wel eens mijn manicuremeuk op tafel. Ging ze de vingernagels van oma onderhanden nemen of die van de jongste neefjes die al stil konden zitten. Als ik haar als serveerstertje zou inzetten dan zou ze dit wel doen maar ik zou haar daar geen plezier mee doen. Evenmin met servettenorigami of verplicht Uno spelen met de veel jongere heren. Enige andere meisje is een stuk jonger en een ‘dierenmeisje’ dus die zit als ze de kans krijgt gelijk buiten met de honden te spelen.

maandag 9 december 2019 om 19:56
Dat hangt een beetje van de leeftijd van de rest af. "Onder de 8" is nogal een ruim begrip. Heel jonge kinderen geef je uiteraard een aangepast programma, die hoeven echt niet in hun kinderstoel doodmoe te worden. Waar dat ophoudt? Geen idee, ik zou inderdaad kinderen zo jong mogelijk helemaal laten meedoen. Een aparte 'kindertafel' met patat, afschuwelijk! Maar als je 't op die manier brengt heeft een twaalfjarige toch ook helemaal geen behoefte om als een kleuter behandeld te worden? Als je uit eten gaat en er is een 'kindermenu' met patat, dan is er toch ook geen twaalfjarige die dat nog bestelt? (Nog los van dat ik zo'n kindermenu net zo vreselijk vindt..)Susan schreef: ↑09-12-2019 19:37Dat kan ook heel leuk zijn, maar ik denk niet dat het werkt als alle kinderen aan een kindertafel mogen zitten met speciaal kindereten op eentje na, die zich dan moet aanpassen aan de volwassenen. Dus of een mooi gedekte tafel voor iedereen, met gerechten die voor iedereen lekker zijn en iedereen eet in hetzelfde tempo, of niet, maar dan zou ik die van twaalf niet dwingen om met de volwassenen mee te doen. Ze is dan wel de oudste, maar nog wel gewoon kind.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

maandag 9 december 2019 om 19:59
Hebben mensen trouwens geen groepsgesprekken aan tafel? Een kind dat tussen volwassenen zit doet toch mee aan grote delen van de gesprekken? Ja, over Brexit en de huizenmarkt misschien niet, maar wij sluiten kinderen nooit buiten en bij ons zat iedereen door elkaar. Maar ja, iedere familie is weer anders.

maandag 9 december 2019 om 20:01
Als ze die tomatensoep en patat wel opeten en kroketten met gevulde kalkoen niet ... dan toch liever patat.handigmetgeld schreef: ↑09-12-2019 19:56Dat hangt een beetje van de leeftijd van de rest af. "Onder de 8" is nogal een ruim begrip. Heel jonge kinderen geef je uiteraard een aangepast programma, die hoeven echt niet in hun kinderstoel doodmoe te worden. Waar dat ophoudt? Geen idee, ik zou inderdaad kinderen zo jong mogelijk helemaal laten meedoen. Een aparte 'kindertafel' met patat, afschuwelijk!
Gaat er tenminste iets in.
Hier probeer ik er 1 gerecht van te maken omdat er meestal maar 7 à 9 man rond tafel zit, maar weet ik dat de kinderen na 't voorgerecht gewoon nagenoeg geen hap meer eten van 't hoofdgerecht.
Daar ben je dan de ganse dag voor aan 't koken ...
Dan heb ik liever resultaat van mijn werk en smakelijke eters

(Het voorgerecht is meestal iets met scampi. Weet ik dat ze meestal eten.
Maar soms vertikken ze zelfs dat of gaat er in 't beste geval 1 scampi en 1 kerstomaat naar binnen.)
maandag 9 december 2019 om 20:02
Ik was als enig kind altijd de enige tussen de volwassenen. Ik kreeg juist altijd de ruimte om te doen waar ik zin in had. Soms was dat een spelletje doen, maar vaak ook gewoon lekker met een leesboek op in de bank zitten met een dekentje. Helemaal leuk wanneer er dan een schaaltje met chocolaatjes ofzo werd gebracht die alleen voor mij waren
. Maargoed ik verveelde me eerlijk gezegd ook nooit. Vraag haar anders wat haar zelf leuk lijkt, en vooral; het is ook haar Kerst. Dus als zij na het eten de hele avond op haar mobiel wil zitten; lekker laten gaan!

maandag 9 december 2019 om 20:04
Nope.Nitflex schreef: ↑09-12-2019 19:59Hebben mensen trouwens geen groepsgesprekken aan tafel? Een kind dat tussen volwassenen zit doet toch mee aan grote delen van de gesprekken? Ja, over Brexit en de huizenmarkt misschien niet, maar wij sluiten kinderen nooit buiten en bij ons zat iedereen door elkaar. Maar ja, iedere familie is weer anders.
Ik heb een schoonbroer die zichzelf graag bezig hoort

Daar is geen speld tussen te krijgen en al helemaal niet door een kind.
Die kinderen rennen trouwens van tafel eens ze hun eten beu zijn.

maandag 9 december 2019 om 20:08
Hier heb ik trouwens zelf jaren kleurend en lezend doorgebracht.
Ik viel ook tussen wal en schip.
Te oud voor de kleintjes, te jong voor de volwassenen.
En elke keer aan de kindertafel(s) gedropt omdat mijn zus jonger was en ik bij haar moest zitten.
Een immense familie overigens, dus er was niet 1 kindertafel, maar meestal 2 of 3
. Die dus meestal ook apart eten kregen.
Met 30 kinderen of wat kan je al eens wat extra moeite doen
.
Tegen mijn 15 à 16 begon ik tijdens zo'n feestjes ook gewoon te babysitten op de allerjongsten zodat mijn oudere nichten en neven gewoon konden eten.
Ik viel ook tussen wal en schip.
Te oud voor de kleintjes, te jong voor de volwassenen.
En elke keer aan de kindertafel(s) gedropt omdat mijn zus jonger was en ik bij haar moest zitten.
Een immense familie overigens, dus er was niet 1 kindertafel, maar meestal 2 of 3

Met 30 kinderen of wat kan je al eens wat extra moeite doen

Tegen mijn 15 à 16 begon ik tijdens zo'n feestjes ook gewoon te babysitten op de allerjongsten zodat mijn oudere nichten en neven gewoon konden eten.
maandag 9 december 2019 om 20:14
Deze twaalfjarige heeft in elk geval wél liever het kindermenu, dat staat vrij duidelijk in de OP. Dus voor haar is het niet leuk als ze dat als enige van de kinderen niet krijgt omdat haar moeder vindt dat ze met de grote mensen moet meedoen.handigmetgeld schreef: ↑09-12-2019 19:56Dat hangt een beetje van de leeftijd van de rest af. "Onder de 8" is nogal een ruim begrip. Heel jonge kinderen geef je uiteraard een aangepast programma, die hoeven echt niet in hun kinderstoel doodmoe te worden. Waar dat ophoudt? Geen idee, ik zou inderdaad kinderen zo jong mogelijk helemaal laten meedoen. Een aparte 'kindertafel' met patat, afschuwelijk! Maar als je 't op die manier brengt heeft een twaalfjarige toch ook helemaal geen behoefte om als een kleuter behandeld te worden? Als je uit eten gaat en er is een 'kindermenu' met patat, dan is er toch ook geen twaalfjarige die dat nog bestelt? (Nog los van dat ik zo'n kindermenu net zo vreselijk vindt..)
Don't waste your time on jealousy,